Skoda Octavia 1.4 TSI

sitechris

Donateur
Teller van mijn Skoda staat alweer op 7400 en deze week nog twee keer naar het verre oosten van het land, dus de 8000 ga ik wel redden deze week. First impression dus, even lekker plussen en minnen:

Plusjes
+ 1.4 TSI enorm stille motor ivm de eerdere PD diesel die ik heb gehad.
+ minder windgeruis dankzij grotere spiegels
+ 1.4 TSI motor presteert verrassend goed. Voelt als 150 pk ipv 122. Trekkracht in 6e versnelling redelijk, maar niet supergoed. Beste prestaties levert motor tussen de 3500 en 5000 toeren.
+ 1.4 TSI motor lekker zuinig. Ik rijd gemiddeld 6,9 liter per 100 km (volgens BC). Netjes imo
+ nieuwe interieur doet net wat luxer aan als oude (klein verschil)
+ iets betere stoelen aan boord
+ perfecte value for money (BL heeft lekkere uitrusting voor lage prijs)
+ solide afwerking en aardig materiaalgebruik
+ ruim!
+ comfortabele auto
+ logische bediening

Minpunten
- Standaard radio echt ondermaats. Standaard BMW radio vele malen beter
- Isolatie wielkasten onvoldoende
- Auto is ietwat gevoelig voor zijwind
- 1.4 TSI schokt bij volgas bij lage toeren
- Leeftijd begin je wel aan de auto af te zien (subjectief, maar toch)
- Remmen lijken al niet meer top (en dat al na 7000 rustige snelwegkilometers!)
- Schakelbak schakelt stroefjes. Soms wel eens naar 3 ipv 5.

Conclusie: zeker geen spijt. Het zijn prettige kilometertjes in de Octi. Auto bevalt me al met al prima.
 

hemi24

Forumguru
- Remmen lijken al niet meer top (en dat al na 7000 rustige snelwegkilometers!)

Ook het idee dat het vooral bij veel regen/sneeuw/pekeltroep i.c.m. snelweg/autoweg nogal een vaag rembeeld op kan treden?!?
Na een aantal keren goed remmen is het weer in orde maar de eerste keer remmen na een aantal "snellere" km's geeft een beetje sponzig gevoel. :1884:
 

cvegreen

Forumguru
sitechris , top man zo'n +- uiteenzetting . Daar heeft iedereen die op zoek is naar een 1.4 TSI echt heel veel aan . :xyxthumbs:
 
Ik deel op veel punten je mening na zo'n 5000km in een identieke uitvoering van de O2.

Van de remmen heb ik geen last, die doen het nog prima. Schakelen gaat ook soepel. Voor mij is de radio een hele vooruitgang t.o.v. de radio van mijn vorige O1, dus ben ik er zeer tevreden over. Kan me op zich wel voorstellen dat BMW ook de lat wat betreft audio wat hoger ligt.

Gemiddelde verbruik ligt bij mij over 5000km op 7.7 ... veel korte ritjes en een sportieve rijstijl liggen daaraan ten grondslag. Bij rustig snelwegtouren zakt het verbruik al snel naar de 7.0 en lager.
 

Michel

Forumguru
De Octavia II is in 2004 op de markt gekomen, net als de BMW 1-serie. Dat is dus ook niet één van de nieuwste ontwerpen meer. In welk opzicht vind je de Octavia al wat ouder zien worden?

Even mijn mening (zonder te willen beledigen): Bij BMW heb ik nu met alle nieuwe modellen die uit die stal komen het gevoel dat ik nu wel vaak genoeg die vormgeving heb gezien. Maar dat heb ik ook bij Audi. Die lijken zelfs allemaal wel uit dezelfde mal te komen. Incl. die idiote LED-dagverlichting.....

De schakelbak in mijn Octavia werkt trouwens uit de kunst. In de demo die ik eerder reed, was met name de tweede versnelling erg stroef.
De gevoeligheid voor zijwind kan ik wel enigszins onderschrijven, maar het stoort me niet.
Ik weet niet welke standaard radio in jouw Octi zit, maar ik ben juist erg te spreken over de Swing radio.

Verder kan ik me goed vinden in je lijst met plus- en minpunten. Heb zelf na ruim 35.000 km ook nog steeds geen seconde spijt van mijn keuze.
 

Neptukker

Forumguru
In de meeste punten herken ik de eigen ervaringen m.u.v. de radio/remmen/schakelgedrag.
Verder is de auto best stevig geveerd voor een niet-sport onderstel. Persoonlijk hou ik hier van en zie dit niet als een nadeel maar ik denk dat anderen dat wel als nadelig kunnen ervaren. Uiteraard voel je dit anders als je uit een BMW komt wat die zijn allemaal vrij stug.
Het schokgedrag bij lage toeren is bij mij verholpen dankzij chiptuning maar herken dit uit de 'vooraf' situatie.

Het niet moderne trendgevoelige uiterlijk spreekt mij juist erg aan. Tijdloos i.p.v. modern meewaaien met alle winden. Tegenwoordig is een VG Golf appart omdat de rest allemaal de zelfde trends signaleert en volgt. In de Autovisie stond laatst een interview met de hoofddesigner van Bentley. Hij was nog steeds erg trots op het ontwerp van de OI omdat deze nog steeds niet hopeloos oud overkomt. Zelf denk ik dat de OII dit zelfde lot beschoren ligt.
 

Roel

Lid
Ik heb 2 weken geleden een proefrit gemaakt in een O2 1.4 TSI en ik vind dit op zich niet verkeerd rijden.
Echter vind ik de trekkracht in 5 en 6 bij lage toeren slecht.
Misschien moet ik niet teveel vergelijken met mijn huidige 1.8T, maar na deze proefrit was ik overtuigt om voor de 1.8 TSI motor in mijn nieuwe S2C te gaan.
Mede bepalend hiervoor is ook het hogere gewicht van de S2 en het feit dat ik ook met een caravan ga rijden.

De turbo in de 1.4 is natuurlijk top, maar die wordt dan ook bij ons gemaakt.:rockon:
 

sitechris

Donateur
In welk opzicht vind je de Octavia al wat ouder zien worden?
Interieur loopt imo al net wat te lang mee, op de nieuwe airco-units na. Het is een klein beetje de wet van de remmende voorsprong, inmiddels ontwikkelt de concurrentie ook verder en word je door andere merken langzaam ingehaald. Een voorbeeld: interieur van vorige Megane was brandhout ivm Octavia, nu is Renault al op minimaal zelfde niveau. Is maar een willekeurig voorbeeld, geldt bijvoorbeeld ook voor een Opel Astra. Ook qua veiligheidsvoorzieningen zijn er bepaalde zaken op de O2 niet leverbaar die bij concurrenten al wel leverbaar is (dode hoek waarschuwing, lane departure warning etc)

Mbt de BMW 1 serie, daar vind ik idd ook dat deze inmiddels aan het verouderen is. Plus dat de Einser qua interieur op bepaalde plaatsen net niet premium genoeg is.

Mbt de Octi: de probleempjes met de remmen en schakelen zijn imo exemplarisch, ik laat er wel naar kijken door de dealer. Net als het schokken, hoort niet zo te zijn. Schakelen gaat sowieso steeds minder lekker, nu merk ik ook bij terugschakelen (bv bij een afrit) dat ik ipv van 4e versnelling vaak naar 2 terugschakel. Niet echt ideaal dus. En als ik doortrek naar 5500 of meer RPM en ik schakel door, lukt me dat niet zonder dotje tussengas. Irritant!
 

Race Eend

Forumguru
Wat tank je qua brandstof Chris?
Op 98 zal het schokken misschien ook al wel minder zijn, of tank je dit al?
 

sitechris

Donateur
heb ik twee keer geprobeerd, schokken werd ietsje minder, maar veel scheelde het niet. Als ik de auto privé zou rijden, zou ik direct naar Lochem sturen en hem goed laten chippen. Maar dat kan ik nu helaas niet doen met mijn leaser.
 
Bij mij houdt de auto ook af en toe even kort in als ik het gaspendaal onderin trap om vlot te versnellen. Is hier door een dealer nog wat aan te doen of zit dat ingebakken in de standaard software?
 

sitechris

Donateur
Teller van mijn Skoda staat alweer op 7400 en deze week nog twee keer naar het verre oosten van het land, dus de 8000 ga ik wel redden deze week. First impression dus, even lekker plussen en minnen:

Plusjes
+ 1.4 TSI enorm stille motor ivm de eerdere PD diesel die ik heb gehad.
+ minder windgeruis dankzij grotere spiegels
+ 1.4 TSI motor presteert verrassend goed. Voelt als 150 pk ipv 122. Trekkracht in 6e versnelling redelijk, maar niet supergoed. Beste prestaties levert motor tussen de 3500 en 5000 toeren.
+ 1.4 TSI motor lekker zuinig. Ik rijd gemiddeld 6,9 liter per 100 km (volgens BC). Netjes imo
+ nieuwe interieur doet net wat luxer aan als oude (klein verschil)
+ iets betere stoelen aan boord
+ perfecte value for money (BL heeft lekkere uitrusting voor lage prijs)
+ solide afwerking en aardig materiaalgebruik
+ ruim!
+ comfortabele auto
+ logische bediening

Minpunten
- Standaard radio echt ondermaats. Standaard BMW radio vele malen beter
- Isolatie wielkasten onvoldoende
- Auto is ietwat gevoelig voor zijwind
- 1.4 TSI schokt bij volgas bij lage toeren
- Leeftijd begin je wel aan de auto af te zien (subjectief, maar toch)
- Remmen lijken al niet meer top (en dat al na 7000 rustige snelwegkilometers!)
- Schakelbak schakelt stroefjes. Soms wel eens naar 3 ipv 5.

Conclusie: zeker geen spijt. Het zijn prettige kilometertjes in de Octi. Auto bevalt me al met al prima.

Update, nu 25k op de teller.

- Betrouwbaarheid top. Geen mankementen gehad
- 1.4 TSI vind ik nog steeds prettige unit. Het schokken bij lage toeren is (gelukkig) wat minder. Heb recent voor het eerst 200 km/h aangetikt. Ging vrij gemakkelijk. Schat in dat 210 op teller wel haalbaar is op het vlakke. Wel vind ik verbruik hoog bij hoge snelheden. Vanavond lang stuk tussen 160 en 180 gereden en verbruik 1 op 9,5. Dat is bijna zelfde verbruik als mijn BMW bij die snelheden. Normaal gebruik van de Skoda overigens netjes, 1 op 14,5.
- Schakelbak is wat losser en soepeler geworden.
- Olie vooralsnog niet hoeven bijvullen.

Voor de rest blijven de punten zoals eerder geconstateerd (zie quote) van kracht. Ook de overall conclusie: prettige auto!
 

sitechris

Donateur
nee, denk het niet. Ik rijd alleen zakelijk met de auto en dus 99% van de keren alleen en in NL. Dus toppen is niet echt verstandig, laat staan zelf filmen terwijl ik aan het rijden ben.
 

bobby45

Actief lid
vakantie 1.4 tsi o2 top

Kan me er niet echt in vinden mijn motor pakt goed op ook bij volgas met caravan er achter voel geen dipje.

Ja het is een 1400 tje als je maar boven de 1300 tpm zit is er wel koppel.
in belgie op de auto bann en duitsland viel het mij niet tegen
Ik heb nooit onder de 80 de bult op gereden.
soms in de 4 maar toch zeker 100 in zijn 6 bij 2200 tpm hing hij niet meer aan het gas maar zelden dat ik de 122 paarden uit de stal moest halen.
O ja het verbruik zal wel zeer hoog zijn 1 op 10 schat ik.:super:
 

Wasmachineman

Forumguru
nee, denk het niet. Ik rijd alleen zakelijk met de auto en dus 99% van de keren alleen en in NL. Dus toppen is niet echt verstandig, laat staan zelf filmen terwijl ik aan het rijden ben.

Ook al rij je alleen zakelijk, je mag toch 500 km privé rijden!? :winkie:
Maar ik snap het wel! En rijden en zelf filmen is niet echt lekker natuurlijk.
 

sitechris

Donateur
vooral dat laatste is niet handig. Plus dat ik liever in Duitsland echt hard ga rijden, daar mag het ;). En dan zijn die 500 privekilometertjes wel heel snel erdoorheen.
 

sitechris

Donateur
ik hoop dat het vervolg heel saai gaat worden. Namelijk geen problemen en voor de rest prettig rijden ;). Maar ik heb iig geen spijt van de keuze. Octi is en blijft een fijne auto. Als ze bij de nieuwe versie drie minpuntjes wegslijpen (zijwindgevoeligheid, betere audio en geluidsisolatie wielkasten) dan heb je echt de best in class imo. En die minpuntjes zijn oplosbaar lijkt me. Sterker, in de aftermarket kun je de eerste twee wel oplossen (verlagen + grotere velgen) en upgrade van de speakers.
 

Michel

Forumguru
Bij mijn Octi blijft het na bijna 55.000 km in ieder geval nog steeds een saai verhaal, hetgeen natuurlijk alleen maar positief is.
Het grootste probleem dat ik momenteel heb is de geluidsproductie van de banden, want die zijn dusdanig gecupt, dat het niet altijd genieten geblazen is. Binnenkort gaan ze er in ieder geval af. De voorbanden moeten volgens mij sowieso worden vervangen. Bij mijn Fabia I waren de voorbanden ook na 60.000 km aan vervanging toe.

Ben zelf overigens wel erg te spreken over de audio. Die is toch wel weer een stuk beter dan bij de Fabia I, die eveneens 8 luidsprekers had.

Inderdaad een fijne reisauto, waar ik nog iedere dag met veel plezier in rijd.
 
Bovenaan Onderaan