Slecht geluid: boxen of de Stream

Plukkie

Nieuw lid
Het geluid (Stream) in mijn Combi Bus. Ed. valt enorm tegen. Het geluid (van zowel radio als CD) is erg schel (tettert) en de bassen dreunen/resoneren door de auto. Ik heb al diverse instellingen geprobeerd, maar bij een beetje volume is het niet aangenaam om naar te luisteren. Ligt dit aan de boxen of de Stream ?
Hebben jullie tips om dit te verbeteren??:680:
 

Oli4

Actief lid
Het geluid (Stream) in mijn Combi Bus. Ed. valt enorm tegen. Het geluid (van zowel radio als CD) is erg schel (tettert) en de bassen dreunen/resoneren door de auto. Ik heb al diverse instellingen geprobeerd, maar bij een beetje volume is het niet aangenaam om naar te luisteren. Ligt dit aan de boxen of de Stream ?
Hebben jullie tips om dit te verbeteren??:680:

Één ding mis ik nog in je kritiek: je muziek komt met z'n "Bühne/Soundstage" niet hoger dan je knieen i.p.v. dat het geluid zich op oorhoogte om je heen opbouwt ?

Geluidsbeleving is natuurlijk subjectief, maar 't moet natuurlijk wèl zuiver klinken....

Ik had dezelfde ervaringen ( en vind danook de combi van de std speakers met de Stream verbeteringswaardig); ik ben echter erg verwend doordat ik mij in mijn vorige auto volledig naar tevredenheid audiofiel heb kunnen uitleven...

Om te beginnen is een groot deel op te lossen door andere speakers in te (laten) bouwen en de deur-resonaties te minimaliseren; dit scheelt al behoorlijk.
(Kijk - als je wilt - hiervoor bij mijn auto-specs)...

Stap 2 zou kunnen zijn (als 't eerste ontoereikend mocht blijken) een eindtrap achter je Stream te (laten) zetten ( is m.i. altijd beter !:D).
Stap 3 : Vervang je Stream door een goede aftermarket radio.

In die volgorde blijven je eerder genomen investeringen hun toegevoegde waarde behouden.
Laat je voor apparatuur niet voorlichten door verkopers, maar door mensen, die van muziek houden (lijkt een open deur, maar wordt o-zo-vaak tòch weer over 't hoofd gezien).

Mocht je al wat audiofiele ervaringen hebben, weet je dat je in een geluidsset altijd de zwakste schakel hoort. Afweging is dan het evenwicht tussen je portemonnaie en je trommelvliezen.

Let wel: Hobbies beginnen dáár, waar 't verstand ophoudt (daarom zijn hobbies ook zo leuk):489:.

Je zal m.i. -hoe dan ook- geld moeten investeren... => gelukkig maakt de rest van je Octivia waarschijnlijk weer veel goed !

Sterkte ermee !!
 
Ik heb zelden zo'n slechte radio meegemaakt in de huidige moderne tijden dan de Stream. Ik heb nu een voorloopauto en ben echt blij als ik af ben van dit wanproduct. Slechte ontvangst en geluidskwaliteit ver beneden peil is. Het instellen van de Stream radio helpt daarbij niets. Sorry dat ik zo negatief ben, maar dit is mijn ervaring met dit apparaat. Ik blameer niet eens de speakers hiervoor, die overigens ook maar net voldoende scoren.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb dan geen octavia maar een fabia, tijdens de aankoop probeerde de dealer mij ook een originele radio te verkopen, natuurlijk ziet zo'n totaal geintegreerde radio er leuk uit, maar zeker als je de prijs/kwaliteitverhouding bekijkt, is het de prijs absoluut niet waard.
Ik heb toen een hele leuke Kenwood gekocht, met gelukkig exact dezelfde kleur verlichting als het dashboard en daarbij ook nog eens een veel beter audio-technisch gedeelte.
Verder heb ik de speakers achterin vervangen door Pioneer speakers met dezelfde maat, maar een hoger en zuiverder vermogen.
De speakers in de voordeuren vind ik helemaal niet slecht, evenals de tweeters voor en achterin, die zijn prima.
Al met al is het dus helemaal geen dure grap, en is het elke dag genieten.
 

JettaFreak

Actief lid
De speakers in de O2 zijn best goed. Ik heb een Sony radio geinstalleerd. Die combi klinkt nog beter dan de Skoda Audience met soundpakketje.

