100-serie skoda 105l

s100

Nieuw lid
Hoi ik kan een skoda kopen van 1984 een 105l
Heeft 2 jaar stil gestaan buiten.Geen laswerk zichtbaar. Lak is dof,maar is nog wel op te halen denk ik.
Motor draait rond , sloeg alleen niet aan lege accu waarschijnlijk.
Bekleding achterbank wat verpulvert ,door het zonnetje denk ik verder netjes.
Kan iemand mij vertellen waar ik nog specifiek op moet letten bij de aankoop.
Prijs is trouwens 3 keer niks, avondje uiteten is duurder
Graag info van mede 105/120/ 130 rijders
 

Bijlagen

  • DSC00768.JPG
    DSC00768.JPG
    43,8 KB · Weergaven: 94
  • DSC00762.JPG
    DSC00762.JPG
    58,3 KB · Weergaven: 90

Bart

Lid
Zelf rijd ik al jaren een 105L en heb zodoende al het e.e.a. mogen ervaren.

Belangrijkste gegeven in dit geval is dat de auto al twee jaar stil staat - dan kun je bij elke denkbare auto problemen verwachten. Bijvoorbeeld vastzittende remmen.
Technisch gezien is een 105 erg eenvoudig en robuust. Er kan eigenlijk weinig echt kapot aan deze auto's. Omdat de ene 105 niet de andere is en er vaak grote verschillen zijn tussen hoe eigenaars met hun auto omgaan, zijn er natuurlijk zeker aandachtspunten. Desondanks valt dit wat mij betreft samen met de prijs. 100-200 euro bijvoorbeeld is gewoon een koopje en met een beetje werk en geluk heb je er gewoon een erg betrouwbare auto aan.

Het belangrijkste aandachtspunt: de koeling. Werkt uitstekend wanneer er geen troep in het systeem zit en nog belangrijker: geen lucht. Het is namelijk cruciaal dat de ontluchting goed wordt gedaan. Bij verkeerde behandeling kunnen de gietijzeren cilinderkoppen scheuren. Vraag daarom of de motor nog goed liep voordat de auto werd stil gezet.
Eerste procedure na aanschaf is dan ook het vervangen van alle groene koelwaterslangen, systeem doorspoelen en goed ontluchten.

Roesten doen ze weinig, maar komt zeker voor. Bekende plekken: bovenop voorste zijschermen, voorste rand kofferklep, randen achterste wielkuipen, onderkant voorstijlen. Is echter nooit dramatisch door goede kwaliteit staal en effectieve anti-roestbehandeling.
Lak is gevoelig voor verwering - is enigszins op te lappen, maar niet voor al te lange tijd.
Bekleding gaat trouwens altijd stuk, niets aan te doen en vervanging is moeilijk te verkrijgen. Rest van het interieur is oerdegelijk.
Voor specifieke dingen kun je je vragen wellicht beter stellen op het forum van http://www.skodaclub.nl
Als je de auto hebt gekocht en aan het werk wil, heb ik nog wel verdere tips.

Tenslotte nog een helpend handje met de startprocedure: met handel op benzinepomp 3-4 keer pompen (pomp zit aan rechterkant motor), choke uit (tussen voorstoelen) en starten. kan nodig zijn af en toe voorzichtig te pompen met het gas en te blijven pompen totdat de motor blijft draaien. Succes alvast.
 

pansaebr

Actief lid
S100,
Als je van skoda houdt en de plaats terbeschikking heb om een tijdje aan de auto te werken , zou ik zeggen go for it . Kop is bijna niet verkleurt en de motor is droog.Je zeker aan de raad van Bart houden , wat je ook mag verwachten indien de auto een tijd heeft stilgestaan is het vervangen van de uitlaat . Persoonlijk zou ik er een transistor onsteking monteren. Indien je handig bent Velleman verkoopt een universele transistoronsteking die prima werkt.Voor de rest zeker eens rondkijken op ebay duitsland zijn dikwijls nieuwe waterdarmen en reviesetjes voor de remmen in aanbieding.
Voor de rest inderdaad een oerdegelijke wagen die je mits tijdig onderhoud je nooit in de steek zal laten .
 

s100

Nieuw lid
Jongens ,bedankt voor de reakties en de tips.Ik ga van de week als ik tijd kan vrij maken in mijn agenda de skoda ophalen.Zodra ik hem heb,laat ik weer wat weten.
Ik heb inmiddels al een instruktieboekje (vrij uitgebreid trouwens) en een vraagbaak gekocht.
Stuur anders eens een fotootje van jullie skodaatje,lijkt me leuk.
 

Bart

Lid
Leuk dat je ‘m koopt!

Het is echt een hele geschikte auto om het e.e.a. van auto-techniek op te steken. Onderdelen zijn voor het grootste deel nog verkrijgbaar en, belangrijk, niet overdreven duur.

Mochten de achterremmen trouwens vastzitten, gebruik dan in GEEN geval een normale poelietrekker om de remtrommels te verwijderen. Hiervoor bestaat een speciale trekker!

Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van een electronische ontsteking. Met oude bougies/kabels e.d. heeft zo’n onsteking nog weinig zin. In principe lopen deze motoren erg mooi met het ouderwetse contactpuntensysteem. Kost in eerste instantie ook veel minder.

Nog een ding: motoren zijn ontworpen voor loodhoudende benzine. Je moet zelf weten of je loodvervanger gebruikt of niet – wordt namelijk een boel over gediscussieerd. Zelf gebruik ik het wel, namelijk om de 2-3 tankbeurten. In jouw geval zou ik er de eerste paar keer war royaler mee zijn. Maar dat is voor later zorg, eerst moet je 105 lopen en rijden!

Stel gerust meer vragen als je ze hebt, op het door mij al eerder genoemde forum is daarnaast nog veel meer kennis aanwezig.
 

s100

Nieuw lid
Hoi Bart, leuk dat je weer gereageerd hebt.Wat betreft de ontsteking hou ik het wel even bij het oude.
Eerst de hele boel m.b.t de koeling eens controleren en zonodig vervangen.
Vloeibaar lood ga ik wel gebruiken,ik denk dat het het behoud van het motortje is
Verder zal ik ook wel kleppen moeten stellen denk ik.
Ohja verder zoek ik nog 2 koplamp reflectoren,(eentje is helemaal verroest ,de ander is ook niet zo veel meer)zijn die nog goed te verkrijgen ergens.
Ik hoor het wel
 

Bart

Lid
Moest even zoeken naar een paar afbeeldingen van mijn 105.

Zijn al weer van een tijdje geleden toen ik tijdelijk een digitale camera te leen had.

Hopelijk brengen ze je een beetje in de juiste stemming.
 

Bijlagen

  • IM002042.JPG
    IM002042.JPG
    44,9 KB · Weergaven: 81
  • IM002077.JPG
    IM002077.JPG
    25,6 KB · Weergaven: 71
  • IM002043.JPG
    IM002043.JPG
    37,7 KB · Weergaven: 78
  • IM002040.JPG
    IM002040.JPG
    38 KB · Weergaven: 63
  • IM002115.JPG
    IM002115.JPG
    26,1 KB · Weergaven: 69

Gieliovd

Forumguru
Jaaa, nu valt het muntje!

Ik werkte in Polen op een fabriek en een gozer daar die had een auto gekregen van zijn ouders. Dat was een Skoda 105l !!

Dat ding maakte een enorme herrie, klinkt als een tweetakt brommer en rookt als een gelijke!

Veel plezier ermee!
 

Desperado

Forumguru
Dat lijkt mij ook nog wel leuk als auto voor erbij om eens lekker aan te klussen!
Heel veel plezier en succes ermee!!
 

Bart

Lid
Dat ding maakte een enorme herrie, klinkt als een tweetakt brommer en rookt als een gelijke!

Veel plezier ermee!

Klopt! Een 105 zal voor de meeste eigenaren van een moderne auto een beetje ruig in de oren klinken, maar toch vermoed ik dat de Skoda van je Poolse collega best een onderhoudsbeurtje kon gebruiken. ;)

De foto laat wel zien waarom het ding wat meer lawaai maakt dan normaal - 't heeft gewoon een kort uitlaatje. Het is trouwens een watergekoelde viertakter - klink echt heel anders dan bijvoorbeeld een VW Kever, Trabant o.i.d.
Vorige model maakte nog meer lawaai met z'n continue aangedreven ventilator achterin - bij de 105/120/130 verhuisde de radiator naar voren (!) Inderdaad, motor achterin, radiator voorin.

Verder is het motorblok vrijwel gelijk aan die in je Fabia 1.4 Gieloivd - geeft wel aan dat het met de betrouwbaarheid van dit bijna vijftig jaar oude motorontwerp wel goed zit.
Trilt wat meer dan andere motoren (drie krukaslagers i.p.v. vijf), maar is betrouwbaar met distributieketting en erg licht van gewicht. Dat laatste is een directe erfenis van het oorspronkelijke ontwerp, waarbij de motor een plaats achterin was toebedeeld.
Skoda was toen erg vooruitstrevend met dit lichtmetalen motorblok.
 

Bijlagen

  • IM002246.JPG
    IM002246.JPG
    64,6 KB · Weergaven: 82

van_der_P

Senior Member
Vorige model maakte nog meer lawaai met z'n continue aangedreven ventilator achterin - bij de 105/120/130 verhuisde de radiator naar voren (!) Inderdaad, motor achterin, radiator voorin.

Dat zorgt natuurlijk ook voor de nodige problemen. De radiateur voor en de motor achter. Je zult nogal eens last hebben van lucht in het systeem, of valt dat nog mee ? Gaat de koelvloeistof door rubberslangen of door een buis ? En wordt het in de zomer door dat systeem niet erg warm in de auto ?
 

Bart

Lid
Precies. Ontluchting is cruciaal! Wanneer dit volgens het boekje is gedaan, is de koeling verder geen probleem meer. Je praat dan ook over zo'n 11-12 liter koelvloeistof, het is dan ook een behoorlijk koelings-potentieel voor zulke kleine motoren. M.a.w. het duurt wel even voordat de volledige voorraad door de motor is gestroomd.

Belangrijkste reden voor plaatsing van de radiator voorin was de betere koeling tijdens snelwegritten (was probleem bij de vorige serie). Daarnaast is de verwarming er 's winters op vooruit gegaan.

's Zomers wil het zeker wel warm worden in de auto, maar dat komt met name door de erg schuin geplaatste ruiten (natuurlijk nog niet zon-reflecterend). Van het koelsysteem merk je vrijwel niets binnenin. Koelvloeistof stroomt door een combinatie van buizen en rubberslangen, net onder de middentunnel - geeft dus wel een klein beetje warmte af aan het interieur.
 

s100

Nieuw lid
Vandaag mijn 105je opgehaald
Nu kan het opknappen beginnen
Na een stevige wasbeurt zag hij er al beter uit
 

Bijlagen

  • DSC00901.JPG
    DSC00901.JPG
    66,9 KB · Weergaven: 85
  • DSC00906.JPG
    DSC00906.JPG
    54,9 KB · Weergaven: 85

s100

Nieuw lid
Dank je wel voor het compliment.Ik zal mijn best doen met poetsen
Maar ik moet ook met de techniek aan de slag.
Heb gezien dat ik de koelslangen moet vervangen Systeem heeft lang droog gestaan,koppelingspedaal zit vast .Is hydraulisch heb ik gezien.Remleidingen zijn verroest zullen mischien vervangen moeten worden
Motortje draait wel rond maar krijgt geen benzine,dus slaat niet aan.Ook niet na handmatig op pompen. Ook daar moet ik na kijken Maarja eerst zal het koelsysteem goed moeten zijn,voordat ik kan starten.
Kunnen jullie mij helpen waar ik onderdelen kan kopen.Is er een clubmagazijn of bedrijf die onderdelen kan leveren.Ik hoor het graag Marc
 

Gieliovd

Forumguru
Dank je wel voor het compliment.Ik zal mijn best doen met poetsen
Maar ik moet ook met de techniek aan de slag.
Heb gezien dat ik de koelslangen moet vervangen Systeem heeft lang droog gestaan,koppelingspedaal zit vast .Is hydraulisch heb ik gezien.Remleidingen zijn verroest zullen mischien vervangen moeten worden
Motortje draait wel rond maar krijgt geen benzine,dus slaat niet aan.Ook niet na handmatig op pompen. Ook daar moet ik na kijken Maarja eerst zal het koelsysteem goed moeten zijn,voordat ik kan starten.
Kunnen jullie mij helpen waar ik onderdelen kan kopen.Is er een clubmagazijn of bedrijf die onderdelen kan leveren.Ik hoor het graag Marc
Ik denk dat jij een prachtige klus voor je hebt! Het is nog techniek gelijk aan brommertjes zo gemakkelijk dus een hoop plezier!

Koelsysteem reviseren, mooie klus!

Koppeling reviseren, drukcilindertje, hoofdcilindertje.. mooie klus!

Remleidingen als je handig bent met buigen leuk toch!

Carburatie schoonmaken, mooie klus!

Nee, jij kunt je lol wel op denk ik. En er zitten hier wel een aantal mensen die hier ervaring mee hebben dus die weten ongetwijfeld ook leuke adressen voor je!

Succes man en we zien de foto's wel voorbij komen. Zowel techniek als klaar en glimmend wordt op prijs gesteld!
 

Desperado

Forumguru
Remleidingen die roestig zijn is iets waar je voorzichtig mee moet zijn.Als je beschikt over het juiste gereedschap is het best zelf te doen en veel goedkoper als originele kopen(die wss toch niet meer te krijgen zijn)
Veel succes!
 
Bovenaan Onderaan