Skoda's Greentech komt naast Greenline

Michel

Forumguru
"Leusden - Iets meer luxe en dus ook meer CO2-uitstoot. Dat is het verschil tussen de Greenline en Greentech van Skoda.

De Tsjechische autobouwer komt met een Greentech-uitvoering van de Octavia. Dat model beschikt net als de Greenline over een Stop/startsysteem, regeneratie van remenergie, banden met lage rolweerstand en een schakelindicator. Ook de krachtbron is identiek, te weten een 1,6 liter turbodiesel met directe inspuiting en 105 pk. Het verbruik ligt echter hoger, waardoor de CO2-uitstoot op 109 g/km uitkomt. Daarmee stoot de Greentech 10 g/km meer CO2 uit dan de Greenline.

Het verschil komt op conto van de gewijzigde overbrengingsverhoudingen van de handgeschakelde versnellingsbak. Daarnaast is het mogelijk om op de Greentech meer opties te bestellen dan op de Greenline, wat zijn invloed heeft op de uitstoot. Ondanks het verschil in emissie blijft de Octavia in de categorie van 20%-bijtelling vallen.

Skoda levert de nieuwe versie zowel als hatchback als Combi. Laatstgenoemde carrosserievariant is niet als Greenline leverbaar."

Bron: www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...mt_naast_Greenline__.html?sn=autovisie_nieuws)
 
Dit begrijp ik niet. De Greenline is niet als Combi leverbaar? Of is dat een foutje en bedoelen ze. "De Greentech is niet als combi leverbaar."
 
is er al meer bekend van de greentech modellen (prijzen/mogelijke optie's etc). Heb al ff gegoogled maar kom niet echt verder. Ga zaterdag langs de dealer maar kan eigenlijk niet zo lang wachten :)
 
Als er iemand wat meer wil weten van de uitstoot etc van de Green Tec modellen, zo heten ze namelijk en geen GreenTech, zo zie ik in de onderstaande PDF.


http://new.skoda-auto.com/SiteColle...ue/NewOctavia/10_NewOctavia_Catalogue_ENG.pdf

1.6 TDI met DSG in de Combi en dan in de 20% schaal kan bijvoorbeeld nog steeds niet.

In de configurator van Skoda BE staat de 109gr versie er al in vermeld als keuze, voor bijvoorbeeld de Elegance. Je kunt hier ook zien dat ESP bij deze versie standaard is. Hill Hold is nu wel een optionele keuze geworden.

http://www.ccf.skoda-auto.be/ccf/CarConfiguratorApplet.jsp?CodeGenre=SKO&CodeLangue=N


Gr,

John
 
Dag John, bedankt voor jouw info. Tis meer dan de dealer had. Pas na half oktober komt er meer duidelijkheid qua prijzen etc. :ahum:
 
Wat betreft prijzen. Mijn dealer denkt nog deze week. De prijzen van de Superb Greenline waren afgelopen Zaterdag al dus de Octavia kan niet achter blijven.

Heb geprobeerd zelf een berekening te maken. Voor de berekening van ESP extra vanaf 2011 heb ik het netto prijsverschil genomen van de configurator van Skoda Be en daarmee gerekend als extra ten opzichte van normale kale prijs.

Skoda Octavia Combi Green Tec Elegance Businessline 2011 € 29442,54

Skoda Octavia Combi Green Tec Elegance 2011 € 27760,54

Ze zullen het wel afronden. Naar beneden zou voor ons gunstig zijn, maar dat zal wel niet denk ik.

Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat de accesoires af fabriek ook goedkoper worden. Is nu buiten de 19% btw ook 27,4% BPM. Wordt in 2011 dus 19% BTW en 19% BPM. De kale catalogus prijs gaat dan wel 2% omhoog.

Gr,

John
 
He John, wederom bedankt voor de info, daar kan ik wat mee ! Ik ga in de loop van de week de dealer maar eens ff bellen. Het zou btw in mijn geval gaan om de 5 deurs en niet de combi. Deze maand moet de kogel iig geval door de kerk (qua bestellen), maar dat lijkt wel te lukken als de info deze week voorhanden komt :-)

ben je trouwens zelf ook in de markt voor een Skoda ? (qua dat je goed op hoogte bent)

gr.

Rob
 
He Rob,

Bij mij moet deze maand ook de bestelling voor een nieuwe Lease Auto er uit, anders moet ik in een tijdelijke auto rijden vanaf 1 Feb 2011 ;) Het zal in mijn geval de Elegance Combi worden. Businessline is mij te gevaarlijk ivm inbraken en lees hier en daar dat de kaarten redelijk achter lopen. ~1,5 tot 2 jaar, dus houdt het bij mijn TomTommetje voor navigeren.

Gr,

John
 
Hoi John,

Ik wacht nog even de Green tec modellen af. Ik wil graag een A-label auto vandaar de interesse (tis in principe onze 2e (lease)auto dus liefst zo goedkoop mogelijk maar wel een beetje luxe :laugh:)
De navigatie is bij mijn vrouw ook al uit de auto gejat:mad: (we hoorde bij het schadebedrijf van een volkswagenrijder dat er 3 in een maand bij hem eruitgehaald waren)
De kaarten zijn idd niet echt up to date (rondom Eindhoven en Den Bosch gaat het mis)
Ik weet nog niet exact welke uitvoering ik wil (ik wil bv wel Xenon, maar navigeren doe ik wel met mijn telefoon)

suc6 met bestellen !

gr.

