Skoda van Jesse

jesse_s93

Donateur
@Kanerr , verder niet zo heel veel, behalve de logo's aan de achterkant. Het is een leaseauto, dus ik wil niet teveel (permanente) wijzigingen maken. En ik ben eigenlijk ook al wel heel tevreden. :)

@Henrik dankjewel! Wat het wassen betreft, ik hoop dat dat nog wel beter wordt. Ik had hem laatst helemaal gewassen en een dag later zat hij onder de bloesem. Van het weekend weer gewassen, twee dagen later een regenbui: Weer vies. Ik had het idee dat ik daar in januari minder last van had.
 

jesse_s93

Donateur
Korte update. De Scala heeft nu net iets meer dan 11.000 km gereden. Dat is 14.000 km minder dan verwacht ;). Het blijft een erg fijne auto. Lekker ruim, 1.0 is voldoende vlot en ondanks de 18" velgen lekker comfortabel. Nog steeds wel jammer dat Skoda Nederland (lees: PON) de wireless smartlink optie niet in Nederland aanbiedt.

Tevens een kleine mod uitgevoerd van de week. Voetsteun matcht mooi met de rvs pedalen. De verlichte dorpellijst had ik al:
IMG_1747.jpg IMG_1749.jpg IMG_1758.jpg

Ik heb ook nog steeds zwarte "Scala" letters liggen voor de achterklep. Volgende week in de vakantie eens tijd voor maken als het een beetje droog is.
 

jesse_s93

Donateur
Korte update. Inmiddels over de 15.000 km en eindelijk tijd gemaakt om de letters op de achterklep te vervangen. Ik heb daarbij ook Skoda meegenomen. Ik was initieel terughoudend aangezien zwart op zwart misschien niets toevoegt, maar ben er erg blij mee. Iedereen mag nog steeds weten dat het een Skoda is, alleen hoeft dat van mij niet per se in het chroom. Daarnaast ligt dit ook in de Monte Carlo stijl.

20210612_144121586_iOS.jpg 20210612_151528571_iOS.jpg 20210613_120104459_iOS.jpg

De letters Skoda en Scala heb ik bij voormalig Superskoda gekocht. De letters Skoda zijn echter van een ander model. De letters zelf zijn iets groter en ook wat breder opgezet (in de mal). Aangezien ze zwart zijn en daardoor wat minder opvallen vind ik het ook wel mooier dat ze wat groter zijn. En doordat de letters breder zijn opgezet lijkt hij optisch ook breder. Al met al, erg tevreden.

Begin juli wel een afspraak gepland bij de dealer. In het virtual cockpit zit een permanente fout. De fout is gerelateerd aan communicatie. Daardoor lijkt niet altijd de juiste album art door te komen, of soms zelfs helemaal niet. Hopelijk biedt een update uitkomst. Daarnaast staat er wat vocht in mijn derde remlicht (zie foto onderstaand). Daar gaan ze ook naar kijken of dit wel oke is. Dealer gaf aan dit wel te herkennen bij oude auto's, maar niet bij een auto van 1,5 jaar oud. Tevens gevraagd voor Wireless Smartlink aangezien dit nu in Nederland ook op de Bolero wordt geleverd. Ze gingen nakijken of dit beschikbaar was in de systemen.

20210612_121613931_iOS.jpg
 

JeSko

Forumguru
Netjes, al had ik persoonlijk "Scala" ook er af gehaald, het brengt de kont uit balans imo en voegt niets toe. Maar het is beter dan dat chroom :thumbsup:
 

jesse_s93

Donateur
Zoveel mensen, zoveel wensen :) De Scala kan nog wel wat bekendheid gebruiken. Ik krijg nog vaak te horen dat ze geen idee hebben wat een Skoda Scala is. Het is inderdaad mooier dan het chroom.

Daarnaast is de auto vandaag naar de dealer geweest. Paar kleine puntjes op de verder smetteloze staat.
- 3e remlicht. Deze is vervangen. Daar zat teveel vocht in.
- Update van infotainment. Ik had een paar kleine problemen in de instellingen (deze waren niet beschikbaar). Dit zou na een update verholpen moeten zijn.
- Bestuurdersstoel. In de rugleuning zit iets niet goed. De stoel kraakt en beweegt na een lange rit heel langzaam naar achteren. Er is een nieuwe rugleuning besteld en deze zal over drie weken worden gemonteerd. Hier heb ik ook al meer over gelezen en schijnt een bekend probleem te zijn.
- Virtual cockpit. Communicatie issue is helaas niet verholpen. Ze hebben de update helaas niet uitgevoerd, of kunnen uitvoeren. Over drie weken nog een kans.

Draadloos smartlink was helaas (nog) niet beschikbaar in de systemen. Ook hier over drie weken weer een kans :)
 
Volgens mij ben ik je auto afgelopen week in Groesbeek tegen gekomen, ziet er echt strak uit met die zwarte grill!
De problemen met de stoel en infotainment herken ik wel. Bij welke vestiging van Zijm breng je de auto voor het onderhoud (en updaten), en zijn ze daar welwillend om aan de drang tot updaten mee te werken?
 

Henrik

Forumguru
Voor draadloos Smartlink heb je toch ook echt andere hardware nodig? Lijkt me heerlijk om carplay bijvoorbeeld draadloos te kunnen gebruiken, maar denk dat dat echt niet gaat zonder de hardware te upgraden...
 

jesse_s93

Donateur
@basje321 , in Groesbeek ben ik niet geweest, dus waarschijnlijk een dubbelganger ;). Ik heb hem naar Zijm Arnhem gebracht. Aangezien ik ook echt wat issues had (ASR niet aan/uit kunnen zetten, ambient light instellingen niet beschikbaar, favorieten komen niet altijd naar voren in telefoon menu) was updaten geen probleem. Het virtual cockpit hebben ze (nog) niet geupdatet. Ik denk dat dit onbewust is geweest. Album art komt dus nog steeds niet goed door. Als hij over drie weken teruggaat voor de vervanging van de rugleuning zal dat nog wel opgelost worden, verwacht ik :)

@Henrik, klopt. Je hebt hiervoor ook de nieuwe generatie infotainments nodig (MIB3). De Scala en Kamiq zijn echter een van de eerste modellen geweest die over de MIB3 mochten beschikken, gevolgd door de facelift Passat en Superb iV toentertijd. De hardware is er wel, enkel WLAN is niet geactiveerd. Als ik het draadloos smartlink gedeelte activeer, krijg ik ook andere acties na koppelen via Bluetooth (onder andere de telefoon die vraagt of ik gebruik wil maken van draadloos carplay). Als je daar akkoord op geeft, dan probeert hij een wifi connectie op te zetten, maar dat mislukt uiteraard aangezien WLAN niet geactiveerd is.

Zie ook deze russische site waarbij WLAN op de Rapid wel geactiveerd is (waarschijnlijk SWaP code) en zij enkel het draadloos smartlink gedeelte hoeven te activeren: Беспроводной Android Auto/Apple CarPlay на MIB3 Bolero — Skoda Rapid, 1.6 liter, 2020 year on DRIVE2
 

Henrik

Forumguru
Oke, interessant. Mijn Russisch is nét niet goed genoeg om kaas te maken van de website die je deelt, maar ik vertrouw volledig op je deskundig oordeel. :D
 

Marretje

Senior Member
Hallo @jesse_s93 even een vraagje over die letters.
Was dat nog een beetje zelf te doen?
Ben bezig om de chromen rand zwart te laten wrappen....
Groetjes Marcel
 

EdK

Forumguru
http://www.kopacek.com/Skoda/SCALA/Emblems/

Waarschijnlijk via deze manier zwarte letters gehaald

Algemeen met verwijderen verbuigen of beschadigen de letters toch en word het nooit meer mooi om ze erop te krijgen
Hebben we het er nog niet eens over om ze terug op lijn te krijgen met de juiste spatie ertussen.

En verwijderen is appeltje eitje.
Is zo en zo al vaak beschreven in topics hoe dit te doen
Maar ff met de haardroger van je vrouw/vriendin de letters warm maken en dan trek je ze er in algemeen al af als je je duimnagel ertussen kunt krijgen
En anders met een stukje visdraad / snoer een snijdende beweging maken tussen lak en letter
 

Marretje

Senior Member
Ja dat zal wel, ik heb inmiddels iemand gevonden die voor mij 2 skoda`s gaat doen. komen nieuwe letters op en logo en de chromen rand word gewrapt... Zal mij benieuwen hoe het er uit komt te zien...... Word vervolgt.
 

BelKodi

Senior Member
Mooie Scala!
Heel leuk om zien hoe enkele kleine aanpassingen zoals logo's en grille het gewoon meteen een andere aanblik geven!
 

jesse_s93

Donateur
Die zwarte letters heb ik gekocht via Kopacek. Dat leek me geen doen om die te wrappen aangezien ze zo klein zijn. Voor het verwijderen heb ik een verlopen ov-chipkaart gebruikt en een fohn. Dan gaan het vrij eenvoudig.
 

Job 2.0

Nieuw lid
Hoi Jesse
Als het goed is krijg ik mijn scala in steel grey 1e kwartaal 22 binnen. Ook een laese auto,maar ben dezelfde aanpassingen aan het overwegen. En nu vroeg ik mij af: hoe blijft de lak op jou grillijst ? Nog steeds tevreden over ?
 

jesse_s93

Donateur
Hoi Job, het valt me op zich niet tegen, maar je ziet wel wat "steenslag". Die laag is een stuk gevoeliger dan de normale laklaag, waardoor dat sneller stuk slaat. Van afstand ziet het er nog steeds goed uit, kom je dichterbij dan zie je wel meerdere kleine plekjes. Ik zou altijd kunnen overwegen om het eraf te halen en opnieuw te spuiten. Ben ik weer een paar uur zoet :)
 

Job 2.0

Nieuw lid
Thanx voor je reactie,maar ik denk dat ik tzt dan toch een zwarte grillijst van de monte carlo voor bestel. Voordeel van die verwijderbare spuitlak is idd wel dat je het altijd weer over kan doen ! :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan