Slicks in de winter

Bothje

Heel gewoon lid
Was een paar dagen geleden weer in de werkplaats van garage en daar hoorde ik al wat afkeurend geroezemoes van monteurs bij één van de auto's. Dichterbij gekomen bleek dit een wagen waaraan een onderhoudsbeurt werd uitgevoerd en de banden iets waren aangetast...
De achterbanden zat al bijna geen normaal profiel meer op en de voorbanden waren al slicks geworden.
Vraag me af hoe iemand het in zijn hoofd haalt om met dit soort profiel te gaan rijden onder deze huidige winterse omstandigheden. Heb je dan totaal geen verantwoordelijkheids gevoel of (zelf)moordneigingen?
Dat het hier naar alle waarschinlijkheid een geleasde wagen betreft doet hier niet terzake als je je eigen veiligheid, die van je eventuele inzittenden en medeweggebruikers zo moedwillig in gevaar brengt.
3x:biggthumpdown:

Hier zie je een achter- en een voorband. Hieraan gevoeld, superglad!
Was er zo van onder de indruk dat ik er geen goede foto van kon maken.

Bijlagen

• IMG_7689.jpg
    IMG_7689.jpg
    91 KB · Weergaven: 69
  • IMG_7691.jpg
    IMG_7691.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 62

Vacaro

Senior Member
Wettelijk gezien is deze band nof in orde aan 1.6mm, maar de vraag is of het bij deze weersomstandigheden nog veilig en verantwoord is. Hierbij zeg ik ook volmondig NEE.
Twee van mijn zomerbanden(liggen nu in tuinhuis(alle4)) zijn ook bijna op zit nog 2mm op, genoeg om dus door de keuring te komen, maar vind zelf niet meer genoeg om bij zware regenval geen aquaplanning te krijgen. Dus voor ik winterbanden omwissel voor mijn zomerbanden gaan bandjes eraf en 2 nieuwe erop, weet nog niet welke maar ga terug voor bekend merk zoals Dunlop of Uniroyal ipv Marangoni.

michelover

Forumguru
Wordt tijd dat de wet aangepast word. In de winter gewoon winterbanden verplicht en dan wel met genoeg profiel. Zie elke dag mensen rond glijden op hun zomerbanden met te weinig profiel. En daar word je niet vrolijk van. Vraag me inderdaad ook af of deze mensen zelfmoordneigingen hebben. Wat wel zeker is ze hebben maling aan andere weggebruikers. Maar dat is ook zo met mensen die denken dat als je voorruit sneeuw vrij is dat je dan gewoon de weg op kan. Auto schoon maken betekent van boven naar beneden, toch?

Vacaro

Senior Member
Is nu eerste jaar dat ik met winterbanden rij en weet nu pas dat ik dit al veel eerder had moeten doen. Nu pas heb ik nut van mijn 4x4, daarvoor als ik door onderstuur vooraan wegschoof en achterwielen kwamen assisteren dan gooide O2 zijn achterste naar buiten, doordat die banden geen grip hadden. Is wel leuk spelen maar niet zo veilig op de openbare weg. Nu houdt de auto mooi zijn koers maar glad blijft wel glad natuurlijk en laat ons niet overmoedig worden maar vezrstandig blijven ook met winterbanden met genoeg profiel.

___JC___

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik het nog wel mee vind vallen zo op de foto's. Tuurlijk met dit weer zeer onverstandig, maar ik denk dat ze nog 2 mm profiel hebben ofzo.

Dit is pas erg

BAND1877.JPG

Constant

Erelid
In mijn kennissenkring is er bij meerdere personen blikschade of bijna ongelukken, allemaal zomerband rijderts.

Maar afgesleten zomerbanden (ook nog eens sportbanden zo te zien), dat is werkelijk ongelofelijk.

Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die denken met bijzondere stuurmanskunsten en anticiperend rijgedrag veiliger te rijden dan de gemiddelde winterbandrijdert.

Br3cht

Actief lid
Bothje die band dat je laat zien toevallig een Continental of Bridgestone?

De dealer heeft me eens laten weten dat 1 van de 2 merken niet alle groeven (de schuinliggende dus) even diep maakt als de langsliggende, voor de technische controle in belgië is deze nog perfect in orde.
Waarom deze dan E-keur of DOT hebben snap ik niet

Op één (een tv zender van belgië) is er een programma "kijk uit"
die presentator zei eens dat bij regen weer het min profiel eigenlijk 3mm moet zijn ipv 1,6mm

Bovenaan Onderaan