Skoda Octavia 1.8 tsi elegance businessline

CDK

Forumguru
dy3agaje.jpg

ik ben het dagelijks in m'n andere bolide gewend op het stuur en vind dat toch net wat praktischer, hoef alleen m'n duim maar uit te steken ;) maar dan zitten deze knopjes wel weer erg ergonomisch geplaatst :)

greetz Corné

Altos

Banned
dy3agaje.jpg

ik ben het dagelijks in m'n andere bolide gewend op het stuur en vind dat toch net wat praktischer, hoef alleen m'n duim maar uit te steken :wink: maar dan zitten deze knopjes wel weer erg ergonomisch geplaatst :)

greetz Corné

Leuke auto...blijft interessant zo'n Saab/Scania dashboard:thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
hoef alleen m'n duim maar uit te steken
Aha... dat verklaart een boel: het hangt er dus ook erg vanaf hoe je gewend bent je stuur vast te houden.

Als ik één van m'n duimen uitsteek, dan kom ik niet eens in de búúrt van "middenonder". Ik hoef alleen de linker ringvinger uit te steken om hetzij de richtingwijzer, hetzij om het even welk knopje van de cc te bedienen. Maar die linkerhand zit in de "rij-ruststand" dan ook standaard zo tussen "kwart voor" en "10 voor"; zo komt dat nu eenmaal uit met m'n elleboog op de deurhandgreep/leuning.

CharlesTucker

Forumguru
Ook de knopjes op de hendel bevallen mij overigens prima. Nadeel van stuurbediening lijkt mij dat je bij het sturen die knopjes raakt. Laatst had ik dat nog weer in een Opel Corsa: tijdens het sturen verliep de zender.
Heel herkenbaar, had er bij mijn Zafira ook regelmatig last van, niet naar een andere zender, maar van de radio naar de CD of zo, misschien een Opel probleempje? Voor mij wel een reden om bij de O2 niet extra te investeren in een stuurknopjes.

Die knopjes op de hendels bij de O2 bevallen me ook prima. De cruisecontrol is nooit een probleem geweest, alle functies (aan/uit/resume/harder/zachter) kon ik vrijwel direct intuitief vinden. De knopjes aan de andere kant, voor de maxidot duurden iets langer, scrollen door de menu's ging wel direct vanaf het begin goed, resetten duurde wat langer.

andrehj

Forumguru
aah ok, dat is jammer, wel blijf ik het apart vinden, bij de ene S2 kan dit wel en dat niet en vice versa
Van onze oosterburen:

http://www.skodacommunity.de/p648646-tempomatanzeige-in-der-mfa-m%C3%B6glich.html#post648646
Also, ich habe heute die GRA-Anzeige im Maxi-DOT in meinem S2, MJ 2011 erfolgreich aktivieren können. Es ist tatsächlich nur eine Einstellung vorzunehmen: Schalttafeleinsatz (Adresse 17), Anpassung wählen, Eintrag „GRA-High“ auf „ein“ stellen und speichern (Bild 1).
Das Ergebnis sieht man nicht sofort, sondern muss erst den Tempomaten von „Aus“ auf „Ein“ stellen. Für ein paar Sekunden erscheint dann anstelle der Gesamtkilometeranzeige das GRA-Symbol mit drei Strichen davor (Bild 2). Danach erscheint wieder die Gesamtkilometeranzeige.
Sobald man fährt und der Tempomat in Bereitschaft ist, erscheint wieder das GRA-Symbol. Speichert man eine Geschwindigkeit, wird diese anstelle der drei Striche angezeigt (Bild 3). Mit den Tasten „+“ und „-“ kann der aktuelle Wert in 1 km/h-Schritten verändert werden (oder durch Festhalten der jeweiligen Taste). Deaktiviert man den Tempomaten (nicht Ausschalten!), so wird die „alte“ Geschwindigkeit in kleineren Ziffern angezeigt (Bild 4). Sobald der Wagen steht, wird wieder der Kilometerstand angezeigt. Leider sind die während des Fahrens gemachten Bilder (VERBOTEN!!!) etwas verwackelt (was wohl nachvollziehbar ist).
Ob das auch bei anderen Baujahren funktioniert, kann ich nicht sagen, aber ich wüsste auch nicht, was dagegen spricht (außer der Softwareversion des Schalttafeleinsatzes).
Gruß, Andreas
Leider klappte die GRA Geschichte im MFA auch bei mir nicht (Stg ist ein 3T1 920 841 K). Mein Stg ist also Version K und in der hier verlinkten PDF steht ja bereits, dass es nur bis G funktioniert. Man konnte zwar das Flag setzen, aber es hatte keinen Effekt.

