Skoda van Jesse

jesse_s93

Donateur
Even een update van mijn Scala. Inmiddels staat er bijna 30.000 km op de teller. De eerste beurt had hij reeds in december gehad (2 jaar) en de eerstvolgende is in principe na 30.000 gereden km's of 2 jaar. Geen bijzonderheden bij de beurt aangetroffen.

Verder ben ik ondertussen bij @Rainesh langs geweest voor een update van de camera achter de binnenspiegel. Dit zou onder andere verkeersbordenherkenning en nog wat zaken toe moeten voegen. Helaas is de update niet gelukt. Meerdere pogingen en meerdere laptops hebben het helaas niet voor elkaar gekregen. Jammer, maar dan geen update.

Ik heb verder een setje voetruimteverlichting besteld voor onder de voorstoelen (voor achterin) als uitbreiding van de voetruimteverlichting voorin. Deze is zeer simpel aan te sluiten door een uitbreidingsset waarbij de kabelboom al voorbereid is en je de lamp in een houder klikt die je onder het frame van de voorstoel bevestigt. Simpelweg de verlichting voorin loskoppelen, de uitbreiding er tussen klikken, kabel netjes wegwerken richting de voorstoel en aansluiten op de lamp. Resultaat: Voetruimteverlichting voor en achterin. Niet per se nodig, maar het ziet er leuk uit en de investering was zeer beperkt :)

Aangezien draadloos carplay geen optie is heb ik al een tijdje een carlinkit dongle (v2). Deze werkte prima na een paar updates. Daarna is het advies: Als hij het doet, niet updaten. Aangezien m'n vriendin een android heeft en ik een iphone heb ik laatst de Carlinkit 4.0 besteld. Deze kan zowel carplay als android auto draaien. Met de meest recente software werkt mijn geluid niet (software waar hij mee kwam). Na een rollback van de voorlaatste software werkt hij prima. Deze laat ik er voorlopig op staan. Carplay werkt prima, Android Auto is nog wat buddy. Dit zal hopelijk met wat updates nog worden opgelost. Aangezien ik toch het meest de auto gebruik, werkt hij voor nu prima.

Daarnaast hebben we een kleine gekregen die inmiddels vier maanden is en ik moet zeggen dat aangenaam verrast ben door de ruimte in de Scala. Inmiddels al twee keer een weekend weggeweest en als ik zie hoeveel van de huisraad er mee gaat en dat we dat prima in de kofferbak/op de achterbank kwijt kunnen, ben ik daar erg blij mee. De kinderwagen is nogal aan de grote kant waardoor niet de bak en het onderstel in de kofferbak kunnen, maar de bak past dan weer prima op de achterbank. Met een iets compactere wagen zou dat geen probleem moeten zijn. Aangezien we die plekken op de achterbank toch nog niet nodig hebben, is dat geen probleem. Daarnaast merk ik dat een maxi-cosi stiekem veel ruimte nodig heeft (ver naar voren steekt), maar dan kun je nog steeds prima voorin en je stoel op een normale stand zetten met meer dan voldoende beenruimte. Bij wat compactere auto's moet als snel de stoel naar voren waarbij de benen wat in de knel komen heb ik gemerkt.

Vorige week wel onverwachts bij de dealer geweest omdat de auto problemen had. De auto begon donderdagochtend wat te stotteren waarbij ik er eerst vanuit ging dat dit te maken had met de beperkte hoeveelheid brandstof in de tank. Met 50km actieradius was dit echter niet dusdanig weinig, maar ik zocht er verder niet veel achter. Auto vol getankt en verder gereden naar werk. Op de terugweg bleef hij stotteren en hielt hij soms ook voelbaar in. Even snel uitgelezen 's avonds: cilinderoverslag op cilinder 3. Besloten om de volgende dag maar even de dealer te bellen voor advies. Vrijdagochtend op weg naar werk (17km) werd het alleen maar erger tot het moment dat ik op 2 cilinders reed. Motormanagement lampje knipperde en EPC ging branden (beide oranje). Nog wel op het werk aangekomen, maar dat reed niet fijn. Vooral het wegrijden vanuit stilstand bij bv. een stoplicht. Dealer gebeld en ik kon gelukkig dezelfde middag terecht. Auto uitgelezen en er bleek een bougie kapot te zijn. Ze hadden hem voor de zekerheid ook nog even verwisseld en het probleem verhuisde toen mee. Bougie vervangen en de auto liep weer als een zonnetje. Medewerker van de garage gaf aan dat dit wel wat vroeg was voor een bougie. Ik was echter allang blij dat het zoiets simpels was.

Conclusie. Nog steeds meer dan tevreden met de Scala. Rijdt heerlijk, voldoende ruim en ziet er (naar mijn mening) ook mooi uit. Zeker geen straf om hier nog anderhalf jaar in te mogen rijden.
 

fanSkoda-VW

Donateur
M'n dochter met man en kindje claimen ook steeds vaker mijn Scala ivm de royale ruimte. Laatst nog voor de vakantie naar Frankrijk. De Citigo is dan echt te klein. Dus... Goede raad is kostbaar. Zij krijgen de Scala, ik heb al wat anders besteld. Nee, geen Skoda meer.
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Even een update van mijn Scala.

Conclusie. Nog steeds meer dan tevreden met de Scala. Rijdt heerlijk, voldoende ruim en ziet er (naar mijn mening) ook mooi uit. Zeker geen straf om hier nog anderhalf jaar in te mogen rijden.

Mooie update en begrijpelijke conclusie :dankje:

Ik heb verder een setje voetruimteverlichting besteld voor onder de voorstoelen (voor achterin) als uitbreiding van de voetruimteverlichting voorin. Deze is zeer simpel aan te sluiten door een uitbreidingsset waarbij de kabelboom al voorbereid is en je de lamp in een houder klikt die je onder het frame van de voorstoel bevestigt. Simpelweg de verlichting voorin loskoppelen, de uitbreiding er tussen klikken, kabel netjes wegwerken richting de voorstoel en aansluiten op de lamp. Resultaat: Voetruimteverlichting voor en achterin. Niet per se nodig, maar het ziet er leuk uit en de investering was zeer beperkt :)

Ik ben erg benieuwd. Ga je het proces van inbouwen met ons delen?

Daarnaast hebben we een kleine gekregen die inmiddels vier maanden is en ik moet zeggen dat aangenaam verrast ben door de ruimte in de Scala. Inmiddels al twee keer een weekend weggeweest en als ik zie hoeveel van de huisraad er mee gaat en dat we dat prima in de kofferbak/op de achterbank kwijt kunnen, ben ik daar erg blij mee. De kinderwagen is nogal aan de grote kant waardoor niet de bak en het onderstel in de kofferbak kunnen, maar de bak past dan weer prima op de achterbank. Met een iets compactere wagen zou dat geen probleem moeten zijn. Aangezien we die plekken op de achterbank toch nog niet nodig hebben, is dat geen probleem. Daarnaast merk ik dat een maxi-cosi stiekem veel ruimte nodig heeft (ver naar voren steekt),

Gefeliciteerd! Ik heb destijds de Fabia speciaal gekocht als "kinderwagen" :maakmegek:. Daar ging ook de hele inboedel in mee inderdaad en daar kon de grote Juulz kinderwagen met bak over dwars in. Kleine tip van mij als brandweerman: Pas wel op met alles wat je op de achterbank zet. Dit worden gevaarlijke projectielen als je een aanrijding krijgt. Iets waar de hoedeplank en achterbank je tegen beschermt. Als het echt niet anders kan, zorg dan in ieder geval dat zware dingen zo laag mogelijk staan, bij voorkeur op de grond of overweeg een dakkoffer.

Mijn dochter is nu 3 en heb ik een isofix kinderstoel die draaibaar is (aanrader, scheelt een hoop rugklachten!). Nog steeds een behoorlijk lompe stoel, maar zoals je al schrijft: Ruimte zat.

Nog veel veilige kilometers gewenst met je gezinnetje!
 

jesse_s93

Donateur
@Skoda_Achterhoek Ik heb er helaas tijdens geen foto's van gemaakt, maar kan wel wat foto's maken van het eindresultaat en de manier hoe ik de kabels heb doorgevoerd (op welke plaats) en hetgeen ik daarvoor heb aangeschaft.

En bedankt voor de felicitatie :) Je hebt helemaal gelijk met spullen op de achterbank. Met nog wat passen en meten (verwijderen van de twee achterwielen) lukt het om de combinatie achterin te leggen. Dan blijft de achterbank leeg. We hebben nu in beide auto's een familyfix waardoor je de maxicosi er zeer simpel uithaalt en inklikt, ook een aanrader. Voor het volgende stoeltje gaan we op zoek naar eentje die kan draaien.
 

jesse_s93

Donateur
Een update vanaf deze kant. Wat blijft het toch een heerlijke auto. Ik blijf het ook een mooi model vinden om te zien, zeker in de Sport Business uitvoering met Emotion Pakket (het glas wat van de voorruit tot achtterruit volledig doorloopt). Afgelopen februari de auto meegenomen richting Oostenrijk en ook op de Duitse snelweg komt de Scala prima met het verkeer mee. Inmiddels staat er ruim 43.000 km op de teller.

Stiekem was ik al wel een tijdje aan het rondkijken naar een vervanger voor de Scala. Niet zozeer omdat ik niet meer tevreden ben, maar wel omdat ik op zoek was naar een plug-in en net iets groters en iets voorbij zag komen waar ik wel heel enthousiast over werd. Daarover binnenkort meer. Tot die tijd nog lekker genieten van de Scala.
 

jesse_s93

Donateur
Hi @Rainesh. Infotainment beschikt momenteel over versie 0469. Nooit een probleem mee gehad, systeem werkt erg soepel. Toentertijd ben ik bij jou geweest voor de update van de camera (A5 module). Deze zit nu op 3Q0 980 654R en wilde ik toentertijd laten updaten naar 3Q0 980 654S. Deze heeft ondersteuning voor onder andere verkeersbordenherkenning. Voor nu niet meer nodig :)
 

jesse_s93

Donateur
Update vanaf deze kant, de Scala zal binnenkort worden ingeleverd. Niet omdat ik niet meer tevreden was over de auto, integendeel. Ik ben nog altijd zeer tevreden, maar de einddatum van het contract kwam in zicht en derhalve was ik voorzichtig al aan het rondkijken.

Initieel was ik op zoek naar een station binnen de VAG groep in de klasse Octavia, Leon en Golf (voorlaatste modellen). Het liefst een 1.5 motor met wat leuke opties. Aangezien de wens wel was om ook (deels) elektrisch te kunnen rijden het budget wat verhoogd en specifiek op zoek gegaan naar een Skoda Octavia of Seat Leon in de phev uitvoering. Uiteindelijk na wat vergelijken toch nog iets specifieker de zoektocht vervolgd naar een Skoda Octavia en gevonden :)

Ik ben er erg blij mee. Het is een Octavia Combi iV in Quartz Grey van maart 2021 met 27k km op de teller. De vorige eigenaar heeft een aantal zaken aangepast die hem zeer goed staan. Zo heeft hij de bumpers van een RS, zijn de chromen raamlijsten, dakrails en uitlaatsierstukken zwart gemaakt en binnen is de aluminium strip op het dashboard voorzien van een houtlook wrap. Erg mooie aanpassingen, zonder met RS logo's te strooien want dat is het niet. Aangezien het geen RS is, hoeft dat logo er ook niet op. Nu ziet het eruit als een mooie sportieve Octavia. Onderstaand twee plaatjes van de buitenkant:

20230519_141403626_iOS.jpg 20230517_094836334_iOS.jpg

Na ruim 300km in een kleine week kan ik niet anders zeggen dan dat het een heerlijke auto is. Ten opzichte van de Scala is de Octavia een stuk comfortabel, bijna tegen het slappe aan. De Scala was een stuk straffer afgeveerd. Het elektrisch rijden is helemaal comfortabel. En is de batterij op, dan schakelt hij naadloos de motor bij. Die samenwerking tussen elektrisch rijden en op benzine merk je als berijder niet. Verder is het een heerlijk luxe auto waarbij er opties op zitten waarbij ik denk, het had niet gehoeven, maar nu het erop zit is het wel erg fijn. Elektrische stoelen bijvoorbeeld, die dan ook weer gekoppeld zijn aan je profiel en je sleutel. Nu gaat de stoel (en spiegels, infotainment voorkeuren, klimaatinstelling) automatisch naar mijn afstelling. Was dat een dealbreaker geweest? Absoluut niet. Is het fijn dat het erop zit? Jazeker.

Is dan tot nu toe alles geweldig? Niet helemaal. Het infotainment is al een paar keer herstart, een keer bij het inschakelen van de parkeersensoren, maar ook een keer na het wisselen van profiel. Ik heb al gelezen dat dit een veelvoorkomend probleem is en dat er voor Seat en VW inmiddels een update is die dit gaat verhelpen. Hopelijk komt dit er ook voor de Octavia, maar dat verwacht ik wel. Daarnaast gaat de verlichting van de make-up spiegel aan de bijrijderskant spontaan aan. Als de klep openstaat, maar het schuifje van de spiegel dicht, gaat soms ineens het lampje aan. Hier zal nog even naar gekeken moeten worden. Daarnaast heb ik geen verlichting in het dashboardkastje. Er zit wel een lampje, maar deze doet niets. Hier zal dus ook nog even naar gekeken moeten worden. De laatste twee zijn echter niet dusdanig erg dat ik hiervoor direct langs de dealer moet. Het is wel reeds bij de verkopende partij aangegeven aangezien er gewoon garantie op de auto zit.