Rob
 
Dit begrijp ik niet. De Greenline is niet als Combi leverbaar? Of is dat een foutje en bedoelen ze. "De Greentech is niet als combi leverbaar."

Volgens dit artikel http://www.groenopweg.nl/autonieuws/15039/Skoda-gooit-in-Parijs-alles-op-Greenline is de uitstoot van de Greenline teruggebracht naar 99 gr en van de nieuwe Greentech naar 109 gr. Zou het zo kunnen zijn dat de Greenline Combi niet aan die 99 gr kan voldoen en zodoende ook niet als zodanig meer geleverd (gaat) worden?
 
Intussen is op de skoda.nl site wat veranderd aangaande de GreenTech modellen, ja PON hanteert dus toch een andere naam dan Skoda Auto, die hanteren Green Tec.

Als je namelijk op de GreenLine menu op de site klikt zie ja daar dat de uitstoot van de GreenLine hatchback 99gr/km is en de Combi GreenTech heet met een uitstoot van 109gr/km. Was mij in ieder geval nog niet opgevallen. De vanaf prijs is hetzelfde als van de Octavia Combi 1.6TDI GO nu, namelijk Eur. 23650,-. Neem aan dat dit 2011 prijzen zijn aangezien dit model pas vanaf 1-1-2011 leverbaar is. Het lijkt er dus op dat de prijzen ongewijzigd zullen blijven voor de GreenTech uitvoering ten opzichte van de normale 1.6TDI modellen nu met de hogere uitstoot.

Op onderstaande site zijn de modellen ook al te vinden als je de juiste selecties kiest.

http://skoda.groeneselectie.nl/

Alleen de Go GreenTech lijkt daar weer niet tussen te staan.

We wachten de komende dagen wel af wat er nog meer gaat wijzigen.

Gr,

John
 
Onderstaande tekst op autoinbedrijf.nl (PON Site) daaruit blijkt dat O2GT (Greentech) al in december leverbaar is. Toch maar ff met m'n dealer bellen.

Op komst: nieuwe Passat en Octavia Greentech
Het 20% bijtellingsassortiment van de Pon-merken zal ook de komende maanden blijven groeien. En niet met de minste modellen. Sinds 5 oktober is de nieuwe Volkswagen Passat te bestellen, die onder meer als 1.4 TSI BlueMotionTechnology en 1.6 TDI BlueMotion twintig procent bijtelling meekrijgt. De levering start eind november 2010.

De nieuwe Škoda Octavia Greentech, waar vanaf deze maand ook op ingetekend kan worden, kan rekenen op inschaling in dezelfde bijtellingscategorie. Basis vormt de 1.6 TDI 77 kW (105 pk)-krachtbron in combinatie met banden met een lagere rolweerstand en een langere eindoverbrenging in de versnellingsbak. In december start de levering.

Grtz,
Jurgen
 
Heeft de huidige Greenline dan al niet een andere bak dan de standaard 1.6 CR TDI?? Ik vermoed nl. dat het dezelfde bak als in de Greenline is.
 

hemi24

Forumguru
Is al een keer eerder aan de orde geweest hier en de GL van andere leden draait net als mij 1.6 TDI Elegance 3.000 omw. bij 160km/h.

Wil je ook nog met een aanhangwagen van de plek komen dan is een langere eindoverbrenging niet echt aan te raden: de huidige 1 is al te hoog!!!

Het tussen huidige GL en niet-GL is een ander type olie in de versnellingsbak, als ik me niet vergis.
 
Okee, naar dat draadje heb ik inderdaad niet gezocht. Aangezien ik geen techneut ben lijkt me de volgende vraag verantwoord.
Langere eindoverbrenging heeft dat betrekking op alle versnellingen of alleen op de vijfde?
 

hemi24

Forumguru
eindoverbrenging is als het ware de laatste vertraging tussen de versnellingsbak en differeniteel/aandrijfassen.
Kort: de verhouding tussen uitgaande as van de versnelingsbak en het differentieel.
 
Kom net van de dealer. De Octavia EB 1.6 TDI Greentech (hatchback) gaat € 28.400,00 kosten (evenveel als de 25% 1.6 TDI EB kost) Ik begreep tevens dat nu bestellen leveren op zijn vroegst Januari/Februari 2011 is. Bestellen kan volgens de dealer vanaf volgende week.

gr.

Rob
 
@Rob

Thanks voor de terugkoppeling. Ik ga dinsdag maar eens een "lange" proefrit maken met een Ocatavia Combi 1.6 TDI Greenline. Rijd nu een Golf V met 2.0TDI 140PK, ben benieuwd hoeveel het echt scheelt in de praktijk in het verkeer. Vandaag gevraagd aan LeaseMij of ABT Tuning eventueel mag. Antwoord was helaas negatief.

Gr,

John
 
Bovenaan Onderaan