Groet,


JettaFreak
 

Plukkie

Nieuw lid
Beste Oli4:

Dank je wel voor je reactie.
De boxen zitten inderdaad pal naast je stoel, dat geluid kan er zo nooit goed 'uitkomen'. Maar daar verander je helaas natuurlijk niet zo veel aan.

Het vervangen van de boxen: ik had de auto nog maar een week in bezit of er was al ingebroken, zijruit ingeslagen....
Bij de reparatie zag ik dat de speaker in deur gepopnageld zaten aan de deur met een minimaal schijfje tussen de speaker en de deur. Hoe eenvoudig is hier een nieuwe speaker in te zetten? Moet je nog extra letten om de speaker los te houden van de deur. Heb je nog extra dempingsmateriaal toegepast om de resonanties te beperken?

Verder nog een vraag: hoe zet je precies een eindversterker achter de Stream: heeft de Stream een 'onversterkte' uitgang, anders versterk je nog steeds een slecht signaal?
Waar komt deze eindversterker dan te zitten?

Vervangen van de Stream is natuurlijk wel jammer omdat de bediening en display met PD natuurlijk wel gaaf is.
 

bat

Lid
Ga deze discussie met interesse volgen.

Mijn optimale optiecombi op de Octavia Elegance léék het multifunctionele stuur (met klein leer en MaxiDOT) en de stream, maar intussen begin ik stevig te twijfelen.

De 200 die het multifunctionele stuur voor alleen de radiobediening moet kosten (oftewel zo'n 4 euro per maand in de lease) vind ik eigenlijk al te veel voor 4 knopjes. Dus had ik die al min of meer geschrapt.

En nu begrijp ik ook nog eens dat de Stream erg tegenvalt. Het bedieningsgemak leek mij de stuurbediening namelijk sowieso overbodig maken (hij lijkt erg op de radio die ik 3 jaar terug in m'n Golf V voorloopauto had en daar werkte het ook prima).

Natuurlijk is een aftermarket radio het best, maar die dingen zijn over het algemeen gewoon te lelijk om te zien (erg veel glimmend plastic en neon-verlichting) en om de hele tijd met een frontje te gaan rondsjouwen, die tijd heb ik toch 6 jaar geleden al achter me gelaten.

Het gekke is dat de op de Stream lijkende radio in de Golf V die ik al noemde mij helemaal niet tegenviel. Is dat dan toch een hele andere radio?
 
Het gekke is dat de op de Stream lijkende radio in de Golf V die ik al noemde mij helemaal niet tegenviel. Is dat dan toch een hele andere radio?

De goedkoop voelende Stream mag naar mijn idee niet eens in de schaduw staan van de 300/500 serie van de Golf V. Daar ben ik ontzettend tevreden over, hij voelt en hoort totaal anders aan. Ook de radio ontvangst is vele malen beter.
 

Oli4

Actief lid
Beste Oli4:
...... Heb je nog extra dempingsmateriaal toegepast om de resonanties te beperken?
Voor Pukkie en andere geinteresseerden:
ikzelf ben totaal geen geluidstechnicus, heb mij als audiofiel in de loop der jaren wel een beetje verdiept in 'geluid':
Voor wat Plukkies vraag mbt dempingsmateriaal 't volgende:
Ieder voorwerp / ieder materiaal heeft een eigen geluid en een geluidsfrequentie waarop deze extra gaat resoneren.
(Denk aan vroeger op school aan de 'stemvork' tijdens muziekles en de geluiden als je deze op 't schoolbord / de deur / 't raam zette... de feitelijke toon was iedere keer dezelfde, maar het geluid klonk anders door de andere klankkast, waarop de stemvork zich bevond.
Basisgedachte is hierachter dat je alleen de vork wil horen ...en dus niet het vervormende eromheen.

Het is dus zaak de meetrillende elementen te isoleren/ontkoppelen van het oorspronkelijke signaal.
Omdat autospeakers nu eenmal onlosmakelijk verbonden zijn aan resonerend plaatstaal (auto's!!) en losse lucht, zal je de eigenacoustiek van de deuren moeten elimineren.
Alleen zò zal de speaker zijn eigen 'kleuring' van het geluid weergeven.

