Skoda Tuning ervaringen

Eltjo

Forumguru
....Chippen is allemaal mooi en wel, maar ik zou het niet alleen doen, wel in combinatie met mechanisch aanpassingen indien mogelijk. .....
Sommige onderdelen zijn in modellen met meer power in de motor identiek aan die in jouw auto met een minder krachtige motor. Buiten dat zal ook hoe vaak je er gebruik van maakt, de slijtage e.d. bepalen.
Over het algemeen geldt natuurlijk wel dat iets langer meegaat als er minder bruut mee wordt omgegaan.

Ter illustratie; mijn broer had 15-20 jaar terug een Volvo S80 die je in 5,6 seconden naar de 100 km/u kon sleuren. Hij heeft er idd flink aan getrokken met die auto en was heel veel onderweg op (te)hoge snelheden in D, F en L.
Na iets meer dan een ton op de teller moesten er o.a. allerlei draagarmen voor en achter vervangen worden voor duizenden euro’s (in Luxemburg was dat misschien ook duurder). Regulier schijn je pas tegen de 2 ton op de teller bij zo’n S80 met versleten draagarmen te zitten.
 

Thijs4motion

Forumguru
Maar wat we nu nog niet weten is: hoeveel toeren draait die 2 liter diesel bij 60 in z'n 6?
Wanneer is de versnellingsbak de laatste keer ververst?
Bij de DSG 6 moet dan om de 60000 km omdat de koppelingen in de olie draaien.
Gister eindelijk eens kunnen kijken. Bij 60 draait deze ongeveer 1300 toeren. Bij rustig acceleren blijft deze in zijn 6. Bij een tikje meer gas is deze snel geneigd 2 versnellingen terug te schakelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
 

Eltjo

Forumguru
Ik weet dat VAG dealers meestal niet veel meer doen dan uitlezen en daarna blind complete onderdelen/modules vervangen
Idd, zo werkt dat helaas maar al te vaak. Als er gerepareerd wordt door het specifieke onderdeel te vervangen wat defect is, is er een kans dat het defect niet verholpen is of dat er een ander defect optreedt dat wel/niet gerelateerd is aan de reparatie. Dat kàn voor klant en/of reparateur nadelig uitvallen, tijdens of kort na de reparatie. Daarnaast is de verkoop van de nieuw gemonteerde onderdelen sowieso al winst waar geen risico aan verbonden is.

Ter illustratie; de A6 3.0TDI bi-turbo van wederom idem broer was defect. Bij de Audi dealer zou dit op €10.000 neer komen omdat de complete (vreselijk dure) turbo vervangen zou worden. Daarmee zou de auto economisch total-loss zijn. Het universele garagebedrijf waar de auto in onderhoud is en waar een ex-Audi monteur werkt, heeft de turbo gerepareerd met een nieuw regelmotortje van de fabrikant en reparatie van de aansturende elektronica. Dat duurde tijdens de corona1 periode 3 weken en men heeft de handel 2x moeten monteren omdat niet meteen duidelijk was dat beiden defect waren, maar in ieder geval veel goedkoper dan een compleet nieuwe turbo.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Klopt @eltjo2 en dat wist ik ook al, veel blokken en aandrijvingen zijn identiek, verschil is dan vaak enkel en alleen de software. Daar ging het mij ook niet om, eerder om het gegeven dat je altijd wel wat meer vraagt van bepaalde onderdelen na tuning, rijstijl en type ritjes bepalen ook heel veel.
 

MacManiac78

Forumguru
Een 'forumguru' zou moeten weten hoe hij/zij een advertentie mag plaatsen!
Bericht verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tallguy

Forumguru
Mijn ervaring is met JDengineering (Lochem). Goede communicatie vooraf met een overzicht mbt wat het tunen van de DSG doet/verhelpt. Op de dag van de afspraak netjes ontvangen, in dit geval door @Race Eend (die niet meer actief is, maar er nog steeds werkt) waarna Martijn de klus overnam.
In 1e instantie had ik al eerder willen laten tunen, maar door omstandigheden op hold gezet...totdat het opeens wel ging lukken.
Ik had gekozen voor een stage1 motor en stage 2 DSG en de DSG was ook mijn prio. Ik had al gelezen hier dat zoveel mensen blij waren met het gedrag vd bak na het tunen en ik merkte dat ook meteen. Sneller schakelen en niet zo bizar snel meer van de 1e naar de 2e. Ook meer merkbaar afremmen op de motor bij gas los. Bij halve kickdown ook 1 versnelling omlaag (volgens mij deed de bak voor het tunen het of niet of meteen 2 terug).
De acceleratie met, nu een 150pk 1.4 TSI (ipv 122pk) is ook wat prettiger. Niet wereldschokkend, maar dat hoef je ook niet direct te verwachten.

