Sierlijst vervangen: op kleur kopen?

De sierlijst van het portier rechtsachter laat los:
WhatsApp Image 2023-12-18 at 10.46.01_ffcfb077.jpg
Volgens mij is repareren niet handig en moet ik deze strip gewoon vervangen. Ik begrijp dat deze gewoon wordt vastgeplakt met daarvoor geschikte tape dus met verwijderen, schoonmaken en ontvetten zou het gemakkelijk opgelost moeten zijn.

Ik zie bij afterparts bedrijven dat er sierstrips worden verkocht, maar er wordt daarbij niet gesproken over de kleur. Ik vermoed dat deze mat zwart zijn en niet bedoeld zijn om over te spuiten. Wat voor opties heb ik om de sierstrip in de kleur van de auto te vervangen? Weet iemand het officiële Skoda nummer? Ik kom hier en daar op 1Z0 853 536 A GRU uit, maar ik kan hier geen verdere details over vinden.

Tees

Donateur
Volgens mij worden dit soort onderdelen over het algemeen verkocht in de grondverf, die moeten dan nog in de goede kleur gespoten worden. Ik betwijfel of carrosserieonderdelen van 10+ jaar oud nog verkocht worden door Skoda zelf.

@Frank_Rapid Spaceback : Bedankt, dat is heel verhelderend!

Dat wordt in dit geval dus zelf overspuiten. In een ver verleden heb ik dit met een vergelijkbaar onderdeel voor een Peugeot toentertijd gedaan met een tweetal spuitbusjes (kleur+transparant) die ik van de dealer had gekocht. Is dat nog steeds de standaard manier voor dit soort dingen of is er een makkelijkere* oplossing?

*oplossingen waarbij ik een garage of schadeherstelbedrijf moet betalen om het te laten doen tellen niet mee :sneaky:

Tees

Donateur
Skoda verkoopt nog steeds spuitbus-setjes van kleurlak + transparante lak. Lijkt me de geëigende manier om dit te doen als je geen professional in wilt schakelen. Tenzij je zelf kan wrappen (@JeSko kom er maar in ;))

hemi24

Forumguru
Bijkomend voordeel: nu heb je eindelijk weer eens een goed excuus om je auto te wassen…

:troost:

• Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Moet het eigenlijk groen of zwart worden?

Wrappen kan prima ja, zo'n stukje is zelfs als amateur goed te doen, een werkje van niks en kost ook echt niks. Wellicht ga je met een simpele gloss black van 3m het huidige lakwerk het beste benaderen, al zal je altijd wel wat verschil hebben tussen oudere lak en nieuwe folie.

Oke, het heeft even geduurd, maar ik heb een aftermarket strip welke ik in de juiste kleur gespoten heb. Het resultaat is eigenlijk best oke geworden:

1724674908489.jpeg

Nu echter de montage nog. De tape die er bij geleverd werd was waardeloos; deze hechtte wel op de lak van de auto, maar niet op de sierstrip. Weet iemand wat voor tape ik moet gebruiken hiervoor? Op internet zie ik mensen die zeggen dat 3M tape heel goed is, maar aangezien 3M tientallen (zo niet honderden) soorten tapes verkoopt heb ik hier niet zoveel aan. Ook heb ik een rolletje Bison Car Fix gekocht en een teststripje op de achterkant geplakt, maar na een dag drogen kon ik deze vrij gemakkelijk eraf trekken. Geen succes dus.

Welke tape werkt wel?

Laatst bewerkt:
VHB zijn ook tientallen soorten van.
Specifiek zou ik voor de 3M GPH110GF of 3M 5952F kiezen. Voorbehandeling is zeer belangrijk!

Dat idee had ik ook al, omdat de sierstrips volgens mij van PP zijn (op de achterkant staat PP+EPDM-MD30) en dat is voor zover ik weet een lastig materiaal op iets op te laten hechten.

Voor de verf heb ik ontvet en een primerlaag aangebracht. Wat voor voor voorbehandeling is aan te raden voor de tapes die je noemt?

Van de 2 die ik noemde is de 3M 5952F de beste oplossing, echter ook de duurste van de twee. PP valt onder LSE oppervlakten.

Voorbehandelen met een op alcohol gebaseerde ontvetter, goed aandrukken en 3 dagen wachten alvorens te testen of het vast zit.

JeSko

Forumguru
Gewoon ontvetten met een allesreiniger oppervlakte laten opdrogen plakken aandrukken en rijden.

Jullie raden dus niet aan om een primer op de sierstrip te gebruiken? Ik zie dat 3M nl. een primer voor dit doel heeft ontwikkeld: Primer 94. Deze is ook als stift te krijgen (voor kleinere oppervlaktes).

JeSko

Forumguru
@OscarK

Nee ze hebben natuurlijk vanalles wat je extra geld kost als klant, ik heb al vele logo's geplakt en ken mensen die het als deel van hun job doen en die gebruiken het ook niet. Als je ondergrond proper is blijft het echt wel plakken, ga je nog serieus aan moeten trekken als het er ooit weer af moet om wat voor reden dan ook.

Jullie raden dus niet aan om een primer op de sierstrip te gebruiken? Ik zie dat 3M nl. een primer voor dit doel heeft ontwikkeld: Primer 94. Deze is ook als stift te krijgen (voor kleinere oppervlaktes).
Is helaas niet op voorhand zonder te testen te zeggen.

Wat vaak gebeurd bij de Primer 94 van 3M is dat mensen er meerdere lagen van aanbrengen, terwijl dit juist nadelig is voor de uiteindelijke verbinding. De Primer 94 is een hechtverbeteraar, en helpt dus wel degelijk voor een beter verbinding.

Project sierstrip is succesvol afgerond. Het bewijs:

auto.jpg

De strips zitten goed vast; ik ben erg tevreden met het resultaat. De strips zelf zijn trouwens niet origineel, want deze bleken alleen door de dealer te kunnen worden geleverd. Met 75 euro per strip (en eigenlijk moest de voorste ook, want deze was ook beschadigd) zou ik dus 150 euro kwijt zijn. Ik heb daarom namaak gekocht voor een fractie van de prijs en deze zien er prima uit. De vorm is weliswaar iets anders, maar aangezien ze aan de rechterkant zowel voor als achter zijn vervangen valt dit niet op.

Overspuiten heb ik gedaan met verf via een internetwinkel die metallic lak op kleur in spuitbus kon leveren, inclusief een bus plastic primer en een bus blanke lak. Netjes spuiten bleek lastiger dan ik had verwacht, maar het resultaat is prima.

Voor wat betreft de gebruikte tape heb ik de eerder genoemde 5952F van 3M gebruikt inclusief de bijbehorende primer 94. Deze primer bleek absoluut noodzakelijk. Na het ontvetten heb ik alle randen 1x ingesmeerd met primer 94. Daarna heb ik ook een testvlakje in het midden (aan de binnenzijde van de sierstrip, uiteraard) met primer ingesmeerd. Na het aandrogen heb ik de tape op de randen aangebracht. Ook heb ik een klein stukje van ong. 6x25 mm op de binnenzijde geplakt, waarbij de helft over het geprimerde oppervlak zat en de andere helft over het ongeprimerde oppervlak. Na een half uurtje heb ik dit stukje tape eraf getrokken, waarbij de tape over het ongeprimerde stuk redelijk makkelijk losliet (de tape brak hierbij niet en kwam in 1 stuk er vanaf) terwijl bij het geprimerde gedeelte de hechtlaag sterker was dan de tape. Hierbij brak de tape.

Als ik langer had gewacht was waarschijnlijk het ongeprimerde stukje tape wel wat beter vast komen te zitten (na een half uur is immers de eindsterkte nog niet bereikt), maar wat mij betreft is het overduidelijk: op PE wordt de hechting enorm verbeterd bij het gebruik van primer.

Tees

Donateur
Goed dat je de primer gekocht en gebruikt hebt. Hechting op polyolefines zoals PE en PP is extreem moeilijk, en is zonder primer zeer beperkt. Geldt zowel voor lakken als lijmen.

Bovenaan Onderaan