Skoda Superb Combi vs Audi A4 Avant : Does size matter?

Goofy@5E

Forumguru
Audi A4 Avant vs Skoda Superb Combi: Does size matter?
212712

1450354987.0346.jpg

1450355010.8291.jpg

1450355026.8817.jpg

1450354970.4347.jpg

1450354971.3045.jpg

1450355024.1064.jpg

1450355040.8404.jpg

1450355036.352.jpg

1450355042.1672.jpg

1450355037.6033.jpg

1450355038.5348.jpg

1450354987.0346.jpg

1450355010.8291.jpg





Hij lijkt steeds minder tevreden met de stempel “Superb” want de Combi van Skoda schuift steeds nadrukkelijker op richting het premium segment. Daar komt hij in de schaduw te staan van enkele gevestigde waarden. Hoog tijd voor een confrontatie met de nieuwe Audi A4 Avant!





De Skoda Superb ontpopt zich stilaan tot een mooie vlinder. Deze kampioen van de prijs/binnenruimte-verhouding weet ondertussen ook te charmeren door zijn stijlkenmerken. Hij is statiger dan de twee vorige generaties, mede dankzij zijn LED-verlichting achteraan en zijn uitgestrekte koetswerklijnenBr. De nieuwe Superb weet de aandacht naar zich toe te trekken.

Bij Audi daarentegen hebben ze geopteerd om de evoluties op esthetisch vlak bijzonder hard binnen de perken te houden. Behalve Audi-specialisten kunnen omstanders niet onmiddellijk zien dat het om een nieuwe A4 gaat. Maar wat ze aan de buitenkant niet deden, maakten de Audi-ingenieurs onderhuids ruimschoots goed, want daar komen we enkele grote nieuwigheden tegen!

Platform uit de familie
De twee neven die elkaar hier ontmoeten voor deze vergelijkingstest, zijn niet uitgerust met dezelfde technische eigenschappen. De Skoda Superb Combi is zo gebouwd op de langste versie van het MQB-platform. Dat is het chassis dat Volkswagen gebruikt voor zijn dwarsgeplaatste motoren (zoals de Golf). De Audi is dan weer gebouwd op de korte versie van het MLB-platform dat gebruikt wordt om langsgeplaatste motoren in onder te brengen (zoals bij de Q7).

De Skoda blijft nog steeds heer en meester als het afmetingen aankomt, want de wagen meet ondertussen 4,86 m. Dat is indrukwekkend, maar soms wat vervelend om te parkeren. De Audi A4 groeide dan wel met 2,5 cm, toch is hij tevreden met een totale lengte van 4,72 m.

XXL Ruimte
Rekening houdend met hun buitenafmetingen en de keuze voor de motoren (enkel viercilinders bij de Skoda) mag het niet verbazen dat de Superb qua interieurruimte de beste van de klas blijft. De ruimte ter hoogte van de knieën die de passagiers achteraan hebben, is simpelweg indrukwekkend.

Bij de Audi A4 Avant zorgt de tunnel voor de aandrijving door het interieur er eigenlijk voor dat je eerder met een vierzitter te maken hebt. Gezinnen met jonge kinderen zullen bovendien ook merken dat de ruimte die de portieren van de Skoda achteraan bieden groter is zodat je eenvoudiger een maxi-cosy of een kind op zijn veiligheidsstoel kunt vast klikken.

Gigantische koffer
Ook wanneer de koffers geopend worden, lijken het dat we hier te maken te hebben met een ongelijke strijd. De Superb Combi kan uitpakken met een volume van 660 liter. Gigantisch! Wanneer je de achterste zetels neer plooit, krijg je een volume dat dicht in de buurt van 2 m³ komt (1.950 liter om precies te zijn). Vanuit praktisch oogpunt geven we nog mee dat de hoedenplank van de Audi A4 elektrisch aangedreven wordt wanneer de koffer wordt geopend zodat je meteen over de nodige laadruimte beschikt.

En tenzij je elke dag grote kinderwagens moet in- en uitladen zal het koffervolume van 505 liter van de Audi voor je dagelijkse behoeften ruimschoots volstaan. Wanneer je de achterste zetels neerklapt, beschik je over 1.510 liter (15 liter meer dan de vorige generatie) en dat volstaat ruimschoots voor je dagdagelijkse verplaatsingen.

Prestige of uitrusting?
Beide testwagens worden aangedreven door dezelfde motor, te weten de 2.0 TDI met 150 pk van de Volkswagen Groep, maar toch bieden ze een volledig andere uitrusting aan. De Superb Combi is quasi full option uitgerust met DSG versnellingsbak, actieve vering, lederen zetels, automatische ontsteking van de lichten, elektrisch inklapbare trekhaak… En dat wordt nog eens aangevuld met de uitrusting die in het Laurin & Klement-pack zit. Prijskaartje? 46.000 euro. Is dat duur? Weet dan dat met een manueel bediende versnellingsbak, passieve vering, uit stof beklede zetels en een minder uitgebreide uitrusting onze Audi A4 Avant in de showroom staat met een prijskaartje van bijna 50.000 euro.

Rijgedrag
Ondanks zijn grote afmetingen (de voor- en achterassen werden nog verder uit elkaar gezet ten opzichte van de vorige generatie) behoudt de Skoda Superb Combi steeds een sereen rijgedrag. Ongeacht het tempo dat je er op na houdt. De actieve vering biedt bovendien een goed comfortgehalte. We hadden zelfs een iets zachter lederen interieur verwacht zodat dat nog beter aansluit bij de comfortmodus van de vering. Vergeleken met de compactere A4 Avant, die stevig wat gewicht verloor (-120 kg) ten opzichte van zijn voorganger, sleept de Superb Combi een gevoel van zwaarte met zich mee.

Zelfs zonder het optionele actieve veringsysteem biedt de A4 je dynamische rijkwaliteiten die als schoolvoorbeeld kunnen dienen. Hij is net wat evenwichtiger en wendbaarder in bochtensecties dan de vorige generatie. Op de weg onderscheidt hij zich van zijn Tsjechische broer door zijn betere geluidsisolatie. We zouden dan ook niet twijfelen om voor 180 euro de optie van extra isolatie van de zijramen aan te bevelen. De 2.0 TDI is lawaaieriger onder de motorkap van de Superb Combi en hij is er minder explosief, zelfs al zijn de prestaties identiek.

Conclusie
Laten we voor even de badge op de grille en de restwaarde vergeten: voor dezelfde prijs krijg je bij de Superb Combi een wagen die ruimer is en beter is uitgerust. Gezinnen weten dus waar naar toe. Voor een koppel of een persoon die alleen in de wagen zit, is de keuze minder voor de hand liggend. Als je je tevreden kunt stellen met een iets compactere wagen, dan heb je aan de A4 toch een auto die net wat beter presteert dan zijn Tsjechische broer. De Audi is beter geïsoleerd, beter afgewerkt, comfortabeler en dynamischer. De doorslaggevende factor zal vooral het belang zijn dat je hecht aan het ‘net iets beter’ op die verschillende vlakken.
Bron: www.vroom.be
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Als ik naar de 5de foto kijk, waar de achterkant van beide auto's opstaan, valt me op hoe sterk ze op elkaar lijken!
 

verbraak

Actief lid
Dat displays bij de audi vind ik toch wel vet hoor! (over een paar jaar waarschijnlijk ook wel in de skoda te krijgen:D)
 

kansberg

Forumguru
Ik hoef er niet lang over na te denken, ondanks dat wij (mijn vrouw en ik) een jong :D en dynamisch:maakmegek: setje zijn, en de ruimte niet ècht nodig hebben: de Superb. What else? Mooi hoor, die Audi (behalve de kleur :bloos:), maar je ziet ze teveel imho. En ik ben natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld ;). @Tommeke : Wat betreft auto zeker, maar dan lopen de prijskaartjes wel heel ver uit elkaar.....
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ben het met @kansberg eens. De Suberb zou ook mijn voorkeur hebben. Liever meer luxe en een automaat dan een handgeschakelde Audi met minder luxe. Voor mij is het geen noodzaak om 4 ringen op de motorkap en koffer te hebben. Ik vind het eigenlijk wel gaaf om een Skoda te rijden. De meeste mensen kijken toch op van het feit dat er gewoon alles op en aan zit, en het hele fijne goede auto's zijn. Blijkbaar is Skoda toch nog niet helemaal van het 'oostblok' imago verlost.
 

sitechris

Donateur
Leuke test @Goofy@5E .
Mocht de test niet van jezelf zijn, dan is het handig om even aan bronvermelding te doen, ivm auteursrechten.

Ontopic: Op het Audi forum kiest wrsnl 90% van de mensen voor de A4. Hier 90% voor de Superb. Volgens mij zijn het allebei goede auto's (A4 nog niet gereden). Ik was iig zelf erg te spreken over de Superb. Heerlijke auto
 

Tuulster

Forumguru
@sitechris 100% eens! Dit is een gevalletje van wij van WC eend adviseren WC eend......

Ik vind de Audi ook een erg mooie auto, (alleen absoluut nooit in het rood!) maar met de opties die ik nu allemaal op mijn Sup 3 heb zou de Audi een vermogen kosten en dat vind ik hem dan weer niet waard. Tel daarbij de extra ruimte op en het plaatje is duidelijk.