Bitumen-matten zijn hiervoor de beste oplossing (binnenbekleding moet los /matten op maatsnijden / plakken/kitten / evt gelijk de speaker vervangen al dan niet voorzien van betere speakerkabels ipv 't std. belsnoertje)
Je eindigt dan met een deur, die bij 't dichtslaan alleen nog 'plok' doet en - afhankelijk van de dikte en de hoeveelheid van de bitumenmatten tot 3 Kg zwaarder geworden is).
Er zijn hiervoor vast meerdere fabrikanten, ikzelf heb goede ervaringen met "Dynamat" (.... .com).

Bij al mijn auto's was deur-isolatie de eerste stap van geluidverbetering. Een goed inbouwstation zal je hierin ook voorlichting kunnen geven...(In het groene hart is er bv "Menken"/Gouda).
Ik heb dit soort klussen bewust nooit zelf uitgevoerd, 1 doos "Dynamat" (met 4 matten van 30/90 cm)kost - afhankelijk van de dikte vd matten - tussen de € 40 en € 90 en het risico van 'verknippen' besteedt ik liever uit aan mensen die er hun brood mee verdienen. Als je service waardeert en niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (bij muziek werkt dat tòch niet), bespreek dan met zo'n zaak een plan van aanpak, waarin jij goed geholpen wordt en zij aan jou een goede klant hebben (Onderhandelen is nooit een vies woord geweest, denk ik zo).
=========================
Dan.... speakerkeuze :680:(geldt trouwens ook voor de andere hardware):
Is verdraaid lastig tips voor te geven, de "gabber" wil al dan niet decibel stuiterend:super: over de snelweg en heeft op dat gebied zo zijn wensen.... de klassiek/jazz liefhebber vindt 'staging' belangrijk.... de één wil zo veel mogelijk neon en andere lampjes.... de ander wil zo min mogelijk met z'n auto opvallen, omdat hij een hekel heeft om onbekende stoeptegels 's-ochtends in zijn auto te vinden.

Verder nog een vraag:
.....hoe zet je precies een eindversterker achter de Stream: heeft de Stream een 'onversterkte' uitgang, anders versterk je nog steeds een slecht signaal?
Terugkomend op de Stream:
Bij mijn weten heeft de Stream géén voorversterker-uitgang, maar er zijn eindtrappen, die hier speciaal voor gemaakt zijn om er wat beters van te maken.
Daarnaast zijn er DSP's, (25 jaar geleden had Yamaha vóór Dolby 5.1/ 7.1 / DTS et cetera al goede signaalverbeterende oplossingen voor de stereo thuis), die ook nog hun invloed kunnen uitoefenen.
Pioneer en nu vooral Alpine hebben uitstekende oplossingen voor audiodebielen als ik ( google maar op "Imprint sound" en Alpine).

......Waar komt deze eindversterker dan te zitten?
Plaatsing van eindtrappen en andere 'kasten':
Ik heb ze per auto op verschillende plekken gehad (Onder de voorstoel/ onder de achterbank / in een zijvak van de kofferbak..... 't is altijd meeeters kabels wegwerken!)
Vervangen van de Stream is natuurlijk wel jammer omdat de bediening en display met PD natuurlijk wel gaaf is
Dit alles.....
zijn afwegingen, die bepaalt worden door emoties al dan niet in balans gebracht door 't beschikbare budget (en je man/vrouw/gezin/alimentatieverplichtingen:eek: en andere hobbies).
De leasebak rijders onders ons moeten daarnaast wellicht iedere 2 jaar van auto veranderen (gok ik maar zo.... als ambtenaar krijg ik maandelijks €30 rijskostenvergoeding)...

Er zijn aparte Autohifi tijdschriften (in Nl en D) die 2 maandelijks uitkomen. Via de Bruna/Readshop en hun websites is altijd wat te achterhalen.


:ot:(ppffff, nog even zo doorgaan & ik kan een colum starten...)
Weer 'n groet / leesplezier / goede nachtrust & succes........
 

bat

Lid
De goedkoop voelende Stream mag naar mijn idee niet eens in de schaduw staan van de 300/500 serie van de Golf V. Daar ben ik ontzettend tevreden over, hij voelt en hoort totaal anders aan. Ook de radio ontvangst is vele malen beter.
Even gegoogled en inderdaad het is toch een andere radio. Met een beetje zoeken tweedehands al rond de 100 euro te vinden, maar helaas allemaal met de standaard VW kleuren verlichting en géén groen.

Jammer...
 

