Skoda stopt met Citigo

JeSko

Forumguru
Raar, elk zelf respecterend merk heeft een mini stadsauto nodig in het gamma. Lijkt mij meer en meer markt voor in de overvolle steden.
 

Okki

Donateur
A segment autos zijn gewoon te duur voor fabrikanten. De CO2 uitstoot score is mede afhankelijk van het gewicht en hoe minder CO2 bij zware auto's hoe beter. Bij relatief lichte auto's dus niet.

Plus dat vanaf volgend jaar bij nieuwe modellen allerlei veiligheids voorzieningen aanwezig moeten zijn, maakt dat de stadsauto op benzine onrendabel wordt.

Slechts Kia en Hyundai durven het nog aan, Fiat nog net de Panda en dan is het klaar.

Zie ook hier:

https://www.nu.nl/auto/5840649/is-de-betaalbare-stadsauto-ten-dode-opgeschreven.html
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Hé wat jammer @Okki , veel mensen gaan hierdoor in de toekomst moeite hebben een autootje te kopen. Of althans het juiste autootje voor hen.
 

Okki

Donateur
Een nieuwe auto dan te verstaan. 2e hands is er natuurlijk zat te koop (soms zelfs een Superb voor €12.000 ;) ) maar sommige mensen willen geen grote auto meer en/of persee een nieuwe. Voor hen wordt het lastig .
 

Berrychello

Forumguru
Maar het lijkt er dus haast op dat ze per direct stoppen, dat lijkt me heel vreemd. Ik verwacht toch nog wel twee modeljaren eigenlijk.
 

Berrychello

Forumguru
En in het andere topic hier ging het over de restwaarde : ik denk juist dat de restwaarde erg hoog wordt als ze nu stoppen. Want er is dan nauwelijks aanbod. Goed voor mij zakelijk gezien (ik ben mede verantwoordelijk voor de restwaarde inschalingen bij de jullie wel bekende leasemaatschappij), maar persoonlijk gezien jammer want dan wordt de overnameprijs einde contract ook hoog...
 

Twardt

Lid
Denk dat ze het minimale aantal gemaakt hebben om de CO2 boete te kunnen beperken. Vanaf volgend jaar komt/komen er andere elektrische skoda modellen dus dan hebben ze die Citigo niet meer perse nodig.
 

SteGo

Donateur
Enerzijds vind ik het altijd jammer als er weer een A-segmenter gaat verdwijnen, maar anderzijds vond ik de elektrische Citigo toch al niet echt passen bij Skoda als zijnde de enige uitvoering. Hij is/was veel te duur als instapmodel van een merk zoals Skoda. Bij Skoda verwacht je VW-kwaliteit voor minder geld. Zoals je bij een Dacia een budget-Renault komt kopen, of in ieder geval een voertuig met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan bij Renault.

Het was naar mijn idee veel passender geweest als in tegenstelling tot de VW Up! juist de Citigo als enige van de drieling nog als benzine (/CNG) gestookt wagentje leverbaar was geweest en dat enkel VW en eventueel SEAT de duurdere elektrische variant zouden voeren. Net zoals bij de eerste generatie van de E-Up!

Maargoed, bye bye Citigo dus ... jammer. Het A-segment biedt steeds minder keuze. :cry: Dan kan het maar zo eens wezen dat m'n Citigo m'n eerste en laatste Skoda gaat worden.

Slechts Kia en Hyundai durven het nog aan, Fiat nog net de Panda en dan is het klaar.
Zo erg is het gelukkig ook nog weer niet helemaal. Mitsubishi heeft de SpaceStar nog (jaja, is ook A-segment) en wat mij betreft de leukste die straks overblijft in het A-segment; de Suzuki Ignis. Al is de Kia Picanto ook best een geinig ding.

Verder zijn er natuurlijk nog wel uitlopende modellen van PSA/Toyota, maar die vind ik qua interieur ondermaats afgewerkt. De Twingo kun je voor zover ik weet nog benzine-gestookt bestellen, maar die heeft een vreselijke zitpositie. Fiat 500 *kuch* :nono: Daarvan is weliswaar een nieuwe elektrische op komst, maar voorlopig blijven ze de oude ook nog een tijdje bouwen met benzinemotor.
 

Cordoba

Forumguru
Het blijft een vreemde beslissing: eerst de Citigo beperken tot een elektrisch aangedreven variant, en dan kort daarna stoppen zonder dat er een opvolger is.
Ik vraag me af wat er dan met de Mii en de Up! gaat gebeuren, maar ik heb het idee dat hier veel meer aan de hand is dan er nu wordt aangegeven, maar dat zal in de loop der tijd wel duidelijk worden.

Het zou me niet verbazen als de Fabia ook verdwijnt op termijn en er iets nieuws komt dat qua formaat tussen Fabia en Citigo invalt. (De Fabia zit naar mijn mening te kort bij de Rapid, en de Rapid lijkt voorlopig niet te verdwijnen)
 

leon-cupra

Forumguru
Is toch niet zo heel raar dat de citigo verdwijnt. Fabia is amper duurder, een stuk practischer, een stuk ruimer en nog perfect te gebruiken in de stad. Daarnaast, niet onbelangrijk voor veel kopers: een zeer kleine wagen wordt aanzien als "niet veilig". Je moet maar eens een kop-staart aanrijding hebben met zo een klein wagentje. Kopers denken al gauw dat de achterligger zich volledig in de wagen zal "boren". Afstand is kleiner tot de bestuurderszetel.... geheel onterecht uiteraard dat een citigo onveiliger is, maar probeer het maar eens uit de koper zijn hoofd te praten. :arghh:
 

jongetje

Forumguru
Het zou me niet verbazen als de Fabia ook verdwijnt op termijn en er iets nieuws komt dat qua formaat tussen Fabia en Citigo invalt. (De Fabia zit naar mijn mening te kort bij de Rapid, en de Rapid lijkt voorlopig niet te verdwijnen)
Dan heb ik nieuws voor je, de rapid is al opgevolgd door de scala.
 

Captain Hook

Forumguru
De laatste versie van de Citigo was een elektrische uitvoering.
Maar wel een auto gebouwd op een conventieel (ICE) NSF platform. En ik denk dat VAG daar vanaf wil; alleen nog maar EV's, gebouwd op een MEB (achtig) platform.
info:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_platforms

Men wil geen specifieke onderdelen voor een apart model; alles het liefst zoveel mogelijk uitwisselbaar en herbruikbaar. Hooguit schaalbaar qua specificaties zoals vermogens en afmetingen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
geheel onterecht uiteraard dat een citigo onveiliger is, maar probeer het maar eens uit de koper zijn hoofd te praten. :arghh:

Niet dat een grotere auto altijd veiliger is en in 2011 was de Citigo best veilig, maar ik denk dat het principe dat een grotere auto veiliger is nog steeds opgang doet. Aan de crashtestresultaten kun je dat niet zien, want die zijn relatief volgens mij (hoe duurder hoe strenger). Omdat de NCAP ondertussen wat bijzaken belangrijker heeft gemaakt is de elektrische Citigo zelfs gezakt in veiligheid. Zie https://www.autoscout24.nl/informer...uto-s-van-vw-maar-3-botsproef-sterren-scoren/
 
Bovenaan Onderaan