Waarschijnlijk heb jij een wat oudere revisie van je dashboard (nr 17). In mijn S2 zit versie 3T1 920 841 J, waarbij het dus helaas niet werkt (zie bovenstaande tekst).

andrehj

Forumguru
Voor jou blijkbaar niet. Maar er zijn twéé factoren in dit spel: de bediening en jij.

Zelf heb ik eerst 14 jaar gereden met een VDO-Tempostat, overgebouwd in 4 opeenvolgende auto's. Deze had een losse hendel die aan de stuurkolom zat in de eerste t/m de derde auto.

Misschien ligt het inderdaad wel aan mij. In mijn vorige auto had ik overigens ook (zelf) een VDO tempostat ingebouwd, en die beviel mij ook prima. De losse handel pastte mooi achter de richtingaanwijzer en was daar perfect bedienbaar.

CDK

Forumguru
@ Andrehj, oudere versie..... mijn auto is van November '12 dus dat lijkt me niet. maar feit is wel dat er verschil zit in de ene of de andere auto van welk type dan ook.

greetz Corné

andrehj

Forumguru
Heb je VCDS? Daarin kun je gewoon zien welke versie je hebt. Maar je auto is idd meer dan een jaar jonger dan de mijne, dan is het niet logisch dat het een oudere versie is. Daarom ben ik ook extra benieuwd welke versie er in jouw auto zit.
Maar eigenlijk snap ik er niets meer van.:confused: Misschien is het wel zo dat bepaalde versies van de stuurapparaten bij bepaalde motoren worden gebruikt.

CDK

Forumguru
nee helaas zelf nog geen VCDS, moet er nog wel een keertje van komen, maar kan het op dit moment dus niet voor je nakijken :(
het kan idd zo zijn zoals je al aangeeft dat er per motorisering en /of uitvoering een andere versie van het stuurapparaat gebruikt wordt

greetz Corné

miles

Senior Member
Zo, dit topic is aardig "hot" geweest. Het ging geloof ik niet meer echt over mijn Octavia, maar wel een leuke discussie om te lezen.

Na vijf dagen nog steeds geen wanklank over deze Skoda. En ik ben een ontzettende miereneu.... Ik hoor in een auto rammeltjes die niemand hoort, voel trillingen die niemand voelt etc.etc.

Tot nu toe, niets van dat alles. Wat een auto!!

Ben nog wel aan het rondkijken voor het leren stuur met slijtplek. Kwam de webiste interieurherstel.nl tegen en dat zag er niet slecht uit. Iemand toevallig ervaring mee? Ook gewezen op http://www.drvinyl.nl/

Het stuur ziet er een beetje uit als het stuur op de foto in dit topic http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=128&t=36052 Ook daar aan de bovenzijde van het stuur en dan aan de kant waar je tegenaan kijkt.

Vreemde is dat de rest van de auto werkelijk in nieuwstaat is.

Zou het dan toch met VAG te maken hebben?

ertromp

Forumguru
Mooi dat je auto zo goed bevalt!
En voor het stuur worden al verschillende opties aangeleverd.
Veel rijplezier en houd ons op de hoogte.

miles

Senior Member
Tsja, op dit moment staat de Skoda voor zeker drie weken in de garage........................Toch een miskoop, zie ik u denken. Nee, hoor! Droog en veilig in mijn eigen garagebox.

We zijn namelijk vanaf gisteren drie weken op vakantie. Voorlopig dus even geen nieuwtjes over mijn prachtige nieuwe aanwinst.

CDK

Forumguru
maar die garage is net een bunker Noord26, die auto staat daar hardstikke veilig :)

Noord26

Forumguru
Het ging niet alleen over de auto. Mijn beste vriend kwam 2 weken geleden terug thuis waar ze vrolijk heel het huis leeg hadden gehaald. Terwijl er dagelijks iemand langs kwam voor post/plantjes/etc. Zijn ouders die er toch al dagelijks langs liepen om de hond uit te laten.

Natuurlijk goed verzekerd, maar je wilt niet weten hoeveel bewijzen en moeite je moet doen om het weer in orde te krijgen. Melden dat je voor een langere periode van huis bent is gewoon een open uitnodiging.

CDK

Forumguru
hopelijk brengen we niemand op ideeën, dat is idd een nachtmerrie die je niet mee wil maken!
een welgemeende waarschuwing van jouw kant dus, top!

miles

Senior Member
Staat mijn adres dan ergens op dit forum? Daarbij, dochter en schoonzoon ( nota bene politieagent ) wonen er ook nog. En als men in wil breken, dan doet men het toch wel. Vaak op klaarlichte dag als je even een boodschap bent doen. Tot slot: van een kale kip kan je niks plukken ( ik heb net al mijn geld aan een dure Skoda uitgegeven hahaha ).

Noord26

Forumguru
Inboedel heeft iedereen. En iets vinden is tegenwoordig een koud kunstje.

Geniet van de vakantie!

Bovenaan Onderaan