Schudden van auto stationair

Max-

Lid
Ik vind jouw Kamiq nog vrij 'gezond' klinken. De mijne ben ik niet zo zeker van...
Het gaat om een Scala, maar het is eigenlijk dezelfde motor. Ik vind dat de mijne sinds kort enorm 'ratelt'.
Op het dashboard is het stationair toerental stabiel en merk zelf geen vermogensverlies op.
Enig idee? Het blok heeft een kleine 90K km gelopen.

Ehm, dat ratelen zegt mij niks maar had iemand al beantwoord. Als ik naar je motorsteun kijk trilt deze motor niet zo erg als de mijne?

Ik heb vandaag nieuwe olie besteld en filter etc en nieuwe bougies. Als dat binnen is zal ik het gaan plaatsen/vervangen en dan verder kijken maar ik vermoed dat de bougies het probleem niet gaan oplossen. Mijn ervaring is met slechte bougies dat je dit merkt als je vol vermogen vraagt en dit gaat dus gewoon goed. Het is alleen het stationair met warme motor dat de motor/auto erg "wiebelt"

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik voel dat mijn motor bij stationair draaien lichtjes trilt in de cabine. Of de motor nu minder hard trilt dan die van jou, is moeilijk te zeggen. Het ‘ritme’ van de trillingen komen in ieder geval wel overeen. Via het digitale serviceboekje ben ik er echter achter gekomen dat de bougies bij mijn auto nog nooit zijn vervangen. De auto was een leasewagen met een variabel service-interval. De verkoper heeft wel een afleverbeurt uitgevoerd, maar dat zal waarschijnlijk niet meer zijn geweest dan een oliewissel. Ik heb meteen nieuwe bougies besteld, want de vervangingstermijn ligt rond de 60.000 km. De mijne heeft al 90.000 km gereden. Ik ben veels te laat en had het eerder moeten opmerken.

Opmerkelijk: het onregelmatige geratel in de video die ik heb geplaatst, treedt alleen op wanneer de motor op temperatuur is.

Laatst bewerkt:

Max-

Lid
Klopt, met een koude start loopt de motor veel hoger in de toeren en is er volgens mij ook niks aan de hand. Zodra de motor warm is en dus stationair loopt merk ik dat het zogenaamde "wiebelen" erg aanwezig is. Lijkt erop dat hij stationair net wat te weinig toeren maakt waardoor dit ontstaat.

PizzaPieter

Donateur
Heb net nog de slangen goed bekeken maar zie nergens lekkage dus dat zal het wel niet zijn. Motorsteun tja zie ik ook niks raars aan wel die bruine verkleuring. Maar geen scheuren ofzo. Het lijkt erop dat de bobines volgens mij vrij makkelijk eruit kunnen zonder eerst dingen hoeven weg te halen. Dus ik kan wel alvast nieuwe bougies bestellen en deze zelf vervangen...
Gaat toch niet alleen over slangen, maar ook om kabels? Heb je die gechecked?

Maggy

Forumguru
@hemi24 daar maakte je laatst ook al een opmerking over in dit topic dacht ik ( te lui om na te lezen-), hoe hou je dat schoon?
( ik rij veel snelweg, meest boven de 2k toeren, en in D gaat gewoon het gas er op, start/stop standaard uit, en geen tot weinig korte ritten)

ertromp

Forumguru
Schoonhouden doe je helaas niet met dat inlaattraject verminderen wel door jaarlijks de olie van de auto te (laten) verversen dan de 2 jaarlijkse termijn aan te houden

Maggy

Forumguru
Dat zit sws wel goed, elke 15k nieuwe olie. ( afgelopen jaar al 2x gebeurd, en in september heb ik em een jaar)

Arjan1985

Forumguru
Met dit ontwerp van de motor met directe inspuiting en retour gassen via inlaat wordt het sowieso heel vies. Walnoten blasting mee nemen in het onderhoud is het beste.

skodamichael

Senior Member
Heb je al eens aan de carterontluchting gedacht? Bij mijn vorige auto (audi a6) functioneerde deze niet goed meer waardoor de auto ook in toeren schommelde en schudde.

Max-

Lid
Gaat toch niet alleen over slangen, maar ook om kabels? Heb je die gechecked?
Ja, uiteraard ook gecheckt. En meestal als er een kabel defect is krijg je wel foutmeldingen.

Ik denk niet dat de inlaat "vervuild" is. En sorry maar op tijd olie verversen zou moeten zorgen dat het minder snel vervuild word lijkt me dikke bullshit. Bij deze motoren moet je sowieso zorgen dat je op tijd je olie laat verversen maar staat los van inlaat vervuiling DENK ik. Natuurlijk gaat het sneller als je niet op tijd je olie ververst maar dan krijg je wel meer problemen.

Mijn vriendin heeft een Kia Stonic, deze auto heeft een GDI motor dus ook direct injectie. Als je met deze auto een bepaalde snelheid wilt rijden (bijvoorbeeld 50) dan krijg je iedere keer een soort van "stotter" ook als je op cruise control rijd. Dit zou dus wel komen door vervuilde kleppen. Schijnbaar werden de kleppen voorheen een soort van gereinigd omdat de benzine werd ingespoten over de klep, met directe injectie is dit dus niet het geval.

Voor ik deze auto kocht heb ik een proefrit gemaakt in een Hyundai Kona met een GDI motor. Deze motor stotterde nog meer dan de Kia Stonic van mijn vriendin. En toen las ik op internet (ben dus kwijt wat de benaming was) dat bij deze TSI motoren er nog wel een soort van 'cleaning' word gedaan.

Nogmaals, de motor loopt verder prima als je rijd op een vaste snelheid NIKS aan de hand geen stotter niks. Het is gewoon het stilstaan als de motor stationair draait.

Ik heb vandaag alles binnen gekregen (bougies, oliefilter etc etc) dus binnenkort maar alles vervangen maar zal dit probleem vast niet oplossen. En misschien moet ik het maar zo laten.

Laatst bewerkt:

Max-

Lid
Gevonden: Europe has dual injection which helps resolve the carbon buildup issue.

Maar misschien is dit alsnog helemaal niet van toepassing op deze auto/motor.

Max-

Lid
Vandaag vervangen: Oliefilter/Olie/Carterplug/Interieurfilter/luchtfilter/Bougies en niks veranderd qua stationair dus nog steeds "wiebelen".

Toch eens na gaan denken om de rechtermotorsteun te vervangen.
Is goed zelf te doen. Even een motorbrug lenen en nog geen kwartier werk.
Zat filmpjes te vinden YouTube

Max-

Lid
Bedoel je dan de steun bij het KVS reservoir? Ik dacht dat je juist een andere bedoelde bij de bak? Die bij reservoir is volgens mij heel makkelijk te vervangen ja.. Maar motorbrug ja? "vroeger" toen ik de distributieriem verving bij een Seat Toledo plaatste ik gewoon een krik met stuk hout onder de carterpan en dat was voldoende. Maar misschien mag/kan dat niet bij deze motor.

Als je voor de auto staat de steun aan de linkerzijde. Ik heb het met een motorbrug gedaan hoeft de bodemplaat er niet onderweg. En loop je geen kans om het carter te beschadigen, is een soort van legering.
Weet niet hoe sterk dat is.

Max-

Lid
Ja bij het KVS reservoir dus, dat is die gene die je ook ziet in mijn filmpje. Dan moet ik even zien te achterhalen welk artikelnummer het is voor deze motor (1.0 DLAA) handbak dus.

Bovenaan Onderaan