Tja, mijn Passat 3B had 3,5 ton erop en overleed aan een druipneus...
Ik reed zonder te remmen achterop een auto, langzaam genoeg om de airbags niet uit te laten gaan. Hard genoeg voor het activeren van de gordelspanner, het intrekken van de stuurkolom en lekke airco- en koelradiatoren.
Motor was nog niets mis mee. .. ha, was die.maar op tijd afgeslagen !
Ik hoop toch dat deze 2.0 TDI 16V net zolang meegaat als de 1.9Tdi.
@JeSko ik rij ook langere stukken van 100 of meer km's. Jij rijdt naar ik begrijp veel korte stukken. Dat scheelt een stuk voor de olie en motorslijtage.
Maar er zijn 1.6tdi's te koop die 4-5 ton op de teller hebben, vaak ex-taxi.
Ah, laat jij dan je auto zo lang houden tot die 2-3 ton op de teller heeft. Dan ben je al jaaaren verder.
Als je volgens het boekje wisselt, dus elke 30dkm of 2 jaar, moet het toch gek lopen dat dat niet voldoende is.
Ik meen dat een oliewissel al snel € 85 kost. Voor dat geld kan je ook diesel kopen en een flink eind rijden zodat de motor echt goed warm wordt. Kom je ook nog eens ergens waar je niet wilde zijn (Brugge, Brussel, Doornik, Gent, Namen, Alkmaar, Maastricht zijn de moeite waard).
Ondanks ook de >100km lange stukken die ik regelmatig rij, draait mijn motor soepeler als ik op vakantie zo'n 1000 km op een dag heb gereden.
Mijn broer heeft een keer na 100dkm ! de olie in zijn 1.9tdi gewisseld. Hij heeft de auto met 4,X ton op de teller met gewoon werkende motor ingeruild. Hij reed op vakantie daarmee naar Spanje.