Skoda Octavia 1.8 tsi elegance businessline

miles

Senior Member
Vanochtend afgeleverd, onze "nieuwe" Skoda Octavia hb 1.8 tsi Elegance Businessline uit 2011. Kleur metallic zwart, zes versnellingen.

Wat valt op, de eerste dag??

Als ik het instructieboekje doorneem worden er allerlei functies aan en rond het stuurwiel omschreven, die ik niet heb...............?? Onder andere de tuimelschakelaar A en de toets B aan de ruitenwisserschakelaar? Ik heb het niet. Ook de afbeeldingen op het stuurwiel zijn bij mij anders. Knopje met een telefoontje ontbreekt bijvoorbeeld.

Ik ben inmiddels gaan spitten in de documentatie over deze uitvoering uit 2011 en het moet gezegd, er staat bij de Elegance businessline "multifunctioneel stuurwiel met radiobediening", en dat klopt. Ik kan de radio vanaf het stuurwiel bedienen. Ik dacht echter de meest luxe versie gekocht te hebben met alle "toeters en bellen", maar blijkbaar zijn er zelfs op deze uitvoering toch nog weer opties bij te bestellen. Bij een VAG auto ook eigenlijk wel te verwachten.

Affijn, van bellen in de auto was ik toch al geen voorstander. Ik was heel even bang dat de gekochte uitvoering niet was zoals omschreven, maar alle opties die ik op het web over de elegance bnsline kan vinden, zitten er wel degelijk op.

De navigatie Columbus vind ik werkelijk prachtig. Geluid van de acht speakers is een vooruitgang ten opzichte van de vorige auto

Parking distance control voor en achter. Nooit eerder gehad, maar erg makkelijk om te hebben

Die 1.8 tsi motor ( = de reden dat ik deze auto kocht! ) is fenomenaal. Stil én snel. Ik ben absoluut geen hardrijder (ingeruilde auto was een 1.6 diesel) maar wat is het heerlijk om af en toe even een beetje gas te geven!

De stoelen uit mijn Volvo V50 werden overal de hemel ingeprezen, maar ik vind deze auto lekkerder zitten

Versnellingsbak: prima!

Een minpuntje ( had ik al gezien tijdens de proefrit ): slijtplekken op het lederen stuurwiel. En dat na ruim 35.000 km en nog geen twee jaar?? Het valt niet heel erg op, maar je ziet een lichte verkleuring op de bovenste helft van het stuur en dan met name aan de kant waar je tegenop kijkt. Meerdere Skoda rijders hier last van? Volgens de verkopende Skoda dealer kan het te maken hebben met de handen van de vorige eigenaar ( agressief zweet? ).

Ik zal proberen om af en toe in dit topic een update te schrijven met mijn verdere ervaringen.

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met de aanschaf! hopelijk mag je er veel plezier aan en mee beleven ondanks de kleine tegenvaller dat het niet zo full options was als dat je verwachtte ;)
mogen wij ook meegenieten? wil je dan aub een paar plaatjes schieten? we zijn hier dol op foto's :)

greetz Corné

Rallye

Forumguru
Gefelicteerd met de aanschaf!

Wordt in het boekje iet aangegeven dat sommige functie optioneel zijn? Of wordt je verbazing veroorzaakt door jouw gedachte dat je alle opties had?

Volgens mij heb jij geen tuimeltoets omdat je die bediening van de Maxidot (het boordcomputerschermpje tussen de kilometer-en toerenteller) met het stuur doet - of je hebt geen maxidot?

Een mooie carkit (verborgen en mogelijk te bedienen via het stuur) is die van Kufatec, mocht je dat toch nog willen.

andrehj

Forumguru
Die 1.8 tsi motor ( = de reden dat ik deze auto kocht! ) is fenomenaal. Stil én snel. Ik ben absoluut geen hardrijder (ingeruilde auto was een 1.6 diesel) maar wat is het heerlijk om af en toe even een beetje gas te geven!
Inderdaad. Ik vind deze motor in mijn S2 al erg fijn, maar in een 200 kg lichtere O2 gaat die natuurlijk helemaal als de brandweer.

miles

Senior Member
@Ralley: Maxidot wordt inderdaad vanaf het stuur bediend.
Verbazing werd inderdaad gewekt door het feit dat ik er ten onrechte vanuit ging dat alle mogelijke opties op deze duurste uitvoering zaten. Eigen schuld, had ik mij (nog) beter moeten verdiepen in dit model.

Maar nogmaals: uitermate tevreden over deze auto ( na 10 uurtjes :wink: )

@andrehj: we hebben ook nog naar de Superb gekeken, maar nu de kinderen vrijwel nooit meer in mijn auto zittten ( zijn 20+ ) en ik zelfs de meeste tijd alleen in de auto zit, vond ik dat toch wel een erg grote auto.

CharlesTucker

Forumguru
Wat betreft de verkleuringen op het stuurwiel, de mijne (wel Elegance, geen businessline) heeft er geen last van, na bijna 2 jaar en 68.000km. Nou heb ik geen multifunctioneel stuurwiel, maar wel leer, misschien is dat een andere kwaliteit, maar ik kan me niet voorstellen dat het duurdere stuurwiel dan van mindere kwaliteit zou zijn, misschien heeft je dealer gelijk met zijn "aggresief zweet" verklaring.

Die knopjes op de ruitenwisserhendel zijn inderdaad eigenlijk geen opties, maar meer een goedkoop alternatief om de maxidot te bedienen als je geen knopjes op je stuurwiel hebt.

In ieder geval veel plezier met de auto, maar dat zal wel lukken denk ik

CharlesTucker

Forumguru
Misschien had ik het beter "prima alternatief" in plaats van "goedkoop alternatief" moeten noemen :shamefullyembarrased:. Ik heb ze zelf ook, en ze werken prima. In het begin was het soms wel even zoeken naar de juiste volgorde, vooral als ik de 2e boordcomputer wilde resetten (doe ik altijd na een tankbeurt), maar dat is inmiddels tweede natuur. Onderweg scroll ik nog wel eens wat heen en weer tussen verbruik, gemiddeld verbruik en actieradius, gaat prima met die knopjes. Ik heb hier wel eens eerder uitgelegd dat ik dat multifunctionele stuurwiel (fikse meerprijs bij een niet BL Elegance, vandaar dat "goedkope alternatief") geen seconde mis in mijn auto.

Canon-Eye

Forumguru
Misschien had ik het beter "prima alternatief" in plaats van "goedkoop alternatief" moeten noemen
Sterker nog - het is gewoon de oorspronkelijke standaard van huis uit. Stuurbediening was de extra luxe optie...

Dat "iedereen" dit inmiddels de standaard lijkt te vinden, lijkt me op zichzelf ook een vorm van inflatie.
Of is dat vooruitgang? Ik twijfel nog...

miles

Senior Member
Die knopjes op de ruitenwisserhendel zijn inderdaad eigenlijk geen opties, maar meer een goedkoop alternatief om de maxidot te bedienen als je geen knopjes op je stuurwiel hebt.
Het begint mij duidelijk te worden zo. Ik leer iedere dag bij, dankzij dit forum.

andrehj

Forumguru
Dat "iedereen" dit inmiddels de standaard lijkt te vinden, lijkt me op zichzelf ook een vorm van inflatie.
Of is dat vooruitgang? Ik twijfel nog...
Het is pas vooruitgang als Skoda ook gewoon de knopjes van de Cruise Control (inclusief een fatsoenlijke "Resume" toets) op het stuur zet.
Zelfs in een Twingo, die minder dan 1/3 kost van onze S2C is dat al beter geregeld.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Andrehj, dat ben ik volledig met je eens! cruisecontrol hoort gewoon op het stuur! :)

Canon-Eye

Forumguru
Zolang ik met de vingertoppen erbij kan zonder m'n hand van het stuur af te halen is het voor mij OK.
M'n radio kan ik vanaf het stuur bedienen, da's al mooi zat. Verder is het stuur er vooral om te sturen...

andrehj

Forumguru
De bereikbaarheid van de knopjes is ook maar een deel van het probleem. Veel lastiger is dat ik telkens als ik wil "resumen" of "setten" moet bedenken of ik daarvoor op het onderste of het bovenste knopje moet drukken. En als ik over iets simpels als dat na twee jaar nog steeds na moet denken, geeft dat wel aan dat de bediening bepaald niet optimaal is. Dit terwijl bediening van de rest van de auto eigenlijk zeer intuïtief is (wel eens het dashboard van een moderne Ford Focus bekeken? :eek:)

En ik mis een aanduiding van de snelheid waarop de CC staat ingesteld. Ook dat staat bij een Twingo gewoon op het scherm.

@Corné: Ik zie dat je nu "Actief lid" bent. Hoe wordt je dat?
(ik vind mezelf ook aardig actief...)

CDK

Forumguru
@ Andrehj, ooow is dat zo?? ik ben idd vrij actief maar was nog niet op de hoogte van deze wijziging van mijn "status" weet ook echt niet hoe ik daar aan gekomen ben....

maar ff over die cruisecontrol, bij mij staat sinds kort de cc snelheid in het maxidot scherm, hen ik laten instellen met vcds dus dat kan bij jou ook, als je stil staat wordt dan je kilometerstand aangegeven en tijdens het rijden staat de cc in beeld, super handig. als je wil weten hoe dat er uit ziet wil ik er wel een foto van maken morgen, laat maar ff weten

greetz Corné

andrehj

Forumguru
Die truck ken ik, en die werkt bij mij helaas niet. Ik heb dat al geprobeerd in te stellen met VCDS, maar het werkt (bij de 1.8 TSI's) alleen bij een bepaalde versie van een bepaalde electronicamodule. Op het Duitse Skoda-forum loopt (liep) daar een heel uitgebreide discussie over.

CDK

Forumguru
aah ok, dat is jammer, wel blijf ik het apart vinden, bij de ene S2 kan dit wel en dat niet en vice versa

Altos

Banned
Bij de nieuwe octavia vond skoda blijkbaar dat je gelijk had mbt duidelijkheid: de snelheid komt nu wel linksonder in de maxidot te staan van je cruise control.:wink:
Ik ben het alleen niet met je eens over cruise control bediening op het stuur. Ik heb zelf verschillende auto's gehad waar deze op het stuur zat en dat voelde voor mij nooit helemaal natuurlijk aan.
De losse cruise control hendel zoals bijv. BMW en mercedes lang gevoerd hebben vond ik wel prettig maar vergde gewenning, deze "knopjes op je richtingaanwijzer" techniek werkt voor mij zeker prettig.
Snel, doeltreffend en gevoelsmatig gewoon goed uitgevoerd (zeker in de octavia III merk ik nu sinds enkele dagen.).

Rallye

Forumguru
En ik mis een aanduiding van de snelheid waarop de CC staat ingesteld.

Je kunt toch op de snelheidsmeter zien op welke snelheid je de cc hebt staan? Of wil je dat graag weten als hij niet aanstaat, voor het geval je wilt resumen? Ook dan zie je vanzelf als je de veilige (of maximum-)snelheid dreigt te overschrijden?

Ik heb in ieder geval nooit die behoefte gevoeld. Ook de knopjes op de hendel bevallen mij overigens prima. Nadeel van stuurbediening lijkt mij dat je bij het sturen die knopjes raakt. Laatst had ik dat nog weer in een Opel Corsa: tijdens het sturen verliep de zender.

Canon-Eye

Forumguru
En als ik over iets simpels als dat na twee jaar nog steeds na moet denken, geeft dat wel aan dat de bediening bepaald niet optimaal is.
Voor jou blijkbaar niet. Maar er zijn twéé factoren in dit spel: de bediening en jij.

Zelf heb ik eerst 14 jaar gereden met een VDO-Tempostat, overgebouwd in 4 opeenvolgende auto's. Deze had een losse hendel die aan de stuurkolom zat in de eerste t/m de derde auto. In mijn 1995 Polo was daar geen plaats - toen heb ik 'm onderaan de console laten zetten, iets ingekort, zodanig dat ik er precies met een vinger bij kon op het moment dat ik de versnelling in z'n 5 zette. Dat werkte ook wel redelijk.
Vanaf m'n eerste Fabia (2002) heb ik de bekende knopjes op de richtingwijzer - werkt voor mij zonder enig probleem en volkomen intuïtief. Onlangs een paar dagen in een vervangende Golf gereden met stuurbediende cc en daar moest ik dan weer erg aan wennen; blij dat ik de Fabia weer terug had.

Bovenaan Onderaan