L-X

Lid
Het geluid (Stream) in mijn Combi Bus. Ed. valt enorm tegen. Het geluid (van zowel radio als CD) is erg schel (tettert) en de bassen dreunen/resoneren door de auto. Ik heb al diverse instellingen geprobeerd, maar bij een beetje volume is het niet aangenaam om naar te luisteren. Ligt dit aan de boxen of de Stream ?
Hebben jullie tips om dit te verbeteren??:680:
Ik heb de Stream MP3 af fabriek (attractive, zonder meerkosten dus daarom) met luidsprekers in de voor- en achterdeuren (achter als extra accessoire). Qua bas vind ik 'm prima en heb ik geen resonantie, en met de middentonen er uit (standje -9, en treble en bas +5) vind ik het een acceptabel, vol geluid, ook bij hogere volumes. Bij bepaalde nummers vind ik de tweeters wat overheersen, maar over het algemeen ben ik daar niet ontevreden over. Wat ik wel flink vind tegenvallen is de beruchte radio ontvangst (valt regelmatig weg) en het bijbehorende geluid (klinkt veel matter en doffer dan cd's).
 

LenK

Forumguru
Skoda Octavia audio is voor de gemiddelde gebruiker denk ik een prima keuze.

Van alle auto's die ik heb gehad was dit niet de beste maar wel 1 van de beste standaard audio voorzieningen (lees speakers).
Ook design en bedieningsgemak staan bovenaan.
Maar de radio ontvangst eindigt in de onderste regionen.

En hét grote bezwaar wat ik er tegen heb is de absurde prijs de er voor betaald moet worden. De helft minder was op zijn plaats geweest.
 

Plukkie

Nieuw lid
Beste Oli4,

Dank je wel voor je reactie, je kunt inderdaad bijna een weblog beginnen.
Vandaag weer in de file, muziekje aan, Beatles uiteraard. Maar bij While My Guitar Gently Wheeps sprongen de tranen in mijn ogen, mijn hemel die tweeters tetteren je trommelvlies helemaal binnenste buiten!
Ik ga maar eens gauw naar een goed adresje (als ik er zelf aan begin, dan popnagel ik waarschijnlijk de speakers dwars door de deuren heen).
Overigens nog geen klachten gehoord vanuit de achterbank bij de evergreen Berend Botje van uiteraard de Leidse Sleuteljes.
 

Oli4

Actief lid
Plukkie,
Bijgaand 2 reviews vd speakers die ik 1/2 jaar geleden heb laten inbouwen.
Sindsdien luister ik met een stuk méér plezier naar de cd's... :680:

(Moderators: er is voor mij geen reclame-vergoeding, maar dit is gewoon goede waar voor't geld, mocht er geen reclame gemaakt mogen worden, stuur ik wel een pb'tje...).

rainbow-audio.com
Reviews
Outperform many setscar audio [2007/09]
CS 265.25 Germanium - The speakers are very easy to listen to, and probably are as clear and smooth as many more expensive sets ... These speakers outperform many sets up to $800 and over $1,000. They definitely have the smooth, warm sound indicative of European speakers, an I think they’re a great value at a retail price of $550.

Absolute Dealautohifi [2005/High-End]
CS 265.25 Germanium - The 16-cm two-way compo CS 265.25 Germanium can be had for just 360 euros. This money is well spent, as not even the slightest compromise in sound quality is noticeable in the Germanium. The German system has a lot to offer: some of the features that make the high-end heart beat faster in the expensive 2400 euros Platinum System are even included ... In the laboratory the compo was persuasive, with a very balanced frequency response, a low distortion factor and a high maximum sound pressure. Also in the autohifi listening room the Rainbow, with its fresh, almost sparkling character, inspired ... The tweeter produced crystal-clear and pulsating details without ever becoming too sharp. ... Result: The Rainbow is an absolute deal and offers a high-end option for the tight purse. [Most desirable system in the Absolute Top Class]

Pfd's zijn hier te lezen: http://car.rainbow-audio.de/press/reviews.php?lan=2&lin=17

Veel plezier met lezen... :bye:
 

Oli4

Actief lid
Verder nog een vraag: hoe zet je precies een eindversterker achter de Stream: heeft de Stream een 'onversterkte' uitgang, anders versterk je nog steeds een slecht signaal?

zie ook deze thread...: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5164 "Als je een skoda unit hebt heb je waarschijnlijk geen pre uitgang om een sub of versterker aan te sluiten.
Dit is op te lossen door een high-->low unit ertussen te hangen van bv Caliber (kost +-18 euro).
Dan kan je elke versterker eraan hangen die je maar wilt".

