Skoda connect

Voscour1983

Actief lid
Ik heb in 2015 een nieuwe Passat gehad en die had het ook voor 1 jaar.
Overigens is het niet zo dat de auto zonder geen file informatie krijgt, die komt nog steeds via (volgens mij) RDS. Beter gezegd mijn auto heeft geen abonnement voor verkeer maar weet wel degelijk waar de files staan.

Oh en niet te vergeten, je kunt je smartphone aansluiten en daarmee navigeren die heeft wel online verkeersinformatie.
De nieuwe auto's/navisystemen maken blijkbaar geen gebruik meer van RDS/RTTI; enkel via connect abonnement.
Ik wacht nog even op response van dealer/fleet manager.
Natuurlijk is smartphone aansluiten een optie (al is Carplay ook niet foutloos helaas), maar die navigatie krijg je dan weer niet op de virtual cockpit.

Wat betreft prijspeil vergelijking met de andere merken; voor 50k (kon ik destijds) ook een a4 en passat incl uitgebreide navigatie rijden; dus die opmerking vind ik niet relevant.
 

Voscour1983

Actief lid
Ik snap niet zo goed wat prijspeil te maken heeft met een cruciale functionaliteit van het navigatie systeem (columbus); die blijkbaar na 1 jaar verdwijnt mits je niet voor online services gaat/wil betalen.
 

hemi24

Forumguru
…zo snap ik niet waarom die paar tientjes per jaar zo’n issue is op een auto van 50k…

Liever 55k voor een gelijkwaardig uitgeruste Tiguan betalen met 3 jaar online connect, i.p.v. 50k voor een Kodiaq met 1 jaar connect..?

:sterretjes:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb de auto ff niet bij de hand, maar in de handleiding kom ik het volgende nog immer tegen, zelfs op mijn navigatie, vergelijkbaar met de Amundsen, dus niet eens de duurste:

IMG_2072.png
 

Voscour1983

Actief lid
…zo snap ik niet waarom die paar tientjes per jaar zo’n issue is op een auto van 50k…

Liever 55k voor een gelijkwaardig uitgeruste Tiguan betalen met 3 jaar online connect, i.p.v. 50k voor een Kodiaq met 1 jaar connect..?

:sterretjes:
Laat ik het even omdraaien; waarom bieden ze dit niet bij Skoda aan als standaard?
Tot de FL was 3 jaar care connect inclusief (ook bij amundsun), en nu moet ik bij nieuwe auto naar de kleine lettertjes zoeken & uitzoeken wat care connect inhoud. Ondanks navigitie pakket als optie, toch (onvoorziene) additionele kosten. En dat 1 jaar na aanschaf auto. Echt treurig.

Het gaat me niet om die paar tientjes, maar om het uitkleden van opties waar je mijn inziens behoorlijk voor hebt betaald.
Zie nu net dat zelfs de nieuwe T-roc op de basis versie na, WE connect+ inclusief is de eerste drie jaar.

TP geprobeerd, dit is enkel het onderbreken van de media om het verkeersbericht op de radio te laten horen.

Ik ben zwaar teleurgesteld in deze gang van zaken.....Simply Stupid Skoda
 

Rallye

Forumguru
Ah, right. Dus de TP beïnvloedt de navigatie niet meer? Daan ben je wel haast gebonden aan het betalen - of je navigeert via Carplay/Android Auto.
 

hemi24

Forumguru
Tot de FL was 3 jaar care connect inclusief (ook bij amundsun), en nu moet ik bij nieuwe auto naar de kleine lettertjes zoeken & uitzoeken wat care connect inhoud. Ondanks navigitie pakket als optie, toch (onvoorziene) additionele kosten. En dat 1 jaar na aanschaf auto. Echt treurig.

Ik had had een 2020 Kodiaq van vóór de facelift, en ook toen was het al Max 1 jaar…
De facturen van 2021 en 2022 kan ik je nog wel laten zien.

Je klinkt een beetje als een zeurende leaserijder die er ineens achter komt dat hij/zij zelf een bedrag moet betalen!
 

Rallye

Forumguru
Ik heb vanavond de Nederlandse manual van de Golf gekregen. Daar wordt verschil gemaakt tussen “verkeersinformatie” en “verkeersmeldingen”. Het wordt niet duidelijk gemaakt of alleen de internetdata de route beïnvloeden. Waarom zeg jij dat @Voscour1983 ?
 

CharlesTucker

Forumguru
Laat ik het even omdraaien; waarom bieden ze dit niet bij Skoda aan als standaard?
Dat is simpel, omdat ze denken dat ze er op deze manier meer aan verdienen. Op korte termijn is dat natuurlijk ook zo, maar ik (en jij waarschijnlijk ook, en vele anderen), nemen dat mee in het beslissngsproces bij de volgende auto, wat de kans kleiner maakt dat het weer een Skoda wordt. Ik denk dat ze zich op de langere termijn lelijk in de vingers snijden met deze aanpak. Maar goed, ik ben dan ook niet heel commercieel ingesteld, en heb weinig kaas gegeten van marketing.

Overigens komt die live verkeersinformatie (in mijn Skoda) van TomTom, daar zal Skoda ook wel de rekening van krijgen, die ze vervolgens doorspelen naar ons, hun klanten.
 

hemi24

Forumguru
Misschien kan ik niet zo goed rekenen, maar ik betaal liever een paar keer een paar tientjes, dan dat ik een paar duizend extra moet neerleggen en dan na 3 jaar ook nog per jaar meer moet betalen… :arghh:
 

Voscour1983

Actief lid
Ik had had een 2020 Kodiaq van vóór de facelift, en ook toen was het al Max 1 jaar…
De facturen van 2021 en 2022 kan ik je nog wel laten zien.

Je klinkt een beetje als een zeurende leaserijder die er ineens achter komt dat hij/zij zelf een bedrag moet betalen!
Ik zou niet weten waarom ik als lease rijder hier niet over mag zeuren.
Jij klinkt een beetje als een skoda verkoper die een vreemde/slecht gecommuniceerde verkoopstrategie loopt te verdedigen ;)

Als particuliere rijder zou ik mij al helemaal geschoffeerd voelen, een budgetmerk is skoda al lang niet meer.
En nogmaals geef dan ook niet de optie voor een uitgebreid navigatie pakket. Óf zet er duidelijk bij dat je na 1 jaar verplicht bent om een abonnement á xxx euro af te nemen om van alle functionaliteiten van het systeem gebruik te kunnen(/mogen) maken.

Duidelijke communicatie is cruciaal voor een lange en bovenal goede relatie met je klanten (of dit nou prive- of lease-rijders betreft).
Het is enkel mijn mening dat ze hier de plank misslaan.

Wat betreft het rekenen, natuurlijk. Maar dan moet je wel bij aanvang weten wat de rekensom gaat zijn.
 

Japanese Power

Donateur
Óf zet er duidelijk bij dat je na 1 jaar verplicht bent om een abonnement á xxx euro af te nemen om van alle functionaliteiten van het systeem gebruik te kunnen(/mogen) maken.
Lees je koop/lease overeenkomst maar eens goed door en dan met name de kleine lettertjes. Ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. De firma Pon heeft zich daar keurig ingedekt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat dergelijke services geld kosten vind ik niet heel vreemd, ook niet bij een auto 50K of meer. Het inwinnen en beschikbaar stellen van de data gedurende de tijd dat de auto gebruikt wordt kost nou eenmaal ook (veel) geld gedurende die tijd.

Het is aan de fabrikant/verkoper om te bepalen hoe hij dat terug wil verdienen, eenmalig door in feite de koper bij aankoop een investering te laten doen, of verspreid over de tijd middels een abonnement. Het is aan de koper dat al dan niet te accepteren (en bij niet accepteren iets van een ander merk te kopen, of simpelweg geen gebruik te maken van de service na afloop van de bij de aanschaf ingegrepen periode.

Dat gezegd hebbende, communicatie daarover mag wel wat duidelijker, ik vermoed dat @Voscour1983 vooral daarop doelt. Momenteel staat al het positieve in glanzende grote letters, met daarnaast foto's van heel blije mensen, in de folder. De minder positieve zaken staan in een zeer uitgebreid document in heel kleine lettertjes. Om de bedoelde rekensom netjes te kunnen maken moet je dus wel heel erg je best doen. Dat heet marketing, ik snap het ergens wel, maar het is wel wat doorgeslagen. De verhouding tussen reclame maken en informatie geven mag wel wat anders.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben het wel met @Voscour1983 eens dat die informatie niet echt af te lezen is uit het brochure materiaal. Heb net even de brochures en prijslijsten van de Superb en Enyaq bekeken. Daar staat wat wat in over online verkeersinformatie, maar dus niet dat je een abonnement nodig hebt om verkeersinformatie te ontvangen. Overigens vind ik dat nog steeds moeilijk om aan te nemen, de MIB3 is gewoon de opvolger van het systeem zoals ik het heb (MIB2) en die haalt gewoon verkeersinformatie op zonder abonnement. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat met de nieuwe systemen niet zou kunnen.

Dan nog een kritische note over verkeersinformatie in Nederland.. Ik heb 13 jaar naar de randstad gereist voor mijn werk (vanuit de regio Nijmegen). Mijn ervaring is dat je we gewoon beter in de file aan kunt sluiten dan alternatieven proberen te vinden. Dat doet namelijk iedereen met als gevolg dat ook die routes helemaal vol staan, wat bij mij tot nog veel meer frustratie leidde dan het in de file staan. Als je dat toch perse wilt is google maps sowieso beter qua verkeersdrukte dan de onboard navigatie. Moet eerlijk zijn, dat was in 2015, ik weet niet hoe het vandaag is. Persoonlijk ga ik er geen geld aan uitgeven in ieder geval.
 

