Smartlink/androidAuto

Waalko Kramer

Forumguru
Als je geen Smartlink hebt, kun je hem ook niet laten activeren. Je moet echt een menupunt Smartlink hebben.

Bekijk bijlage 72833

Als Smartlink niet geactiveerd is krijg je zo’n scherm:

Bekijk bijlage 72834

Volgens https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware is Smartlink op de Fabia te activeren als de auto is gebouwd vanaf week 22. Welke produktieweek heeft jouw auto?
Mijn auto is op kenteken gezet 9 Jan 2016.

Dus week 2 van 2016.

Inmiddels informatie gekregen van dealer en zij raden mij af om Smartlink te activeren. Ze kunnen niet garanderen of het gaat werken met de nieuwste android smartphone's.

Dus hoofdstuk is voor mij gesloten.
 

Rallye

Forumguru
Hmmm. Ondanks dat je het punt als afgedaan beschouwt, toch nog een nabrander, mede voor latere lezers van dit topic. Ik heb zo mijn vragen bij het antwoord van je dealer.

Smartlink is de verzamelnaam voor Mirrorlink en Android Auto, als je een Android telefoon hebt, en CarPlay voor de iPhone. Als je een menupunt Smartlink hebt, maar je krijgt de melding dat deze nog geactiveerd moet worden, kan het zijn dat de activering niet lukt. Met name bij Rapid’s schijnt dit voorgekomen (te zijn).

Dat Smartlink niet zou werken met de nieuwste Android telefoons komt mij niet bekend voor. Het is ook niet logisch, omdat het nu juist de strategie van Google is om de auto te veroveren: juist met nieuwere smartphones zou Smartlink dus beter moeten werken. Wel even de Android Auto uit de Play store of via APKmirror opje telefoon zetten.
Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat je dealer Smartlink zegt, maar Mirrorlink (maar één van de autotoepassingen voor een Android telefoon) bedoelt. Mirrorlink is inderdaad een wat ouder systeem, dat ingehaald lijkt door Android Auto.

Een Duitse dealer geeft deze voorwaarden bij de activering van Smartlink: https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware

Daar staat dat activeren van Smartlink mogelijk is voor de:
  • FABIA III (NJ) ab KW 22/16 - in Kombination mit Amundsen und Bolero (Bolero nur wenn SG 5Q0035840x, 842x, 864x oder 874x verbaut ist, geht nicht mit SG 5Q0035819x oder 820x!!!)
Jouw Fabia is ouder. De vraag die bij mij blijft hangen is dan of nu wel of geen menupunt Smartlink hebt. Heb je geen menupunt, dan zit Smartlink niet in je radio. Heb je het menupunt wel, dan is er een andere reden dat niet kan worden geactiveerd, een reden die pas bij de modeljaarwijziging in 2016 (naar modeljaar 2017 dus) is opgelost voor sommige (niet alle) Fabia’s.

Dat bij jou Smartlink niet zal werken ligt dus niet aan Android, maar aan jouw auto (c.q. Skoda).....
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het is op nagenoeg alle MIB2 later te installeren en te activeren op de O3/S3 enz. Alleen de Fabia, Rapid werken met een basic systeem en is het helaas naderhand dan niet mogelijk
 

Waalko Kramer

Forumguru
Hmmm. Ondanks dat je het punt als afgedaan beschouwt, toch nog een nabrander, mede voor latere lezers van dit topic. Ik heb zo mijn vragen bij het antwoord van je dealer.

Smartlink is de verzamelnaam voor Mirrorlink en Android Auto, als je een Android telefoon hebt, en CarPlay voor de iPhone. Als je een menupunt Smartlink hebt, maar je krijgt de melding dat deze nog geactiveerd moet worden, kan het zijn dat de activering niet lukt. Met name bij Rapid’s schijnt dit voorgekomen (te zijn).

Een Duitse dealer geeft deze voorwaarden bij de activering van Smartlink: https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware

Daar staat dat activeren van Smartlink mogelijk is voor de:
  • FABIA III (NJ) ab KW 22/16 - in Kombination mit Amundsen und Bolero (Bolero nur wenn SG 5Q0035840x, 842x, 864x oder 874x verbaut ist, geht nicht mit SG 5Q0035819x oder 820x!!!) De vraag die bij mij blijft hangen is dan of nu wel of geen menupunt Smartlink hebt. Heb je geen menupunt, dan zit Smartlink niet in je radio. Heb je het menupunt wel, dan is er een andere reden dat niet kan worden geactiveerd, een reden die pas bij de modeljaarwijziging in 2016 (naar modeljaar 2017 dus) is opgelost voor sommige (niet alle) Fabia’s.

Dat bij jou Smartlink niet zal werken ligt dus niet aan Android, maar aan jouw auto (c.q. Skoda).....



Het is op nagenoeg alle MIB2 later te installeren en te activeren op de O3/S3 enz. Alleen de Fabia, Rapid werken met een basic systeem en is het helaas naderhand dan niet mogelijk


Duidelijk.

Dan maar de smartphone gebruiken voor navigatie. En Spotify gewoon afspelen met bluetooth.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Waalko Kramer In je reactie op mijn post zie ik alleen het woord “Ik”. Is er iets belangrijks weggevallen? Heb je een menupunt Smartlink (maar toch een te oude Fabia) of niet?

@Antera Wat bedoel je met “installeren en activeren”? Zoals ik het en begrepen moet Smartlink af fabriek geïnstalleerd zijn. Dan is het (meestal) later te activeren. Bedoel jij iets anders?
 

Waalko Kramer

Forumguru
@Waalko Kramer In je reactie op mijn post zie ik alleen het woord “Ik”. Is er iets belangrijks weggevallen? Heb je een menupunt Smartlink (maar toch een te oude Fabia) of niet?

@Antera Wat bedoel je met “installeren en activeren”? Zoals ik het en begrepen moet Smartlink af fabriek geïnstalleerd zijn. Dan is het (meestal) later te activeren. Bedoel jij iets anders?

Het woordje IK is per ongeluk geplaatst.

Ja en ik kan in het menu Smartlink aanklikken en dan geeft hij aan neem contact op met de VW-dealer.
Zoals Mark (@Antera) aangaf over het platform waarop de Fabia en Rapid staan is het naderhand niet te installeren. Ook mijn service-adviseur van Skoda (voormalig adviseur van autobedrijf Lakeman uit Purmerend) gaf aan dat dit niet gaat werken.
Als ik het wel wil dan moet ik 244 euries betalen en mocht het activeren niet lukken, ja dan ben ik echt mijn geld kwijt.

Dus het gaat hem niet worden.

Moet nog een kleine 5 jaar wachten voordat ik een andere Skoda ga kopen!

Beste @Rallye kan je hier wat mee?

Ik heb een Fabia Combi 1.2 TSI DSG7 Style Businessline Pro.


Mvg,

Waalko Kramer
Zaandijk
 

tlpeter

Actief lid
Wat een onzin.
Bij een MIB2 is het ook op een Fabia te activeren.
Ik heb een 2016 model Fabia met MIB2 en Smartlink achteraf laten activeren.
Zolang je de optie hebt en deze aangeeft dat het geactiveerd moet worden dan kan het.
 

Rallye

Forumguru
Volgens de informatie op de door mij aangehaalde Duitse site kan dat pas voor modellen die zijn gebouwd vanaf week 22 2016. Bij de Rapid was dat ooit net zo: dat had met een module te maken (die contact moest kunnen zoeken met de fabriek, via de laptop van de dealer, maar daarvoor niet geschikt was) en niet met de navi zelf.

Wat is de bouwdatum/-week van jouw Fabia? Voor of na week 22 van 2016?
 

kylimo

Senior Member
Komende donderdag moet mijn FIII (10-2015) even naar de garage. Ondanks dat ik nog erg zit te twijfelen, ga ik toch even vragen of Smartlink geactiveerd kan worden. Ik heb volgens de code’s van de sticker bij het reservewiel een standaard gen2 navigatie en heb ook de toets “Smartlink” in het menu ter beschikking. Ik ga er nog een beetje vanuit dat het kan. Zo niet jammer. Indien wel moet ik voor die tijd nog even nadenken of ik er die 244 euri voor over heb. Zo heel veel toevoegingen heeft het in mijn ogen niet.
Ik laat het jullie donderdag weten.

Groeten Boy
 

Waalko Kramer

Forumguru
Wat een onzin.
Bij een MIB2 is het ook op een Fabia te activeren.
Ik heb een 2016 model Fabia met MIB2 en Smartlink achteraf laten activeren.
Zolang je de optie hebt en deze aangeeft dat het geactiveerd moet worden dan kan het.

door welke dealer heb je het laten activeren?
Welke smartphone heb je in gebruik...

Zie reactie met belangstelling tegemoet.

Waalko
 

servies

Forumguru
Het is op nagenoeg alle MIB2 later te installeren en te activeren op de O3/S3 enz. Alleen de Fabia, Rapid werken met een basic systeem en is het helaas naderhand dan niet mogelijk
ONZIN.
Ik heb het op mijn Rapid MY2016 achteraf (eind vorig jaar) laten activeren. Als je een Amundsen hebt en je hebt de optie Smartlink in het menu maar met de melding dat je het moet laten activeren, dan kan dat.
@Rallye Heeft helemaal niets met een module te maken... Dat is gewoon geblaat van mensen die niets van software begrijpen...

door welke dealer heb je het laten activeren?
Welke smartphone heb je in gebruik...
Elke Android telefoon met Android Auto geinstalleerd kan verbinden. Dat is nu juist het hele idee achter Android Auto...
Alleen die installatie van Android Auto kan helaas in Nederland nog niet via de Google Playstore... dat moet via een klein omweggetje.

ga naar de skoda webshop:
https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/car-electronics/connectivity/000054830A-smartlink
bestel dit en dan komt er een controle op je kenteken voor zover ik het mij kan herinneren. Als de controle daar dan slaagt dan laat je het bezorgen bij je Skoda-dealer en laat je het daar installeren. Je betaalt dan pas na installatie. Mocht het dan niet lukken, dan is het het een probleem tussen Skoda Nederland en de dealer en niet jou.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Hoop dat je het hele topic had gelezen dan had je zo niet hoeven reageren met het woordje onzin.

Daarin kan je ook lezen en dat het niet op elk systeem kan afhankelijk van de software versie en hardware ook al staat het wel in het menu.

Kan je nog wel iets meer zeggen dat wij net nog niet kunnen activeren op deze systemen omdat deze anders zijn dan discover pro/ columbus enz van de 2e generatie.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Ik weer nog ff niet wat je er mee kan als het werkt, maar ga dit toch volgen.
Zal eens op mijn sticker kijken welke productiedatum mijn Rapid heeft. Ben benieuwd of het toch kan...
 

servies

Forumguru
Hoop dat je het hele topic had gelezen dan had je zo niet hoeven reageren met het woordje onzin.
Wat je schreef was ook onzin. Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen dat het niet kan omdat er een module zou missen in mijn Rapid... En toch heb ik het dus eind vorig jaar kunnen activeren.
Het was gewoon een softwarematige beperking in de servers van VAG (als die er al was) of pure onwil...
Geeft me de software van die MIB2 en de mogelijkheid om zo'n eenheid te updaten en een paar uur later heb ik die beperking er al uitgehaald. (dat zou overigens iedere zichzelf respecterende Software engineer kunnen)...
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
En dan vragen wij natuurlijk: waar heb je dit laten activeren en kwanta kosta?

(ik weet verder niks van software overigens)
 

servies

Forumguru
En dan vragen wij natuurlijk: waar heb je dit laten activeren en kwanta kosta?

(ik weet verder niks van software overigens)
Doodgewoon bij de skoda dealer
Ga naar:
https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/car-electronics/connectivity/

vul je kenteken in.
Wordt hierna Smartlink een optie, dan kun je het bestellen, af laten leveren bij een Skoda dealer. Daarna kun je een afspraak maken met de garage en dan wordt het op die dag geactiveerd. Ik was €244 armer en Smartlink rijker. Al die tijd daarvoor werd altijd stellig beweerd dat het echt niet mogelijk was omdat er bepaalde dingen zouden ontbreken...
 
Bovenaan Onderaan