Skoda Octavia of BMW 520 ?

herbiek

Senior Member
Ik rijd al jaren naar tevredenheid een Octavia 2 en heb een tijd lang zitten kijken naar een recenter model Octavia. Mijn voorkeur gaat uit naar een Octavia station Elegance, een 1.4 TSI benzine met DSG. Km stand ergens tussen 50.000 en 80.000 km.

Toch twijfel ik of ik ook niet naar een BMW 5 serie station moet kijken. Vind dat namelijk ook een erg fraai model. (ook benzine en max 90.000 km) Zijn wel wat duurder (net als wegenbelasting en minder zuinig) maar ook meer waarde vast.

Heeft een van jullie hier ervaring mee en wat zouden jullie mij aanraden?
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, wel een goede vergelijking. Maar als je die vissticks nu eens gaat vergelijken met kaviaar die enigszins over de datum is, dan zou ik zo gauw niet weten wat lekkerder is. Ik zou je aanraden eens heel goed te gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik verwacht, met name als je in Duitsland gaat kijken, best wel leuke BMS's kan vinden binnen je gewilde kilometerstand. Deze zullen dan wel (fors) ouder zijn dan een in orijs enigszins vergelijkbare Octavia. En ga vooral rekenen!, en houdt naast wat je zelf al noemt, rekening met fors hogere onderhoudskosten, zowel regulier onderhoud als bij een mogelijk probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
Heb destijds ook getwijfeld tussen een bmw5 A6 en Superb. Allen combi.Omwille het praktische van de ruimte en het budget gekozen voor de superb. Blijft altijd een gevoelskwestie en een beetje geluk. De emotie bij de andere twee is bij mij nog steeds hoger bij de andere twee. Ik denk ook kwalitatief (een stuk) hoger dan skoda. Als het bij regulier onderhoud blijft is het best te doen denk ik, je hoeft niet per se naar een dealer. Maar goed gaat je luchtvering stuk oid dan gaat het je wel geld kosten....lastige keuze.
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, ik snap de overweging enerzijds wel, anderzijds helemaal niet. Het verschil tussen een Octavia en een 5-serie is zo enorm groot. Waarom kijk je dan niet naar een Superb? Dat zit er leuk tussenin.

Afijn, ik heb dus een Superb II en mijn vader heeft een jonge 520d. Ik heb een stukje met de 5 gereden en ik moet zeggen, ik was verrast. De 5 maakte mij fijntjes duidelijk dat mijn Superb toch wel behoorlijk gedateerd begint te raken.
De 5 rijd erg fijn, zeker klasses hoger dan de Superb. Alle tierelantijntjes zijn natuurlijk erg leuk, maar het meeste heb ik toch ook wel in mijn Superb, hetzij oudere varianten ervan maar niet minder nuttig.
De huidige 5 heeft meer beenruimte achterin dan de vorige, die was echt onder bemeten. Nu is het voldoende, een Superb zal het op dat gebied niet snel worden.
De bediening van sommige dingen moet je liggen. Ik vind de bediening van de automaat niet prettig, je moet er over nadenken hoe het werkt en dat lijkt me toch niet de bedoeling. Het zal vast wennen, maar mijn ding is het dus niet. Ik heb liever de ouderwetsche pook in de Superb.

Sja, de kosten... Ik heb BMW gereden (118iA High Executive) en die koste al meer in onderhoud dan de Superb. En dat is een V6. Juist de kosten van het "BMW mogen rijden" hebben mij behoorlijk van het merk weg geduwd. Je rijd premium en dat zal je in de portemonnee voelen ook! Daar kunnen de rij-eigenschappen en kwaliteit dan niet veel aan veranderen.

Kortom, doe mij maar een Skoda.

*edit*
Net ook even het filmpje bekeken. Ik zeg, mooi laten staan. Je zult zien dat je alle minpuntjes tegen komt na aankoop en er dan nog een halve 5 in moet steken om alles in orde te krijgen.
Je zou natuurlijk een 5 bij de dealer kunnen kopen met een leuke garantie, maar ook daar betaal je dik voor. Een gebruikte 5 van een particulier of een handelaar zou ik sowieso niet aan willen beginnen in de prijsklasse waarin jij zoekt.

Anderzijds, wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken, dus als geld geen rol speelt en je liever je hart volgt dan je verstand... go for it?
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Totdat je moet gaan repareren. Dan denk ik niet dat een BMW en leuke auto is. Maar als je een BMW overweegt telt bij jou ook een stuk emotie. Daarvan kan alleen jezelf bepalen wat dat mag kosten.

Overigens vind ik een BMW 5 niet groot van binnen. Echter rijdt t wel bijzonder goed.
 

Rofffel

Forumguru
Heb in precies hetzelfde dubio gezeten.
Ik ben uiteindelijk voor een octavia gegaan omdat de luxe in een octavia ook behoorlijk is en de wegenbelasting parten ging spelen (1240kg vs 1650+) maar dat zijn dieselproblemen.
Tevens zijn de onderhoudskosten van de BMW ivm de Octavia exorbitant hoog.
Maat van mij had laatst een tikje in het stuur gehoord waardoor er een Airbagstoring optrad en de verlichting van het stuur uit was.
Alleen het regelapparaat achter het stuur: €760.- excl arbeid.
Daar heb je bij Skoda een volledig RS stuur incl montage voor.

Al met al: als je de kosten kan dragen, ga voor de BMW, het rijdt wel magisch goed. Kijk dan vooral naar een uitvoering met comfortstoelen, navi pro en HUD.
Is het een gok? Qua kosten kan de BMW vies tegen gaan vallen.

Qua verbruik maakten de diesels elkaar niet heel veel met mijn rijstijl. Zelfs een 530d kan met gemak 1:18 halen. Maar je gaat voor een benzine en daar zit wel verschil.
 

haassie

Forumguru
Mijn keuze zou ook meer naar een superb gaan in vergelijking met een 5-er in plaats van octavia.
Superb met een V6 zal je niet zoveel problemen hebben, althans niet veel negatiefs over gelezen, helaas zeldzaam 2e hands, en que kosten ook niet voor een ieder haalbaar. Vergeet echter niet de lichtere motor versies die kunnen je ook aardig op kosten jagen (dichte olieschraapveren=motorrevisie, 7-versnellingsbak issues) Maar goed zo heeft ieder merk zn ups and downs
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het is een kwestie van geluk hebben en dat geldt voor iedere gebruikte auto.
Het is nuttig om te kijken op fora of er nog veel voorkomende kwalen zijn bij een bepaald merk en type.
Voor de rest volg je portemonnee en je emotie :thumbsup:
 

herbiek

Senior Member
Ik zou voor de BMW tot maximaal 30.000 of als het echt een leuke uitvoering of lage km stand tot 32.000 willen gaan. De Octavia zou voor mij max 28.000 mogen kosten anders kan ik er net zo goed 6 a 7 duizend extra bij leggen er een nieuwe voor kopen.

Ik vind de nieuwe Superb ook erg fraai, vorige model kan me niet zo bekoren. Helaas zijn er van het laatste model nog niet erg veel als occasion beschikbaar.

@Eemspoort wat versta jij onder een jonge 5 er? Met mijn budget zou ik maximaal een 5-serie van 2014 kunnen kopen, jonger wordt tie zeker niet.

@Roffel, dat verschil in gewicht is er ook zeker wel bij de benzine uitvoeringen, ook daar zit zo maar 400 kg of meer tussen (wat dus ook leid tot een hogere wegenbelasting).

Een van de dingen die waar ik bij de 5 serie dan weer niet zo warm voor loop is de navigatie, vind het er ietswat outbollig uitzien. Van de Octavia zou ik graag voor een model van 2014 of later gaan die volgens mij Android car ondersteunen en ik mijn favoriete Waze op dat scherm kan draaien?
 

