Schurende remmen

J126R

Lid
Hoi!

Ik merk de laatste tijd een schurend geluid bij het remmen. Vooral lagere snelheden, blokken zijn nog ok, nieuwe auto met 13000km op de teller.

Kan het iets zijn met het ABS/ASR/ESP? Heb de indruk als ik deze uitzet dat het minder/weg is.

Alvast bedankt!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Meestal 'vliegroest' op de remschijven, als je weinig remt en veel op regeneratie afremt, worden de remmen niet altijd 'schoongeremd'.
In deze tijd van het jaar komt het meer voor dan in de zomer. Als je een paar keer licht geremd hebt zal het gewoonlijk weg zijn.
Edit:
ABS (kun je niet uitzetten) en ASR/ESP worden wel vaker verward.
Edit 2:
Het 'regeneratie-deel' hierboven doorgehaald, we hebben het hier over een diesel RS, geen hybride.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
ESP kun je ook niet uitzetten (als je de trucjes niet kent).

Enige wat je uitschakelt is het systeem wat voorkomt dat de wielen doorslaan bij het accelereren (ASR)…

Rob

Forumguru
Wat je bij de PHEV het beste kunt doen om je remmen even schoon te remmen is tijdens uitrollen de DSG in "N" te zetten. Op een afrit bijvoorbeeld, als je met snelwegsnelheid op een stoplicht afrijd. Als je de bak in N zet omzeil je het regeneratief remmen. Je remt dan gewoon het hele eind met de eigenlijke remblokken/schijven.

Eens in de week even aan denken en je hebt er geen last meer van.

J126R

Lid
ESP kun je ook niet uitzetten (als je de trucjes niet kent).

Enige wat je uitschakelt is het systeem wat voorkomt dat de wielen doorslaan bij het accelereren (ASR)…
Ja in kan de ASR uitzetten en de ESP op sport zetten. Het lijkt dan precies wel beter te gaan. Wat je bij de PHEV het beste kunt doen om je remmen even schoon te remmen is tijdens uitrollen de DSG in "N" te zetten. Op een afrit bijvoorbeeld, als je met snelwegsnelheid op een stoplicht afrijd. Als je de bak in N zet omzeil je het regeneratief remmen. Je remt dan gewoon het hele eind met de eigenlijke remblokken/schijven.
Eens in de week even aan denken en je hebt er geen last meer van.
Het is een RS dus is regeneratief remmen niet van toepassing denk ik? Bij het uitbollen staat hij gewoon in vrijloop.

Rob

Forumguru
Het is een RS dus is regeneratief remmen niet van toepassing denk ik? Bij het uitbollen staat hij gewoon in vrijloop.
Je post staat in "Octavia IV", waardoor ik er gevoeglijk vanuit ging dat het om de "iv" gaat, maar in jouw geval dus de Octavia IV, oftewel 4:itwasntme:.. ik heb niks gezegd:D:laugh:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik ben er op dezelfde manier ingetrapt als Rob hierboven.
In de handtekening van TS stond nog altijd een SuperB.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Patron

Forumguru
De Octavia 4 RS was alleen in PHEV te krijgen zover ik weet en die doet wel regeneratief remmen dacht ik…

Tees

Donateur
Een hybride doet voor zover ik weet altijd aan regeneratief remmen, dat is een van de voornaamste redenen van t lage verbruik.

Rob

Forumguru
Een hybride doet voor zover ik weet altijd aan regeneratief remmen, dat is een van de voornaamste redenen van t lage verbruik.
Behalve in N. Zie mijn post. En zeker niet de voornaamste reden van het lage verbruik. Het speelt nauwelijks een rol van betekenis

Alpha

Donateur
Herkenbaar. Ik rem ook veel regeneratief af. Zodra de echte remmen hun werk gaan doen hoor ik ook dat schurende. Moest laatst wel flink op de rem trappen. Stond enorm snel stil. Schrok er bijna van hoe goed ze het deden haha.

Tees

Donateur
Overigens komt dit bij hybrides weliswaar vaker voor, maar ook ICEs hebben hier last van. Mijn auto wordt niet enorm veel gebruikt, en dan heb ik ook geregeld een schurend geluid bij de eerste 1-2x keer remmen. Daarna is de roest eraf en is t weer zoals het hoort.

EdK

Forumguru
Auto wel of niet veel gebruikt maakt niet echt veel uit.
Op sommige vochtige dagen heb ik het al na één nacht dat als ik dan s'morgens naar de auto toeloop dat ik de schijven voor al zie met een laagje roest.

En daartegen de motorfiets die ook buiten staat en nu al weer iets meer dan een maand niet gebruikt is die kent dit verschijnsel totaal niet !
Men gebruikt hier toch andere legeringen voor de schijven blijkbaar dan in de auto industrie.

Berghuis

Donateur
Advies wat ik kreeg was 1x per week, zeker wanneer er gestrooid is, even stevig te remmen tot aan de ABS. Strooizout is nou eenmaal niet het vriendelijkste iets voor je auto en dus ook remmen.

EdK

Forumguru
Bij pekel is het raadzaam om je wagen wat vaker schoon te spoelen !
En dan wel met koud water !! Want warm water met pekel is killing voor metalen / lakken
Zo werd het al me aangeleerd met de motorfietsen met hun alu blokken....

Bovenaan Onderaan