Ik vind de Scala oprecht nog steeds een fijne auto en als dit er als een plug-in hybride was geweest, was dat wel een potentiële auto geweest. Qua interieurruimte en kofferbak ga ik er met de Octavia niet per se erg op vooruit (467 vs 490 liter) en de ruimte op de achterbank was in de Scala ook al erg goed. De octavia is wel een stuk comfortabel en het elektrisch rijden i.c.m. de goede isolatie zijn erg prettig. Hier gaan we erg veel plezier aan beleven.

Zelf wil ik nog wat kleine zaken aanpassen:
- De chromen letters op de achterzijde vervangen voor zwarte letters.
- Het logo aan de voorkant vervangen voor een zwart/Quartz grey model. Helaas biedt Kopacek deze niet aan, aangezien de Octavia inmiddels niet meer als Quartz Grey wordt geleverd. Wellicht wil ik dus de monte carlo variant kopen en uit elkaar halen en vervolgens deels Quartz Grey spuiten.
- Sonnyboys kopen voor de achterportieren
- Een dashcam die zicht integreert in de voet van de binnenspiegel
 

Alpha

Donateur
Mooie bak! Veel veilige kilometers gewenst!

Ben benieuwd welke dashcam het gaat worden. Zoek zelf ook nog eentje.
 

kevinbel

Actief lid
Zeer mooie ocatavia! Daar ga je veel plezier van beleven denk ik zo :D

Zelf wil ik nog wat kleine zaken aanpassen:
- De chromen letters op de achterzijde vervangen voor zwarte letters.
- Het logo aan de voorkant vervangen voor een zwart/Quartz grey model. Helaas biedt Kopacek deze niet aan, aangezien de Octavia inmiddels niet meer als Quartz Grey wordt geleverd. Wellicht wil ik dus de monte carlo variant kopen en uit elkaar halen en vervolgens deels Quartz Grey spuiten.

Als je geduld hebt en goed bent met een spuitbus, kan je de boel ook zelf van de auto loshalen en compleet overspuiten. Behaal je hetzelfde resultaat. :pardon:
Ik heb toevallig mijn logo's die van de auto komen, uit elkaar liggen en aan het spuiten. Black Magic voor de ring en "eagle", en quartz grey achterkant.
Spuitbusjes officieel zijn net 12 euro via skoda-parts.
Hoef je niet speciaal nieuw logo (monte carlo) te kopen en die uit elkaar te halen. Monte carlo is ook in Black Magic gespoten namelijk.
Zelfde kan je dan gelijk met je letters op de achterkant doen. Netjes eraf en zelf spuiten.
Spuitbusjes zeg 30 incl verzending, bij de bouwmarkt primer 10, lijm 5 (Bison Max Repair Power om het logo weer in elkaar te zetten) en voor goede dubbelzijdige tape 15 (3M VHB bijv) om de boel weer op de auto te plakken. ;)
 

jesse_s93

Donateur
Even een korte update. Tot nu toe zeer blij met de wagen. Het elektrisch rijden is heel fijn en de hele samenwerking tussen de brandstofmotor en elektromotor, mocht de accu leeg zijn, gaat nagenoeg ongemerkt.

Laatste maakte ik me wel even zorgen. Bij 100% accelaratie op de oprit van de snelweg hield hij even kort in om vervolgens weer te accelereren. Dit blijkt het schakelmoment te zijn. Dat merk je onder normale omstandigheden niet. Aangezien het een plug-in is, moet deze ook in de elektrische stand gewoon schakelen.

Tevens software 1941 van het infotainment geïnstalleerd en tot nu toe geen enkele reboot meer gehad. Verder had ik al geen issues met het systeem, dus erg blij met de update. Dank @Rainesh!

20230524_165747630_iOS-2.jpg

Daarnaast een dashcam gemonteerd. Voorkant zit erin, achterkant moet nog. Vanuit de bestuurdersstoel zie je enkel de lichte bolling aan de onderkant van de binnenspiegel (1 cm), verder is hij helemaal uit beeld. Aangesloten op de zekeringkast vanwege de park-mode. Tegenwoordig hebben ze ook een oplossing om de dashcam aan te sluiten op de bedrading van de regen/lichtsensor. Dan is het letterlijk plug & play.