Rofffel

Forumguru
De navigatie van de funfer is wel echt briljant, als je de navi pro neemt dan.
Ik zou, met dat budget kiezen voor een funfer. OF wachten op de nieuwe superb.
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, 4 jaar oud is ook nog jong, natuurlijk, maar ik stel me zo voor dat je voor dat budget een aardig jongere Octavia op de kop kan tikken. Daarbij komt dan nog, dat het vorige model 5 (ik weet de codes van die nieuwe dingen niet uit mijn hoofd) behoorlijk minder beenruimte heeft op de achterbank. De huidige 5 doet het wat dat aan gaat veel beter. Mijn pa heeft de vorige ook gehad en de huidige is wel een stap vooruit, ofschoon de vorige niet beroerd was.
Alleen had ik bij de vorige niet het gevoel van "die wil ik wel ruilen voor mijn Superb" en dat is met de huidige wel anders.
Alleen zit ik dus niet op de bijkomende kosten te wachten. Van dat geld kietel ik mezelf liever met een fijne V6 die nogal dorst heeft.

Om kort te gaan, persoonlijk zou ik niet voor de BMW gaan, hoe fijn die ook rijd. Dan liever een jongere, bomvolle Octavia voor dat geld. Of een beetje geduld hebben en de Superb III markt in de gaten houden voor een fraaie L&K.
Ik ben al lang blij dat ik niet met dat dilemma zit. Er zijn maar weinig auto's die ik als volwaardige opvolger kan zien voor mijn SII V6. De Volvo V90 T8 komt nog het dichtst in de buurt. Alleen zal het nog wel even duren eer die betaalbaar gebruikt op de markt komen. :D

Om nog even op de kosten terug te komen, vorig jaar heb ik een nieuwe dynamo moeten laten plaatsen. Koste rond de €280,- all in bij de dealer. Kom daar maar eens om bij BMW, dan ben je dat waarschijnlijk al kwijt aan alleen de dynamo.

Bezint eer ge begint. Als je hem 1 keer gekocht hebt zit je er voorlopig wel aan vast, vermoed ik zo.
Goed reviews en fora bekijken voor bekende problemen, zoals die ook al in het filmpje genoemd zijn.
Ik vind het vrij veel voor zo'n auto. Schijnbaar zijn auto-fabrikanten niet meer in staat om betrouwbare auto's te bouwen, hoe duur ze ook zijn. :cry:
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb destijds gereden in 520 en 528 touring. Heerlijke auto, top afwerking, maar vond binnenruimte tegenvallen. Kort daarna liep ik tegen een Superb V6 aan. 2x zoveel ruimte voor de helft van de prijs. Afgezien van wat ‘aanloopproblemen’ nooit spijt van gehad. En heel wat centen in de knip gehouden.
Denk dat vooral Wb en Vz gaan tegenvallen, naast onderhoud. Wordt deels wel gecompenseerd door toekomstige inruilwaarde, maar in de tussentijd moet je die centen wel op tafel (willen) leggen). Keuzes, keuzes....
 

RogerS

Forumguru
Stel dezelfde vraag ook eens op een BMW forum. :) https://www.bmwdriversforum.nl/app.php/portal
En kijk eens wat voor een reacties je daar krijgt.

Zelf heb ik ruim anderhalf jaar geleden de overstap van een Superb naar een BMW 3GT gemaakt. Qua rijgedrag, wegligging, afstemming automaat en cruise control in diverse rij modi is deze gewoon weg een klasse beter. Dat merk ik zeker als ik met de caravan erachter rij. Dat ligt veel stabieler op de weg.
Ik heb zelf voor een 3GT gekozen omdat de beenruimte voor de achterpassagiers en kofferbak afmetingen zeer acceptabel zijn.
 
Bovenaan Onderaan