Skoda Kodiaq: bere-sterk

Tassin

Forumguru
De Skoda Kodiaq is een compleet andere auto dan de VW Tiguan en Seat Ateca. De Skoda is een stuk groter en gaat juist de concurrentie aan met de allergrootste SUV's. En terwijl die vaak de focus leggen op luxe en uitstraling, kiest Skoda voor functionaliteit. Op die manier weet de Kodiaq zich echt te onderscheiden van het bestaande aanbod.

http://www.autozine.nl/text/1426.html
 

afa3525

Actief lid
In het topic over vergelijking Kodiaq vs Tiguan is ook wat gesprek ontstaan over de vaardigheden van de Kodiaq in moeilijk terrein. (Drassige wei, sneeuw)

Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met de voorwiel aangedreven (dus niet 4x4) meest voorkomende Kodiaq’s in dit terrein. Wat levert de grotere bodemruimte op?

Op bv. Youtube zie ik vooral 4x4 filmpjes. Maar gaan er ook weleens normale Kodiaq’s off-road?

Maw.: Hoe beresterk is de Kodiaq?
 

Japanese Power

Donateur
Ja hoor, wel vaker, maar wat is nu echt off-road met een 2WD, je hebt meer bodemvrijheid, meer kunststof bescherming rondom, maar verder is een Kodiaq met 2WD gewoon een SUV voor op de weg...

Daarnaast denk ik dat de meeste forumleden met hun beer liever op de verharde weg rijden dan in de modder. Ik heb nu een creme-witte beer in plaats van een moon-white, puur vanwege het vuil van ruim 6 maanden wat er op en in zit, inclusief de zomervakantie op de stof en modderweggetjes van het platteland van DK deze zomer ;)
 

leon-cupra

Forumguru
“De ruimte op de achterbank is overweldigend” .... uhhh nope :nono::nono:
Vorig jaar met de buurman zijn kodiaq meegereden. Achter buurman gezeten met mijn knieën in mijn nek :nono::nono:
Nu buurman is niet van de kleinste maar in onze Superb is er achteraan vééél meer beenruimte.
 

Herre

Senior Member
“De ruimte op de achterbank is overweldigend” .... uhhh nope :nono::nono:
Vorig jaar met de buurman zijn kodiaq meegereden. Achter buurman gezeten met mijn knieën in mijn nek :nono::nono:
Nu buurman is niet van de kleinste maar in onze Superb is er achteraan vééél meer beenruimte.
Dat lijkt me wat overdreven. Met 2.05 ben ik zeker niet klein en achter mijn maatstoel, kan je echt nog riant zitten. Vergelijken met een superb kan ik het niet, maar ik kan er nog redelijk comfortabel zitten een kleiner iemand riant. Bank misschien naar voren geschoven voor veel bagage / passagiers op derde rij?
 

leon-cupra

Forumguru
Buurman is zeker niet groter dan 2m. Dat de bank naar voor stond, geen idee. Maar ik moest mijn knieen volledig naar buiten keren om erachter te kunnen te zitten. Wat "win" je met de bank naar achter te doen? 10cm? Dan ging ik nog net met mijn knieen tegen de rugleuning zitten. :arghh:
 

Herre

Senior Member
Buurman is zeker niet groter dan 2m. Dat de bank naar voor stond, geen idee. Maar ik moest mijn knieen volledig naar buiten keren om erachter te kunnen te zitten. Wat "win" je met de bank naar achter te doen? 10cm? Dan ging ik nog net met mijn knieen tegen de rugleuning zitten. :arghh:

nog nooit opgemeten, maar ik gok zeker meer dan 10cm.
 

EdK

Forumguru
Leon zou een bus kopen als ik jou was, kun je er twee bedden achterin bouwen zodat je languit kunt liggen.

Of ff morgen naar je buurman gaan en opnieuw gaan passen met de bank geheel naar achter !!
Kijk wel uit dat je dan niet tussen voorstoel en achterbank valt....:koffie:

:pieker::banghead::cheers:
 

elsinga

Forumguru
Nu ken ik de Superb niet qua ruimte, maar in mijn Kodiaq is het verschil in ruimte heel erg merkbaar tov de Octavia die ik hiervoor had. Maar dan wel met de bank naar achteren, want op de voorste stand is het net zo krap (als het al niet net iets krapper is).

Dus ook in een Kodiaq kun je er voor zorgen dat je achterin krap zit.
 

afa3525

Actief lid
Gister nog even getest. Voorstoel volledig naar achter en achterbank volledig naar voren, dan wordt het wel krap. Maar dan is je kofferbak ook wel meteen giga en veel groter dan superb. 5B14A8AE-0275-40BE-970A-64DA0892A090.jpeg 5B14A8AE-0275-40BE-970A-64DA0892A090.jpeg
 

Bijlagen

  • 79F397FB-1FCE-4F1C-A569-8E633B072F1C.jpeg
    79F397FB-1FCE-4F1C-A569-8E633B072F1C.jpeg
    248 KB · Weergaven: 109

Racer01

Senior Member
Heb zowel de SuperB gehad en nu ruim een jaar de Kodiaq. Qua beenruimte achterin is de SuperB echt heel ruim. In de Kodiaq scheelt het echter ook niet heel veel moet ik zeggen en je zit achterin wat hoger dan in de SuperB. Zoals @leon-cupra het beschrijft is wel heel erg overdreven in mijn optiek. Maar ben blij met de ruimte van de Kodiaq want grote voordeel is wel dat er nog een derde zitrij in zit :yeehaa:
 

Racer01

Senior Member
En nog wat foto's voor de verschillen, lijkt me mee te vallen.
 

Bijlagen

  • KodiaqvsSuperb_verschil_lengte_in_beeld.jpg
    KodiaqvsSuperb_verschil_lengte_in_beeld.jpg
    979,1 KB · Weergaven: 136
  • KodiaqvsSuperb_schuin_voor.jpg
    KodiaqvsSuperb_schuin_voor.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 145
  • Kodiaq_neus.jpg
    Kodiaq_neus.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 132
  • KodiaqvsSuperb_verschil_lengte_in_beeld.jpg
    KodiaqvsSuperb_verschil_lengte_in_beeld.jpg
    979,1 KB · Weergaven: 111

leon-cupra

Forumguru
De knieën in de nek was dan ook figuurlijk bedoeld. Zie mijn volgend bericht daarop. Moest met mijn knieën naar buiten gedraaid. Mijn knieën tegen elkaar ging niet lukken, dan zat de stoel in de weg. Moest mijn buurman hem achter zichzelf zetten, dan zat hij letterlijk met zijn knieën in de nek.
 
Bovenaan Onderaan