Sneeuwkettingen

andrehj

Forumguru
Ik heb afgelopen week met de dealer contact gehad over de sneeuwkettingen op mijn auto. Dit voor maat 225/45-17. Ze konden me niet vertellen of dit zou passen. We gaan een normale set om de wielen leggen en kijken of dit past (voordat ik een set koop).
HEEEEEL snel een andere dealer zoeken! Want als ze je zoiets basics al niet kunnen vertellen vraag ik mij af wat ze wel kunnen. Skoda heeft dit namelijk voor elk type haarfijn uitgezocht. De gegevens vind je in het document Serienbereifung wat je hier kunt downloaden. Aan de hand van je motorcode (Motorkennbuchstabe in het Duits), die volgens mij van een Octavia VRS CEG is (maar dat is maar een gokje) zie je dat je alleen maar sneeuwkettingen mag gebruiken op banden met maat 205/55R16 (en bij minder gemotoriseerde versies ook nog 195/65R15, maar die zal bij jou wel niet om de voorste remmen passen...)
 

deusjevo

Forumguru
De gegevens vind je in het document Serienbereifung wat je hier kunt downloaden.

Zoooo, tijdje doorgelezen tot 't begon te duizelen.:confused:

Eerst maar eerst m'n motorcode te weten zien te komen, dan kijk ik wel verder.
Zie bij geen type Octavia de maat 205/50-17 (zoals wordt aangegeven in instructieboekje) trouwens.

Herstel, toch die maat gevonden maar dan met een ET waarde 45 ipv 54 mm die de Pallas velgen zijn.
 
Update!

Vandaag samen met de dealer de kettingen erom gelegd (Weissenfels). Ze passen en raken niks in de wielkast. Het enige wat me minder bevalt is, de ketting ligt bijna tegen de veer aan. Ik kan mijn vinger niet tussen de buitenkant van de sneeuwketting steken en de veer. Ook niet na een stuk gerden te hebben!!!
We hebben deze ketting er nu onder gelegd in "ideale" omstandigheid. Maar ik durf het niet aan ze, te gebruiken als ik ze in de sneeuw nodig hebben.

Conclusie: Maggi Tracks kopen!!! (daar gaat mijn 13e maand)
 

deusjevo

Forumguru
Zo, weer effe dit draadje afstoffen:koffie:

Had ondertussen Pewag Brenta C XMR met schakels van (ik meen) 11 mm gekocht die goed zouden moeten passen.
Nu krijg ik echter een aanbieding voor zelden gebruikte Spikes Spider Sport (da's de versie met kettingen) maat 3 compleet met adapters voor 17 mm bouten.
Prijsidee iets van 75 euro, lijkt mij een prima aanbod toch?

http://www.spikes-spider.nl/sport.html
 

Constant

Erelid
Traditionele kettingen doen het (volgens de zeldzame testreviews) aanzienlijk beter dan de spider sport. Anderzijds is het wel prettig om een ketting zoals de spider te hebben die in een minuutje geinstalleerd is. En er zit geen ketting aan de binnenkant van je wiel, dat scheelt ook weer een hoop mogelijke sores!

De prijs is inderdaad zeer goed!
 

Constant

Erelid
Die zeldzame keer dat je de kettingen nodig hebt met winterbanden, dan heb je ze ook echt zwaar nodig....... Ik hoorde van een spekgladde situatie waarin werkelijk iedereen van de weg in de berm gleed, mensen kwamen niet meer verder zonder kettingen, gelukkig reed ik een dag later over dezelfde weg naar Zermatt.

De test uit 2004, ik heb de bron destijds teruggevonden (ADAC), maar ik vind het moeilijk om de voors- en tegens goed in te schatten want het bronartikel is vrij summier. Volgens mij is de Maggi Trak verbeterd sinds 2004. Verder is er een sportversie met platte schakels en een versie met normale schakels, dat maakt behoorlijk veel verschil.

Maar de conclusie dat traditionele kettingen beter zijn (met name in het bochtenwerk omdat de schakels ook aan de zijkant van de band zitten), die geloof ik zonder meer. En de traditionele kettingen met extra platte kettingen (9mm ipv 14 mm), die zijn ook minder veilig dan de traditionele dikke kettingen.
 

Captain Hook

Forumguru
Woeha! Bullock(s) bandenspray! Wie had dat nou gedacht? Dat dat ooit zou werken....:ahum:
Geniaal dat er mensen intrappen.:shocked:
 

Constant

Erelid
Het zit toch in een flitsende "amazing" verpakking? Dan moet het toch gewoon werken :grin: ? Waarom prutsen met kettingen als het zoveel makkelijker kan :1884: ? Wederom bewijst de test dat onhandige kettingen de beste oplossingen zijn.

Schijnt wel dat als je met zomerbanden vastzit op glad ijs, dat er een truukje is om chloor op je banden te doen. Dan worden de banden zachter, eventjes meer grip, en kan je in ieder geval wegrijden. Ik denk dat het spuitbusje volgens dezelfde methode werkt. Maar ik zou deze rotzooi nooit op mijn banden willen spuiten.....

De autosokken kwamen minder slecht uit de test dan ik had verwacht.... Ik baal wel een beetje dat de traks van diverse merken niet al te best (maar ook niet slecht) uit de test kwamen.
 
Bovenaan Onderaan