SKODA Roomster 1.9 TDI 105 ambiente

Omdat ik op zoek ben naar ’n vervanger van m’n 4,5 j oude 307 SW en ik ’n iets kleiner auto
wens ( om reden dat ik in Brussel werk en er heel weinig parkeerplaats is in de buurt)
leek de Roomster me wel interessant.

De lijn vind ik meer dan geslaagd . De carrosserie is goed afgewerkt. Hij ziet er toch wel
een stuk kleiner uit dan m’n 307 SW en dat is hij ook.
De binneninrichting vind ik eerder saai en inspiratieloos in verhouding tot de knappe
buitenkant. Vooral het zetelmotief is aartslelijk op de ambiente. De afwerking ziet er
goed uit maar toch overal harde plastiek en de wagen die 2500 km had gaf toch ook
de nodige interieurgeluidjes ten beste – iets wat me erg verwonderde voor een nieuwe
wagen en het is iets waar ik een gloeiende hekel aan heb ( mijn 307 kan er ook iets van maar die heeft ondertussen 112.000 km op de teller).
De middenconsole is veel te breed en ik zit hinderlijk met mijn rechterbeen ertegenaan.
(ik ben nochtans niet groot 1m71) .
Achteraan is er enorm veel beenruimte ( ik denk zoveel als in m’n 307) alleen in de breedte
is hij duidelijk krapper( ik heb 3 dochters en dan is ie toch nipt hoor) . Minpunt vind ik de harde zetels ( zeker de middelste). Jaja ik weet het ik ben een franse auto gewoon. De koffer is vrij ruim ; spijtig vd laaddrempel.
De zetels achteraan kun je verschuiven , uitnemen en de rugleuning verstellen …krek
hetzelfde als in de 307… (in de SW kun je nog 2 extra stoelen kwijt in de bagageruimte).
De wagen was uitgerust met (als optie) automatische airco en deze was vrij luidruchtig
( net zoals in m’n 307) maar werkte behoorlijk…spijtig geen gescheiden regeling links/rechts.

Het grootste minpunt vind ik echter de motor . Hij trekt goed door en rijdt vlot maar wat
een lawaai dat die maakt…het lijkt wel ’n tractor ! Daar moet skoda toch echt dringend iets
aan doen … als je me niet gelooft rij n’s met een HDI van Peugeot … een wereld van
verschil!
De 1.9 TDI rijdt vlot maar is zeker geen bom ; ik denk dan ook dat de 1.4 TDI’s maar nipt gaan zijn voor de Roomster . In belgie kost een 1.9 TDI ambiente 16490 EUR ( nettoprijs) maar voor die prijs zijn er toch ’n aantal lacunes bv hoofdairbags zijn optie ( enkel standaard
op de elegance – en dat vind ik zo’n vreemde politiek : enkel de ‘rijken’ zijn het
best beschermd de rest kan de pot op ! – peugeot deed dit niet maar doet dit helaas nu ook
al met de 207 – vind ik dus echt onbegrijpelijk!). Verder moet je bijbetalen voor halogeen koplampen ( ?? ik dacht dat dit ondertussen al lang standaard was op recente auto’s??)
, alle handige opbervakjes , een plafondlampje achteraan (?) , een armsteun vooraan , dakrails…
Als je alles neemt wat op een 307SW standaard staat ( o.a glazen dak ( bij skoda 700 EURO
extra , dakrails ( 150 EUR) extra) dan kost een 307 eigenlijk niet zo gek veel meer voor
een veel ruimere auto..
Kortom de Roomster lijkt me leuk als je max 2 kinderen hebt en als je je kunt beperken
tot een goedkope basisversie bv classic met een benzinemotor.
Maar aan die dieselmotors moet VW en Skoda toch echt dringend iets doen !!!
crazy.gif
 
Neen een fabia is zeker geen alternatief voor een 307SW.
Met een opel zafira heb ik ook gereden en die viel mij ook zwaar tegen . Blijkbaar hou ik niet zo van 'duitse' auto's. 'k denk dat ik doorrij met de SW of een nieuwe
SW ga kopen . De octavia II zie ik wel zitten maar die is nog 15 cm langer dan m'n SW die krijg ik helemaal niet geparkeerd aan m'n werk dus die valt ook af !
 

Timothee

Actief lid
Op zich een goede review. Ik heb er zelf niet in gereden, maar wel een review gelezen in een autoblad. Daar waren ze positief al hadden ze gedeeltelijk dezelfde opmerkingen als jij: rumoerige TDI (logisch, is geen common rail diesel) en kraakjes in een nieuwe auto!