Mijn Stream (2006 znd. MP3) gaat er i.i.g. de 21ste uit en wordt dan vervangen door een Alpine :680:. De Stream zal dan hier te koop worden aangeboden....

Groet en alvast een prettig weekend...:473:
 

bat

Lid
Mijn optimale optiecombi op de Octavia Elegance léék het multifunctionele stuur (met klein leer en MaxiDOT) en de stream, maar intussen begin ik stevig te twijfelen.

De 200 die het multifunctionele stuur voor alleen de radiobediening moet kosten (oftewel zo'n 4 euro per maand in de lease) vind ik eigenlijk al te veel voor 4 knopjes. Dus had ik die al min of meer geschrapt.

En nu begrijp ik ook nog eens dat de Stream erg tegenvalt.
Vrijdag de offertes van onze leasemij ontvangen en die maken het ineens wel erg makkelijk: ik ga gewoon voor de Stream mét multifuntioneel stuur.

Ik merk vanzelf of het een slechte keuze is geweest. Anderzijds: de ontvangst en het geluid zullen nooit veel slechter kunnen zijn dan het setje in m'n 307...:smirk:
 

Plukkie

Nieuw lid
Vrijdag de offertes van onze leasemij ontvangen en die maken het ineens wel erg makkelijk: ik ga gewoon voor de Stream mét multifuntioneel stuur.

Ik merk vanzelf of het een slechte keuze is geweest. Anderzijds: de ontvangst en het geluid zullen nooit veel slechter kunnen zijn dan het setje in m'n 307...:smirk:

Gisteren naar een Hifi-inbouw zaak geweest. Even met de expert goed geluisterd. De tweeters zijn inderdaad erg schel. Maar over het algemeen vond hij de standaard installatie best OK. De radio-ontvangst was ronduit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.:biggthumpdown:

Verder zijn we uitgekomen op de volgende instellingen op de Stream:

Left/right: 2 tikjes naar rechts, omdat jezelf links zit

Front/rear: 3 tikjes naar achter, geluid meer ruimtelijk, bovendien tweeters voor dan ook minder aanwezig in totaal.

Loudness aan: loudness bij de Stream versterkt in verhouding minder het hoog, maar meer het laag. In totaal daarmee een iets voller geluid

Treble: afhankelijk van muziek op -1 of -2 zetten (het schelle eruit), maar met te weinig treble wordt het allemaal wat dof en is 'ruimtelijkheid' eruit.

Midtone: op 0 laten (referentie)

Bass: op -2, -3. Er is genoeg bass aanwezig, niet heel erg strak weliswaar. Maar de bass gaat al snel overheersen bij een beetje volume (bovendien Loudness staat aan om bovengenoemde reden)

Wat verder opviel was dat slechte MP3-tje toch echt funest zijn voor het geluid. Ik weet niet of de Stream-MP3 decoder kritisch is, maar sommige MP3-tje (je weet wel van Internet enzo - "backups waarvan origineel niet in eigen bezit") klinken belabberd. Dus hier wel goed voor uitkijken (maar dat geldt denk ik ook voor de beste installaties).

Oordeel was wel dat als je iets wil verbeteren, dat je dit beter in de speakers kan zoeken (en dan met name de tweeters) dan in de Stream zelf (tenzij je elke ochtend Giel op 3 fatsoenlijk wil volgen).

Ik zie het nog even een paar weken aan.
(en ga goede MP3-tjes maken.:blush:)

Als je geen super audiofiel bent, dan is de Stream met de standaard speakers acceptabel. :xyxthumbs:
En voor de fans van Hans Bauer: het meezing-plezier is er niet minder om.

Maar als je toch wat meer eisen stelt dan kan ik me goed voorstellen om e.e.a. op te waarderen (zie bij Oli4).
Het gaat bij mij om een lease-auto, dus dan is het ook wel weer zonde om er veel in te investeren. Maar een goede Alpine (daar kwam de man van de Hifi-zaak ook gelijk mee) kun je natuurlijk meenemen.
Kosten voor een eerste opwaardering in speaker/tweeter, circa 150 (setje) + 100 (inbouw) = 250 euro. Maar daar begint het volgens mij mee...
 
Bovenaan Onderaan