Skoda Octavia 1.5 TSI 110kW/150pk 7 versn. DSG met caravan

peterhuppertz

Forumguru
@petertje1970 , volgens mij zijn er een aantal die aardig hun best doen, dus nou ff niet doen alsof je genegeerd wordt.

Je begint met een auto van 1185 kilo en een caravan van ongeveer 1280 kilo. Er meldt zich niemand die aangeeft zelf zo'n combinatie te rijden, maar er zijn wel een paar mensen die zich afvragen of dat een goede match is.

Een dag of wat later weegt de caravan ineens 870 kilo. Dat scheelt nogal.

Laten we eens beginnen met de vraag zo te formuleren dat we allemaal weten waar we aan toe zijn.
 

hemi24

Forumguru
Is toch niks moeilijks aan het verhaal:

De caravan weeg leeg 870 kg en mag met belading totaal max 1150 kg wegen;

Voor berekening zou ik altijd de max. toelaatbaar gewicht aanhouden bij een caravan.

Onderstaand een vergelijking op Caravantrekker.nl tussen een 1.6TDI en een 1.4TSI DSG (1.5TSI staat nog niet in de lijst...):

upload_2018-4-21_21-24-33.png
upload_2018-4-21_21-25-12.png
 

hemi24

Forumguru
@peterhuppertz : Heb ik gedaan, misschien wil jij post nr. 12 nog even lezen?

Daar komt namelijk de aap uit de mouw dat de caravan totaal 1150 kg mag wegen (leeg : 870 kg).

:pieker:
 

peterhuppertz

Forumguru
Ja, maar welke van de twee is het nou? Als het die uit post 12 is, zie ik geen problemen, maar als het die uit de openingspost is, hou ik mijn hart vast.
 

hemi24

Forumguru
Ik niet!
1. De auto mag max. 1.500 kg trekken;
2. Uit ervaring weet ik dat een vergelijkbare caravan van 1.300 kg i.c.m. met een vergelijkbare auto, een Golf 7 variant, een heerlijke stabiele combinatie is, waar je prima de bergen mee in kunt (maar die ervaring heeft de topicstarter ook al...)
 

EdK

Forumguru
De caravan weeg leeg 870 kg en mag met belading totaal max 1150 kg wegen;

Voor berekening zou ik altijd de max. toelaatbaar gewicht aanhouden bij een caravan.
Tsja zeer logisch want of je het nu wel of niet wil, die schoonmoeder gaat toch mee.....
Moet je nog oppassen dat je de 1150 niet overschrijd !
 

haassie

Forumguru
met de voorgeschreven gewichten moet het doorgaans gewoon goed gaan....het ligt er ook een beetje aan hoe je rijstijl is....er zijn erbij die willen binnen een dag op eindlocatie aan het bier en gaan met 130 met een gewassen grindtegel op het pedaal richting de zon. Dan is het vragen om problemen, doe je gewoon tranquilo dan. Hou gewoon max 100 aan. En voor wat betreft de DSG gebruik de S of M...en geen D!
 

s-line

Forumguru
Ik denk dat @EdK zijn frustratie kwa schoonmoeder graag wil delen. In veel topic’s heeft hij het erover!:jaja::pieker:
Gelukkig heeft mijn vrouw al jaren ruzie met haar moeder dus zelfs in gedachten gaat ze niet mee,voor mij geen issiue..:deuk::ot:
 

petertje1970

Actief lid
Volgens mij ben ik duidelijk 1 ik heb een auto die 1500 kg mag trekken. 2 Er hangt een caravan achter van ongeveer 1200 kg beladen (Maar dat leek mij logisch als je op vakantie gaat) Ik rij nu hand geschakeld diesel en dat gaat probleemloos. Wil naar 1.5 benzine Dsg. Vraag heeft iemand ervaring met deze combi ik denk dat dit net
zo soepel gaat als de diesel.
Meer vraag ik niet
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kennelijk niet. Niemand hier beweert dat je niet duidelijk bent. En als er niemand is met de betreffende ervaring, zul je het vooralsnog moeten doen met de welwillende adviezen en ervaringen die zijn gedeeld. En tenslotte denk ik dat een blijk van dankbaarheid daarvoor passender zou zijn dan de wat narrige reacties tot nog toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
De 1.5 TSI zal niet zoveel verschillen als trekauto met een 1.4 TSI, dus ik denk dat je genoeg kunt afleiden uit het eerder geposte vergelijk met de 1.6 TDI van caravantrekker.nl.

Hij zal op z'n minst nóg beter presteren...
 

haassie

Forumguru
Ik heb een superb combi 1.8tsi. Vorig jaar toen nog zonder motortuning (160pk) naar zuid Italie geweest. Niet een keer het gevoel gehad dat het te weinig vermogen had.Sterker nog op de CC in S stand moet je hem af en toe tegen houden. 5 personen in de auto, twee surfplanken op het dak en caravan van 1400 kg. Prima stabiele combinatie

Zoals eerder aangegeven beladen met verstand en niet te hard willen gaan en even aankijken of je vering het achter wel aan kan met doorveren. Oude Octavia was achter altijd vrij slap geveerd. Weet niet hoe dat nu is.

Uiteindelijk wel getuned dus nu zal het helemaal geen probleem zijn motorisch gezien.
 

Horkje

Forumguru
Geen ervaring met of deskundig op het gebied van deze motor maar wellicht heb ik wel echt de allerallerbeste nuttige reactie, want.....

Wist je dat je sowieso trekhaakvoorbereiding aan moet vinken bij je bestelling? Zo niet, dan zou je problemen kunnen ervaren met je koeling.

Verder denk ik dat wat de ene rijder als prettig en probleemloos ervaart, dat voor de ander heel anders kan zijn. Zorg in ieder geval voor een goede verdeling van het gewicht. Trekkend voertuig wellicht zwaarder maken, juiste kogeldruk. Ook dat heeft enorm invloed op het rijgedrag.

Ik zeg fijne vakantie!
 
Bovenaan Onderaan