Skoda Scala met Amundsen (MIB3?)

maup72

Lid
Ben Benieuwd of t nu standard op de Business édition Zit. Als je in Google er naar zoekt is het bij de Business vaak doorgestreept als zoek resultaat. Bij de first niet.
Ik zou t Wel prettig vinden want het scheelt je ongetwijfeld boetes.
 
Na het lezen van andere berichten (oa over de First edition) vraag ik mij af of Travel assist wel in mijn Scala Business aanwezig is. In de folders van eind 2019 stond dit vlg mij wel (helaas ik heb de folders niet meer) Maar daar werd wel meer ingeschreven wat er later niet is bleek te zitten. (geheugen op elektrisch verstelbare stoel, Spraak assistent)
Mogelijk ben ik aan het twijfelen gegaan doordat er in het navigatie systeem nog steeds borden met 130 of 120 km worden getoond terwijl ik, voor de verlaging van de snelheden) wel adequate informatie over de snelheid kreeg. Misschien kan de dealer de software van de auto uitlezen en zo zien of Travel assist er in zit.
 

maup72

Lid
Ik heb gisteren nog eens de brochures nagekeken maar de enige assist die er op zit is vermoeidheid herkenning en lane assist...
Ja er zit een hoop op maar nee toch zijn er zeker zaken die je voor een bepaalde uitvoering tegenwoordig wel mag verwachten.
Zo vindt ik het een misser dat je in een bussines upgrade wel de ruitensproeiers en stoelen verwarmd levert maar de verwarmde vooruit kan alleen in combi met een ander pakket. Raar dus.

Maar verder rijdt ie prima. De inrij kilometers zitten er bijna op. Gisteren al eens even flink doorgetrapt. Dat ging best lekker.
 
Zojuist bericht gehad van Skoda Nederland dat er geen speciale update komt voor de wijzigingen van de maximale snelheid. Wanneer er zo wie zo een update komt is niet bekend
 

jesse_s93

Donateur
Ten aanzien van Travel Assist (verkeersbordherkenning) is op het Duitse forum iets meer duidelijkheid gekomen. Standaard is het niet geactiveerd. Daarnaast is het afhankelijk van je software van de camera module (A5) of je het wel achteraf kan activeren.

Heb je een camera module met onderdeelnummer 3Q0 980 654R en software versie 0460 dan gaat het helaas niet en heb je een camera met 3Q0 980 654S en software versie 0920 dan gaat het wel. Op het Duitse forum staan berichten dat ze het hebben kunnen activeren met deze module en dat verkeersborden bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden worden herkend. Volgens Partslink24 wordt deze camera geïnstalleerd vanaf februari 2020.

Btw. hardwarenummer van beide camera's is 3Q0 980 654A, dus wellicht is het door een software/firmware update alsnog te activeren, maar daar kan @Antera of @Rainesh vast meer over vertellen.

Linkje naar Duitse Forum discussie: https://www.skodacommunity.de/threads/verkehrzeichnungerkennung-system.126122/page-3#post-2013493
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Zag t voorbij komen. Heb meteen de vraag gesteld op Twitter maar werd doorverwezen naar mijn Dealer... Ik ben er bang voor eerlijk gezegd...
 

dervish

Nieuw lid
Ik zag het nieuws voorbij komen dat Laura beschikbaar is voor de Scala, Kamiq en Octavia IV (voor Amundsen en hoger). Wellicht dat je eerst nog een update moet uitvoeren (OTA), maar het zou nu beschikbaar moeten zijn in Nederland. Is er iemand die dit kan bevestigen?

Ik heb mijn dealer een mailtje gestuurd... Na een week nog geen reactie... Het werkt in ieder geval niet standaard (niet te selecteren, en als ik op de knop druk krijg ik "deze functie is niet beschikbaar".

Wordt zeker net zo'n drama als wireless carplay.. wel draadloos laden, maar draadloos carplay ehhhh...
 

Webloxx

Senior Member
Denk je dat de spraakassistent nuttig zal zijn? Denk dat het sneller is om zelf een knopje in te drukken o.i.d. dan het te vragen aan de auto.. :-)

Betreffende CarPlay, heb ik dit draadloos aan kunnen zetten (OBDeleven). Works like a charm.
 

dervish

Nieuw lid
Kijk dat is interessant @Webloxx
Zou je dit ook kunnen proberen aan te zetten op mijn Kamiq? Kan zelf wel een OBDeleven aanschaffen, maar ik gok dat die functies instellen alleen nog op Android werkt?

