Skoda Octavia 1.4 TSI

sitechris

Donateur
really? Een collega van mij rijdt in een Fabia II (dance radio) en hij brandt mijn Swing tot de grond toe af. Ik heb zijn radio ook eens gehoord recent en die klonk idd stuk beter. Ik vind de Swing echt heel matig. Wel positief, Swing heeft geweldig bereik. Flinke verbetering tov pre-facelif O2
 

RobPG

Lid
@sitechris
Heb er nu 2,5k opzitten en de plussen/minnen kan ik over het algemeen wel onderschrijven. Maar het blijft natuurlijk wel allemaal relatief.
Ten opzichte van mn vorige kar (Citroen C5 Break) wel wat teruggegaan in rijcomfort, met name door de stugge vering en het bandengeluid (zie ook: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9329). Het eerste had ik wel verwacht, het tweede niet echt (ging van combi naar hatchback; standaard velgmaat).
Wellicht dat een wat lagere bandenspanning dan is voorgeschreven wat helpt. Steevast doe ik deze 0,1 bar hoger dan de fabrikant voorschrijft. Misschien maar nu hiervan afwijken.
Overigens lijkt de hatchback wat stugger te zijn afgeveerd dan de combi, weet niet of er meer zijn die dit zo ervaren.
De DSG is een prima uitvinding, wat meer koppelingsslip bij het wegrijden zou ik prettig vinden. Soepel wegrijden vergt nu wat tijd en aandacht (paar tellen wachten tot kruipen, dan met fluwelen voet gas geven). Daardoor ben ik wel steeds de laatste die wegrijdt.
Al met al wel tevreden.

Rob
 

___JC___

Forumguru
Ik heb vandaag een 1.4TSI als vervanger en moet zeggen dat het me helemaal niet tegen valt. Klinkt lekker donker de motor en trekt goed. Je zou zeggen dat er meer dan 120pk in zit (wat natuurlijk best kan bij VAG).
Bij het doortrekken in de toeren merk je uiteraard wel duidelijk verschil met een 1.8TSI, maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
 

sitechris

Donateur
Ik vind de 1.4 TSI vooral in middentoerengebied een hele fijne unit. Boven de 5000 valt power wel een beetje weg, grote verschil met de 1.8 TSI voorzover ik me herinner is dat deze motor juist ook bovenin lekker doortrekt. En natuurlijk heeft de 1.8 TSI gewoon meer koppel / vermogen en is hij dus ook sneller. Maar voor de Nederlandse snelweg voldoet de 1.4 TSI meer dan voldoende.
 

sitechris

Donateur
Vandaag ben ik samen met een collega in een handgeschakelde 1.2 TSI van Wijchen naar Lichtenvoorde gereden. Hij had de auto van Hegeman geleend om mee proef te rijden. Hij wil evt zo'n Octavia leasen. Voor mij ook interessant, want ik was wel benieuwd of het verschil met de 1.4 TSI groot was. Als ik de verhalen mag geloven zijn de verschillen marginaal. Ik ben het daar niet mee eens. Verschil in vermogen was groter dan ik had verwacht. Het verschil onderin toeren is nog niet zo heel groot (maar wel voelbaar), maar voorbij de 3500 toeren is de 1.4 tsi toch echt een stuk sneller. Met de 1.2 TSI had ik al best wel wat moeite om de 180 aan te tikken. Dat kostte toch wel veel tijd. In de 1.4 TSI gaat dat veel gemakkelijker.

Algemene indruk van de 1.2 TSI is overigens niet slecht. Ik heb ooit ook wel eens in de 1.6 MPI gereden, dat was een drama. De 1.2 TSI voelt vele malen pittiger aan. Blok heeft redelijke trekkracht en mooie vermogenskarakteristiek. In vergelijking met de 1.4 wel een paar pluspuntjes. De 1.2 is nog wat zuiniger, nog wat stiller en heeft een net wat betere 'laufkultur'. De 1.4 is wat rauw voorbij de 5000 toeren. De 1.2 loopt dan gewoon mooier.

Nadeeltje van beide blokken. Ze klinken echt a-sportief.

Conclusie, ook de 1.2 TSI is een fijn blok, maar verschil met de 1.4 is groter dan ik had verwacht. Kun je het verschil betalen, dan zou ik altijd voor de 1.4 gaan. Met dat blok kom je gewoon lekker mee. Laatst bleef ik bij een 100-180 sprint keurig op de achterbumper van een Volvo C30 2.0D (136 pk) die volle bak aan het accelereren was. Geeft aan dat de 1.4 gewoon lekker vooruit komt.

Oh ja, nabrandertje. Deze versie had de 4 extra luidsprekers achter (de optie van 100 euries) en dan klinkt de radio toch een stuk beter. Altijd bijbestellen dus. Ik had dat overigens ook gedaan, maar dat waren ze in de fabriek vergeten.

Verder een beurtje gehad (de 60.000 km beurt). Weer de bougies vervangen. Verder geen bijzonderheden. Sta nog op eerste setje banden en kan ook weer 30k rijden met eerste setje remschijven en blokken. De auto bevalt verder prima. Eerdere opmerkingen die ik heb gemaakt blijven van kracht. Over algemeen ben ik heel positief over de auto.
 

adjego

Actief lid
Als de auto gewoon gereden wordt, kom je met de 1.2 TSI nooit te kort. Ik heb laatst ook weer een keer in een 1.4 TSI gereden, en met mijn rijstijl merkte ik geen verschil. Dus wanneer je het echt merkt, is als je de hogere snelheden gaat opzoeken, en daar heb ik de 1.2 TSI toch niet voor gekozen...;)
 

mister9

Actief lid
Ik hoor heel veel mensen zeggen: De DSG nemen, want je rijdt veel kilometer op de snelweg? Maar dat snap ik niet. Want op de snelweg schakel ik juist bijna niet. Het lijkt me toch juist dat een DSG in de bebouwde kom lekkerder is, omdat je daar veel meer schakeld. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
 

sitechris

Donateur
Eens. Ik rijd in mijn octi 99% snelweg. Ik zet hem in 6e versnelling bij 80 en ben klaar de rest van de dag. Scheelt wel dat ik geen file rijd. Dan is dsg wel handig.
 

MarcoO2

Forumguru
@ chris: het scheelt ook dat jouw motor krachtig genoeg is om lekker schakellui te rijden. Dat is zeker bij de 1.2TSI wel anders natuurlijk.
 

Race Eend

Forumguru
Ik hoor heel veel mensen zeggen: De DSG nemen, want je rijdt veel kilometer op de snelweg? Maar dat snap ik niet. Want op de snelweg schakel ik juist bijna niet. Het lijkt me toch juist dat een DSG in de bebouwde kom lekkerder is, omdat je daar veel meer schakeld. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Als je veel op de snelweg komt, kom je vaak veel in de file... bleek gister maar weer toen ik naar 'de ring' in Duitsland reed, aan 1 stuk file.. dan heb je wel een lamme poot na 3 uur file rijden. Op dergelijke momenten is een dsg bak heel fijn.
 

Fabia

† In Memoriam
Na een aantal weken in mijn Fabia met Tiptronic te hebben gereden zou ik echt niet anders meer willen. Echt heerlijk om niet te hoeven schakelen.
 

sitechris

Donateur
Kleine update, gisteren is de 90.000 kilometer beurt uitgevoerd.

Vanwege het feit dat ik alleen zakelijk rijd en dus eigenlijk alleen maar rustige snelwegkilometers maak (nou ja, niet altijd even rustig) vind ik het toch wel bijzonder om te vermelden dat ik nog steeds met mijn eerste remschijven doe. Wel hebben ze de remvloeistof vervangen. En ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat ze hebben aangegeven dat ze de blokken een keer vervangen hebben, maar daar kan ik me ook best wel in vergissen. Bandenslijtage is ook nihil, ik heb 3 winters met winterbanden erop zitten en nog zit er bijna 6 millimeter op de voorbandjes. Ook de zomerbanden kunnen nog lange tijd mee. Het is allemaal dus zeer onderhoudsvriendelijk, maar dat heeft natuurlijk ook met gebruik te maken. Van alleen maar snelweg in 6e versnelling slijt de auto niet heel erg.

Goed nieuws, ze hebben een motormanagementupdate uitgevoerd en mijn eerste indruk is dat het schokken bij lage toeren (onder de 2000 RPM en alleen bij volgas) weg is. Kortom, we mogen we er weer 30.000 bij zetten. Dat gaat overigens vrij hard, ook al rijd ik alleen zakelijk. Gemiddeld aantal kilometers per week is 1200.

Ik ben overigens nog steeds tevreden over de Octavia (prettige van A naar B auto), maar ik begin het wel een wat saaie auto te vinden. De eerder genoemde plus en minpunten gelden overigens nog steeds onverminderd.
 

Den Deze

Nieuw lid
Al bij al nog knap voor die motor :)
Ik ben nu (on)geduldig aan het wachten op mijn O2 1.8TSI.
Mijn huidige wagen kreeg weer een van zijn kuren en ik had er genoeg van, dus nog snel rondgekeken voor een nieuwe wagen (waren de laatste dagen van de saloncondities).
Spijtig genoeg kon ik de O2 niet testen icm de 1.8TSI, hier in België is die motor bijna nergens te vinden in een testwagen (laat staan in een verkochte wagen :D.
Ik heb er vroeger al eens mee gereden in een Superb, dus ik weet waaraan ik me ongeveer mag verwachten.
In de O2 zal deze nog wel wat vinniger zijn aangezien deze wagen lichter is dan de S2 :)

Ik bekijk hem zo een beetje als een wolf in schapenvacht, uiterlijk niets op aan te merken, maar toch al een vrij krachtige motor onder de kap :)
 

sitechris

Donateur
1.8 TSI is een heerlijk blok, daarmee kom je heel goed vooruit. Met de 1.4 TSI loop je soepel tot de 180/190, met de 1.8 TSI soepel naar 200/210. Gaat allemaal net even wat makkelijker.
 

De Stip

Forumguru
Ik rij ook een 1.8 TSI en ben er laaiend enthousiast over. Dat de auto niet vaak voorhanden is bij een dealer, dat kan ik onderschrijven. Dat was in mijn geval toen ook. Maar een beetje goede dealer met dito netwerk, zal het echt wel voor elkaar krijgen. Daarom ben ik ook zo blij met Skoda Ames in Gorinchem. Daar zitten liefhebbers die je begrijpen en zelf net zoveel lol hebben als de klant.
De monteurs vinden het ook altijd een feest als ze even met de O-2 mogen rijden :)
 

Den Deze

Nieuw lid
Toen ik tegen de verkoper zei dat ik voor de 1.8 tsi wou gaan kwam er spontaan een lach op zijn gezicht en zei hij 'man, hier ga je plezier aan beleven.' Wat is je verbruik ongeveer? Heb ook geen idee hoe je het best zo'n nieuwe benzine moet rijden...
 
Bovenaan Onderaan