Skoda Superb PHEV Sportline: Driving mode selection zonder of met DCC?

Hallo. Ik heb daarnet een nieuwe Skoda Superb PHEV Sportline besteld. Ik had er een proefrit mee gemaakt en vond 'm erg plezierig rijden. De stoelen zaten echt goed. Beter dan in de 'business edition'. Alternatief voor mij was de Volvo V90. Maar, die is vanwege de bijtelling (en een kleine bijdrage die ik aan de werkgever moet betalen) 300 euro per maand duurder. Gezien alle Volvo's vanaf dit jaar zijn begrensd tot 180 km/uur vond ik dat een slechte deal. Eerlijk is eerlijk, de Volvo is een stuk comfortabeler, maar heeft ook een stuk minder ruimte dan de Superb. Kortom, de keuze viel (weer) op Superb.
Nu naar mijn vraag over Driving mode selection. Gezien mijn ervaring met mijn huidige Superb had ik op de nieuwe Superb graag DCC besteld. Echter, die zit er helaas niet als (optie) op. Althans.....dat vermoed ik. Op de Sportline PHEV zit als standaardoptie wel Driving Mode Selectie. In de lijst met standaardopties en extra opties is DCC NIET opgenomen.
Als ik echter het instructieboekje van de PHEV erop nasla (zie de bijgevoegde link), dan lijkt het dat de Driving Mode Selection inclusief DCC is. Wie weet hoe het precies zit en wat ik bij levering over een maand of drie kan verwachten. De verkoper van Skoda wist het antwoord niet. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast.

https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...90093283-a4bec2bc-df01-4b50-9c64-3f4dfe74032d
 

Derooke

Forumguru
In ieder geval is dit in België standaard voor de iV . Dus neem aan dat dit bij u ook zo is .
Dacht door het extra gewicht enz dat ze dit deden .
 

Antera

Donateur
De DCC is geen standaard pakket van de drive modus en is tegen een meerprijs leverbaar voor dit model.
 

Derooke

Forumguru
Jammer dit . In België is dit bij ambition al standaard laat staan Sportline. Maar aan de andere kant krijgen jullie mss meer andere dingen standaard.
 

Derooke

Forumguru
Geen iedee . Ik heb 36.000 +/- getekend voor de sup combi iV ambition met zodus standaard ac dual zone .
-gewone cruise control (helaas geen budget voor acc)
-Dcc met moduskeuze
-Voorruitverwarming
-App connect.
-Kabel voor publieke laadpalen (type 2)
-Lader voor een gewoon stopcontact (10amp)
Opties
-Amundsen met gps en die dingen om je wagen op afstand te kunnen verwarmen enz
-Getinte ramen achter
-trekhaak
- metaalkleur
-digitale cockpit
-verkeersbordherkenning
-verwarmde zetels

Dus 36000 is toch niet weinig vind ikzelf
PS doe dan import uit BE of kan dit niet?
 
De DCC is geen standaard pakket van de drive modus en is tegen een meerprijs leverbaar voor dit model.

Dat is dus niet het geval. DCC wordt NIET als optie aangeboden op de iV. Vandaar de vraag of de driving mode selectie op de Superb iV Sportline ook de DCC omvat.

Het is onduidelijk opgeschreven in de optie-lijst. Ik heb de optie-lijst bijgevoegd. Het instructieboekje lijkt te suggereren dat DCC onderdeel is van de driving mode selectie. Vandaar de vraag.

https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=superb combi
 
Laatst bewerkt:
Geen iedee . Ik heb 36.000 +/- getekend voor de sup combi iV ambition...........
......Dus 36000 is toch niet weinig vind ikzelf
PS doe dan import uit BE of kan dit niet?

Import uit België kan, maar dat maakt financieel niets uit. We betalen altijd de NL bijtelling. (dure) auto's worden in NL extreem zwaar belast. Wordt ook wel de jaloezie-belasting genoemd.
 

JeSko

Forumguru
@Heek1609

Lastig natuurlijk maar best een goed systeem, jullie overheid gaat dus uit van het motto: wie zoveel kan neertellen voor een nieuwe auto kan ook een groter deel belasting dragen, hierdoor kunnen ze mensen die enkel een eenvoudigere en dus goedkopere wagen kunnen kopen meer ontlasten. Best slim.
 
Zeker. Zo werkt dat hier. Maar, ik zie trouwens in de prijslijst dat de zogenaamde BPM op de PHEV hier nog wel meevalt (omdat ie minder CO2 uitstoot). Net iets boven de 1000 euro (voor een diesel is de BPM=eenmalige aanschafbelasting, 7000euro) . Daar komt dan nog BTW Bovenop. Als leaserijder (van de zaak), betaal je jaarlijks 22% bijtelling. dat betekent zo'n 450 euro per maand extra afdracht aan de belastingdienst. De auto is dus een geweldige melkkoe voor de overheid: BTW+BPM+bijtelling

Vanaf 43k dacht ik in NL...

:facepalm:
44K inderdaad. Maar wel volgehangen met opties. Als je er nog wat bij bestelt, zit je dus zo boven de 50K. Met de NL bijtelling, kost je dat als leaserijder
 

Antera

Donateur
Dit lees ik in de Brochure:

DE L&K EXECUTIVE BESCHIKT EXTRA T.O.V. DE BUSINESS EDITION OVER:
Dynamic Chassis Control inclusief driving mode selection en 3e sleutel

In de standaard uitrusting van de business en de sportline staat geen DCC alleen bij de L&K.

Dus lijkt me op die basis niet aanwezig.

De sportline heeft wel een Sporonderstel wat inhoud 15mm verlaat tov de Business uitvoering
 

Canon-Eye

Forumguru
Als leaserijder (van de zaak), betaal je jaarlijks 22% bijtelling.
Dat ligt toch wel iets genuanceerder: je betaalt geen bijtelling, je betaalt inkomstenbelasting over het bij (je fiscaal inkomen) te tellen bedrag.
Stukje toelichting voor de Belgische lezers: bij de berekening van het inkomen waarover belasting wordt geheven wordt een door de werkgever beschikbaar gestelde auto beschouwd als inkomsten in natura, te waarderen op 22% van de catalogusprijs inclusief fabrieksopties (of 8% als het een CO2-uitstootvrije auto betreft). Dat bedrag wordt voor de berekening bij het inkomen geteld en dan hangt het er maar vanaf in welke belastingschijf je valt hoeveel je daadwerkelijk aan belasting gaat betalen over dit inkomensbestanddeel.

Die catalogusprijs is inclusief BPM en BTW (en voor auto's van buiten de EU ook nog invoerrecht) en dat is wel verklaarbaar. Particulieren die hun auto zelf aanschaffen, betalen immers ook dat bedrag dus het is m.i. best logisch dat het belastbare voordeel voor de autovandezaakpiloot daaraan wordt gerelateerd. Been there, done that: van ca. 1967 tot 2011 met een korte onderbreking steeds auto's van de zaak gehad. En dat was per saldo, ondanks de extra inkomstenbelasting, toch echt nog steeds een stuk voordeliger dan wanneer ik mijn privékilometers al die jaren voor eigen rekening had moeten nemen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Kleine aanvulling nog: over het BPM-bedrag wordt geen BTW berekend.

Wel vreemd dat juist die relatief zware iV in Nederland geen DCC krijgt.
 
Kleine aanvulling nog: over het BPM-bedrag wordt geen BTW berekend.

Wel vreemd dat juist die relatief zware iV in Nederland geen DCC krijgt.

De Sportline heeft standaard Sportonderstel inclusief XDS en daarnaast Driving mode selection inclusief personalisatie. DCC kun je er als optie NIET op krijgen. Vreemd inderdaad.
 
Ik heb toch echt DCC op mijn Sportline iV

Zou die optie er soms zijn afgehaald in de versie 2020 van de Superb. Ik heb de vraag aan de verkoper voorgelegd en hij kwam met de volgende reactie: "Eigenlijk is de 'DCC' de uitgebreide Driving mode select. (wordt met dezelfde knop bediend) De Sportline heeft standaard de 'driving mode select' (instellingen voor stuurbekrachtiging, gasresponse en klimaatregeling o.a.). De Sportline heeft geen DCC, maar standaard al wel een sportonderstel."

Wonderlijk allemaal. Zoals het er nu naar uitziet, wordt de auto eind aug/begin sept geleverd. Ik ben benieuwd wat er dan opzit.
 

SuperbIV

Senior Member
Dat is vreemd inderdaad. Mijn wagen komt ook uit 2020 (januari). Het verschil in demping bij de verschillende driving modes is zeer merkbaar, dus ik weet zeker dat de DCC werkt. Daarnaast is het ook gewoon als optie te selecteren in de 'individual' stand (zie afbeelding). Misschien interessant om eens aan de verkoper te laten zien? De zaken die bij een iV niet terugkomen zijn de DSG en gasresponse, die staan er bij andere modellen blijkbaar wel tussen.
e38bfa9369a365bf3130c5c136836c28.jpg
 
Bovenaan Onderaan