De dealer zegt dat het echt niet mogelijk is, ook niet met een software update oid. Dus ben eigenlijk wel benieuwd of het echt niet kan, of dat het onzin is en het dus wel kan.
De spraakassistent is niet zo boeiend, maar draadloos carplay maakt het leven makkelijker ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Webloxx

Senior Member
Hallo @dervish

Ik heb met OBDeleven op mijn iPhone draadloos Apple CarPlay aangezet, überhaupt voordat ik hem via een kabel had aangesloten... :yeehaa:

Dit in control unit Multimedia 5F - Adaptation:

Name: function_configuration_connectivity
Values:
WIFI_Hotspot_5GHz:
Old value: off
New value: on

wifi_client_mode_5GHz:
Old value: off
New value: on

apple_car_play:
Old value: usb_only
New value: on

Zie bijlagen.

Volgens mij daarna een 'Radio reset' uitgevoerd en vervolgens na tikken op Smartlink op Amundsen, kreeg ik de keuze voor draadloos CarPlay.

Dit werkt écht vlot, na starten is de iPhone binnen zo'n 10, soms exceptioneel 15 seconden verbonden. Dit terwijl ik nog het scherm zie met 'Welkom Gebruiker', voordat de navigatie geladen is (wat ik écht traag vind, maar das een ander puntje). Telefoon in het draadloos oplaadvak leggen en gaan.

Ik had ook gelijk Android Auto aangezet, maar deze niet getest. Mijn werktelefoon is een Samsungetje, maar ja... Android... :nono:

Siri wordt ook opgeroepen door middel van de knop op het stuurwiel en helpt ook graag.

Misschien van belang, ik draai nog op softwareversie 0156...
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_1880.jpg
    thumbnail_IMG_1880.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 39
  • thumbnail_IMG_1879.jpg
    thumbnail_IMG_1879.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 34

dervish

Nieuw lid
Thanks. Toch eens kijken naar zo'n ding dan :)
Ik draai ook software 0156.
Inderdaad super irritant dat "welkom gebruiker". Soms gaat het heel snel, soms gaat het zelfs pas na een paar minuten weg of helemaal niet en moet ik op OK drukken.
Autofabrikanten en software pffff. En ik maar denken dat Renault erg is met hun software (vorige auto).

Even een check. Heb je daar de OBDEleven Pro voor nodig? of voldoet de basic ook?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Webloxx

Senior Member
Zag een andere gebruiker die een 8-tal punten had, waarvan ik de helft sowieso ook herken.

Wat je nu opnoemt ook, soms verdwijnt dat Welkomscherm snel en start de unit door en soms moet je hem wegklikken (of langer wachten maar ja, ongeduldig).

- Geluid wat soms afwezig is.
- Volume van navigatiestem verandert niet bij wijzigen.
- Connect blijft offline, herstelt zich soms vanzelf, maar meestal niet en moet ik een zekering even eruit halen.

Software is inderdaad een dingetje bij Skoda…

Halverwege de site van OBDeleven staat dat je zonder Pro alleen One-Click apps hebt en dat je Pro nodig hebt voor Adaptations en Long Coding…

https://obdeleven.com/en/nextgen
 

EdK

Forumguru
De dealer zegt dat het echt niet mogelijk is, ook niet met een software update oid. Dus ben eigenlijk wel benieuwd of het echt niet kan, of dat het onzin is en het dus wel kan.

Als de dealer zich aan de regels houd van VAG dan kan hij dit inderdaad niet in vele gevallen.
Wij werken met VCDS of OBDeleven en als de dealer zich dus aan die regels houd dan mag hij dit niet.
Dan kan hij op de manier dat het met VCDS gebeurt niets met de kast die zij koppelen aan de wagen.
Updates bv worden op afstand gedaan, maw de dealer hangt zijn kast aan de wagen en de updates komen vanaf PON of VAG
Voorheen kon men nog wel eens kleine dingen instellen, zoals deuren op slot bij >20Km
Maar dit kun je tegenwoordig zelf in de maxidot (instellingen) van de wagen instellen.

Dus maw ben je afhankelijk van de VCDS guru's van het forum of een VAG Techniek bv
 

dervish

Nieuw lid
Zag een andere gebruiker die een 8-tal punten had, waarvan ik de helft sowieso ook herken.

Wat je nu opnoemt ook, soms verdwijnt dat Welkomscherm snel en start de unit door en soms moet je hem wegklikken (of langer wachten maar ja, ongeduldig).

- Geluid wat soms afwezig is.
- Volume van navigatiestem verandert niet bij wijzigen.
- Connect blijft offline, herstelt zich soms vanzelf, maar meestal niet en moet ik een zekering even eruit halen.

Software is inderdaad een dingetje bij Skoda…

Halverwege de site van OBDeleven staat dat je zonder Pro alleen One-Click apps hebt en dat je Pro nodig hebt voor Adaptations en Long Coding…

https://obdeleven.com/en/nextgen

OBDEleven: Like a glove!
 
Bovenaan Onderaan