Skoda navigatie of Apple Carplay

Rhodez

Lid
Met de aankoop van de Skoda sta ik ook voor de keuze om te betalen voor Skoda navigatie of om bijvoorbeeld Google Maps of Apple Kaarten als via Apple Carplay navigatie te gebruiken. Is er eigenlijk nog een specifiek voordeel om de navigatie van Skoda zelf te gebruiken?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik gebruik de Skoda navigatie en Apple Maps dwars door elkaar, met beide prima ervaringen. In mijn huidige O3 zijn kaartupdates gratis te downloaden. Nadeel is natuurlijk dat het altijd enige tijd achter loopt.

Als je moet betalen zou ik altijd voor Google Maps dan wel Apple Kaarten gaan. Apple heeft de laatste tijd Kaarten echt goed voor elkaar met real time verkeer, vaste flitspalen etc. Google is uiteraard ook gewoon goed. Beide kan je via Apple CarPlay gebruiken in de dashboard modus, dus met split screen. Zie je ook nog welke muziek je afspeelt.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik gebruik de ingebouwde navigatie in mijn O3 zelden. Verkeersinformatie is veel minder nauwkeurig, maar de grootste ergernis is het omslachtige invoeren van een bestemming t.o.v. Google Maps.
Ook zijn de routes van Google veel beter
 

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van het type Skoda wat je gaat rijden: met de Skoda navigatie (i.c.m. ACC) kun je ook gebruik maken van automatisch afremmen voor bochten/kruispunten/rotondes/ e.d.
 

Rhodez

Lid
Afhankelijk van het type Skoda wat je gaat rijden: met de Skoda navigatie (i.c.m. ACC) kun je ook gebruik maken van automatisch afremmen voor bochten/kruispunten/rotondes/ e.d.
Ja, dat heb ik nu inderdaad. Moest er in het begin enorm aan wennen overigens, maar heb het gevoel dat hij zo efficiënt mogelijk remt, zodat je zoveel mogelijk energie weer teruglevert door het remmen. Maar dat doet hij dus ook zonder actuele verkeersinformatie.
 

hemi24

Forumguru
In mindere mate en afhankelijk van welk profiel van de Drive Mode je gebruikt.
Als je via CarPlay navigeert zul je dus minder autonoom kunnen rijden.
 

Rallye

Forumguru
Voor mij een volkomen overbodige functie, maar goed, daar gaat het hier niet over.

@hemi24 Kun je uitleggen waarom je minder autonoom zou kunnen rijden als je niet de ingebouwde navigatie gebruikt? Is dat omdat de auto dan niet afremt voor je volgende afslag of zo? Omdat hij niet weet waar je heengaat?
 

Smeeuwis

Donateur
Precies dat. Het gaat hier over predictive adaptive cruise control of pACC, deze reageert op zowel de bebording (verkeersbordherkenning) als op de navigatiekaart informatie. Die laatste heeft het systeem niet als je navigeert via Apple of Google, Waze of Flitsmeister. Ik ga er daarbij gemakshalve even vanuit dat je moet navigeren om de pACC te gebruiken. Het zou natuurlijk kunnen dat de auto hoe dan ook reageert op de kaart informatie in het infotainment systeem zonder dat je daadwerkelijk navigeert (hij weet immers wel gewoon waar hij is via GPS) maar dat weet ik (nog) niet. Kan ik pas testen als de Enyaq geleverd is. Maar dat kan je zelf ook testen als je auto inderdaad over pACC beschikt.

Schijnt in NL overigens niet geweldig te werken gezien de onbetrouwbaarheid van de verkeersbordherkenning. In DU schijnt het veel beter te zijn. In de Enyaq kan je het predictive gedeelte van de ACC uitzetten voor de verkeersbordherkenning, dan reageert hij alleen op de kaartinformatie. Ik weet niet of dat ook voor een O4 geldt.
 

Antera

Donateur
PACC werkt ook zonder het gebruik van je oem navigatie. Die werkt ook zonder die route geleiding.

Dus ik gebruik Google maps en bovenstaande functie werkt gewoon door
 

Smeeuwis

Donateur
Scheelt mij weer testen :cool: .
Dan kan @Rhodez dus gewoon lekker via Carplay navigeren en ook de pACC gebruiken, iedereen blij. En ik in januari ook :yeah:
 

hemi24

Forumguru
aanvullend op voorgaande reacties: bij actieve routegeleiding remt de wagen ook automatisch voor uitvoegstroken e.d. Dat is dus net een stukje autonomer als dan dat je gebruik maakt van bijv. Google Maps of Apple kaarten.
pACC heb ik uitgeschakeld, aangezien ik altijd de snelheid minimaal 5 km/h hoger heb staan dan de geldende snelheid.
Heb er gewoon een hekel aan om langzamer te rijden, dan wat toegestaan is…

:arghh:
 

Rhodez

Lid
Dank voor alle reacties. Volgens mij is de conclusie dat pACC wel werkt als je een andere navigatie gebruikt, maar minder goed. Wat mij ook opvalt in de reacties is dat de verkeersinformatie minder zou zijn. Herkennen anderen dat ook? Reden van vragen is dat ik onlangs de nieuwe kleurensamenstelling van Google Maps heb gekregen en die absoluut niet fijn vindt. Sterker: ik ben echt verward en het kost mij extra moeite om de route goed te zien, waardoor de concentratie van het autorijden minder is. Ik ben dus toch maar op zoek gegaan naar een alternatief. Apple Kaarten werkt op zich ook, maar die doet met kruispunten weer iets geks: dan gaat hij van 3D ineens naar 2D (je krijgt bovenaanzicht).
 

Rallye

Forumguru
Dat is anders dan hierboven gesteld. Ik kan mij voorstellen dat het systeem afremt voor een afslag waarvan hij weet dat je die gaat nemen, omdat je navigatie hebt ingesteld, die die afslag adviseert. Als je navigeert met een app, weet het systeem niet dat je de afslag gaat nemen en remt dus niet zelf. Volgens jou is dat dus niet zo?
 
Ik heb mijzelf enkele keren verplicht om de OEM navi te gebruiken, maar kan er niet aan wennen. Ingewikkeld en onlogische wijze van adressen invoer, onduidelijk en niet snel.
Ik gebruik nu al jaren de navi app Waze. Gratis, up to date, simpel te gebruiken. Gekoppeld aan je agenda, waar je de plaats van je afspraak inzet en Waze geeft dit in je keuzemenu aan, hoef je alleen maar te bevestigen en rijden maar. Daarnaast worden flitsers,files, gevaren op de weg en meer onveilige situaties netjes weergegeven. Ik rij ongeveer 60.000km per jaar en Waze heeft mij nooit teleur gesteld, zelfs niet in het buitenland.
Natuurlijk via iphone en carplay op het navigatiescherm.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Herkenbaar, ik heb in mijn Enyaq welgeteld 1 x de inbouwde navi gebruikt en aansluitend besloten deze niet meer te gebruiken...
Gebruik een mengelmoes van Google Maps, Flitsmeister of Apple kaarten... Waarbij ik de laatste tijd wel merk dat FM steeds vaker rare route-kronkels maakt, dus op dit moment is de standaard Google Maps.
 
Bovenaan Onderaan