Skoda Octavia 1.5 TSI 110kW/150pk 7 versn. DSG met caravan

petertje1970

Actief lid
Hoi,
Zo langzamerhand komt het moment voor een nieuwe auto weer dichterbij.
Waarschijnlijk mag ik benzine rijden en dan kan ik financieel gezien een automaat rijden.
Ik heb de volgende vraag wie rijd een 1.5 TSI 110kW/150pk 7 versnellingen. DSG, nieuwe model :jaja: en af en toe met een caravan van ongeveer 1280 kg.
Ik wil graag weten hoe houdt de auto in de bergen zich trekkracht genoeg? En in het algemeen met dit gewicht er achter? (met me diesel is het geen probleem)

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb alleen ervaring met de 1.4TSI DSG met 150pk, maar dan wel in een Touran. Trekkracht was prima met mijn 1500kg caravan erachter.
Moet de turbo het wel blijven doen. Ben een keer met kapotte turbo naar huis gereden met de caravan. Toen was zelfs de brug bij Nijmegen een hele onderneming.:maakmegek:
Touran is wel wat zwaarder dan een Octavia, en dat was prettiger dan mijn huidige Octavia voor dezelfde caravan.
 

hemi24

Forumguru
Vind je het gewicht van de O3 niet een beetje te laag tov de caravan?

Helemaal niet!

Er gaan nog 2 volwassenen in (plus kinderen), een hoop bagage én een volle tank brandstof...
Dus dan weegt zo'n Octavia zo maar 1500+ kg
 

petertje1970

Actief lid
Ja heren geen enkel probleem meestal in zijn 4 probleemloos de berg op met 90/100 km per uur enkele keer terug naar 3
 

petertje1970

Actief lid
Gewoon een goed uitgebalanceerde combi
 

Bijlagen

  • 18268335_10206687951276278_615436570967991816_n.jpg
    18268335_10206687951276278_615436570967991816_n.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 98

Canon-Eye

Forumguru
Dus dan weegt zo'n Octavia zo maar 1500+ kg
Dat is voor wat betreft de rijstabiliteit van de combinatie toch niet ideaal. Aanbevolen wordt immers een aanhangergewicht tot 75% van het gewicht van de trekkende auto, maar in dit geval kom je rond de 1 op 1 uit. Dus al kan de Octavia het qua trekkracht wel aan, hij is toch wel wat aan de lichte kant voor een caravan van 1500kg...
 

Frazajunior

Actief lid
Zelfs een caravan van 1000 kilo maximaal geeft al problemen wanneer hij verkeerd beladen is. Alles goed berekend qua inladen mbt de kogeldruk, moeten er plotseling nog die twee elektrische fietsen op de dissel of achterop de caravan mee. Tja er moest nog even wat boodschapjes gedaan worden met de fiets vlak voordat ze weg gingen......etc etc.
Voor een ieder die met de caravan gaat rijden, zet hem eens beladen op de weegbrug om je exacte gewicht te weten.
Ongemerkt (en bij een familielid gebeurt) ben je zo heel wat kilo’s te zwaar zonder dat je het weet.
Qua trekkracht gaan de meeste auto’s het tegenwoordig wel redden. De meeste auto’s zijn al met turbo waardoor er onderin zoveel meer koppel is dan voorheen.
De trekgewichten zijn de maximaal toelaatbare maar dan wel in de veilige range.
Mijn ouders hadden een Toyota en daarvan mocht de Nederlandse wagen een paar honderd kilo minder trekken dan wanneer dezelfde uitvoering in het buitenland op kenteken was gezet. Iets met Nederlandse regelgeving denk ik dan.
Mijn chef reed een tiguan die van maximaal 1600 kilo naar 2250 (kan ook 2150 zijn geweest zo uit mijn hoofd) ging door wat aan te passen en op kenteken te laten veranderen (hebben het niet over chippen maar volgens mij waren het hulpveren maar pin me er niet op vast)
Dus qua rijgedrag met een relatief grote auto qua spoorbreedte en lengte in samenwerking met het goed beladen van de caravan zal het zeer weinig tot geen problemen geven.
 

haassie

Forumguru
Van 1600 naar 2250 door het plaatsen van een paar veren? Die optie wil ik ook. Als ik die 2250 zou moeten trekken zal je toch iets anders ervoor moeten zetten ipv een auto met wat andere vering mijns inziens.

Aan de andere kant. Heb een zafira gehad 7-zits mocht 1450 trekken. Zelfde auto zonder de twee extra stoelen 1600 kg. De lagere waarde had te maken met de mogelijkheid van twee personen achterin.
 

Frazajunior

Actief lid
ik zal het eens navragen wat hij gedaan had of heeft laten doen.
Wat ik al zei, pin me er niet op vast. Wel weet ik dat hij ruim boven de 2000 trok waarbij de getallen die ik noemde mij nog bij stonden.
Heb de tiguan vaak genoeg zien verstrekken met de tandemasser er achter afgeladen vol met rvs onderdelen betreffende mijn vak.
Word vervolgd.
 

Frazajunior

Actief lid
Van 1600 naar 2250 door het plaatsen van een paar veren? Die optie wil ik ook. Als ik die 2250 zou moeten trekken zal je toch iets anders ervoor moeten zetten ipv een auto met wat andere vering mijns inziens.

Aan de andere kant. Heb een zafira gehad 7-zits mocht 1450 trekken. Zelfde auto zonder de twee extra stoelen 1600 kg. De lagere waarde had te maken met de mogelijkheid van twee personen achterin.
Heb gauw eens gegoogled en kwam hier op deze site ook wat tegen over geremd aanhangergewicht van 2200 kilo. Scroll iets naar beneden naar de specificaties.
https://www.autoweek.nl/autotest/volkswagen-tiguan-20-tsi-4motion-sport-style-2011/
 
Bovenaan Onderaan