SEAT Ibiza SC i.p.v. Skoda Octavia

bat

Lid
Autoweek maakt regelmatig fouten, maar in dit geval hebben ze volgens mij wel gelijk. Het verschil tussen het "oude" en "nieuwe" platform is op te maken uit de wielbasis. De Fabia I en II hebben een wielbasis van 246 cm, de Ibiza II heeft een wielbasis van 247 cm.
Wielbasis an sich zegt nog niet heel veel, daar zitten binnen hetzelfde platform wel vaker wat variaties in.

Maar dat de Ibiza de eerste is met het volledig nieuwe platform heb ik niet alleen in de autoweek gelezen, maar ook in de autovisie en in de autoreview.
 

Michel

Forumguru
Maar dat de Ibiza de eerste is met het volledig nieuwe platform heb ik niet alleen in de autoweek gelezen, maar ook in de autovisie en in de autoreview.

Klopt, ik heb het ook in meerdere media gelezen. Bij de introductie van de Fabia II werd er ook vaak bij vermeld dat deze zou worden gebaseerd op het platform van de Fabia I.
 

EdK

Forumguru
Dat volledig nieuwe platform, is het platform van de F-2!!!!!!!

De Fabia was de eerste die het nieuwe B-platform van het VAG concern gebruikt, later zullen de opvolgers van de Polo en Ibiza ook hierop gebaseerd worden
De F-2, de Ibiza, de nieuwe Polo en de nieuwe A-2 staan dus allemaal op hetzelfde platform


En niet anders !!!

En heb het zo ook in een autoblad gelezen !! Weet niet meer welk , maar een boel autobladen schrijven blijkbaar maar wat !!

Net als een test in zo'n blad met de seat en skoda F2 en de oude polo en nog wat van deze klasse !

In de Seat wordt als plus punt opgegeven de lichtschakelaar in het dashboard ( de echte VW schakelaar ) wel in de Fabia zit ecxact dezelfde maar wordt geen woord over gerept !!

Dan vraag ik me echt af hoe die gasten hun werk doen !!??
 

TL@

Forumguru
Staan wel degelijk op hetzelfde platform. Best te zijn aan de kleiner geworden breedte van de auto's. Tegen de trend in zijn de wagens op het A0 platform dus smaller dan hun voorgangers, weet ook niet waarom.
 

EdK

Forumguru
Staan wel degelijk op hetzelfde platform. Best te zijn aan de kleiner geworden breedte van de auto's. Tegen de trend in zijn de wagens op het A0 platform dus smaller dan hun voorgangers, weet ook niet waarom.


Kleiner dus minder gewicht dus theoretisch minder brandstof misschien ???
 

TL@

Forumguru
Ik denk eerder om de voetafdruk te verkleinen want in sommige landen wordt de auto daarop belast.

Misschien wilde de ontwerper een auto om in zijn smalle garage te parkeren :grin:
 

bat

Lid
Wielbasis en spoorbreedte zeggen beide weinig over het platform. Beide zijn afhankelijk van wat het betreffende merk voor het specifieke model met het platform doet. Verlengen van de wielbasis komt regelmatig voor, zonder dat het platform verandert. Mijn vorige auto, een 307 Break, stond op hetzelfde platform als een normale 307 maar had een flink langere wielbasis. De spoorbreedte is zelfs vrijwel nooit hetzelfde bij de verschillend modellen op hetzelfde platform, want zo afhankelijk van de keuzes die de fabrikant maakt in de afstelling van de ophanging en de gewenste rijeigenschappen.

Kortom: dat de wielbasis of de spoorbreedte anders is betekent nog niet dat het platform anders is.

Ik ben wel in verwarring wat nu de waarheid is. Zoals gezegd: meerdere bladen geven aan dat de Ibiza de eerste zou zijn die op het nieuwe Polo-platform staat. Maar goed, dat kan ook wat overenthousiast zijn geweest van de PR-afdeling. Ook heb ik op meerdere plaatsen gelezen dat de Fabia II op hetzelfde platform staat als de huidige Polo (en zelfs her en der als de vorige Fabia). Misschien ook een misvatting. Ik had nog nergens gelezen dat ook de Fabia II op het nieuwe Polo platform zou staan. En dat kan dan weer aan een terughoudende PR-afdeling liggen. En dan is er nog dat Wikipedia artikel, maar goed, ook op Wikipedia staat regelmatig foutieve informatie.

Anderzijds: wat maakt het uit, als de auto maar goed rijdt. En bij VAG zijn de platforms tegenwoordig sowieso evoluties...
 

tlpeter

Actief lid
De Fabia II is de eerste die op dit nieuwe platform staat waar ook de nieuwe Polo op zal komen.
Het klinkt beter als men zegt dat de Ibiza op het Polo platform staat dan op die van de Fabia !
 
Na een sneaky sneak preview bij PON, dankzij Thomas van Auto Noordhoek Tilburg, de
Uiteindelijk de knoop doorgehakt. De Octavia wordt in januari 2009 ingeruild op een SEAT Ibiza 1.6 SC Sport-Up.
ElcocheSkoda wordt dus weer ElcocheSEAT.

ik moet zeggen dat ik de ibiza sc , een erg leuk autootje vind (vooral in dat gifgroen:blush:)

veel plezier met je aankoop en geniet er van!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Ron467

Actief lid
En die seat is in de 1.6 versie ook al te krijgen met de 7 traps DSG !!!!!
Kom op skoda, lever die nu ook eens rap voor de fabia 2, ipv die traditionele automaat.
Alhoewel, wacht nog maar even, ik heb mijn bakkie net een jaar....en dan al weer inruilen is wel erg rap.
 
Bovenaan Onderaan