Goofy@5E
Forumguru
Audi A4 Avant vs Skoda Superb Combi: Does size matter?
Hij lijkt steeds minder tevreden met de stempel “Superb” want de Combi van Skoda schuift steeds nadrukkelijker op richting het premium segment. Daar komt hij in de schaduw te staan van enkele gevestigde waarden. Hoog tijd voor een confrontatie met de nieuwe Audi A4 Avant!
De Skoda Superb ontpopt zich stilaan tot een mooie vlinder. Deze kampioen van de prijs/binnenruimte-verhouding weet ondertussen ook te charmeren door zijn stijlkenmerken. Hij is statiger dan de twee vorige generaties, mede dankzij zijn LED-verlichting achteraan en zijn uitgestrekte koetswerklijnenBr. De nieuwe Superb weet de aandacht naar zich toe te trekken.
Bij Audi daarentegen hebben ze geopteerd om de evoluties op esthetisch vlak bijzonder hard binnen de perken te houden. Behalve Audi-specialisten kunnen omstanders niet onmiddellijk zien dat het om een nieuwe A4 gaat. Maar wat ze aan de buitenkant niet deden, maakten de Audi-ingenieurs onderhuids ruimschoots goed, want daar komen we enkele grote nieuwigheden tegen!
Platform uit de familie
De twee neven die elkaar hier ontmoeten voor deze vergelijkingstest, zijn niet uitgerust met dezelfde technische eigenschappen. De Skoda Superb Combi is zo gebouwd op de langste versie van het MQB-platform. Dat is het chassis dat Volkswagen gebruikt voor zijn dwarsgeplaatste motoren (zoals de Golf). De Audi is dan weer gebouwd op de korte versie van het MLB-platform dat gebruikt wordt om langsgeplaatste motoren in onder te brengen (zoals bij de Q7).
De Skoda blijft nog steeds heer en meester als het afmetingen aankomt, want de wagen meet ondertussen 4,86 m. Dat is indrukwekkend, maar soms wat vervelend om te parkeren. De Audi A4 groeide dan wel met 2,5 cm, toch is hij tevreden met een totale lengte van 4,72 m.
XXL Ruimte
Rekening houdend met hun buitenafmetingen en de keuze voor de motoren (enkel viercilinders bij de Skoda) mag het niet verbazen dat de Superb qua interieurruimte de beste van de klas blijft. De ruimte ter hoogte van de knieën die de passagiers achteraan hebben, is simpelweg indrukwekkend.
Bij de Audi A4 Avant zorgt de tunnel voor de aandrijving door het interieur er eigenlijk voor dat je eerder met een vierzitter te maken hebt. Gezinnen met jonge kinderen zullen bovendien ook merken dat de ruimte die de portieren van de Skoda achteraan bieden groter is zodat je eenvoudiger een maxi-cosy of een kind op zijn veiligheidsstoel kunt vast klikken.
Gigantische koffer
Ook wanneer de koffers geopend worden, lijken het dat we hier te maken te hebben met een ongelijke strijd. De Superb Combi kan uitpakken met een volume van 660 liter. Gigantisch! Wanneer je de achterste zetels neer plooit, krijg je een volume dat dicht in de buurt van 2 m³ komt (1.950 liter om precies te zijn). Vanuit praktisch oogpunt geven we nog mee dat de hoedenplank van de Audi A4 elektrisch aangedreven wordt wanneer de koffer wordt geopend zodat je meteen over de nodige laadruimte beschikt.
En tenzij je elke dag grote kinderwagens moet in- en uitladen zal het koffervolume van 505 liter van de Audi voor je dagelijkse behoeften ruimschoots volstaan. Wanneer je de achterste zetels neerklapt, beschik je over 1.510 liter (15 liter meer dan de vorige generatie) en dat volstaat ruimschoots voor je dagdagelijkse verplaatsingen.
Prestige of uitrusting?
Beide testwagens worden aangedreven door dezelfde motor, te weten de 2.0 TDI met 150 pk van de Volkswagen Groep, maar toch bieden ze een volledig andere uitrusting aan. De Superb Combi is quasi full option uitgerust met DSG versnellingsbak, actieve vering, lederen zetels, automatische ontsteking van de lichten, elektrisch inklapbare trekhaak… En dat wordt nog eens aangevuld met de uitrusting die in het Laurin & Klement-pack zit. Prijskaartje? 46.000 euro. Is dat duur? Weet dan dat met een manueel bediende versnellingsbak, passieve vering, uit stof beklede zetels en een minder uitgebreide uitrusting onze Audi A4 Avant in de showroom staat met een prijskaartje van bijna 50.000 euro.
Rijgedrag
Ondanks zijn grote afmetingen (de voor- en achterassen werden nog verder uit elkaar gezet ten opzichte van de vorige generatie) behoudt de Skoda Superb Combi steeds een sereen rijgedrag. Ongeacht het tempo dat je er op na houdt. De actieve vering biedt bovendien een goed comfortgehalte. We hadden zelfs een iets zachter lederen interieur verwacht zodat dat nog beter aansluit bij de comfortmodus van de vering. Vergeleken met de compactere A4 Avant, die stevig wat gewicht verloor (-120 kg) ten opzichte van zijn voorganger, sleept de Superb Combi een gevoel van zwaarte met zich mee.
Zelfs zonder het optionele actieve veringsysteem biedt de A4 je dynamische rijkwaliteiten die als schoolvoorbeeld kunnen dienen. Hij is net wat evenwichtiger en wendbaarder in bochtensecties dan de vorige generatie. Op de weg onderscheidt hij zich van zijn Tsjechische broer door zijn betere geluidsisolatie. We zouden dan ook niet twijfelen om voor 180 euro de optie van extra isolatie van de zijramen aan te bevelen. De 2.0 TDI is lawaaieriger onder de motorkap van de Superb Combi en hij is er minder explosief, zelfs al zijn de prestaties identiek.
Conclusie
Laten we voor even de badge op de grille en de restwaarde vergeten: voor dezelfde prijs krijg je bij de Superb Combi een wagen die ruimer is en beter is uitgerust. Gezinnen weten dus waar naar toe. Voor een koppel of een persoon die alleen in de wagen zit, is de keuze minder voor de hand liggend. Als je je tevreden kunt stellen met een iets compactere wagen, dan heb je aan de A4 toch een auto die net wat beter presteert dan zijn Tsjechische broer. De Audi is beter geïsoleerd, beter afgewerkt, comfortabeler en dynamischer. De doorslaggevende factor zal vooral het belang zijn dat je hecht aan het ‘net iets beter’ op die verschillende vlakken.
Bron: www.vroom.be
Hij lijkt steeds minder tevreden met de stempel “Superb” want de Combi van Skoda schuift steeds nadrukkelijker op richting het premium segment. Daar komt hij in de schaduw te staan van enkele gevestigde waarden. Hoog tijd voor een confrontatie met de nieuwe Audi A4 Avant!
De Skoda Superb ontpopt zich stilaan tot een mooie vlinder. Deze kampioen van de prijs/binnenruimte-verhouding weet ondertussen ook te charmeren door zijn stijlkenmerken. Hij is statiger dan de twee vorige generaties, mede dankzij zijn LED-verlichting achteraan en zijn uitgestrekte koetswerklijnenBr. De nieuwe Superb weet de aandacht naar zich toe te trekken.
Bij Audi daarentegen hebben ze geopteerd om de evoluties op esthetisch vlak bijzonder hard binnen de perken te houden. Behalve Audi-specialisten kunnen omstanders niet onmiddellijk zien dat het om een nieuwe A4 gaat. Maar wat ze aan de buitenkant niet deden, maakten de Audi-ingenieurs onderhuids ruimschoots goed, want daar komen we enkele grote nieuwigheden tegen!
Platform uit de familie
De twee neven die elkaar hier ontmoeten voor deze vergelijkingstest, zijn niet uitgerust met dezelfde technische eigenschappen. De Skoda Superb Combi is zo gebouwd op de langste versie van het MQB-platform. Dat is het chassis dat Volkswagen gebruikt voor zijn dwarsgeplaatste motoren (zoals de Golf). De Audi is dan weer gebouwd op de korte versie van het MLB-platform dat gebruikt wordt om langsgeplaatste motoren in onder te brengen (zoals bij de Q7).
De Skoda blijft nog steeds heer en meester als het afmetingen aankomt, want de wagen meet ondertussen 4,86 m. Dat is indrukwekkend, maar soms wat vervelend om te parkeren. De Audi A4 groeide dan wel met 2,5 cm, toch is hij tevreden met een totale lengte van 4,72 m.