20230619_061438020_iOS-resized.jpg 20230619_061447509_iOS-resized.jpg

In juli nog twee afspraken staan bij de garage, één bij de Skoda dealer en één bij de verkoopdealer. De Skoda dealer gaat de terugroepacties (update gateway en front camera) uitvoeren en de verkoopdealer gaat de zonnekleppen, de A-stijl linksvoor en de koplampsproeier vervangen. De verlichting van de zonneklep werkt niet zoals het hoort, vandaar dat deze wordt vervangen. De A-stijl is waarschijnlijk een keer los geweest en valt nu niet meer mooi terug en staat dus een beetje open. De koplampsproeier lekt na gebruik.

Al met al een zeer tevreden Octavia rijder! :)
 

Alpha

Donateur
Gave bak man! Mooie kleur! Flinke upgrade ook van de Scala dunkt me.

Herken je acceleratie wel niet helemaal. Heb nog geen gevoel gehad bij plankgas dat hij inhoudt. Zal daar eens op letten. Voor mijn gevoel ging t namelijk altijd super naadloos.

Mag ik zo brutaal zijn en vragen welke dashcam dat is? En kon je hem niet aansluiten op de USB-C poort van de spiegel?
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
@Rainesh, ga ik doen! Thanks voor de tip.

@Alpha ten aanzien van de accelaratie, daar ga ik dan wellicht nog even een apart topic voor openen. Het gaat ook totaal niet met schokken of iets dergelijks, dus ik heb niet het idee dat er iets niet goed is, maar het is wel duidelijk merkbaar als je bijvoorbeeld bij het stoplisch staat op een provinciale weg en snel (de power meter is maximaal gevuld) tot 80/85 km/h versneld.

En uiteraard mag je vragen welke dashcam het is. Ik heb deze van Aliexpress , aangezien ze hier de autospecifieke dashcams hebben. Link: https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.47.2e5f79d2fYVxwj&gatewayAdapt=glo2nld. Ik had in de omschrijving aangegeven dat ik de grijze variant wilde en heb netjes een grijze variant gekregen. Dat zal bij jou waarschijnlijk niet hoeven in verband met de zwarte kappen en dakhemel. Ik heb zowel voor als achter incl 24h parkmode. Ik heb geen usb-poort bij de binnenspiegel zitten, maar als ik dit wel had zou de parkmode niet goed werken. Deze heeft namelijk een constante plus en een geschakelde plus nodig.

Overigens ook de camera aan de achterkant gemonteerd. De bedrading via het dak verwerkt naar de achterkant, via het rubber tussen het dak en de achterklep laten lopen en aan de bovenkant van het raam gemonteerd. Heel blij met het resultaat en netjes weggewerkt.
 

jesse_s93

Donateur
Auto is afgelopen maandag bij de dealer geweest voor de terugroepacties. Een was voor de travel assist foutmeldingen (die ik overigens gelukkig weinig had) en de andere voor de gateway. Het updaten zou een klein uurtje duren waar ik wel op wilde wachten. Auto om 8.10 afgeleverd en werk opgestart in de showroom.

Om 9.15 komt de chef werkplaats naar me toe: We hebben helaas een probleem. De eerste keer is de update mislukt, de tweede keer is het wel gelukt maar de auto geeft allerlei storingen. We nemen contact op met de importeur die doorgaans binnen 1-1,5 uur reageren. Die kan vaak meer, wij kunnen het helaas niet oplossen op dit moment. Weggebracht naar werk door een van de medewerkers daar om later die dag de auto weer op te halen na het oplossen van het probleem.

Om 15.30 gebeld voor een update, garage niet te pakken kunnen krijgen. Om 16.30 word ik teruggebeld. We hebben helaas nog niets gehoord van de importeur dus we hebben het probleem nog niet kunnen oplossen. Wel weer opgehaald van werk door de betreffende medewerker en afgezet bij de garage. Ik heb de auto daar helaas achter moeten laten. Vervangend vervoer was niet mogelijk, of in ieder geval niet zonder eigen kosten. Uitleg: wij kunnen dat niet declareren bij de importeur dus kunnen geen auto meegeven. Hierover wel lichtelijk teleurgesteld.

Volgende dag gebeld voor een update om 14.00. Weer helaas niet te pakken kunnen krijgen en een terugbel verzoek achter gelaten. Om 15.30 word ik teruggebeld. De importeur heeft gereageerd en een bestand toegestuurd met een update. Deze is correct geïnstalleerd en nu geen fouten meer.

Resumé: Auto zou een uurtje niet beschikbaar zijn, uiteindelijk 1,5 dag kwijt geweest. Sindsdien nog geen enkele foutmelding gehad, maar deze had ik ook nog niet veel. Infotainment is sinds 1941 niet meer herstart. Erg blij dat deze nu zo soepel en stabiel werkt.
 
Bovenaan Onderaan