Rallye

Forumguru
@CharlesTucker vandaag ook mijn vraag aan @Voscour1983 waar hij vandaan heeft dat MIB3 geen acht meer zou slaan op RDS.

@Bakkertje In Nederland (ergens anders weet ik niet) geeft RDS alleen info over snelwegen. Bij een nieuw routevoorstel ziet het systeem dus niet dat het onderliggende wegennet ook vol staat. In Duitsland krijg je ook info over spookrijders en "Gegenstände auf der Fahrbahn". Erg nuttig, maar in Nederland nog nooit gehad.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rallye vanmorgen even gekeken als ik op de traffic knop druk staat er TMC boven in het scherm als bron waar de verkeersinformatie vandaan komt. Vroeger toen ik een abonnement had stond daar iets als wlan ofzo.
Wat ik begrijp wordt TMC via RDS verstuurd over het FM signaal.

En ja dat is inderdaad alleen voor de hoofdwegen.
 

Voscour1983

Actief lid
Inderdaad gaat het mij om de manier van communiceren/gebrek aan communicatie.
Dat je daarvoor de kleine lettertjes moet induiken vind ik not-done.

TMC/RDS/traffic knop; allen niet beschikbaar met het MIB3 systeem. Zie de vele andere topics hier (zoek op TMC) voor andere modellen.
Het is echt onderdeel van het verdienmodel dat men hanteert.

Het enige wat je kunt instellen, maar dan niet geïntegreerd met het navi systeem, is dat je media/audio onderbroken word voor de gesproken verkeersinformatie via de radio.

Echte alternatieve routes binnendoor volg ik ook bijna nooit; amper tijdswinst en je komt door straten die niet berekend zijn op het verkeer en zorgt zo voor overlast voor de omwonenden.
Het gaat me meer op de “logische” opties die je hebt van bijv. Den Haag naar Leeuwarden. Dan is het gewoon fijn dat je die info op het ingebouwde navi hebt.

De dealer geeft waze/google als opties, maar echt enthousiast ben ik nog niet met de stabiliteit van carplay. En dat kun je wederom de route niet op virtuele cockpit zien.

Stukje introductie van connect van skoda zelf;
“Maak kennis met Škoda Connect, de onlinediensten waarmee je meer uit je dag haalt! Met Škoda Connect kun je vanuit je huis zien of je auto op slot zit, waar deze geparkeerd staat en nog veel meer. Met deze dienstenpakketten krijgt je auto een groot aantal nieuwe functies op het gebied van entertainment, gebruiksgemak en je persoonlijke veiligheid. Škoda Connect maakt het rijden in een Škoda nog comfortabeler en veiliger en is af- fabriek leverbaar,”

Pas als je verder klikt blijkt dat verkeersinformatie ook deel uitmaak van deze “dienst”.

Ik heb dealer wel gevraagd naar de betekenis van Columbus lifetime mapcare. Dit staat namelijk wel als zodanig in de brochure/prijslijst opgenomen als standaard. het antwoord was dat de auto automatisch de laatste updates voor de kaarten download.
Ik wacht nog op antwoord hoe dat gaat werken in combinatie met de info die ik in systeem terugvind (zie plaatje). Ben benieuwd….
 

Bijlagen

  • 0370D79F-2AAB-44DB-817D-830F48D6EA6E.jpeg
    0370D79F-2AAB-44DB-817D-830F48D6EA6E.jpeg
    104 KB · Weergaven: 16

Rallye

Forumguru
De lifetime map care houdt volgens mij enkel in dat de kaarten tot vijf jaar na uit produktie gaan van de navi kunnen worden gedownload. Automatisch door de auto als je van een vorm van Skoda Connect voorzien bent (alleen het abonnement zou voldoende moeten zijn, je hoeft geen data te kopen), maar als je geen Connect hebt aangeschaft, zijn de kaarten enkel op je computer te downloaden en via een USB-stick in de auto te zetten.

Ik zal dat van TMC en MIB3 eens nazoeken - dat dit al onduidelijk is zegt ook iets......

Edit: Zoeken op "TMC" gaat op het forum niet. Als ik "MIB3"erbij zet kom ik eigenlijk vooral hier uit: https://www.skodaforum.nl/forum/i/v...-21-scala-business-edition.45665/#post-992473

Ook daar is het meer een stelling dat TMC de navigatie niet beïnvloedt als een vastgesteld feit. waar heb jij, @Voscour1983 , nog meer gevonden? Heb je een link?
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Bij Hyundai 5 jaar blue link in de aanschafprijs v d auto. Maar..... de navigatie haalt de gegevens on line uit de computer van Hyundai. Dus ik verwacht dat die altijd op to date is. Hoe dat dus na die 5 jaar gaat weet ik niet.
 
Bovenaan Onderaan