Seat Leon Cupra 300 ST

BaSsDruM

Senior Member
Proficiat met de cupra. Schitterende wagen. Als ex-rijder van de twee vorige leon-generaties, kan ik ze nog steeds smaken (vorig jaar stond er bijna ook een cupra op de oprit) alleen spijtig dat ze de cupra net niet wat spannender hebben gemaakt en een groter verschil hebben gemaakt in de bumpers zoals bij de vRS.

Hoe ervaar je 300pk en fwd? Met 220pk en michelin ps4s vind ik het al lastig en soms vervelend.

Ik ben gewend van die RS om niet vanaf 0 gelijk plankgas te geven; tussenacceleraties zijn ook veel leuker ;) maar ik moet zeggen dat voor m'n gevoel die RS veel meer moeite had om het vermogen op de weg te krijgen (de wheelhop was verschrikkelijk).
 

BaSsDruM

Senior Member
Wauw, stiekem best jaloers, al zou ik zelf liever de 4wd hebben (maar das gewoon omdat ik nu het vermogen niet goed op de weg krijg met de vRS ;))! Geniet ervan!

Ja, het was een afweging, maar de 4WD was nog eens 5000 euro duurder en dan het verbruik e.d. nog niet eens mee gerekend. 4WD heeft ook geen sperdifferentieel en vermogens verlies is hoger met 4wd tov fwd, dus in tussensprintjes is de fwd met gelijk vermogen sneller dan de 4wd.
 

Rallye

Forumguru
@leon-cupra Bezorgd dat je zo'n wagen voorziet van een trekhaak en er dan ook nog fietsen op zet.... Ieder zijn smaak, maar praktisch kan ook te ver gaan......

De Octavia heeft een langere wielbasis, dus zou je meer voetruimte achterin de RS moeten hebben.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , bij mij zat de trekhaak (een afneembare dus ) er al op. En wees nu eerlijk, als de keuze zou zijn op vakantie gaan met een vRS dsg of een O3 1.2 handbak (tot mijn eigen spijt met fietsenrek, maja was toen een doorslaggevende reden om toch de vRS te mogen kopen, vrouwlief wou fietsenrek en hey de vRS had een trekhaak:D), wat zou dan jouw keuze zijn? Keuze toch snel gemaakt zeker. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Ja, het was een afweging, maar de 4WD was nog eens 5000 euro duurder en dan het verbruik e.d. nog niet eens mee gerekend. 4WD heeft ook geen sperdifferentieel en vermogens verlies is hoger met 4wd tov fwd, dus in tussensprintjes is de fwd met gelijk vermogen sneller dan de 4wd.
in tussensprinten, maar voor de rest is 4WD toch veel sneller. Mijn broer heeft een Golf R, dus vergelijkbaar met de cupra, is standaard 4motion, maar is zooooo zalig. Toen hij hem net had even mogen sturen, was toen nat weer, kickdown geven en geen wheelspin. Later nog eens meegereden op een boerebaantje tegen waanzinnige snelheden, pfff, die 4motion in de bochten geeft zoveeeeel vertrouwen. Sinds dat ritje met mijn broer zijn R en mijn eigen ervaring met mijn vRS: meer dan 200pk = voor mij absoluut 4WD. Kan je tenminste in alle omstandigheden het volle vermogen gebruiken.
 

BaSsDruM

Senior Member
Vorige week een aantal aanpassingen uit laten voeren:
- andere luchtinlaat (VWR R600)
- Sterkere onderste motorsteun (powerflex hybrid yellow; zorgt voor minder wheelhop)
IMG_8619.JPG IMG_8628.JPG IMG_8629.JPG IMG_8623.JPG
Morgen andere downpipe en race katalysator. Waarschijnlijk ook gelijk de middendemper laten vervangen door een rechte pijp....
 

CDK

Forumguru
Waar heb je / ga je de mods laten uitvoeren?
Die Air intake komt er bij mij op termijn ook in is de planning.
 

Okki

Donateur
Ander vraagje (ja, ik ben een leek)
Moet je bij zo'n andere luchtinlaat de ECU niet aanpassen?
 
Bovenaan Onderaan