Wat betreft imago kan ik inderdaad bevestigen dat er mensen in mijn omgeving zijn die nog steeds liever in een kale Audi of Mercedes rijden dan in een dikke Skoda....
 

B@s0302

Senior Member
De nieuwe A4 is inderdaad een mooie auto geworden en het verschil wordt helemaal duidelijk als je m naast zn oudere broertje zet. Een Superb is daarentegen wat mij betreft de beste keuze en grappig genoeg de " stoerdere" auto. Tuurlijk zijn de afwerkingsnaden in de Audi nog net iets strakker en wordt er misschien net iets mooier materiaal gebruikt maar heb even zowel op Skoda.nl als Audi.nl een vergelijkbare auto geconfigureerd.. Verschil bij een 2.0TDI DSG is zo'n 15.000eu..
 

Brightstar1981

Forumguru
Ik zie weinig verschil als ik eerlijk mag zijn:bloos:
Oké interieur ziet er in de Audi net wat strakker uit.. alsook de stof in de koffer.
Vraag mij trouwens af bij de reeds Skoda rijders of ze veeel bekijks hebben met hun nieuwe superb ?
Niet dat ik de dikke nek wil uithangen maar dat heeft altijd een zalig gevoel als mensen naar je auto kijken.
:ot: das beter dan klaarkomen:maakmegek::maakmegek::maakmegek::maakmegek::shutup::shutup::shutup:
 

kansberg

Forumguru
Even heel wat anders: heb vanmiddag even de nieuwe Golf Variant mogen bewonderen van een ex-collega van me. Prachtig afgewerkt en mooie details. Hij heeft een R-Design uitvoering. Veel opties iig. Het enige nadeel, en dat is iets wat absoluut tussen mijn oren zit, het blijft een Golf. Als er 'Octavia' op had gestaan had ik hem waarschijnlijk nog een stuk mooier gevonden. Gelukkig wordt het nooit een Superb ;)
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb een Golf overwogen als opvolger van mijn Octavia, maar qua ruimte moet de Golf toch echt zijn meerdere erkennen in de Octavia. En dan heb ik het nog niet over de prijs. Maar qua afwerking en materialen blijft het een geweldige auto die Golf.
 

Brightstar1981

Forumguru
Even heel wat anders: heb vanmiddag even de nieuwe Golf Variant mogen bewonderen van een ex-collega van me. Prachtig afgewerkt en mooie details. Hij heeft een R-Design uitvoering. Veel opties iig. Het enige nadeel, en dat is iets wat absoluut tussen mijn oren zit, het blijft een Golf. Als er 'Octavia' op had gestaan had ik hem waarschijnlijk nog een stuk mooier gevonden. Gelukkig wordt het nooit een Superb ;)
nooit een superb ?
Vins je een superb dan niet mooi ?
 

kansberg

Forumguru
@Brightstar1981 : Bedoel het juist andersom, de Superb staat bij mij boven aan het lijstje en bedoelde te zeggen dat een Golf nooit een Superb zal worden. Als ik morgen de gelukkige winnaar ben in de staatsloterij, dan rij ik maandag (zaterdag moet ik werken:maakmegek:) naar Mulder om een SIIIC L&K 2.0 TSI te bestellen. Mocht je niks horen of lezen hierover, dan ben ik een illussie armer en een ervaring rijker, en rij dan nog steeds met een smile van oor tot oor in m'n huidige Superb :D.
 

Cordoba

Forumguru
... maar heb even zowel op Skoda.nl als Audi.nl een vergelijkbare auto geconfigureerd.. Verschil bij een 2.0TDI DSG is zo'n 15.000eu..

Dat is het Nederlandse prijsverschil, maar het is een Belgische test, dus zijn de prijsverschillen daar ook wat kleiner.
 

Michel

Forumguru
Dat minimalistische bij de Audi staat me niet echt aan. Het is allemaal wel goed afgewerkt, maar ik krijg dan eerder een gevoel dat ik (nog) meer betaal voor weinig. Ik weet het: veel zit onderhuids, maar toch...

Dat viel me laatst al op bij de A3 E-Tron van een collega, daar is het nog een graadje erger. Het dashboard daarvan is zo minimaal gelaten dat ik er niet echt een "rijk" gevoel van overhield. Toegegeven: dit was een hybride, maar afgezien van een schuifkanteldak en sportinterieur zat er weinig op en aan, zelfs geen parkeersensoren achter. Catalogusprijs van dit alles volgens de RDW site: ruim 45k....
 
Bovenaan Onderaan