Schurend geluid motor 1.2 TDI

barth1234

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Als ik een langere rit met de auto heb gemaakt en de motor goed warm is (min. half uur rijden), dan is bij het stationair draaien een schurend/rond draaiend geluid waar te nemen.

Dit hoor ik als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta en de motor niet laat afslaan.

Het geluid is eveneens alleen waar te nemen van binnen het voertuig. Als de motorkap open gaat, dan overheerst het motorgeluid.

Ik heb geprobeerd het geluid vast te leggen via een filmpje.

Weten jullie of dit normaal is?

Groet,
Bart

 

barth1234

Nieuw lid
Hallo Marc,

Het komt inderdaad overeen met jouw geluid. Die hoge toon heb ik echter absoluut niet.

Het wordt mij niet duidelijk of jij tijdens dat fragment al dan niet gas geeft? Bij mij is het geluid aanwezig zonder gas geven. Als ik gas geef overstemd het motorgeluid en "aanlopende" geluid.

Het is altijd lastig oordelen, omdat de opnamen niet van goede kwaliteit zijn, maar het lijkt erop dat die van jou alleen harder klinkt.

Ik heb absoluut geen verstand van autotechniek, maar het lijkt mij een ronddraaiend iets?

Grt.
Bart
 

marcpalmen

Nieuw lid
Hoi Bart,

Gelukkig heb je de hoge toon niet, dat is de brandstofpomp (inmiddels bij mij vervangen). Ik geef tijdens de opname geen gas, als je ietsiepietsie gas geeft hoor je dat geluid versneld wordt. Ik denk dat iets door de warmte uitzet en dan aanloopt, dealer kan maar niets ontdekken.

grt

Marc
 

TheoStek

Forumguru
Ik zie op het filmpje, dat de airco aan staat?
Zet die dan ééns op eco of uit, en kijk of het geluid dan weg gaat of minder wordt..

Is een gedachte, maar het is een resonant geluid.
 

marcpalmen

Nieuw lid
Hallo Theo,

goed idee, ik zal er op letten maar heb de airco meestal niet aan, dus lijkt me onwaarschijnlijk

grt

Marc
 

marcpalmen

Nieuw lid
Hallo Theo

Is in ieder geval niet de airco, Als ik de raampjes open hoor ik het geluid (bijna) niet meer.
Lijkt dus op resonantie maar wat de raampjes ermee te maken hebben (behalve als klankkast)? Geluid lijkt van rechtsonder te komen.

grt

Marc
 

BiBo

Lid
Hier idem een greenline combi met hetzelfde schurende/ratelende geluid. Bouwjaar Dec 2012 16000km. Bij uitgeschakelde airco hoorbaar, bij ingeschakelde niet. Lijkt iets met een vrijloop/koppeling van de aircopomp te zijn?? Ga eens langs komende week bij de dealer.
 

marcpalmen

Nieuw lid
Hoi Bibi,

benieuwd wat jou dealer ervan zeg. Als het de vrijloop van de airco is, is het wel vreemd dat ik het geluid pas hoor als de motor goed warm is.
 

TheoStek

Forumguru
Kan de span of mee loop rol zijn.

Vrijloop koppeling hebben deze compressors niet, deze draait namelijk altijd mee zodra de motor wordt gestart, ook als de a/c niet aan staat.
Nog maar éens, deze compressors kunnen niet uitgeschakeld worden en hebben geen lagedruk beveiliging.
 

BiBo

Lid
Hoi Bibi,

benieuwd wat jou dealer ervan zeg. Als het de vrijloop van de airco is, is het wel vreemd dat ik het geluid pas hoor als de motor goed warm is.

Nou afgelopen donderdag bij de dealer geweest. Chef werkplaats had helaas vakantie want deze wist het precies, maar volgens de baas zelf zou er iets mee resoneren in de motorruimte(stukje schuim plaatsen) en dit was bekend. Over een weekje even terugkomen dan wordt ernaar gekeken. Probleem scheen vaker voor te komen.
 

AJR

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Als ik een langere rit met de auto heb gemaakt en de motor goed warm is (min. half uur rijden), dan is bij het stationair draaien een schurend/rond draaiend geluid waar te nemen.

Dit hoor ik als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta en de motor niet laat afslaan.

Het geluid is eveneens alleen waar te nemen van binnen het voertuig. Als de motorkap open gaat, dan overheerst het motorgeluid.

Ik heb geprobeerd het geluid vast te leggen via een filmpje.

Weten jullie of dit normaal is?

Groet,
Bart


Beste Bart,
Je omschrijft precies wat ik omschreven heb bij de garage. Al heel snel na aanschaf maakte mijn auto ook zo'n geluid. Uiteindelijk nog binnen de garantie heeft de garage een monteur vrijgeroosterd voor onderzoek. Ik heb vooraf een uur rondgereden. Autoweg en ook in de stad. Veel schakelen. Ja, het was er weer. Ook bij stationair lopen. De monteur heeft het meteen bij instappen gehoord en wist meteen wat er aan was. Als ik het goed onthouden heb een pomp van het aircosysteem. Deze is vervangen en nu is het geluid weg.
Bij de reguliere beurten kon het niet worden vastgesteld, omdat de auto het alleen na een iets langere rit deed!
Succes, Loes
 

BiBo

Lid
Beste Bart,
Je omschrijft precies wat ik omschreven heb bij de garage. Al heel snel na aanschaf maakte mijn auto ook zo'n geluid. Uiteindelijk nog binnen de garantie heeft de garage een monteur vrijgeroosterd voor onderzoek. Ik heb vooraf een uur rondgereden. Autoweg en ook in de stad. Veel schakelen. Ja, het was er weer. Ook bij stationair lopen. De monteur heeft het meteen bij instappen gehoord en wist meteen wat er aan was. Als ik het goed onthouden heb een pomp van het aircosysteem. Deze is vervangen en nu is het geluid weg.
Bij de reguliere beurten kon het niet worden vastgesteld, omdat de auto het alleen na een iets langere rit deed!
Succes, Loes

Sorry voor de late reactie, maar ivm drukte helaas er nog niet aan toe gekomen. Vandaag terug naar de dealer gegaan, probleem met meeresoneren leiding is bij de 1.2TSI en niet de 1.2TDI. Het bovenstaande verhaal lijkt inderdaad de oplossing. Alleen is het niet elke keer waarneembaar en dus lastig te bewijzen tot uiteraard iets kapot gaat. Volgende week Woensdag en Donderdag staat hij ingepland. AJR bij welke dealer heb jij het laten constateren/oplossen? Mogelijk dat er iets in de database van PON staat waaruit de dealers mogen putten bij problemen waar ze niet uitkomen.
Alvast bedankt.
 

AJR

Nieuw lid
Ik heb een en ander laten maken bij Rotor in Heerlen. De chef werkplaats wist meteen wat het was. Bij mij was het ook niet altijd waarneembaar. Vandaar het uur rijden voordat ik naar de garage ging.
Intussen is er iets anders aan de auto stuk, waardoor hij nu weer bij de garage staat. Helaas en dat terzijde.
Succes!
 

BiBo

Lid
Ik heb een en ander laten maken bij Rotor in Heerlen. De chef werkplaats wist meteen wat het was. Bij mij was het ook niet altijd waarneembaar. Vandaar het uur rijden voordat ik naar de garage ging.
Intussen is er iets anders aan de auto stuk, waardoor hij nu weer bij de garage staat. Helaas en dat terzijde.
Succes!

Ok dankjewel voor de snelle reactie. Ook sterkte ermee. Mochten ze er niet uitkomen bij Primair in Sittard ga ik anders even bij Rotor in Heerlen langs.
 

BiBo

Lid
Update:Nou 3 weken geleden auto twee dagen naar de dealer voor onderzoek. Bij de dealer bovenstaand verhaal aangegeven. Men heeft een stuk leiding vervangen en de zaak meer afgeschermd met schuim. Vervolgens bij het ophalen van de auto werd aangegeven dat het geluid mogelijk niet weg is en als het terug zou komen/niet weg zou zijn we gewoon terug moeten komen. Helaas is het geluid niet weggegaan en mag hij weer 2 dagen terug naar de dealer. Dashboard mag eruit iom met Pon. Heb nogmaals eens aangegeven om eens contact op te nemen met Rotor of te kijken in de database van problemen, waar dit hopelijk ook geregistreerd staat. Ik ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan