Skoda bevestigd Superb plug-in

Rallye

Forumguru
Misschien dat ze daar best naar kijken. Voor de Nederlandse fiscale wetten zijn ook modellen aangepast (die vreselijk 14%-Meganes bijvoorbeeld). België is mogelijk wel een (nog) kleinere markt dan Nederland, wat kan zorgen dat een evt. aanpassing gewoon niet uit kan.
 

philippe bakker

Forumguru
Misschien dat ze daar best naar kijken. Voor de Nederlandse fiscale wetten zijn ook modellen aangepast (die vreselijk 14%-Meganes bijvoorbeeld). België is mogelijk wel een (nog) kleinere markt dan Nederland, wat kan zorgen dat een evt. aanpassing gewoon niet uit kan.
ik heb horen zeggen dat ze vooral naar de Duitse markt kijken omdat die vele malen groter is.
 

leon-cupra

Forumguru
Tis dan te hopen dat ze dat nog wat aanpassen dan he. Wel ongelooflijk dat ze bv die Passat niet conform de wet maken
Een passat is wel conform de wet, alleen is hij niet de voordeligste ;)
Als je zo die voorbeelden van aftrekbaarheid ziet, dan is het toch duidelijk dat er terug veel zaakvoerders naar diesel gaan grijpen. Niet iedere ondernemer kan 80-100.000euro neertellen voor een hybride die wel in het rijtje past.
 

philippe bakker

Forumguru
Een passat is wel conform de wet, alleen is hij niet de voordeligste ;)
Als je zo die voorbeelden van aftrekbaarheid ziet, dan is het toch duidelijk dat er terug veel zaakvoerders naar diesel gaan grijpen. Niet iedere ondernemer kan 80-100.000euro neertellen voor een hybride die wel in het rijtje past.
Het gaat bij ondernemingen vooral voor de aftrekbaarheid he. Als de plug in 100% was dan was hij interessant maar met 60% niet meer
 

oco1979

Forumguru
Zal afhankelijk zijn van de aftrekbaarheid(belgie) of deze goed zal scoren.
Vandaag nog een porsche cayene hybride gehad en meneer waarom deze gekocht voor milieu zekers :deuk::deuk:.
Benee fiscaal interessant (toen) nu kan je ze normaal niet meer krijgen met nieuwe co2 regeling zijn ze niet meer fiscaal interessant .
 

philippe bakker

Forumguru
Zal afhankelijk zijn van de aftrekbaarheid(belgie) of deze goed zal scoren.
Vandaag nog een porsche cayene hybride gehad en meneer waarom deze gekocht voor milieu zekers :deuk::deuk:.
Benee fiscaal interessant (toen) nu kan je ze normaal niet meer krijgen met nieuwe co2 regeling zijn ze niet meer fiscaal interessant .
Idd als de Porsche hybride niet meer 100% aftrekbaar wordt gaat geen kat nog ene kopen. Dan kopen ze ne echte
 

oco1979

Forumguru
voor wie budget heeft is dat nog een goed alternatief,al zou ik bij deze toch kijken voor wat extra garantiejaren ipv standaard 2,zit redelijk wat technologie in. Als dat goed ga,now problemo,echter eens mis ga,kostelijk grapje....
 

EdK

Forumguru
Skoda Superb 2020 PHEV – rijtest en video


Skoda-Superb-iV-2020-1-918x612.jpg




Een facelift met nieuwe LED’s is niet het grootste nieuws, dat is de komst van een plug-in hybride. Te laat voor Nederland of is er nog markt voor?



Dit is de eerste plug-in hybride van Skoda en daar zijn Tsjechen best trots op, terwijl wij waarschijnlijk allemaal denken aan concerngenoten Audi en Volkswagen die dezelfde technologie al jaren aanbieden. Ons wegennet werd immers overspoeld met GTE’s en e-trons met lage bijtelling.

Echter in 2020 moeten alle autofabrikanten in Europa aan strengere CO2 eisen gaan voldoen. De regels zijn vrij ingewikkeld, maar in de basis moeten fabrikanten een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer halen. Dat gemiddelde wordt berekend over alle auto’s die ze in Europa verkopen met wat supercredits voor geëlektrificeerde auto’s.
Die 95 gram halen vrijwel geen auto’s met een verbrandingsmotor, vooral niet als ze iets groter zijn. De Toyota Prius, Volkswagen Polo BlueMotion, Skoda Citigo etc halen het wel, maar de rest van het wagenpark moet PHEV of volledig elektrisch worden om onder de 95 gram te komen. Vandaar dat er de komende tijd nog veel plug-in hybrids (en volledig elektrische auto’s) op de markt gaan komen.

Skoda-Superb-iV-2020-4-918x612.jpg

Het valt natuurlijk te bezien hoeveel vraag er is naar de PHEV’s. In Nederland is er geen bijtellingsvoordeel meer te halen, maar in Duitsland bijvoorbeeld wel. Bovendien zetten veel bedrijven in op auto’s met een lage CO2-uitstoot, dus misschien moet je van de baas alsnog aan de PHEV.

De Superb iV
Voor diegenen die bekend zijn met de Passat GTE biedt de aandrijflijn geen verrassingen. Onder de motorkap ligt de 156 pk en 250 Nm sterke 1.4 en die wordt gecombineerd met een 85 kW (115 pk) en 330 Nm sterke elektromotor. Een lithium-ion batterij met een capaciteit van 37 Ah en een energie-inhoud van 13 kWh is vóór de achteras in de wagenvloer geïntegreerd. De Superb is een erg ruime jongen, dus van die accu heb je nauwelijks last. Alleen de benzinetank moest capaciteit inleveren en is nog maar 50 liter groot. Het zou genoeg moeten zijn voor een totale actieradius op 850 kilometer, mits je beschikt over een fluwelen voetje.

Skoda-Superb-iV-2020-9-918x612.jpg

Volledig elektrisch rijden kan natuurlijk ook, volgens de wat reëlere WLTP norm moet de Superb iV 55 kilometer op een acculading kunnen halen. Laden gaat via een stopcontact met maximaal 2,3 kW of via een laadpaal met maximaal 3,6 kW, het duurt dan respectievelijk 5 en 3,5 uur voor de accu weer helemaal vol is.

Skoda-Superb-iV-2020-10.jpg

Helaas mag je alle pk’s en newtonmeters aan koppel niet zomaar bij elkaar optellen, ze pieken niet op hetzelfde moment. Vandaar dat de SUPERB iV een systeemvermogen heeft van 160 kW/218 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Nog steeds niet slecht overigens, de Superb haalt er een topsnelheid van 224 km/u mee. De sprint naar de 100 duurt 7,7 seconden.

Drie koppelingen
Net zoals alle tot nu toe leverbare plug-in hybrids heeft de Superb iV een automatische versnellingsbak, in dit geval de binnen het Volkswagen concern bekende DSG-bak. DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe, en het is een bak die normaal gesproken twee koppelingen heeft. Eentje voor de even versnellingen en eentje voor de oneven versnellingen. Zodra de DSG-automaat van versnelling moet wisselen, schakelt hij in een fractie van een seconde tussen beide koppelingen. Voor de Superb IV wordt er echter gebruik gemaakt van de DQ400e-transmissie die nog een derde koppeling heeft.

De derde koppeling verbindt de verbrandingsmotor met de elektromotor. Maar wanneer de SUPERB iV in de volledig elektrische stand rijdt, is de koppeling óntkoppeld.

Skoda-Superb-iV-2020-8-918x612.jpg

Veel comfort en bizar veel ruimte
Ruimte is het USP (unique selling point) van de Superb. Zelfs met mijn 1,94 meter lange lijf met relatief lange benen hoef ik de stoel niet in de achterste stand te zetten. Al zou ik dat wel doen, dan blijft er voor de achterpassagiers nog steeds briljant veel ruimte voor. De kofferbak: ook achterlijk groot met 660 liter als de bank omhoog is en 1950 liter als die naar beneden wordt geklapt.

De geteste Superb iV zag er in het rood en in de SPORTLINE trim heldhaftig uit, maar ook dan blinkt de Superb vooral uit in comfort. Het is waarschijnlijk geen auto die je eens lekker over de kling gaat jagen op een dijkweg, de Superb kan het wel, maar tot zijn recht komt die dan niet. Met het adaptieve onderstel (optioneel) in comfort baadt je niet alleen in ruimte, maar verwent de Superb je ook met een heerlijk zacht en deinend onderstel.

De Superb facelift
Dat er nu een plug-in hybride versie leverbaar is, is niet het enige nieuws, de Superb heeft ook nog een facelift gekregen. Zoals altijd omvat een facelift meer LED’s en in dit geval weten ze te melden dat de Superb de eerste ŠKODA is die leverbaar is met Full LED Matrix-koplampen. Deze maken het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Reguliere LED-verlichting is standaard, de lichtunits liggen ook vlakker en zelfs de nieuw gestylde mistlampen maken gebruik van LED-technologie. Aan de achterzijde zijn er uiteraard ook LED-lichtunits op, ze worden verbonden door chromen strip met daarboven de naam ŠKODA in letters uitgeschreven. Met de optionele ambient lighting wordt de merknaam bij geopende deuren ook op de grond geprojecteerd.

Ook dynamische richtingaanwijzers achter zijn nu leverbaar en dat geldt tevens voor geavanceerde assistentiesystemen als Predictive Cruise Control, Side Assist, Emergency Assist en Front Assist met Predictive Pedestrian Protection.

Conclusie en prijzen
Door de belastingen wordt de diesel voor Nederland steeds minder relevant, maar weet dat de Superb met een totaal nieuwe generatie dieselmotoren leverbaar is. Voor de nieuwe Superb zijn in totaal zeven motoren en tien verschillende motor-transmissiecombinaties beschikbaar. Daarnaast is er keus uit drie onderstelvarianten. Vierwielaandrijving is standaard voor de modellen met de krachtigste benzinemotor. Afhankelijk van de gekozen motor is de SUPERB standaard of optioneel uitgerust met de automatische zeventraps DSG-transmissie.

Skoda-Superb-iV-2020-2-918x612.jpg

Prijzen van de ŠKODA SUPERB iV beginnen bij € 42.450 voor de SUPERB iV HATCHBACK Business Edition. Als COMBI is de SUPERB iV (Business Edition) te bestellen vanaf € 43.450. Hadden ze deze variant een paar jaar geleden gehad, dan was het een instant hit geworden. Nu moet de Superb het op eigen kracht doen, maar qua ruimte, comfort en moderne technologie slaat de Superb geen slecht figuur.



@Rosinfield ff je link zo geplaatst, voor als link straks niet meer werkt
 

oco1979

Forumguru
Op 1 januari 2020 wordt de Belgische fiscaliteit voor bedrijfswagens weer een pak strenger. Dat heeft niet enkel z’n weerslag op gewone wagens, maar ook op geëlektrificeerde auto’s. Om, zoals voorheen, nog van 100% aftrekbaarheid te kunnen genieten, komt het er voor de plug-in hybride op aan om minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kg wagengewicht te hebben, én een CO2-uitstoot van maximaal 42 gram per km (NEDC 2.0).
 

oco1979

Forumguru
Wat na 2020?
De grens van 42 gram CO2 per km komt uit de volgende formule voor de berekening van het aftrekpercentage: 120% – (0,5 x coëfficient x CO2/km). De coëfficiënt in de formule bedraagt 1 voor diesels, 0,90 voor aardgas (indien fiscale pk maximaal 11 is) en 0,95 voor alle andere auto’s (ook de plug-in hybrides dus).

Voor de CO2-waarde wordt in 2020 het zogenaamde NEDC 2.0 getal genomen. Dit is een WLTP-waarde die teruggerekend werd naar NEDC. Vanaf 2021 zal voor de federale fiscaliteit echter de stengere WLTP-waarde genomen worden voor nieuwe wagens.

Het is echter nog niet duidelijk wat er zal gebeuren met het aftrekpercentage in 2021, voor echte plug-in hybrides die in 2020 ingeschreven werden. De nieuwe federale regering (die er nog niet is) zal moeten beslissen of hiervoor de NEDC 2.0 of de WLTP CO2-waarde gebruikt wordt in de formule voor het aftrekpercentage. Gebruik van het WLTP CO2-getal zal in veel gevallen tot een lager aftrekpercentage leiden. De plug-in hybride (en bij uitbreiding, alle bedrijfswagens met verbrandingsmotor) is fiscaal dus nog altijd omringd door onzekerheid.
 

Giant

Forumguru
Ik overweeg de aanschaf van een Superb PHEV. Voor zover ik weet is dit de eerste modelupdate van de Superb waar je ook verlengde stoelen op kan bestellen als optie (de nieuwe Octavia kan er ook mee uitgerust worden). Met mijn lengte van ruim 2 meter komt het uitschuifbare deel van het zittinggedeelte voor mij als geroepen, dan heb ik meer ondersteuning onder mijn bovenbenen. Nu heb ik alleen begrepen dat je die optie alleen maar kunt bestellen op de sport uitvoering, die ik anders niet zou bestellen. Het gaat me best ver om alleen om deze reden voor een aanmerkelijk duurdere sport uitvoering te kiezen. Is er misschien een techneut op het forum die weet of je die stoelen niet naderhand kan aanschaffen en vervolgens kan omwisselen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou ook eens kunnen bekijken wat een op maat gemaakte stoel van bv. Recaro kost, die je ook naar een volgende auto kunt meenemen. Dat is per saldo wellicht voordeliger dan een "verplicht" veel duurdere uitvoering kiezen dan je eigenlijk wil.
En waarschijnlijk zit je dan nog beter ook...
 
Bovenaan Onderaan