XXL Ruimte
Rekening houdend met hun buitenafmetingen en de keuze voor de motoren (enkel viercilinders bij de Skoda) mag het niet verbazen dat de Superb qua interieurruimte de beste van de klas blijft. De ruimte ter hoogte van de knieën die de passagiers achteraan hebben, is simpelweg indrukwekkend.
Bij de Audi A4 Avant zorgt de tunnel voor de aandrijving door het interieur er eigenlijk voor dat je eerder met een vierzitter te maken hebt. Gezinnen met jonge kinderen zullen bovendien ook merken dat de ruimte die de portieren van de Skoda achteraan bieden groter is zodat je eenvoudiger een maxi-cosy of een kind op zijn veiligheidsstoel kunt vast klikken.
Gigantische koffer
Ook wanneer de koffers geopend worden, lijken het dat we hier te maken te hebben met een ongelijke strijd. De Superb Combi kan uitpakken met een volume van 660 liter. Gigantisch! Wanneer je de achterste zetels neer plooit, krijg je een volume dat dicht in de buurt van 2 m³ komt (1.950 liter om precies te zijn). Vanuit praktisch oogpunt geven we nog mee dat de hoedenplank van de Audi A4 elektrisch aangedreven wordt wanneer de koffer wordt geopend zodat je meteen over de nodige laadruimte beschikt.
En tenzij je elke dag grote kinderwagens moet in- en uitladen zal het koffervolume van 505 liter van de Audi voor je dagelijkse behoeften ruimschoots volstaan. Wanneer je de achterste zetels neerklapt, beschik je over 1.510 liter (15 liter meer dan de vorige generatie) en dat volstaat ruimschoots voor je dagdagelijkse verplaatsingen.
Prestige of uitrusting?
Beide testwagens worden aangedreven door dezelfde motor, te weten de 2.0 TDI met 150 pk van de Volkswagen Groep, maar toch bieden ze een volledig andere uitrusting aan. De Superb Combi is quasi full option uitgerust met DSG versnellingsbak, actieve vering, lederen zetels, automatische ontsteking van de lichten, elektrisch inklapbare trekhaak… En dat wordt nog eens aangevuld met de uitrusting die in het Laurin & Klement-pack zit. Prijskaartje? 46.000 euro. Is dat duur? Weet dan dat met een manueel bediende versnellingsbak, passieve vering, uit stof beklede zetels en een minder uitgebreide uitrusting onze Audi A4 Avant in de showroom staat met een prijskaartje van bijna 50.000 euro.
Rijgedrag
Ondanks zijn grote afmetingen (de voor- en achterassen werden nog verder uit elkaar gezet ten opzichte van de vorige generatie) behoudt de Skoda Superb Combi steeds een sereen rijgedrag. Ongeacht het tempo dat je er op na houdt. De actieve vering biedt bovendien een goed comfortgehalte. We hadden zelfs een iets zachter lederen interieur verwacht zodat dat nog beter aansluit bij de comfortmodus van de vering. Vergeleken met de compactere A4 Avant, die stevig wat gewicht verloor (-120 kg) ten opzichte van zijn voorganger, sleept de Superb Combi een gevoel van zwaarte met zich mee.
Zelfs zonder het optionele actieve veringsysteem biedt de A4 je dynamische rijkwaliteiten die als schoolvoorbeeld kunnen dienen. Hij is net wat evenwichtiger en wendbaarder in bochtensecties dan de vorige generatie. Op de weg onderscheidt hij zich van zijn Tsjechische broer door zijn betere geluidsisolatie. We zouden dan ook niet twijfelen om voor 180 euro de optie van extra isolatie van de zijramen aan te bevelen. De 2.0 TDI is lawaaieriger onder de motorkap van de Superb Combi en hij is er minder explosief, zelfs al zijn de prestaties identiek.
Conclusie
Laten we voor even de badge op de grille en de restwaarde vergeten: voor dezelfde prijs krijg je bij de Superb Combi een wagen die ruimer is en beter is uitgerust. Gezinnen weten dus waar naar toe. Voor een koppel of een persoon die alleen in de wagen zit, is de keuze minder voor de hand liggend. Als je je tevreden kunt stellen met een iets compactere wagen, dan heb je aan de A4 toch een auto die net wat beter presteert dan zijn Tsjechische broer. De Audi is beter geïsoleerd, beter afgewerkt, comfortabeler en dynamischer. De doorslaggevende factor zal vooral het belang zijn dat je hecht aan het ‘net iets beter’ op die verschillende vlakken.
Bron: www.vroom.be
Laatst bewerkt: