Slingerende caravan

jalex_h

Forumguru
Al zou de caravan 100 kg zwaarder wegen dan wat je nu schat dan zou dat qua gewichtsverhouding geen probleem mogen zijn. Ik heb wel extremere combi's gereden. Wel was mijn Superb2, ondanks hulpveren, zeer gevoelig voor een juiste (lees: vooral niet lager dan 75 kg) kogeldruk. Iets eronder en het was hommeles. Ik zou dan ook om te beginnen die eens verhogen. En als je toevallig fietsen achterop hebt staan, daar een ander plekje voor zoeken, zelfs al heb je een flinke kogeldruk.
 

Frenk21

Forumguru
Vandaag terug gereden vanuit Italie. De Kodiaq heeft het boven verwachting gedaan. Bergen op geen probleem, temperatuur is niet boven de 120 graden gekomen(met buitentemperatuur van 36 graden). Verbruik op ong 9.6km/ltr, met de caravan van ruim 1400 kg gewogen en een surfbox op het dak met daarop nog 2 surfplanken.
Rijden was ook geen probleem, ong 70-75 kg kogeldruk, geen geslinger en ik moest aardig op de snelheid letten die af en toe opliep tot 120km/u:pardon:. Wel merkte ik dat de auto iets meer deint dan de Supeb met sportonderstel, maar dat is ook inherent aan het type auto.
Overigens veel bekijks gehad en weinig kodiaqs gezien.
 

woutr

Forumguru
Op caravantrekker.nl zou je evt beide auto's kunnen vergelijken, dan zie je ook de meest ideale verhoudingen
 

Bakkertje

Forumguru
Ik reedt door Duitsland, Bayern, heuvel af.

Daarom staan er bij steile afdalingen in bijvoorbeeld Frankrijk ook snelheidsbeperkingen voor auto's met aanhanger.
Heuvel af houdt ik ook geen tempo aan van 100 km/uur, want als je dan een vrachtwagen inhaalt vraag je er wel een beetje om.

Mijn huidige Passat weet veel beter raad met onze caravan (Wilk S4-530 a 1500 kg) dan de Superb die ik hiervoor had. Ik houd het erop dat de Passat een stuk stugger is in de vering dan de Superb.
 
Een caravan zal natuurlijk altijd anders reageren bij een andere auto, maar als de combinatie instabiel is terwijl de techniek (schokdempers e.d.) in orde is, dan ligt de oplossing vrijwel altijd in de belading.

Goede belading gaat wat verder dan kogeldruk alleen. Wellicht nog belangrijker is hoe de kogeldruk tot stand komt.
Veel gewicht achterin compenseren met nog meer gewicht voorin geeft misschien een "correcte" kogeldruk, maar een heel instabiele combinatie. Het gewicht zo veel als mogelijk rond de as zorgt (in combinatie met een goede kogeldruk) voor een zo stabiel mogelijk geheel.

In principe moet een caravan al stabiel rijden zonder de stabilisatorkoppeling ingeschakeld. Die dient alleen voor een grotere reserve bij gelijke snelheid.

Onze Knaus 500FDK hebben we al getrokken met een Citroën C5 Tourer, VW Golf VII hatchback, VW Transporter en nu de SIII combi. In alle gevallen was de caravan stabiel, wel steeds even proberen wat de meest prettige belading is. In de praktijk merk ik dat dit echt in de details zit (behalve bij de Transporter, daar leek het niets uit te maken. Reed altijd goed).

Hoop dat je de caravan achter de Kodiaq ook goed krijgt. Succes :thumbsup:
 

CDO

Forumguru
en de standaard constructie / indeling van de caravan zelf bepaalt ook veel. Sommige caravans zijn gewoonweg niet handig ingedeeld qua gewicht en dat merk je snel als je auto er gevoelig voor is.
 

hemi24

Forumguru
en de standaard constructie / indeling van de caravan zelf bepaalt ook veel. Sommige caravans zijn gewoonweg niet handig ingedeeld qua gewicht en dat merk je snel als je auto er gevoelig voor is.

Mee eens; die van ons is standaard zwaar op de dissel, dus ik heb nooit last van te weinig druk op de kogel, eerder te veel...
Fietsendrager voor de kinderfietsen op de dissel werkt daar natuurlijk ook niet aan mee! (Net als die stalen gasfles in de disselbak).

Voor de nieuwsgierigen onder ons het is een Eifelland, 4 meter opbouw met stapelbed achterin (1.300 kg max.)

20170823_130113.jpg
 
Laatst bewerkt:

Frenk21

Forumguru
Mee eens; die van ons is standaard zwaar op de dissel, dus ik heb nooit last van te weinig druk op de kogel, eerder te veel...
Fietsendrager voor de kinderfietsen op de dissel werkt daar natuurlijk ook niet aan mee! (Net als die stalen gasfles in de disselbak).

Voor de nieuwsgierigen onder ons het is een Eifelland, 4 meter opbouw met stapelbed achterin (1.300 kg max.)

Bekijk bijlage 61573
@hemi24 , wat staat er daar nu voor je Eifelland:cry:
:nono::pieker:
 

hemi24

Forumguru
@hemi24 , wat staat er daar nu voor je Eifelland:cry:
:nono::pieker:

Sorry, @Frenk21 , na 10 jaar lang verschillende leaseauto's te hebben gereden. Kreeg ik bij m'n baanwissel het afgelopen voorjaar een Kia Cee'd station. Maand in gereden en toen maar snel weer ingeleverd.
Rij nu een Megane Break en krijg kilometers betaald. Had liever een O3 Combi of een Golf 7 variant gekocht, maar die vindt je niet voor het geld wat de Renault me heeft gekost...
 

willemk

Senior Member
Van de zomer met een Knaus 500 fsk achter de Superb 1.4 tsi. Caravan 1500kg. Kogeldruk op 80kg en het geheel lag als een blok op de weg. Auto heeft wel adaptief onderstel wat ik in de sportstand heb staan met de caravan erachter. 100 to 110 km/uur was geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan