Sinds vrijdag een O2; distributieriem stuk

Wilko

Senior Member
Ik reed vanmiddag rustig vanaf Den Bosch de A2 richting Eindhoven op, toen ik ineens een hoop gegier onder de motorkap hoorde komen (de getande riem werd toen waarschijnlijk veranderd in eentje die meer op opoe's tandenloze mond leek) en mijn acceletaratie ineens in rappe vertraging veranderde. Het goede nieuws is dat het onder de garantie valt en er niemand achter op is geknald terwijl ik tussen de vrachtwagens tot stilstand kwam (wegens wegwerkzaamheden is er tijdelijk geen vluchtstrook, alhoewel ik nog net op de afrit tot stilstand wist te komen: Mijn excuses voor de file). Het slechte nieuws is dat de auto terug naar de Skodadealer in de buurt van Zwolle moet waar ik hem afgelopen vrijdag (na een grote beurt en nieuwe APK, bij ~109000km) nota bene net op had gehaald. Ik woon zelf in ZO Brabant, dus dat is niet handig. Er is me gewaarschuwd dat in geval van kromme kleppen en andere schade het meer dan een week kan duren voor hij gerepareerd is. Er is gelukkig wel een vervangende auto geregeld, maar natuurlijk geen stationwagon met trekhaak (heb net een set fietsendragers voor op de trekhaak en op het dak binnen zodat we aanstaand weekend met Hongaarse vrienden tussen de bollenvelden konden gaan fietsen: misschien nu maar fietsen huren daar) Maar goed, buiten dat hele verhaal ben ik nu stiekem wel nieuwsgierig naar de omvang van de schade, en vooral ook naar wat ik me precies moet voorstellen bij die "andere schade". (Mijn excuses voor mijn toon: Ik heb uitgekeken naar deze "nieuwe"auto, heb er net een hoop spullen voor in huis gekregen of besteld, een gedeelte al geïnstalleerd, en dan dit: Heb er even goed de smoor in... :( )

Cordoba

Forumguru
Lijkt me logisch dat je baalt: ook al heb je garantie, het geeft toch een hoop romplomp om alles te regelen. Ik weet ook niet wat de verkoper gaat doen: een ander blok uit een sloopauto, of een motorrevisie (dat duurt meestal wel langer dan een week).

Je was waarschijnlijk nog niet bij je eigen garage geweest met de auto (ik neem tenminste aan, dat je voor onderhoud of onderdelen niet iedere keer naar Zwolle rijdt), dus je bent afhankelijk van de verkopende dealer en zijn oordeel. Andere optie die je kan overwegen, is de aankoop ontbinden en een andere auto zoeken.

Wilko

Senior Member
@cordoba Ik ben bewust helemaal naar die dealer gereden omdat ik naar een O2 4x4 combi met 2L motor op zoek was met een kilometerstand van rond de 100K en een mooie prijs, en die komen maar heel zelden voorbij op de 2e handsmarkt. Daarnaast kreeg ik daar voor mijn oude O1 4x4 nog een leuke inruilwaarde terug. Ik zit dus niet te wachten op een ontbinding van het koopcontract. Nu maar hopen dat de schade mee valt: Ik heb overigens geen problemen met een gereviseerd motorblok of een in vergelijkbare staat verkerend ander motorblok, maar het zou natuurlijk veel mooier zijn als ze met alleen die riem vervangen klaar kunnen zijn (ik blijf nog hopen :D.

RayDelft

Forumguru
Wat de schade is zal blijken, maar ik vind het wel heel beroerd voor je. Ben blij dat het goed ging tussen die vrachtwagens!

The bone collector

Senior Member
Enkele jaren geleden had mijn vriendin hetzelfde met een Fiat Punto, riem vervangen en weer rijden. Is allemaal afhankelijk van de ruimte tussen de zuigers en de kleppen. Als anderen met hetzelfde type motor geen schade hadden, kan je geluk hebben...

Veel succes met de afhandeling

Ridley

Forumguru
Jee, wat vervelend! Ik weet hoe de situatie er daar nu uitziet en daar stilvallen is niet prettig! Succes met de afwikkeling.

SuperBartje

Forumguru
Wilko: Sterkte !
Heb je die donkergrijsmetallic combi gekocht die daar stond ? Die heb ik ook bekeken en had ik bijna gekocht.
Als het hetzelfde bedrijf is: ze hebben wel een goede en nette reputatie - hoop dat ze die ook voor jou nakomen

Wilko

Senior Member
@SuperBartje: Ik heb een grijs metallic 4x4 gekocht: geen idee of dat donkergrijs metallic is. :) Ik had de reviews van die dealer online bekeken voor ik die Octavia kocht: Die waren inderdaad erg positief. Ze hebben tot nu toe (in mijn optiek) ook al erg netjes gehandeld: Er is voor mij via de Skoda mobiliteitsgarantie bij de sleepdienst een ruime vervangende auto geregeld (ik stond met een grote hondenbench en hond naast de snelweg) en betaald (normaal maximaal 3 dagen). Die auto heb ik vandaag omgewisseld voor een Octavia Combi met dakrails en trekhaak (hadden ze al uitgeleend aan een ander met schade maar die is speciaal voor mij omgeruild en van voorbij Zwolle naar Den Bosch gebracht). Ze hebben mijn auto naar die dealer terug gebracht en me daarna gebeld om te vertellen dat hij daar stond en dat ze morgen gaan kijken wat de schade precies is. Daarna word ik gebeld om te vertellen wat er aan de hand is en hoe lang het ongeveer allemaal gaat duren. Ik kreeg de verzekering dat ze het allemaal netjes zouden herstellen zodat de motor weer perfect zou werken. Ondertussen kan ik die andere Octavia Combi met trekhaak blijven gebruiken tot mijn eigen auto klaar is. Ik baal nog steeds, maar ze hebben wel alles gedaan om de pijn zoveel mogelijk te verzachten. @Alle anderen: bedankt voor het medeleven.

Hi Wilko,

Tsja, kan me wel voorstellen dat je zo reageert. Je verwacht natuurlijk niet dat je al zo snel na aankoop een dergelijk euvel overkomt. Uiteindelijk zal het allemaal wel weer goedkomen maar je bent er inderdaad een hoop geregel en dus tijd aan kwijt. Nou ja, laten we het beste er maar van hopen en dat het "gewoon" met de vervanging van de snaar verholpen is. Kop op!

Cordoba

Forumguru
@Wilko: het ontbinden van het koopcontract heb ik ook alleen ter overweging genoemd. Ik ken de verkopende garage niet, en heb me daar ook niet in verdiept, dus daarover zeg ik gewoon niets. Als ik jouw ervaring zo lees, lijken ze het zo netjes als mogelijk is op te lossen.:xyxthumbs: Mijn ervaring is, dat gevoel bij dergelijke zaken veel betekent. Bij verkoop zijn veel garages behulpzaam, vriendelijk enz. Een garage die dat ook is, als er problemen zijn, is in mijn ogen pas echt een goede, klantvriendelijke garage. (en ook dan zit je nog steeds niet te wachten op zulke ellende)

Wilko

Senior Member
@Cordoba: Ik zie het precies zo. Er zijn er genoeg die je graag wat verkopen, maar veel minder die echt met de klant lijken te zijn begaan en er ook na de verkoop een relatie van proberen te maken waar zowel de klant als het bedrijf een positief gevoel aan over houden. Dat geldt natuurlijk helemaal als er iets stuk gaat en je op de garantie bent aangewezen. Mocht deze hele toestand over enige tijd naar mijn volle tevredenheid zijn opgelost, dan zal ik dat ook in mijn aanstaande review van deze Skoda dealer laten weten. De goede dealers kunnen wat mij betreft ook de lof krijgen die ze verdienen, net zoals ik slechte ervaringen bij andere dealers ook meteen openbaar zal maken. Ere wie ere toe komt! :)

SuperBartje

Forumguru
Hallo Wilko,
Mooi dat het weer goedkomt: en dan begin je met een nieuwe distributieriem waarmee je (geloof ik) weer 150dkm vooruit kan ipv de 40dm voordat je anders (zonder dit voorval) er aan moest. Ik had geen 4x4 gezien maar een gewone combi met gelijke km-stand-die blijkbaar nu ook verkocht is. Las dat je 'm o.a. voor vervoer van kano's had gekocht - ik ook: een of soms 2 zeekano's van 5,5 m op een Polo van 4m was bij harde wind geen pretje, zodoende nu wat groter.
Ben benieuwd naar je review ! gegroet

Last resort

Forumguru
Hi Wilko,
Als eerste sterkte en balen dat dit je is overkomen.
Ga ervan uit dat alles naar tevredenheid zal worden opgelost, alleen is dit helaas niet altijd de realiteit.
Laat even weten hoe het afloopt.
sterkte.

Wilko

Senior Member
@SuperBartje: Hij had normaal gezien bij 180 K km moeten worden vervangen. Nu wordt hij dus 70K km eerder vervangen dan normaal. Als de nieuwe er in komt dan zouden we dus tot bijna 280 K Km vooruit kunnen. Met ons huidige aantal kilometers per jaar kunnen we dan nog even vooruit (i.p.v. mijn vroegere 100 K km per jaar rijden we tegenwoordig misschien nog 15 K km per jaar). Ik zie die nieuwe distributieriem dan ook maar als een relatief voordeeltje in deze zee van nadelen. Ik begrijp wel van de monteur dat ze dit bij de importeur willen aankaarten, omdat het niet moet kunnen dat hij al zo snel de geest geeft. Maar goed, daar heb ik eigenlijk niks mee te maken.:) Ik ben al lang blij als ik over pak em beet anderhalv week weer onze eigen auto terug heb i.p.v. de behoorlijk versleten O1 zonder cruisecontrole en met een 74KW motor.

Ducstra

Nieuw lid
Jammer Wilko, maar ik heb de cilinderkop gezien en alle kleppen zijn krom dus goed kapot. Geluk dat je garantie hebt bij deze dealer, waar ik Zaterdag mijn O2 combi TDI opgehaald heb. Zijn reactie: De vorige eigenaar heeft off-the-road gereden en daardoor veel zand in de distributieriem-omkasting.

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af waar de dealer op baseert, dat zand in de distributiebehuizing zit, door off-the-road rijden. (tenzij ie weet dat de vorige eigenaar dat regelmatig heeft gedaan)
Dat zand kan ook komen, doordat iemand een paar jaar woont of werkt in een wijk in aanbouw, of door bijvoorbeeld verkeerd gebruik van een hogedruk spuit, waardoor vuil zand in de behuizing belandt.

Wilko

Senior Member
@ducstra Ik heb toevallig vandaag met de dealer gebeld, en inderdaad gehoord wat de schade was. Vanavond neemt degene die er aan gewerkt heeft de auto mee naar huis, om zeker te zijn dat alles weer soepel loopt. Als dat inderdaad het geval is, dan ga ik hem morgen ophalen. Ik had eerlijk gezegd op ruim een week (met uitloop als de schade zo erg was als nu gemeld) gerekend. Dus dit is in meerdere opzichten echt een meevaller. Maar goed, over beren, vellen en schieten gesproken: Ik moet nog even geduld hebben. :-) Overigens ben ik wel uitermate goed te spreken over deze dealer en de manier waarop die met deze ellende is omgegaan. Men heeft zelfs een stationwagon met trekhaak voor mij als vervangende auto geregeld (terwijl die eigenlijk al aan iemand anders was uitgeleend) zodat we toch de twee fietsendragers er op konden zetten en de hond met bench in de achterbak kwijt konden om afgelopen weekend tussen de bloembollenvelden te gaan fietsen met onze Hongaarse vrienden. Ik heb persoonlijk al een aantal 4x4 Octavias gereden, en die hebben alles bij elkaar heel wat tijd buiten de verharde wegen doorgebracht:
dirty.jpg
Toch ben ik nog nooit tegen gekomen dat zand de distributieriem dusdanig heeft aangetast. Nu maar hopen dat ik morgen het laatste hoofdstuk in deze saga kan schrijven.

Nou, dat is dan tot nu toe allemaal meegevallen met zo'n tegenvaller. Ik denk dat je het trouwens over mijn dealer hebt en ik heb daar tot nu toe ook positieve ervaringen mee opgedaan. Gewoon no nonsense en ze gaan behoorlijk ver om je te helpen. Daarnaast zijn het gewoon aardige mensen. Ik heb echter wel het voordeel dat ie nog geen kilometer van mijn huis zit en kan er dus het beste lopend heen...

Wat je probleem betreft zou ik nog wel even navragen wat de oorzaak van dit verhaal was. Zand kan een oorzaak zijn, maar daar zou de auto eigenlijk tegen moeten kunnen. Maar misschien heeft de vorige eigenaar wel gekke dingen gedaan die jij natuurlijk niet na wilt doen. Ik vraag me echter af of de eigenaar dat zal vertellen/ toegeven. Maar misschien was het gewoon een zwak onderdeel en dan heb je nu misschien weer heel wat kilometers geen last als er nu een goed onderdeel ingebouwd wordt.
Als je trouwens het onderhoud in de toekomst bij je lokale dealer laat uitvoeren kun je misschien het beste vragen of ze op papier kunnen zetten wat ze hebben gedaan / wat er mis was. Kun je meteen afspraken hoe dat dan nog met je garantie zit als anderen er aan sleutelen tijdens de garantieperiode.

Wilko

Senior Member
@Sodela: Het is de dealer uit Rouveen. En ik heb inderdaad al bij de aankoop goede afspraken gemaakt over problemen tijdens de garantieperiode op laten lossen bij mijn eigen dealer in Nuenen. Dit was alleen een van de uitzonderingen op de kleine dingen die onder de garantie vallen waardoor de auto vanaf Vught naar Rouveen terug moest. Ik ga hem straks ophalen, ben benieuwd. :-)

Ergens anders zag ik al iets. Ik zit gewoon bij de klup in Zwolle, maar is van hetzelfde slag. Succes met het ophalen en natuurlijk verder (eindelijk) veel rijplezier!

Bovenaan Onderaan