BlauweFabia

Nieuw lid
Dag Allen,
Afgelopen week boodschappen gedaan met de koelbox in de kofferbak, de stekker onderweg er in gehad, niet er uit gehaald bij het boodschappen doen, na dik 2 uur weer terug komen bij de auto. Je raad het vast al wel..
Start hij niet meer, accu leeg.
Pech hulp opgeroepen, na alle elektrische dingetjes uit doen in de auto, stekker koelbox er uit enzo en weer proberen te starten wat niet lukte.. Wachten op de pechhulp. Na een uur was deze er, stapt die man in, start de auto meteen.. beetje zuur..

De heenreis met koelbox stekker ingeplugd, knipperde de streepjes van temperatuur en tankinhoud ook, achteraf wetende dat het dus waarschijnlijk de koelbox is.

Is de auto bij de garage, zeggen ze direct, ja de koelbox en de sigaretten aansteker stopcontact zit vermogen verschil in en dat trekt de accu leeg..

Maar mijn vorige auto had er geen last van.. (Vw Golf 6 '12)

Hoe is jullie ervaring hiermee en is hier wat in op te lossen? Of hebben jullie tips?

De koelbox stekker geeft 8A aan, geen idee wat de auto stopcontact mag hebben, ga ik opzoeken..
Bdw, er staat dus ook altijd stroom op de sigaret aansteker in de kofferbak.....

Dat knipperen van de indicatoren van de virtual cockpit is een bekend euvel en daar is een software update voor.
Een koelbox kan een dergelijke storing niet veroorzaken.

De 12 Volt is dacht ik afgezekerd met 10A. Dus max 120 Watt (Ongeveer 140 Watt bij laadspanning van 14V, P=UxI)

Gezien de jouwe na een paar uur niet meer wilde starten zal de accu zwak zijn.
De klemspanning heeft zich in jouw wacht uurtje weer wat hersteld wat denk ik net voldoende jeu gaf om toch de startmotor rond te laten gaan. Laat de accu doormeten, zal aan vervanging toe zijn verwacht ik.

Zit de auto in de motorruimte? Neem een EFB.
Zit de accu in de kofferbak? Neem een AGM. Dit type kan beter overweg met constante belasting en diepere ontlading (door je koelbox) maar houd niet van warmte en is daarom minder geschikt voor in de motorruimte.

jesse_s93

Forumguru
De sigarettenaanstekers in de Skoda’s zijn niet geschakeld. Dit betekent dat er continu spanning op blijft staan en hij ook na het uitzetten van het contact je koelbox zal blijven voeden.

Bij ons richting de wintersport hadden we na een stop van 30-40 minuten ook een melding dat de 12v spanning wat laag was. Auto “startte” (elektrisch) echter gewoon normaal, maar wel een teken om zeker in de kou van een paar weken terug (-12) de stekker er even uit te halen.

Ik durf niet te zeggen hoeveel stroom zo’n koelbox verbruikt, maar wellicht dat dik 2 uur voldoende is om je accu leeg te trekken?

Het knipperen van je meters naast het digitale dashboard staat los van je koelbox zoals @Disaster-Master zegt. Hier is een tpi voor en kan opgelost worden door een software update.

Jessedew

Forumguru
Ik gebruik de 12v in de kofferbak ook vaak als we gaan kamperen en een koelbox meeneem, maar haal voor de zekerheid altijd de stekker eruit als de auto niet rijdt, of doe hem pas kort voor we weg gaan erin. Het is leuk die 12v in de kofferbak, maar je vergeet het ook snel en sta je helaas met een lege accu.

Ja. Er er zijn van die ondergrens bewakers, maar die kappen meestal pas af bij 11,5 Volt ofzo. En dan is de acculading nog maar zo’n 20%. Dat is dan echr behoorlijk ontladen.

Houden loodaccu’s sowieso niet van; diepe ontlading. Alleen een AGM (ook wel deepcycle) kan er beter tegen. Beter inderdaad de koelbox los halen.

Gaat rap hoor. Die van hem stookt 8A per uur weg uit de accu. Dus dat kan vlug gaan. 59Ah accu - 20% reserve is bruikbaar 47Ah. Dus met pakweg 5 uurtjes zuigt ie de accu helemaal leeg tot een beetje restlading van 20% mits de accu in gezonde staat is én volledig was geladen.

BlauweFabia

Nieuw lid
Uit nieuwsgierigheid: wat staat er op de polen van de accu?
Als daar nog de originele accu in zit van 2020, zou ik gaan nadenken over een nieuwe!
Zie foto, geen idee van wanneer die is, moet ik ff kijken in de onderhoud boekjes als het daar in staat als die al eens is vervangen...

Bijlagen

• 20260124_100837.jpg
    20260124_100837.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Precies wat @Peter-036 zegt: productiedatum week 33 uit 2020.
Voor een start-stop accu is 5.5 jaar een respectabele leeftijd, gegeven jouw verdere klachten zou ik die maar even vervangen.

Let wel op: bij de dealer betaal je de hoofdprijs voor een accu vervangen. Het vervangen zelf is max 10 min werk, alleen is het voor de levensduur van de accu wel verstandig deze daarna nog even te laten inleren. Dat kan door een garage of een forumlid met VCDS (of soortgelijk).

Bovenaan Onderaan