Skoda Fabia 1.4 16v olie vervangen

Jelle1404

Nieuw lid
Hallo ik heb een vraag, ik moet mijn olie vervangen en volgens internet moet ik perse 5w30 C3 erin doen.


Nu is mijn vraag moet ik perse die olie in mijn Skoda doen
 

turboturbo

Forumguru
Je mag kiezen uit verschillende diktes, zolang je maar aan de ACEA specificaties voldoet.
Dus een 5W40 kan dikwijls ook.

Je kunt uitgebreid olie krijgen via de site van kroon oil op kenteken.
 

Tees

Donateur
ACEA C3 is totaal niet nodig! Formeel moet je voldoen aan de VW502.00 norm, en die is heel breed, van volsyntheet tot mineraal. 5W30 is standaard, 5W40 of zelfs 10W40 kunnen ook volgens de norm. Ik had in m'n F1 met 1.4 16V eerst 5W30 volsyntheet erin, ben vanwege olieverbruik naar 5W40 gegaan en dat heeft t verbruik flink omlaag gebracht.

Ik gebruikte zelf Shell Helix Ultra 5W40, online 5L voor zo'n €32. Ik ben zelf wel fan van een volsyntheet, heb t niet zo op minerale olie.
 

Ted

Forumguru
5W40 kan ook en vooral in de zomer een prima keuze en voor de winter 5W30. Maar als je weinig rijdt kies ik voor de 5W40 omdat deze bij zware belastingen in de zomer een prima bescherming biedt. Rijd je veel in hoog toerental dan is 5W30 beter en schakel je heel snel door dan is de 5W40 in mijn ogen beter.

Ook je hydraulische klepstoters kunnen zich laten horen, is dat het geval probeer de 5W40.

5W30 is ook iets voordeliger in brandstof verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Gaat al weer 150dkm Lidl W5 5W30 Long life VW 507 à € 6 per liter in mijn auto.
Net weer na 36dkm laten vervangen, nooit bijvullen. Is 2.0TDI.

Als het warmer is gooi ik dezelfde olie ook in de 3 cilinder Trevis van mijn vrouw. Daar hoeft het geen Long life te zijn, maar wel 5W30.
 

Cordoba

Forumguru
Een dieselblok heeft wel andere olie nodig dan de 1.4 16V van de TS, al is de vraag welk blok (motorcode, of vermogen/bouwjaar) dat precies is.
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn er maar twee 1.4 16v versies geweest in de F1 geweest toch, de BBY of BBZ (die vrijwel hetzelfde is). Qua olie zal het iig niet uitmaken lijkt me.
 

Eltjo

Forumguru
Lijkt me toch als 5W30 wordt voorgeschreven, dat 5W30 LL alleen maar beter zou kunnen zijn.
Als er korte afstanden mee worden gereden zou ik ook een olie gaan die bij lagere temperaturen ook dun is.
 

Tees

Donateur
5W30 is bij koude motor dezelfde viscositeit (dikte) als 5W40, daar zit t m niet in. Overigens kan je je afvragen of je bij kortere stukken rijden niet juist eerder een visceusere olie wil gebruiken vanwege de verhoogde smering van een hogere viscositeit.

Overigens is olie voor een diesel over het algemeen wel wat anders dan olie voor een benzinemotor. Kzou het zelf niet willen mixen, maar ik gebruik dan ook alleen A-merk volsyntheet. Het prijsverschil als je online shopt is t niet, die Shell Ultra is bijna even duur als de hier aangegeven Lidl olie...ik zou t dan wel weten...
 

Eltjo

Forumguru
Waar? 4 liter 5w30 VW507? Wel eens gezocht naar goedkoop alternatief, maar niet gevonden.
Lidl heeft deze slechts een paar keer per jaar in de winkel staan.
Net zo min als bij brandstof, hang ik geen olie-religie aan.

Verder heb ik toen ik de 3B Passat kocht, geïnformeerd bij de VW werkplaatschef. Op mijn vraag waarom er een iets andere olie in de rode D, rode I moest dan in alleen rode I motor, antwoordde hij dat ze in de werkplaats dezelfde olie er in deden. Het was alleen zinnig als je het vaak het uiterste van de motor vroeg.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er maar twee 1.4 16v versies geweest in de F1 geweest toch, de BBY of BBZ (die vrijwel hetzelfde is). Qua olie zal het iig niet uitmaken lijkt me.

Ik denk dat het er eerder 10 dan 2 zijn, een aantal 75 pk en een aantal 100 pk versies: AUA, AUB, BBY, BBZ, BKY en volgens mij mis ik er nog een aantal.
 

Tees

Donateur
@eltjo2 je hebt gelijk, de LL is wel wat duurder idd (iig de VW504, VW507 weet ik niet). Maar dat heeft TS iig niet nodig, dat scheelt!
 

Eltjo

Forumguru
Daarin heb jij natuurlijk weer gelijk @Tees.
Eerder deed ik elke jaar de gewone olie (tot 15 dkm) in mijn Passat 3BG en verving die pas na een jaar ofwel 20-25dkm.
Ook kon in deze LL olie met 30dkm wisselinterval. En volgens mij volgens het boekje tot 40 of 50 dkm, wat VW later heeft teruggedraaid tot 30dkm !
Voor de huidige motor wordt alleen LL voorgeschreven met max. 30dkm interval.

Ik vraag me af hoe dat zit met die LL. Olie verliest op zich z'n smering niet.
Zitten daar langer werkende additieven in die nuttig kunnen zijn bij voorkomen van b.v. sludge in een auto waar (te) veel kleine stukjes mee worden gereden of hoe zit dat?
Dat was eigenlijk het idee dat ik had om idem 5W30 (o.a.voorgeschreven) LL in de auto van m'n vrouw te gooien waar nu sludge onder de dop zit.
 

JeSko

Forumguru
Ik laat mijn olie om de 10.000 vervangen. Kost telkens wat maar op termijn is het goed voor m'n auto.
 

Tees

Donateur
Olie is een ingewikkeld goedje. Ik ben nota bene chemicus, en ik heb er wel wat tijd aan besteed om het te begrijpen, maar ook ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet. De fabrikanten houden ook erg graag de kaken op elkaar, dus info vinden is ook moeilijk. Zelfs de VW normen heb ik niet online kunnen vinden...

Ik denk dat er inderdaad meer of andere additieven in LL zitten die o.a. sludge en andersoortige afbraakproducten tegengaan. En in m'n 1.2 TSI gooi ik nu ook uit voorzorg LL VW504.00 erin en vervang die dan toch elk jaar. Was overigens ook omdat het prijsverschil online tussen een A-merk volsyntheet VW502 en VW504 maar beperkt was (iets van €8 voor 5L), dan neem ik liever t zekere voor t onzekere, zeker bij de TSI motoren, die toch wat gevoeliger zijn voor de soort olie (schijnt...)
 

Eltjo

Forumguru
Tja, mijn Passat 3B had 3,5 ton erop en overleed aan een druipneus...
Ik reed zonder te remmen achterop een auto, langzaam genoeg om de airbags niet uit te laten gaan. Hard genoeg voor het activeren van de gordelspanner, het intrekken van de stuurkolom en lekke airco- en koelradiatoren.
Motor was nog niets mis mee. .. ha, was die.maar op tijd afgeslagen !
Ik hoop toch dat deze 2.0 TDI 16V net zolang meegaat als de 1.9Tdi.

@JeSko ik rij ook langere stukken van 100 of meer km's. Jij rijdt naar ik begrijp veel korte stukken. Dat scheelt een stuk voor de olie en motorslijtage.
Maar er zijn 1.6tdi's te koop die 4-5 ton op de teller hebben, vaak ex-taxi.
Ah, laat jij dan je auto zo lang houden tot die 2-3 ton op de teller heeft. Dan ben je al jaaaren verder.
Als je volgens het boekje wisselt, dus elke 30dkm of 2 jaar, moet het toch gek lopen dat dat niet voldoende is.

Ik meen dat een oliewissel al snel € 85 kost. Voor dat geld kan je ook diesel kopen en een flink eind rijden zodat de motor echt goed warm wordt. Kom je ook nog eens ergens waar je niet wilde zijn (Brugge, Brussel, Doornik, Gent, Namen, Alkmaar, Maastricht zijn de moeite waard).

Ondanks ook de >100km lange stukken die ik regelmatig rij, draait mijn motor soepeler als ik op vakantie zo'n 1000 km op een dag heb gereden.

Mijn broer heeft een keer na 100dkm ! de olie in zijn 1.9tdi gewisseld. Hij heeft de auto met 4,X ton op de teller met gewoon werkende motor ingeruild. Hij reed op vakantie daarmee naar Spanje.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan