307SWdriver
Lid
Omdat ik op zoek ben naar ’n vervanger van m’n 4,5 j oude 307 SW en ik ’n iets kleiner auto
wens ( om reden dat ik in Brussel werk en er heel weinig parkeerplaats is in de buurt)
leek de Roomster me wel interessant.
De lijn vind ik meer dan geslaagd . De carrosserie is goed afgewerkt. Hij ziet er toch wel
een stuk kleiner uit dan m’n 307 SW en dat is hij ook.
De binneninrichting vind ik eerder saai en inspiratieloos in verhouding tot de knappe
buitenkant. Vooral het zetelmotief is aartslelijk op de ambiente. De afwerking ziet er
goed uit maar toch overal harde plastiek en de wagen die 2500 km had gaf toch ook
de nodige interieurgeluidjes ten beste – iets wat me erg verwonderde voor een nieuwe
wagen en het is iets waar ik een gloeiende hekel aan heb ( mijn 307 kan er ook iets van maar die heeft ondertussen 112.000 km op de teller).
De middenconsole is veel te breed en ik zit hinderlijk met mijn rechterbeen ertegenaan.
(ik ben nochtans niet groot 1m71) .
Achteraan is er enorm veel beenruimte ( ik denk zoveel als in m’n 307) alleen in de breedte
is hij duidelijk krapper( ik heb 3 dochters en dan is ie toch nipt hoor) . Minpunt vind ik de harde zetels ( zeker de middelste). Jaja ik weet het ik ben een franse auto gewoon. De koffer is vrij ruim ; spijtig vd laaddrempel.
De zetels achteraan kun je verschuiven , uitnemen en de rugleuning verstellen …krek
hetzelfde als in de 307… (in de SW kun je nog 2 extra stoelen kwijt in de bagageruimte).
De wagen was uitgerust met (als optie) automatische airco en deze was vrij luidruchtig
( net zoals in m’n 307) maar werkte behoorlijk…spijtig geen gescheiden regeling links/rechts.
Het grootste minpunt vind ik echter de motor . Hij trekt goed door en rijdt vlot maar wat
een lawaai dat die maakt…het lijkt wel ’n tractor ! Daar moet skoda toch echt dringend iets
aan doen … als je me niet gelooft rij n’s met een HDI van Peugeot … een wereld van
verschil!
De 1.9 TDI rijdt vlot maar is zeker geen bom ; ik denk dan ook dat de 1.4 TDI’s maar nipt gaan zijn voor de Roomster . In belgie kost een 1.9 TDI ambiente 16490 EUR ( nettoprijs) maar voor die prijs zijn er toch ’n aantal lacunes bv hoofdairbags zijn optie ( enkel standaard
op de elegance – en dat vind ik zo’n vreemde politiek : enkel de ‘rijken’ zijn het
best beschermd de rest kan de pot op ! – peugeot deed dit niet maar doet dit helaas nu ook
al met de 207 – vind ik dus echt onbegrijpelijk!). Verder moet je bijbetalen voor halogeen koplampen ( ?? ik dacht dat dit ondertussen al lang standaard was op recente auto’s??)
, alle handige opbervakjes , een plafondlampje achteraan (?) , een armsteun vooraan , dakrails…
Als je alles neemt wat op een 307SW standaard staat ( o.a glazen dak ( bij skoda 700 EURO
extra , dakrails ( 150 EUR) extra) dan kost een 307 eigenlijk niet zo gek veel meer voor
een veel ruimere auto..
Kortom de Roomster lijkt me leuk als je max 2 kinderen hebt en als je je kunt beperken
tot een goedkope basisversie bv classic met een benzinemotor.
Maar aan die dieselmotors moet VW en Skoda toch echt dringend iets doen !!!
wens ( om reden dat ik in Brussel werk en er heel weinig parkeerplaats is in de buurt)
leek de Roomster me wel interessant.
De lijn vind ik meer dan geslaagd . De carrosserie is goed afgewerkt. Hij ziet er toch wel
een stuk kleiner uit dan m’n 307 SW en dat is hij ook.
De binneninrichting vind ik eerder saai en inspiratieloos in verhouding tot de knappe
buitenkant. Vooral het zetelmotief is aartslelijk op de ambiente. De afwerking ziet er
goed uit maar toch overal harde plastiek en de wagen die 2500 km had gaf toch ook
de nodige interieurgeluidjes ten beste – iets wat me erg verwonderde voor een nieuwe
wagen en het is iets waar ik een gloeiende hekel aan heb ( mijn 307 kan er ook iets van maar die heeft ondertussen 112.000 km op de teller).
De middenconsole is veel te breed en ik zit hinderlijk met mijn rechterbeen ertegenaan.
(ik ben nochtans niet groot 1m71) .
Achteraan is er enorm veel beenruimte ( ik denk zoveel als in m’n 307) alleen in de breedte
is hij duidelijk krapper( ik heb 3 dochters en dan is ie toch nipt hoor) . Minpunt vind ik de harde zetels ( zeker de middelste). Jaja ik weet het ik ben een franse auto gewoon. De koffer is vrij ruim ; spijtig vd laaddrempel.
De zetels achteraan kun je verschuiven , uitnemen en de rugleuning verstellen …krek
hetzelfde als in de 307… (in de SW kun je nog 2 extra stoelen kwijt in de bagageruimte).
De wagen was uitgerust met (als optie) automatische airco en deze was vrij luidruchtig
( net zoals in m’n 307) maar werkte behoorlijk…spijtig geen gescheiden regeling links/rechts.
Het grootste minpunt vind ik echter de motor . Hij trekt goed door en rijdt vlot maar wat
een lawaai dat die maakt…het lijkt wel ’n tractor ! Daar moet skoda toch echt dringend iets
aan doen … als je me niet gelooft rij n’s met een HDI van Peugeot … een wereld van
verschil!
De 1.9 TDI rijdt vlot maar is zeker geen bom ; ik denk dan ook dat de 1.4 TDI’s maar nipt gaan zijn voor de Roomster . In belgie kost een 1.9 TDI ambiente 16490 EUR ( nettoprijs) maar voor die prijs zijn er toch ’n aantal lacunes bv hoofdairbags zijn optie ( enkel standaard
op de elegance – en dat vind ik zo’n vreemde politiek : enkel de ‘rijken’ zijn het
best beschermd de rest kan de pot op ! – peugeot deed dit niet maar doet dit helaas nu ook
al met de 207 – vind ik dus echt onbegrijpelijk!). Verder moet je bijbetalen voor halogeen koplampen ( ?? ik dacht dat dit ondertussen al lang standaard was op recente auto’s??)
, alle handige opbervakjes , een plafondlampje achteraan (?) , een armsteun vooraan , dakrails…
Als je alles neemt wat op een 307SW standaard staat ( o.a glazen dak ( bij skoda 700 EURO
extra , dakrails ( 150 EUR) extra) dan kost een 307 eigenlijk niet zo gek veel meer voor
een veel ruimere auto..
Kortom de Roomster lijkt me leuk als je max 2 kinderen hebt en als je je kunt beperken
tot een goedkope basisversie bv classic met een benzinemotor.
Maar aan die dieselmotors moet VW en Skoda toch echt dringend iets doen !!!