Goede service en zeker een aanrader. Ik denk dat als je wil laten tunen, je inderdaad bij JD,TVS of VAGtechniek het beste af bent.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.

Sinds een kleine week heb ik een Karoq 1.5 tsi uit 2020 en ik ben vooralsnog heel tevreden. Nu heb ik vandaag een 500km gereden en merk ik dat hij wat traag reageert op gas. Ook bij stoplichten wil het soms heel fel of juist heel traag. In Luxemburg merkte ik ook dat de steilere heuvels wel goed te doen zijn op cruisecontrol, maar moeizaam als ik zelf gas geef. Ik voorzie wat uitdagingen met een caravan erachter en kan wel wat koppel erbij gebruiken. Het is overigens een automaat, die natuurlijk al snel laag in de toeren schiet. Wat zijn de ervaringen met chippen? Is het mogelijk en zinvol?

Daarnaast is needle swap ook aan te (laten) zetten? Mijn man vond dit altijd gaaf en nu ik ook

Alvast bedankt voor het reageren..

Groet Gupsie (die geen verstand heeft van auto's, maar er iets van probeert te maken)
 

hemi24

Forumguru
Als het voor rijden met de caravan is, mooi stock laten.
Sterk genoeg voor 1500kg caravan in de bergen, geen centje pijn!
Gaat je alleen maar teveel thermische belasting geven bij langere klim, als je ook nog gaat tunen.
 

JeSko

Forumguru
Als je voelt dat het niet genoeg is kan je altijd laten chippen, stage 1 gaat de 1.5 tsi al naar 180 pk en 335 nm koppel, dat is ruimschoots binnen veilige marges en je gaat het echt wel voelen. Je kan dan gelijk de automaat (DSG) mee laten aanpassen zodat ie niet te snel schakelt in D.

Of je kan ook de auto ook gewoon in S rijden, dan schakelt ie ook niet zo snel op in de bergen. Misschien dat eerst eens proberen en daarna kan je alsnog beslissen of je hem toch niet wilt laten chippen, maar met chippen zou ik dan ook zowiezo altijd de bak mee laten finetunen.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn 1.5 tsi met dag 7 (vw Touran) schakelde hij sowieso later op als de caravan eraan hing. Zo veel later zegs dat ik regelmatig zelf ging schakelen.
Dus ik zou dat eerst eens proberen en zoals @hemi24 al schreef, had de 1.5 met volle bepakking bij mij wel een keer moeite met de temperatuur gehad. Lange klim 30+ graden buiten…
 

Arjan1985

Forumguru
Ik mag er eigenlijk niets over zeggen omdat ik nog geen stage 1 heb gedaan. Heb wel een 1.5 tsi. Ik laat echter eerst het inlaat traject reinigen voordat ik die chip (ga) aanpassen (in de toekomst).
een bevriende monteur met de 1.4 tsi had dus ook stage 1 gedaan. Maar het hielp niet zo veel. Bleek z’n inlaat traject geheel verstop te zitten met aangekoekte rommel. Ik heb foto’s gezien voor en na, dat was echt een wereld van verschil.

Maar met zo’n caravan en het rijden in de bergen gewoon lekker hoog in de toeren rijden. (Of ben ik nu van de oude stempel) Koelt je blok beter en rijd soepeler.
Gewoon manueel schakelen of S zoals al geschreven was.
althans dat is wat ik vaak doe met zware trailers achter de bus.
 
Dank je wel voor de reacties. Natuurlijk moet ik de auto nog leren kennen en heb ik geen flauw idee wat er allemaal mee mogelijk is, in zijn huidige staat. Ik zal eens oefenen met de S drive.

Ik zal ook een Nederlands boekje opzoeken, want mijn Deens is een beetje roestig.

Kan de inlaat al zo vuil zijn met 50K tellerstand?
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn 1.5 is wel gechipt naar 180pk.
Ik trek er een caravan mee van 1300Kg. Dat gaat echt prima, ook in de bergen.
Verwacht dat hij dat zonder tuning ook goed kan.
De DSG schakelt inderdaad heel anders met caravan er achter. Geen zorgen maken en lekker genieten!
 
Dank je, dat is fijn om te lezen. De caravan is overigens wel van minder groot belang. Ik zal dit jaar nog niet gaan kamperen en waarschijnlijk zal ik kijken naar een kleinere aangezien 7 meter onnodig groot is voor mij alleen. Mij gaat het ook vooral om het trage optrekken na stilstand en gewoon iets meer pit
 
Bovenaan Onderaan