Zelf rijd ik al jaren een 105L en heb zodoende al het e.e.a. mogen ervaren.
Belangrijkste gegeven in dit geval is dat de auto al twee jaar stil staat - dan kun je bij elke denkbare auto problemen verwachten. Bijvoorbeeld vastzittende remmen.
Technisch gezien is een 105 erg eenvoudig en robuust. Er kan eigenlijk weinig echt kapot aan deze auto's. Omdat de ene 105 niet de andere is en er vaak grote verschillen zijn tussen hoe eigenaars met hun auto omgaan, zijn er natuurlijk zeker aandachtspunten. Desondanks valt dit wat mij betreft samen met de prijs. 100-200 euro bijvoorbeeld is gewoon een koopje en met een beetje werk en geluk heb je er gewoon een erg betrouwbare auto aan.
Het belangrijkste aandachtspunt: de koeling. Werkt uitstekend wanneer er geen troep in het systeem zit en nog belangrijker: geen lucht. Het is namelijk cruciaal dat de ontluchting goed wordt gedaan. Bij verkeerde behandeling kunnen de gietijzeren cilinderkoppen scheuren. Vraag daarom of de motor nog goed liep voordat de auto werd stil gezet.
Eerste procedure na aanschaf is dan ook het vervangen van alle groene koelwaterslangen, systeem doorspoelen en goed ontluchten.
Roesten doen ze weinig, maar komt zeker voor. Bekende plekken: bovenop voorste zijschermen, voorste rand kofferklep, randen achterste wielkuipen, onderkant voorstijlen. Is echter nooit dramatisch door goede kwaliteit staal en effectieve anti-roestbehandeling.
Lak is gevoelig voor verwering - is enigszins op te lappen, maar niet voor al te lange tijd.
Bekleding gaat trouwens altijd stuk, niets aan te doen en vervanging is moeilijk te verkrijgen. Rest van het interieur is oerdegelijk.
Voor specifieke dingen kun je je vragen wellicht beter stellen op het forum van
http://www.skodaclub.nl
Als je de auto hebt gekocht en aan het werk wil, heb ik nog wel verdere tips.
Tenslotte nog een helpend handje met de startprocedure: met handel op benzinepomp 3-4 keer pompen (pomp zit aan rechterkant motor), choke uit (tussen voorstoelen) en starten. kan nodig zijn af en toe voorzichtig te pompen met het gas en te blijven pompen totdat de motor blijft draaien. Succes alvast.