Skoda stopt met Citigo

Tees

Donateur
Het zou me niet verbazen als de Fabia ook verdwijnt op termijn en er iets nieuws komt dat qua formaat tussen Fabia en Citigo invalt. (De Fabia zit naar mijn mening te kort bij de Rapid, en de Rapid lijkt voorlopig niet te verdwijnen)

Ik zou denken dat ze de Fabia als typenaam wel gaan behouden. Het is tenslotte, samen met de Octavia, het type waar ze 'beroemd' mee zijn geworden onder het grote publiek. Hooguit gaan ze m wat downsizen, dat ie weer wat dichter in de buurt van de maat van de F1 komt.

Dat ze alles op 1 platform willen hebben lijkt me waarschijnlijker. Maar ik zou denken dat zolang er een Mii en een Up! is, en waarom zouden die verdwijnen gezien de populariteit de laatste jaren, dat er ook prima een Citigo gemaakt kan worden.
 

ertromp

Forumguru
Aan de crashtestresultaten kun je dat niet zien, want die zijn relatief volgens mij (hoe duurder hoe strenger).
Dit is echt onzin. Lees de NCAP website maar eens door waar op getest wordt en dan kan een kleine auto zo maar beter zijn dan een grotere. Leeftijd speelt wel een rol.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan het inderdaad niet terugvinden. In de protocollen wordt niet gesproken over verschil in klassen.
 

JeSko

Forumguru
De Rapid is niet compleet verdwenen, in bv Rusland blijft de Rapid nieuw verkrijgbaar, vanwege razend populair daar.
 

Berrychello

Forumguru
Formaat: ik zag pas een Up naast een Corsa staan (C denk ik, zo rond 2002). De up is minstens net zo groot, alleen de motorkap is iets korter.
Het is jammer dat auto's zo onwijs groot worden. Maar met alle veiligheidseisen worden ze sowieso zwaarder en duurder. Die paar meter extra staal doet dan niet veel meer op de prijs, waardoor de kleine auto's verdwijnen. Toch verwacht ik binnen enkele jaren wel een ommekeer naar kleinere en lichtere auto's. De ontwikkeling van steeds groter en zwaarder wordende auto's zal toch een keer moeten stoppen.
 
Vreemd is het niet gezien de prijs voor wat betreft de electrische modellen.
Je moet wel een heel erg pro-groen kloppend hart hebben wil je zo’n citygo-e/mii/up kopen...

een citygo-e style koste begin dit jaar 20540 euro incl bpm btw.
De seat mii electric plus 20900, en de vw up style 21320.., deze prijzen zijn inclusief de subsidie a 4000 euro.

dat zijn pittige prijzen voor een wagentje wat qua comfort en binnenruimte toch wel te wensen over laat.

voor 19490 rijd je een fabia ambition (-1050) en voor 19500 een seat ibiza style (-1400).
Bij VW rijd je een 1.0 MPI beats up voor 17365 (-3955 euro!)
En je hebt dan het voordeel dat je na 200 kilometer het ding niet een uur lang moet reanimeren...

ik heb bewust niet de instap modellen gekozen, vaak wil men namelijk net ff dat beetje extra maar als je dat wel zou doen dan kan het dus nog wat voordeliger uitpakken.

Je mag en kan er van vinden wat je wilt, maar financieel gezien zijn die elektrische mini karretjes naar mijn idee niet interessant..
 
Laatst bewerkt:

Twardt

Lid
@Disaster-Master het is te kort door de bocht om alleen naar de aanschafprijzen te kijken. Een Ev heeft veel lagere gebruiks kosten. Zo heb je veel minder onderhoud aan een EV, je betaalt geen MRB en de stroomkosten zijn ook een stuk lager dan de brandstofkosten die je maakt bij een benzine. Ik zal niet zeggen dat een EV onder de streep goedkoper is, maar je moet wel naar het complete plaatje kijken voordat je een dergelijk vergelijk gaat maken.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb voor de grap eens een Citigo benzine (model 2020) versus elektrisch bij de ANWB vergeleken qua kosten per kilometer.
Op basis van 10 jaar gebruiksduur en 10kkm/jaar rijden.
De aanschafwaarde van de elektrische uitvoering is volgens de ANWB ruim 22K Euro. De benzine uitvoering slechts 12K Euro.

En toch komt heel verrassend de elektrische uitvoering als goedkoopste uit de vergelijking!
31 cent/km voor de elektrische versus 33cent/km voor de benzine uitvoering. Ondanks de bijna dubbele aanschafprijs!
Toch opmerkelijk!

En bij 20kkm/jaar dalen de kilometerkosten ook nog.
Dan wordt het 20cent/km voor de elektrische uitvoering en 22cent/km voor de benzine uitvoering.

M.a.w. ondanks de veel hogere aanschafprijs, zijn de totale kosten voor het gebruik lager!:jaja:

https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten

Als ik dat vergelijk met mijn Roomster (uit 2010), die zit inmiddels op 45cent/km!
En neem je b.v. een stevige Kodiaq met een aanschafprijs van 44K euro, met eenzelfde kilometrage, dan kom je zelfs op een duizelingwekkende 67cent/km!
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Goh, wat ben ik dan nog blij met m'n € 0,26 per km inclusief (duur) onderhoud, verzekering, wegenbelasting, brandstof en afschrijving.
 

Twardt

Lid
Met mijn lease Citigo kom ik exclusief laadkosten op 13,1 cent per kilometer. Daar zal max 4ct per kilometer bijkomen als ik volledig thuis laad en dan ook nog eens niet mijn eigen opgewekte energie kan gebuiken. In de praktijk zal ik ongeveer 50% op mijn werk gratis kunnen laden. Dus dan ben ik wel klaar met maximaal 15 cent per kilometer.
Voor de duidelijkheid: Dat is ZONDER de subsidie die je kan krijgen op de aanschaf/lease van een elektrische auto.
 

Twardt

Lid
Tsja, als de baas mij de helft van mijn benzine betaald, kom ik ook lager uit.....
Daarom heb ik er ook bijvermeld wat het mij zal gaan kosten als ik de stroom zelf moet betalen. Met een totaal prijs van 17ct per kilometer lijkt het me geen verkeerde deal.
 

Me Zelf

Forumguru
@Disaster-Master : een Citigo eIV rijdt een stuk volwassener dan een benzine uitvoering en is in die zin niet te vergelijken (zeg ik na een Up en een Mii ter vergelijk heb gehad). Comfort beleving is m.i. een stuk hoger door de rust, gebrek aan trillingen en prettiger veergedrag. Een dag woonwerk verkeer (160-170 km) in de eIV vind ik goed te doen, de benzine vind ik vermoeiend. Op sommige punten zelfs fijner dan mijn Octavia 3 (stoelverwarming is onverwacht fijn, lane assit op snelweg en niet hoeven schakelen) Ook zijn ze standaard erg rijk uitgerust (zeker de Style).
Qua range: veel snelweg is in deze max 100km/u tijden minimaal zo’n 230 km (toegegeven: gunstige temperaturen) tot 270 km aan toe. Standaard zet ik de cruise-control op 106-107 als het verkeer dat toelaat. In de stad is de range nog veel hoger. Ik rijd echt niet meer op een dag... en daarna gaat ie thuis aan de oplader en is hij ‘s morgens vol en lekker voorverwarmd.

Ik vrees dat ik als een EVangelist begin te klinken (en dat als werkende in de fossiele energiesector), maar probeer het zelf ook eens zou ik zeggen. Echt niet eng...
 

Blackciti

Senior Member
Ben benieuwd wat dit voor de Mii en Up! gaat inhouden...

Op termijn hetzelfde als voor de Citigo, vrees ik. Maar ik denk dat dit besluit niet uit weelde is genomen, omdat ook de marge op kleine A segmenters door allerlei bijkomende zaken zo laag is geworden dat het niet meer is vol te houden de productie voort te zetten. Het is dan financieel beter om afscheid te nemen van een model.

Vergeet ook niet de absurde druk op autofabrikanten vanuit de klimaatkerk in Europa die ieder jaar toeneemt. Tijdens het spelen van het spel worden rücksichtsloos door Eurofile klimaatfanaten de spelregels verandert, dan wel aangepast.

Klimaatfanatici en bepaalde bedrijven (in dit land en elders) die grof geld verdienen aan de klimaatgekte hebben een pact gesloten en door hen worden wij geregeerd in plaats van door de overheid. Want waarom moet NL vooruitlopen op de rest van Europa? Waarom moeten wij hier van het gas af, zogenaamd voor het klimaat, terwijl de landen om ons heen massaal áán het gas gaan omwille van het klimaat?

Ik kan niet wachten tot het maart 2021 is.
 

Derooke

Forumguru
Het is bevestigd de e-UP word ook beendigd met grote waarschijnlijkheid. En de Mii ook.

Dit door te grote vraag en geen/weinig winst.

Bron . Insideeves

PS meestal klopt hun nieuws en verwachtingen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan