Skoda navigatie of Apple Carplay

jesse_s93

Donateur
Ik gebruik sinds de Octavia de ingebouwde navigatie in circa 90% van alle gevallen. Enerzijds omdat de auto dan ook rekening houdt met het efficiënt gebruik maken van de elektromotor en de benzinemotor, en de route instructies worden weergegeven in het virtual cockpit en head up display. Daarnaast gebruik ik Google Maps soms nog om te checken of de navigatie wel de meest handige route selecteert.

Ik weet dat Apple Maps ook route-instructies geeft in het virtual cockpit, maar als ik dan via een Carplay app moet navigeren is dat toch Google Maps.
 
Laatst bewerkt:

Rhodez

Lid
Dank voor alle reacties! Na wat ervaring te hebben opgedaan deze week, ga ik denk ik voor Apple Maps. Invoer daarvan is inderdaad een stuk makkelijker dan die eigen Skoda navigatie, terwijl je wel ook de pijlen op het dashboard krijgt. Ook de stem vind ik prettiger dan de eigen Skoda navigatie. Wel ga ik via een proefabonnement binnenkort de kaart van de eigen navigatie proberen te updaten, zodat deze weer helemaal bij is voor het remmen e.d.
 

EdK

Forumguru
Stem ??
Is eerste bij een Navi wat ik doe en dat is het geluid uitzetten ervan......
Niets irritanter als je een goed nummer van Queen op hebt staan en die domme stem komt er doorheen dat je rechts moet.......... of links
 

Herzog Jan

Forumguru
Overigens gebruik ik naar volle tevredenheid TomTom Go i.c.m. Android Auto.
Voor mij de beste oplossing in Navigatie-Land.
 

EvdB

Actief lid
Ik gebruik al jaren, tot tevredenheid, Waze via Android Auto. Zeer accuraat en prettig in gebruik.
 

Rhodez

Lid
Heb ik ook geprobeerd, maar die geeft geen pijlen op het dashboard weer

Edit: aangezien de moderator het citaat heeft verwijderd: mijn reactie heeft betrekking op Waze, niet op Tomtom Go.
 
Laatst bewerkt:

Rhodez

Lid
Kort geleden heb ik toch maar even een proefabonnement van een maand op de eigen Skoda navigatie genomen om te zien hoe het bevalt. Daarbij valt het me op dat gedurende de rit een deel (en wisselend steeds gemarkeerd) van het gebied licht gekleurd is en het gebied daarbuiten wat donkerder. Eerst dacht ik dat misschien schaduwen van wolken oid moesten voorstellen, maar dat lijkt het toch niet te zien. Weet een van jullie wat die in de Skoda navigatie betekent en misschien nog wel meer: hoe ik dit uit kan zetten? Het is toch wel afleidend merk ik. Dank!

Waze heb ik trouwens ook even geprobeerd, maar dat vond ik niet echt wat. Meer alsof je een soort computerspelletje aan het spelen was met al die waze-tekentjes van andere rijders steeds op de kaart.
 

Rhodez

Lid
Dat updaten zal toch niet hoop ik? Als hij pas updatet als je ergens in een bepaald gebied rijdt, kan ie volgens kan hij alleen als wegen niet zijn veranderd de snelste route vinden…

Die range kan het ook niet zijn, want soms is een weg die ik rijdt onderbroken door een stukje donker en wordt ie iets verderop weer licht.
 

jesse_s93

Donateur
@Rhodez het zou wel te maken moeten hebben met de elektrische range, maar zoals je zegt, dat werkt niet zo goed. Ik heb het uitgezet aangezien het niet van toegevoegde waarde was en het naar mijn inziens niet goed werkte.
1703806367681.png
 

hemi24

Forumguru
Weergave van de elektrische range heeft bij een hybride inderdaad weinig nut, bij een volledig elektrische wagen is het daarentegen wel handig als je grotere afstanden rijdt.
 

Rhodez

Lid
Nou, heen en weer naar Oostenrijk heel mooi diverse navigatie-apps uit kunnen proberen. Hierbij mijn korte versie met bevindingen:

Skoda eigen navigatie
-
Mooie en duidelijke interface.
- File en ander oponthoud is accuraat
- Zelfs zichtbaar op de kaart hoelang wegwerkzaamheden duren
- Stem niet superprettig
- Prijzig

Apple Maps
-
Mooie kaart
- Zoomt niet automatisch ver uit, waardoor je op de lange afstand geen overzicht hebt. Wanneer je dat handmatig wel doet, zie je wel plaatsen maar zonder namen erbij.
- Duidelijke interface
- Hoewel het wel zo moeten kunnen, was er geen zichtbare rijstrookbegeleiding. Wel mondeling. Dus bijvoorbeeld bij grote knooppunten gaf de dame wel aan dat ik in de 3 linker rijstroken moest blijven, maar zag je alleen een pijl naar links op het scherm. Gek, want als ik op internet naar afbeeldingen van Apple Maps met Carplay zoek lijkt het wel mogelijk te zijn. Misschien heb ik een instelling verkeerd staan?
- De pijlen e.d. zijn zichtbaar op het dashboard bij de kilometerteller.
- Aangegeven maximum snelheden waren regelmatig onjuist. Dan stond er 80, terwijl je allang weer 130 of harder mocht.

Waze
-
Je kan dus zichtbaarheid van andere wazers gelukkig ook uitzetten
- Kaart is prima
- Veel in te stellen, waaronder stemmen
- Melding voor wegwerkzaamheden kwam regelmatig te laat, bijvoorbeeld 500 meter nadat de wegwerkzaamheden al bezig waren.
- Veel meldingen tussendoor, waardoor het afleidde. Waarschijnlijk kan ik dit wel apart instellen.
- Alle data gaat naar Google, privacytechnisch niet zo handig.

Google Maps
-
Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe kleurensamenstelling. Het kost mij teveel concentratie om de kaart goed te zien. Daarom al heel snel weer uit gezet.


Conclusie: voor de prijs zou ik Apple Maps waarschijnlijk willen blijven gebruiken, maar wanneer het complex en donker wordt bij knooppunten mis ik die rijstrookbegeleiding wel echt. Doe ik nou iets verkeerd of is die rijstrookbegeleiding in de Octavia toch niet te gebruiken?
 

Rallye

Forumguru
Je hebt betaald om de navigatie-feature te unlocken? Want hoezo is de navigatie van Skoda zelf dan duur? Of gaat het je om de live verkeersinfo (waarvoor een abonnement nodig is)?

Ik navigeer overigens meestal op Flitsmeister via Carplay.
 

Rhodez

Lid
Het gaat inderdaad om het abonnement voor de live verkeersinfo en actuele kaarten. Heb nu voor een maand een proefabonnement genomen, maar als je dat een jaar wilt kost het 49 euro.
 
Bovenaan Onderaan