Ik heb hem nu één keer zien rijden en vind hem er met sportvelgen leuk uitzien, leuker dan verwacht.
Een collega van me overweeg er een dus heb gisteren de prijslijst bekeken. Moet zeggen dat ik het absoluut geen koopje vindt!
 
Tja voor wie het z'n eerste auto wordt en niet echt kan
vergelijken met een andere auto ( ik moet wel toegeven
dat de 307SW eigenlijk in een klasse hoger hoort) zal de review wel wat minder kritisch zijn dan de mijne.
Inderdaad vibd ik de prijzen niet mals zeker als je een ambiente of elegance neemt met nog wat opties ...
Wat die velgen betreft 100% gelijk maar op de wagen die ik heb gereden stonden 16' velgen met redelijk laagprofielbanden en die kosten toch ook een aardige duit als je die moet vervangen.
O ja ik wou nog zeggen dat ik de wegligging en stuurinrichting voorbeeldig vond en dat ook een RADIO niet
standaard is ...
confused.gif
 

Timothee

Actief lid
Als je een 1.9TDI Comfort (dacht dat die duurste uitvoering in NL heet) pakt met metallic lak, ben je net zo duur uit als ik met mijn 1.9TDI O2 Ambiente met een paar opties.
Een Peugeot 307SW is hier net zo duur, dus qua prijs zit de Roomster in de klasse van de 307 en Octavia. Bij mijn dealer vinden ze hem ook in de klasse van de Renault Scenic thuishoren. In dat autoblad waarin ik die review heb gelezen, vergeleken ze hem met de Nissan Note en de Renault Modus, toch beduidend kleinere auto's uit een lagere klasse.

Ik vraag me dan ook af waar Skoda de Roomster wil positioneren. Als hij bedoeld is onder de Octavia, dan hanteren ze wel aardig hoge prijzen.
 

Octaviarijder

Actief lid
De Roomster heeft een grotere wielbasis als O2, dus het wordt moeilijk om het daaronder neer te zetten. Het is gewoon een alternatief voor de O2 en daarmee ook een concurrent voor bijvoorbeeld de Scenic e.d. Hij blijkt echter wel superstabiel te rijden voor een MPV.
 
Heb na grondige bestudering van de prijslijsten en na
de proefrit net de roomster besloten terug een 307 SW
HDI 1,6 110 PK te kopen . Uiteindelijk scheelt het maar
500 euro in prijs ( bij vergelijkbare uitrusting en dan mist
de roomster nog automatische lichten & ruitenwissers).
Dus lijkt de Roomster mij toch wat OVERPRICED .
Verder veel succes gewenst met jullie skoda's die ik nog
steeds leuke auto's vind ( vooral de Octavia 2 break)
 

Matra_Murena

Actief lid
Vanwaar een SW uitvoering?? Ik begrijp dat je slecht 1.71 lang bent, dus waarom extra betalen voor lucht boven je hoofd??
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: 307SWdriver</font><hr />

De 1.9 TDI rijdt vlot maar is zeker geen bom ; ik denk dan ook dat de 1.4 TDI’s maar nipt gaan zijn voor de Roomster .

[/ QUOTE ]
Ik heb overlaast met mijn Roomster voor een collega een (kleine) caravan overgebracht van de stalling naar hun thuis.
Op de snelweg kon ik zonder problemen een kruissnelheid van 100 km/u volhouden, en dat was de snelheid die de gps aangaf want de teller op de auto stond bijna op de 110 (zit dus een mooie afwijking op).
En ik rijd met 1.4TDI 70pk versie, dus zo nipt is hij niet.
 
ok, de TDI's zijn wat luidruchtiger als de HDI's van tegenwoordig. Dat klopt. Maar wat ook klopt: een TDI trekt zóveel beter door en vooral: hij is zóveel zuiniger. en dàt telt voor mij veel meer.
en duur, tja, ook dat is relatief. een duits afwerkingsniveau is gewoon beter als een frans, dat is algemeen bekend. ik rij inmiddels al 9 jaar met mijn O1 TDI, met méér dan 300.000 tevreden kms. alles nog origineel; de bak, de uitlaat, etc etc. nergens roest. gewoon steengoed. en daarvoor betaal ik dan ook een prijs. de meeste peugeotrijders (bijvoorbeeld) die ik ken, rijden inmiddels allang met een nieuwe wagen...
en verbruik? ik heb de 110pk versie, en mijn verbruik ligt rond de 4,9L/100km. al verschillende jaren.
 
Bovenaan Onderaan