Slingerende caravan

Delange

Nieuw lid
Ik heb mijn eerste caravan rit, naar Oostenrijk achter de rug en dat was toch ff wennen. Ik kom uit een Smax 2,5T en nu een Kodiaq 1.4 150pk. Ik had wat twijfels maar moet zeggen dat mijn 1400kg caravan prima vooruit komt. Waar ik van schrok, is dat ik 2x een slingerende caravan had waarbij de 2e keer de electronica hard ingreep. Fijn dat de electronica dat deed maar mee de Smax nooit geen last gehad. Caravan is hetzelfde en ook hetzelfde beladen, ik reedt ca 100 wat ik gewend was.
Hoe is dit te verhelpen? Buiten 80/90 rijden, want toen ik dat ging doen (ook van de schrik) had ik geen last meer. Ik heb het idee dat het onderstel er ook mee te maken heeft want die is weker dan de Ford
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik niet paraat heb is het eigen gewicht van de Kodiaq vs. de SMax. Een andere gewichtsverhouding trekauto/caravan geeft ook ander weggedrag, vooral bij hogere snelheden.
 
Herkenbaar! Ben zelf overgestapt van Mondeo naar Superb en die is met caravan ook veel minder stabiel. Beide auto's zijn exact even zwaar, dus daar ligt het m.i. niet aan. Ben dus bang dat het aan wekere vering ligt, waaraan denk ik weinig te doen is (ook mijn hulpveren ten spijt). De prijs die we voor comfort betalen laat maar zeggen, waar ik overigens wel het hele jaar van geniet!
 

Cordoba

Forumguru
150 kg verschil in gewicht van de trekkende auto, zegt ook wel iets. Je schrijft dat je caravan 1350-1400 kg weegt in beladen toestand, is dat gewogen of geschat? (anders een keer wegen wat ie nu echt weegt zoals ie beladen achter de auto hangt).

Wat ook nog wel eens behoorlijk verschil kan maken is de afstand tussen de trekhaak (kop) en de achteras: hoe groter die afstand, hoe makkelijker de caravan de auto gaat besturen in plaats van andersom.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat scheelt toch zo'n 150 kilo, dat is behoorlijk veel.
Je kunt onderweg wat gewicht van de caravan verplaatsen naar de auto, dat werkt a.h.w. dubbelop (zware voortent of zo?).
En wellicht iets doen aan het onderstel, zoals Eibach, of gewoon hulpveren, om hetweggedrag van de auto strakker te maken. Heb je ook zonder caravan plezier van...
 

Delange

Nieuw lid
Bedankt voor het meedenken. Spullen verplaatsen naar de auto heb ik ook aan gedacht maar had het idee dat er dan minder grip op de voorwielen komt wat dan weer ten koste van de besturing gaat.
Ik heb de caravan nog nooit gewogen idd, zou je best nog van kunnen schrikken idd
 

Canon-Eye

Forumguru
maar had het idee dat er dan minder grip op de voorwielen komt wat dan weer ten koste van de besturing gaat.
Zolang je inclusief kogeldruk niet over de toegestane maximummassa van de auto gaat is er geen probleem, zeker niet als je met een stel hulpveren het doorzakken tegengaat.
Maar ik zou inderdaad die caravan eens 2x op de weegbrug zetten: 1x afgekoppeld, en vervolgens nog eens aangekoppeld met alleen de caravan-as erop.
Dat kan heel verhelderend werken!
 

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk. Maar hoeveel mensen nemen de moeite om een disselweger aan te schaffen?

Ik heb er eentje - en die blijft meestal in z'n hok liggen omdat ik langzamerhand de standaard gewichtsverdeling wel in de vingers heb. Maar bij de allereerste rit met de beladen caravan had ik die nog niet, dus heb ik toen die hele weegprocedure uitgevoerd om te weten waar ik aan toe was.
 

Bakboord1

Forumguru
Ah, vandaar. Wij hadden een disselweger en later een personenweegschaal met een houtenpaaltje.
Maar als je vaker reist krijg je er wel gevoel voor zoals je zegt.
 

andrehj

Forumguru
Natuurlijk. Maar hoeveel mensen nemen de moeite om een disselweger aan te schaffen?

Ik heb er eentje - en die blijft meestal in z'n hok liggen omdat ik langzamerhand de standaard gewichtsverdeling wel in de vingers heb. Maar bij de allereerste rit met de beladen caravan had ik die nog niet, dus heb ik toen die hele weegprocedure uitgevoerd om te weten waar ik aan toe was.
Maar je hebt toch helemaal geen disselweger nodig? Kogeldruk meten gaat prima met een paaltje en een personenweegschaal, zaken die de meeste mensen wel in huis hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
In huis wel, maar ik neem eigenlijk zelden mijn personenweegschaal mee op vakantie. Jij wel? :)
Zo'n disselweger kost weinig geld en ruimte en weegt ook bijna niks, dus is in alle opzichten de betere oplossing.
 

Huibdos

Senior Member
Het kan zijn dat de schokdempers van de caravan aan het slijten zijn, dan gaat hij schommelen. (reparatie!)
Slingeren kan ook (versterkt worden) door oneffenheden in het wegdek, en door de wind, het hoeft niet aan de trekkende auto of de belading van de caravan te liggen.
Heeft de caravan een stabilisatiekoppeling? en zo ja, kunnen dan de kleine remvoeringen versleten zijn?
Zo nee, voor ongeveer 300 Eu ben je klaar. Dat wil niet zeggen dat je dan kan jakkeren, maar het veiligheidspunt ligt bij een veel hogere snelheid.
 

andrehj

Forumguru
In huis wel, maar ik neem eigenlijk zelden mijn personenweegschaal mee op vakantie. Jij wel? :)
Nope, die ligt netjes in de badkamer (en ik zit op de camping :cheers:). Voor vertrek thuis netjes gewogen (kogeldruk op 78 kg) en met 1500 kg aan de haak zonder een centje pijn naar de Zuid-Duitsland getuft, waarbij ook het verbruik (11l/100km) nog alleszins meeviel.
 

mwhite

Forumguru
heuvel af heb ik ook wel een het gevoel dat de caravan wil gaan slingeren.
maar dat zou ook kunnen liggen aan de wat versleten remvoeringen en een gebroken schokbreker van de caravan.
allemaal weer gerepareerd dus kan er straks weer veiling mee op pad.
al blijf ik in nl dus zullen de snelheden niet zo boven de 90km uitkomen.
 

Vlaar032

Senior Member
Had ik met n Octavia ook, slingerende caravan. Heeft te maken met wielen meer op de hoeken versus grotere overhang achter de achterwielen. Bij grotere overhang ook meer kans op slingering. Misschien dat dat een verschil is tussen de Smax en een Kodiaq?
 
Bovenaan Onderaan