SEAT Ibiza SC i.p.v. Skoda Octavia

elcocheSKODA

Actief lid
Vandaag de knoop doorgehakt.
Na een sneaky sneak preview bij PON, dankzij Thomas van Auto Noordhoek Tilburg, de nieuwe SEAT Ibiza SC kunnen bewonderen.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt. De Octavia wordt in januari 2009 ingeruild op een SEAT Ibiza 1.6 SC Sport-Up.
ElcocheSkoda wordt dus weer ElcocheSEAT.
 

LenK

Forumguru
Dat is wel "something completely different".
Ga je de ruimte niet missen?

Mss LenK is Skoda klant bij Noordhoek. Sympathieke garage!
 

elcocheSKODA

Actief lid
Vanwaar deze move?

De ruimte van de Octavia heb ik niet meer nodig.
Ik rijd de Octavia particulier en de afschrijving t.o.v. een kleinere auto is enorm.
Mijn vrouw rijdt een nieuwe Ibiza (januari 2007) en schrijft ruim 120 euro per maand minder af.
Tel daarbij op het verschil in de kosten aan brandstofverbruik, wegenbelasting en verzekering, dan is de Octavia bijna 200 euro per maand duurder.

Vandaar deze move.
 

vdijk

Lid
als je de ruimte inderdaad niet meer nodig hebt, dan is het waarschijnlijk verstandiger om een kleinere auto te rijden.

alvast succes met je Seat
 

bat

Lid
De ruimte van de Octavia heb ik niet meer nodig.
Ik rijd de Octavia particulier en de afschrijving t.o.v. een kleinere auto is enorm.
Mijn vrouw rijdt een nieuwe Ibiza (januari 2007) en schrijft ruim 120 euro per maand minder af.
Tel daarbij op het verschil in de kosten aan brandstofverbruik, wegenbelasting en verzekering, dan is de Octavia bijna 200 euro per maand duurder.

Vandaar deze move.
Duidelijk. Kleine auto's schrijven inderdaad gewoon minder af, waardoor het nog leuk blijft om de zoveel tijd 'nieuw' te gaan rijden.

Toch ben ik benieuwd of het toch niet een beetje als een achteruitgang gaat voelen: je gaat een auto rijden die anderhalf keer zo klein is. Met name de wegligging vind ik altijd tegenvallen als ik weer eens in een kleinere auto rijdt (was destijds voor mij ook een belangrijke overweging om privé jusit groter te gaan rijden).
 

Yoske

Nieuw lid
De ruimte van de Octavia heb ik niet meer nodig.
Ik rijd de Octavia particulier en de afschrijving t.o.v. een kleinere auto is enorm.
Mijn vrouw rijdt een nieuwe Ibiza (januari 2007) en schrijft ruim 120 euro per maand minder af.
Tel daarbij op het verschil in de kosten aan brandstofverbruik, wegenbelasting en verzekering, dan is de Octavia bijna 200 euro per maand duurder.

Vandaar deze move.

Ehmmm. Ik heb net de knoop doorgehakt om de Ibiza in te ruilen voor een Octavia Combi. Prima auto overigens die Ibiza! De kofferbak zit echter vol als de bugaboo in de achterbak ligt.

Ik neem aan dat de afschrijving van de Ibiza van je vrouw een raming is. Wat je werkelijk hebt afgeschreven weet je natuurlijk pas als je hem verkoopt. En in de eerste jaren schrijf je het meest af.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Ehmmm. Ik heb net de knoop doorgehakt om de Ibiza in te ruilen voor een Octavia Combi. Prima auto overigens die Ibiza! De kofferbak zit echter vol als de bugaboo in de achterbak ligt.

Ik neem aan dat de afschrijving van de Ibiza van je vrouw een raming is. Wat je werkelijk hebt afgeschreven weet je natuurlijk pas als je hem verkoopt. En in de eerste jaren schrijf je het meest af.

Bij de berekeningen heb ik de ANWB Koerslijst aangehouden. Dit om een zo objectief mogelijk beeld te vormen.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Duidelijk. Kleine auto's schrijven inderdaad gewoon minder af, waardoor het nog leuk blijft om de zoveel tijd 'nieuw' te gaan rijden.

Toch ben ik benieuwd of het toch niet een beetje als een achteruitgang gaat voelen: je gaat een auto rijden die anderhalf keer zo klein is. Met name de wegligging vind ik altijd tegenvallen als ik weer eens in een kleinere auto rijdt (was destijds voor mij ook een belangrijke overweging om privé jusit groter te gaan rijden).

Zal zeker de downsizing wel merken.
Mochten we er achterkomen dat het onoverkombaar blijkt, dan kunnen we nog altijd kijken om de Ibiza van mijn vrouw te gaan inruilen. Ik verwacht echter geen probleem.
 

EdK

Forumguru
Tja jammer van de overstap, maar een ieder is vrij in zijn keuze !
Maar er ligt me een vraag op de tong !

Is in de overweging ook de fabia2 meegenomen ? En zoja waarom is deze dan afgevallen ?

Want in diverse testen komt deze er beter vanaf dan de Seat !

In iedergeval wens ik je nog veel rijplezier in je Octavia en voor in de toekomst in je Seat !!
 

elcocheSKODA

Actief lid
Tja jammer van de overstap, maar een ieder is vrij in zijn keuze !
Maar er ligt me een vraag op de tong !

Is in de overweging ook de fabia2 meegenomen ? En zoja waarom is deze dan afgevallen ?

Want in diverse testen komt deze er beter vanaf dan de Seat !

In iedergeval wens ik je nog veel rijplezier in je Octavia en voor in de toekomst in je Seat !!

Yes, de Fabia is zeker meegenomen.
Maar wij beide lopen niet warm voor de Fabia. Hiermee wil ik dus niets verkeerds over de Fabia zeggen.
Bij de SEAT hadden we beide het "whow" gevoel en kwam dus meer emotie naar voren.
 

bat

Lid
Plus dat de Ibiza al op het nieuwe polo/ibiza/fabia platform staat en de huidige fabia op het binnenkort oude platform.

Al met al zou ik ook voor de Ibiza gekozen hebben als het m'n eigen geld was, tenminste als het tussen de Ibiza en de Fabia ging. Als ik echt vrije keuze had gehad, was het een Grande Punto geworden in die klasse.
 

TL@

Forumguru
De huidige Fabia en Ibiza staan op hetzelfde platform hoor.

Die Grande Punto is idd mooier maar echt slecht afgewerkt (de lak verdwijnt van naar te kijken) en de zitpositie is verschrikkelijk (voor mij toch)

Als ik in die klasse moest kopen, wachte ik op de nieuwe Polo of nam een Roomster (als het dan toch lelijk moet zijn, liefst goed lelijk :1819:)

Of iets kleiner, een Swift is wél leuk.
 

Fabia

† In Memoriam
De reden dat ik voor een FII ging was o.a. de ruimte achterin. En die is bij de Ibiza een stuk minder.
 

Hetzer

Forumguru
Dat volledig nieuwe platform, is het platform van de F-2!!!!!!!

De Fabia was de eerste die het nieuwe B-platform van het VAG concern gebruikt, later zullen de opvolgers van de Polo en Ibiza ook hierop gebaseerd worden
De F-2, de Ibiza, de nieuwe Polo en de nieuwe A-2 staan dus allemaal op hetzelfde platform
 

Fabia

† In Memoriam
Het viel me al op toen ik in de AW een grote test las met o.a. Ibiza, Fabia, Mazda 2 enz. Daar hadden ze ook al over dat de FII op het zelfde platform staat als de FI. En volgens mij zitten ze gewoon fout.
 

Michel

Forumguru
Het viel me al op toen ik in de AW een grote test las met o.a. Ibiza, Fabia, Mazda 2 enz. Daar hadden ze ook al over dat de FII op het zelfde platform staat als de FI. En volgens mij zitten ze gewoon fout.

Autoweek maakt regelmatig fouten, maar in dit geval hebben ze volgens mij wel gelijk. Het verschil tussen het "oude" en "nieuwe" platform is op te maken uit de wielbasis. De Fabia I en II hebben een wielbasis van 246 cm, de Ibiza II heeft een wielbasis van 247 cm.
 
Bovenaan Onderaan