Skoda vs BMW

Topic in 'Octavia III' gestart door ___JC___, 31-01-2014.

1. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Dit geldt wat mij betreft voor BMW al vele jaren, maar dit strekt zich inmiddels (helaas) ook uit tot een groot deel van de Audi-rijders. Dat begon al mis te gaan toen de Audi 80 werd opgevolgd door de A4...

2. bartvw

bartvw Forumguru

Ik ben een jaar geleden aan het stoeien geweest met de opvolger van mijn Golf.
    In dat rijtje had ik ook de BMW 328i touring normaal voor mij onbereikbaar maar met een aardige korting van BMW Nederland toen haalbaar.
    Ik heb de BMW toen niet genomen omdat de Octavia veel ruimer is dan de BMW.
    Plus ik vond de 8 traps automaat van BMW in de sportstand niet de beleving geven die ik gewend was.
    De DSG bak vond ik gewoon meer beleving (agressiever) rijden dan de 8 traps van BMW.
    Welke bak beter is van de twee geen idee , wat ik wel weet dat ik ruim 5 jaar heerlijk gereden heb met DSG zonder problemen.

Grt Bart

3. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Klopt. De DSG-6 is net wat aggressiever en sneller, de BMW 8-traps wel wat vriendelijker bij normaal gebruik. De DSG heeft wel een klein handleidinkje. Grootste nadeel van de DSG-6 vind ik dat hij maar 6 versnellingen heeft.

4. bartvw

bartvw Forumguru

Waarom vind je 6 versnellingen een nadeel?

5. spikehome

spikehome Forumguru

Met 8 versnellingen meer kans op juiste toeren/koppel/vermogen te rijden

6. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Even advocaat van de duivel spelen;): Als (zoals we bijna allemaal willen) de vermogens en koppelkromme mooi vlak zijn, heb je zoveel versnellingen toch nergens voor nodig?:)

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  7. Skoda79

Skoda79 Senior Member

Dat klopt, maar dat gaat je in de praktijk niet lukken.

8. Tassin

Tassin Forumguru

Mijn vorige was een A4 Multitronic. Dus een oneindig aantal versnellingen dankzij de CVT (dankjewel DAF) en daardoor continu aanhouden van optimaal toerental. Ik vond het heerlijk rijden. Bij de nieuwe A4 is de Multitronic echter vervangen door de S-Tronic (aka DSG). Spijtig ... en een bijkomende reden om niet noodzakelijk weer een A4 te kiezen. 't Is dan ook een Superb geworden.

9. sitechris

Vanwege het hogere verbruik. Je maakt op de snelweg al snel vrij veel toeren. Een 7e en/of 8e versnelling drukt het toerental en dus ook het verbruik een beetje.

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  10. Ocatavia CW

Ocatavia CW Forumguru

Cupra rijden is ook niet verkeerd he? :thumbsup:

11. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Is dat eigenlijk altijd wel zo?
    Ik zie toch vaak genoeg nauwelijks of zelfs helemaal géén verschil als ik op een landelijke route (60 km gebied) onder gelijkblijvende omstandigheden en met de cruisecontrol op dezelfde snelheid van zo'n 65km/u in de 4e blijf rijden, of doe wat de schakelindicator aangeeft en naar 5 opschakel. Het toerental daalt, het geluidsnivo ook, maar het verbruik scheelt niks (of hoogstens 0,1 L/100km, af en toe).

Hij maakt inderdaad minder toeren - maar daardoor moet-ie er ook iets harder voor werken, lijkt het wel, waardoor het voordeel weer zo goed als verdampt...?

12. internetboarder

internetboarder Forumguru Donateur

Met bepaalde snelheden ben ik het met je eens . Maar bij bijvoorbeeld 140 km/h zal die 500 toeren echt wel uitmaken ..

13. sitechris

Hangt idd ook van het toerental, de motorisering en de versnellingsbakverhoudingen af. Maar het verschil tussen 3000 en 2500 rpm is echt wel merkbaar.

internetboarder vindt dit leuk.
  14. Middag

Middag Forumguru

Gisteren nog even met de BMW gereden en ik heb nu een beslissing gemaakt. Ondanks dat de BMW strakker rijdt en me net wat lekkerder zit, wordt het toch de Superb. Mooiere complete uitrusting, nieuwer model (op elke linkerbaan zie je een 3 serie rijden) en lagere prijs (elke maand 60 euro minder bijtelling), hebben mij doen besluiten voor de Skoda te gaan. Zoals gezegd. Ik hang niet aan status vanwege een logo. Ik vind de Superb echt een hele mooie auto en de keus tussen een Passat of Skoda is een nobrainer.. de Passat vindt ik gewoon echt niet mooi.

Dus.. Nu nog de keuze tussen Combi of HB. Waarschijnlijk gaat het een combi worden vanwege de levertijden van de HB met panoramisch dak.

ManeBrane, StefanN en raskel vinden dit leuk.
  15. Blackokkie2

Blackokkie2 Forumguru

Succes met bestellen. Als je de keuze hebt, dan de combi, zou ik doen he.

16. Middag

Middag Forumguru

Het wordt hoogst waarschijnlijk de combi. Morgen definitief maken.

ManeBrane vindt dit leuk.
  17. BSdV

BSdV Actief lid

Super keuze, hoop dat ie heel erg goed gaat bevallen.

18. sitechris

Middag, WillemJan, peterrapid en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. sitechris

Heb vandaag en morgen een 740Li tot mijn beschikking. Ik moet toch zeggen dat het luxeniveau van de 7-serie echt extreem goed is. Zowel qua rijcomfort als ook qua voorzieningen. Filmpje!

Laatst aangepast: 10-04-2016
    ertromp, ManeBrane, Brains75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. philippe bakker

philippe bakker Forumguru Donateur

Ik heb de Skoda rs gekozen omdat ik een eigen zaak heb en veel klanten anders commentaar geven a la amai ne BMW .... Nu met de Skoda zegt niemand iets. Ik heb hem laten chippen en heb 289 pk nu. Qua freude am Fahren zit het wel goed nu. Wat minder is is dat op de tweedehands markt Duitse auto's altijd sneller verkocht geraken dan eender welke andere.

Deel deze pagina