Skoda Superb PHEV Sportline: Driving mode selection zonder of met DCC?

Topic in 'Superb III' gestart door Heek1609, 21-05-2020.

  1. Heek1609

    Heek1609 Lid

    Hallo. Ik heb daarnet een nieuwe Skoda Superb PHEV Sportline besteld. Ik had er een proefrit mee gemaakt en vond 'm erg plezierig rijden. De stoelen zaten echt goed. Beter dan in de 'business edition'. Alternatief voor mij was de Volvo V90. Maar, die is vanwege de bijtelling (en een kleine bijdrage die ik aan de werkgever moet betalen) 300 euro per maand duurder. Gezien alle Volvo's vanaf dit jaar zijn begrensd tot 180 km/uur vond ik dat een slechte deal. Eerlijk is eerlijk, de Volvo is een stuk comfortabeler, maar heeft ook een stuk minder ruimte dan de Superb. Kortom, de keuze viel (weer) op Superb.
    Nu naar mijn vraag over Driving mode selection. Gezien mijn ervaring met mijn huidige Superb had ik op de nieuwe Superb graag DCC besteld. Echter, die zit er helaas niet als (optie) op. Althans.....dat vermoed ik. Op de Sportline PHEV zit als standaardoptie wel Driving Mode Selectie. In de lijst met standaardopties en extra opties is DCC NIET opgenomen.
    Als ik echter het instructieboekje van de PHEV erop nasla (zie de bijgevoegde link), dan lijkt het dat de Driving Mode Selection inclusief DCC is. Wie weet hoe het precies zit en wat ik bij levering over een maand of drie kan verwachten. De verkoper van Skoda wist het antwoord niet. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast.

    https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...90093283-a4bec2bc-df01-4b50-9c64-3f4dfe74032d
     

  2. Derooke

    Derooke Senior Member

    In ieder geval is dit in België standaard voor de iV . Dus neem aan dat dit bij u ook zo is .
    Dacht door het extra gewicht enz dat ze dit deden .
     
    Heek1609 vindt dit leuk.
  3. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    De DCC is geen standaard pakket van de drive modus en is tegen een meerprijs leverbaar voor dit model.
     
  4. Derooke

    Derooke Senior Member

    Jammer dit . In België is dit bij ambition al standaard laat staan Sportline. Maar aan de andere kant krijgen jullie mss meer andere dingen standaard.
     
  5. EdK

    EdK Forumguru

    JA wij hebben een hogere prijs voor minder opties dan jullie !!
    Zijn we ook zeer gelukkig mee ! :wavecry:
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  6. Derooke

    Derooke Senior Member

    Geen iedee . Ik heb 36.000 +/- getekend voor de sup combi iV ambition met zodus standaard ac dual zone .
    -gewone cruise control (helaas geen budget voor acc)
    -Dcc met moduskeuze
    -Voorruitverwarming
    -App connect.
    -Kabel voor publieke laadpalen (type 2)
    -Lader voor een gewoon stopcontact (10amp)
    Opties
    -Amundsen met gps en die dingen om je wagen op afstand te kunnen verwarmen enz
    -Getinte ramen achter
    -trekhaak
    - metaalkleur
    -digitale cockpit
    -verkeersbordherkenning
    -verwarmde zetels

    Dus 36000 is toch niet weinig vind ikzelf
    PS doe dan import uit BE of kan dit niet?
     
  7. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Vanaf 43k dacht ik in NL...

    :facepalm:
     
  8. Heek1609

    Heek1609 Lid

    Dat is dus niet het geval. DCC wordt NIET als optie aangeboden op de iV. Vandaar de vraag of de driving mode selectie op de Superb iV Sportline ook de DCC omvat.

    Het is onduidelijk opgeschreven in de optie-lijst. Ik heb de optie-lijst bijgevoegd. Het instructieboekje lijkt te suggereren dat DCC onderdeel is van de driving mode selectie. Vandaar de vraag.

    https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=superb combi
     
    Laatst aangepast: 22-05-2020
  9. Heek1609

    Heek1609 Lid

    Import uit België kan, maar dat maakt financieel niets uit. We betalen altijd de NL bijtelling. (dure) auto's worden in NL extreem zwaar belast. Wordt ook wel de jaloezie-belasting genoemd.
     
  10. JeSko

    JeSko Forumguru Donateur

    @Heek1609

    Lastig natuurlijk maar best een goed systeem, jullie overheid gaat dus uit van het motto: wie zoveel kan neertellen voor een nieuwe auto kan ook een groter deel belasting dragen, hierdoor kunnen ze mensen die enkel een eenvoudigere en dus goedkopere wagen kunnen kopen meer ontlasten. Best slim.
     
  11. Heek1609

    Heek1609 Lid

    Zeker. Zo werkt dat hier. Maar, ik zie trouwens in de prijslijst dat de zogenaamde BPM op de PHEV hier nog wel meevalt (omdat ie minder CO2 uitstoot). Net iets boven de 1000 euro (voor een diesel is de BPM=eenmalige aanschafbelasting, 7000euro) . Daar komt dan nog BTW Bovenop. Als leaserijder (van de zaak), betaal je jaarlijks 22% bijtelling. dat betekent zo'n 450 euro per maand extra afdracht aan de belastingdienst. De auto is dus een geweldige melkkoe voor de overheid: BTW+BPM+bijtelling

    44K inderdaad. Maar wel volgehangen met opties. Als je er nog wat bij bestelt, zit je dus zo boven de 50K. Met de NL bijtelling, kost je dat als leaserijder
     
    JeSko vindt dit leuk.
  12. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Dit lees ik in de Brochure:

    DE L&K EXECUTIVE BESCHIKT EXTRA T.O.V. DE BUSINESS EDITION OVER:
    Dynamic Chassis Control inclusief driving mode selection en 3e sleutel

    In de standaard uitrusting van de business en de sportline staat geen DCC alleen bij de L&K.

    Dus lijkt me op die basis niet aanwezig.

    De sportline heeft wel een Sporonderstel wat inhoud 15mm verlaat tov de Business uitvoering
     
  13. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat ligt toch wel iets genuanceerder: je betaalt geen bijtelling, je betaalt inkomstenbelasting over het bij (je fiscaal inkomen) te tellen bedrag.
    Stukje toelichting voor de Belgische lezers: bij de berekening van het inkomen waarover belasting wordt geheven wordt een door de werkgever beschikbaar gestelde auto beschouwd als inkomsten in natura, te waarderen op 22% van de catalogusprijs inclusief fabrieksopties (of 8% als het een CO2-uitstootvrije auto betreft). Dat bedrag wordt voor de berekening bij het inkomen geteld en dan hangt het er maar vanaf in welke belastingschijf je valt hoeveel je daadwerkelijk aan belasting gaat betalen over dit inkomensbestanddeel.

    Die catalogusprijs is inclusief BPM en BTW (en voor auto's van buiten de EU ook nog invoerrecht) en dat is wel verklaarbaar. Particulieren die hun auto zelf aanschaffen, betalen immers ook dat bedrag dus het is m.i. best logisch dat het belastbare voordeel voor de autovandezaakpiloot daaraan wordt gerelateerd. Been there, done that: van ca. 1967 tot 2011 met een korte onderbreking steeds auto's van de zaak gehad. En dat was per saldo, ondanks de extra inkomstenbelasting, toch echt nog steeds een stuk voordeliger dan wanneer ik mijn privékilometers al die jaren voor eigen rekening had moeten nemen.
     
    Laatst aangepast: 22-05-2020
    Heek1609, Derooke, hemi24 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Rallye

    Rallye Forumguru

    Kleine aanvulling nog: over het BPM-bedrag wordt geen BTW berekend.

    Wel vreemd dat juist die relatief zware iV in Nederland geen DCC krijgt.
     
  15. Heek1609

    Heek1609 Lid

    De Sportline heeft standaard Sportonderstel inclusief XDS en daarnaast Driving mode selection inclusief personalisatie. DCC kun je er als optie NIET op krijgen. Vreemd inderdaad.
     
  16. SuperbIV

    SuperbIV Actief lid

    Ik heb toch echt DCC op mijn Sportline iV
     
    ertromp, philippe bakker en s-line vinden dit leuk.
  17. Heek1609

    Heek1609 Lid

    Zou die optie er soms zijn afgehaald in de versie 2020 van de Superb. Ik heb de vraag aan de verkoper voorgelegd en hij kwam met de volgende reactie: "Eigenlijk is de 'DCC' de uitgebreide Driving mode select. (wordt met dezelfde knop bediend) De Sportline heeft standaard de 'driving mode select' (instellingen voor stuurbekrachtiging, gasresponse en klimaatregeling o.a.). De Sportline heeft geen DCC, maar standaard al wel een sportonderstel."

    Wonderlijk allemaal. Zoals het er nu naar uitziet, wordt de auto eind aug/begin sept geleverd. Ik ben benieuwd wat er dan opzit.
     
    philippe bakker vindt dit leuk.
  18. SuperbIV

    SuperbIV Actief lid

    Dat is vreemd inderdaad. Mijn wagen komt ook uit 2020 (januari). Het verschil in demping bij de verschillende driving modes is zeer merkbaar, dus ik weet zeker dat de DCC werkt. Daarnaast is het ook gewoon als optie te selecteren in de 'individual' stand (zie afbeelding). Misschien interessant om eens aan de verkoper te laten zien? De zaken die bij een iV niet terugkomen zijn de DSG en gasresponse, die staan er bij andere modellen blijkbaar wel tussen. [​IMG]
     
  19. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    En je kunt altijd onder je auto kijken en vaststellen of je elektronische dempers hebt.
     
    Heek1609 en SuperbIV vinden dit leuk.

Deel deze pagina