Schroefset of niet?

VAG-man

Forumguru
Intro:
Mijn S2 heeft inmiddels bijna 350k op de teller. De auto bevalt mij nog steeds erg goed en technisch heb ik het geloof dat ik er nog jaren mee door kan. Ik rijd ca. 22-25k per jaar.
De auto heeft af-fabriek een sportonderstel en de schokdempers en veren zijn nooit vervangen. Toch voelt de auto nog superstrak op de weg, maar ik ben mij ervan bewust dat je meegroeit met de minder wordende onderdelen.
Over het algemeen ben ik een rustige rijder, maar strak bochtenwerk vind ik belangrijk.

De mogelijkheden:
Nu wil ik de schokdempers vervangen en ook gelijk de veren. Ook een complete schroefset is een mogelijkheid.
Een vraag aan de gebruikers van een schroefset is: Hoe vaak maken jullie gebruik van de instelmogelijkheden die op jullie schroefset zit?
Ik kan mij voorstellen dat je in het begin aan het experimenteren bent, maar dat je uiteindelijk niet meer gebruik maakt van de instelmogelijkheden. Vanaf de snelweg komende naar een zand/klinkerweg stop je toch niet om de instellingen aan te passen lijkt mij.

De keuze:
Bilstein B8 + Bilstein veren
KW v1 schroefset (geen instellingen)
KW v3 schroefset

Wat zal jullie keuze zijn voor mij?

Eltjo

Forumguru
Hoi Vagman,
De mijne heeft er nu 392000 km op zitten en heeft en had standaard veren.
Aan de voorkant was ik het na nog een jaartje rekken met rubberkragen tussen de voorveren met 266000 km toch echt zat.
Na elke wat hogere drempel veerde de auto zo door dat z’n onderlip over de straat schraapte. Met de kragen was dat al een enorme, goedkope, maar niet langdurig verbetering waarmee ik 1-1,5 jaar reed.

Dus toen voor zwarte Bilstein schokbrekers en Eibach veren laten monteren. Gewoon het standaard materiaal. De voorschokbrekers waren nog prima, maar ik had voor de prijs van 2 nieuwe schokbrekers geen zin in het risico dat het alsnog ooit uit elkaar moest vanwege latere vervanging.

Aan de achterkant had ik het al 80000 km eerder gehad en Carsupport hulpveren (gewone versie, dus niet extra sterk) laten monteren.
Voor beide ingrepen was het een wereld van verschil en had ik achteraf voor en achter tegelijk moeten vervangen door toch iets lagere Eibach veren?. Ik wilde eigenlijk niet lager, maar strakker had wel gemogen.
Ik ben ook een rustige (1:19) rijder, maar ga zonder remmen over de rotondes en minder meestal geen snelheid bij wisseling van snelweg (ja wel bij een klaverblad).

Bij de huidige km stand voel ik al een poosje in bochten en met meer mensen in de auto dat de achterzijde meer overhelt en nadeint.
Als je er nu aan laat sleutelen zou ik het idd meteen rondom veren en schokbrekers doen, terug naar de oorspronkelijk schok-en veerkarakteristiek die je toch al jaren goed vond.
Als je het zelf doet kan je overwegen alleen de veren te vernieuwen. De arbeid die je dan wellicht nog een keer kwijt bent aan alsnog vervanging van de (voor)schokbrekers kost je dan immers niets. De fabrieksschokbrekers llijken helemaal niet zo slecht bij de S2; Autoweek’s Klokje rond had er een met 5,5 ton op de teller met originele schokbrekers.

Wat betreft experimenteren met verstelbare schokbrekers ga ik met je mee; uiteindelijk eindig je met een instelling die voor de meeste kilometers comfortabel is voor jouw rijstijl en daarna wordt er niet meer gewijzigd. En misschien heb je dan gewoon de karakteristiek bereikt die je al jaren accepteert, maar dan in opgefriste versie.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan