Schommelend verbruik op verbruiksmeter Seat Leon ST FR (5F)

hemi24

Forumguru
Als het aan de ACT zou moeten liggen, zou je ook het lampje "ECO" meermaals moeten zien knipperen, toch?
Zeker als je zoals je eerder melde een tijdlang het actuele verbruik in het scherm hebt gehad, was je dat wel opgevallen, aangezien dan ook de melding "2-cilinder modus" op het scherm komt...
 

PizzaPieter

Forumguru
Er zijn meerdere rare dingen @hemi24 .
* Schommelend verbruik (daarvoor staat ie niet bij de dealer). Op dat moment brandt ECO lampje constant
* Motor die niet helemaal lekker loopt, lijkt soms slag over te slaan (als het een Panda was geweest had ik een nieuwe verdeelkap gehaald). Ze zeggen "dit komt door ACT", maar hij doet het ook in 4-cilinder modus. Vanavond neemt monteur hem mee voor langere proefrit.

Ben benieuwd wat eruit komt. Op mijn klacht dat bij zowel de fietsendrager als caravan de foutmelding sóms komt dat rechterknipperlicht stuk is, kreeg ik te horen: "De monteur wil u erop wijzen dat u een Jäeger aansluiting heeft en het wél de bedoeling is dat u de stekker erop draait". YOOOOHHHH!!! Het is dat het nog in garantie valt.
 

hemi24

Forumguru
Vanavond neemt monteur hem mee voor langere proefrit.

Dat is ongeveer monteurstaal voor: "we gooien er een busje additief in en we trappen hem vanavond even lekker op z'n staart om de motor goed schoon te branden..!"

Fout van de rechterknipperlicht, kun je het beste zoeken in de stekkeraansluiting van je caravan en fietsendrager: vrijwel zeker zitten daar de beide achterlichten over de linker pool (7/58L). Splits dit maar op over de polen voor achterlicht rechts én links (5/58R + 7/58L) en je fout zal ook wel verdwijnen...
 

PizzaPieter

Forumguru
Bedankt @hemi24 nu slaap ik vast lekker.
Gelukkig weten ze dat ik er al 2 potten additieven in heb gehad.

V.w.b. de knipperlichten...dat zal ik eens nakijken
 

hemi24

Forumguru
Los van het feit dat ze dezelfde massa delen niet zoveel, maar als niet beide lijnen verbonden zijn, kun je problemen ondervinden bij de lampcontrole...
 

PizzaPieter

Forumguru
Kort en krachtig:

* Onrustige loop lijkt verminderd. ACT overgang voel ik weer meer. Ik vermoed dat de software versie van Rainesh is teruggezet. Huidige motorloop en overgang ACT is "producteigenschap"

* Wielen gebalanceerd, stuur trilt minder gevoelsmatig iets zoekeriger. Hobbel niet weg, binnenkort auto met schoonvader mee, wielen ff voor/achter wisselen. Hobbel niet zo ernstig als Skoda overigens.

* Bij terugkomst direct gaan tanken en ontdekte grote kras op zijkant. Ca 25cm. Duidelijk 'vers'. Teruggegaan, hebben proberen te polijsten, hierdoor minder zichtbaar, maar niet weg. De kras lijkt in soort lange deuk te zitten. (Ik vermoed kinderfietsje)
Vandaag belden ze, "welles/nietes, weten niet of hier gebeurd is, geen melding van monteur gehad. Willen kijken of we de 'deukvorming' kunnen laten restylen, maar daar houdt het dan wel op".

Geen discussie die ik wil hebben, dus ben er nog niet uit of ik het daarbij laat.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Moet nog ff bij @brepus13 langs voor info over huidige software. Werkplaats receptionist geeft aan dat niets aan software gedaan is. Ik zal weer gek zijn.

Kras is gepolijst en deuk is gerestyled door Pouw schade. Niet zoals ik wilde, maar ik heb écht geen zin m'n humeur te laten beïnvloeden door een kras.

Onrustige motor loop blijft. Reed vandaag stuk naar Arnhem en terug en merkte dat het vooral goed te merken is bij hogere toerentallen (in 4 de snelweg op knallen).
Zou vervangen van bougies hier kunnen helpen? Volgens mij geen dure ingreep. Zo ja, wie kan me helpen aan juiste component nummers?

Gr Pieter
 

ertromp

Forumguru
Ik zou toch echt een keer naar de inlaat (vervuiling) laten kijken. Autoservice Huisman is een echte VAG specialist hiervoor.

Bougies moeten om de 60K vervangen worden en als dat niet uit de onderhoudshistorie blijkt kan dat ook een indicatie zijn.

Je hebt nodig de bougies met OEM code 04E905612 dan zou ik persoonlijk NGK kiezen.

Bijgevoegd de handleiding voor vervangen bougies. De bobines kunnen er moeilijk uitgaan zonder die trekker maar met perslucht of als je zo'n trekkertje op Ebay koopt komen ze er vlot uit. Die trekker koop je voor rond de 15 euri op het WWW

En de bougies natuurlijk netjes met de momentsleutel vastzetten
 

Bijlagen

  • Bougies.pdf
    90,7 KB · Weergaven: 5
  • Bougies vervangen.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 2

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat het ACT-excuus niets anders dan een gezocht excuus is. Ik ken meerdere mensen met een Leon met ACT die juist aangeven dat je het vooral op het dash ziet, maar verder niets van merkt. Op S-O heeft Arjen (Stylance TDI of zoiets) wel een diesel, maar die heeft ook al 350.000 km op de teller maar ook geen enkel probleem met de ACT.
 

Tees

Donateur
15k is niet heel erg oud voor bougies. Gemiddeld genomen wordt 30k geadviseerd voor vervanging (al zijn er fabrikanten die 15k aanhouden en die 60k aanhouden, mede afhankelijk van t type). Ik vind zelf 60k wat lang trouwens. Maar ik schat dus dat het niet meteen daaraan ligt, al is t een relatief goedkoop iets om uit te proberen.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben bang dat het ACT-excuus niets anders dan een gezocht excuus is. Ik ken meerdere mensen met een Leon met ACT die juist aangeven dat je het vooral op het dash ziet, maar verder niets van merkt. Op S-O heeft Arjen (Stylance TDI of zoiets) wel een diesel, maar die heeft ook al 350.000 km op de teller maar ook geen enkel probleem met de ACT.
De diesels in de Sejat en ook die in de Skoda’ s hebben geen ACT
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind zelf 60k wat lang trouwens. Maar ik schat dus dat het niet meteen daaraan ligt, al is t een relatief goedkoop iets om uit te proberen.
Dan moet je het wel zelf doen.
De mijne heeft net een onderhoudsbeurt gehad (53k km, tijdgestuurd wegens minder km/j) waarbij de 3 bougies werden vervangen.
Zó goedkoop vond ik dat nou ook weer niet, eigenlijk. Maar ja, ik ga niet zelf sleutelen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik zag €12,50 per stuk op winparts o.b.v. eerder genoemd component nummer en merk.

+ Bougietreksleutel is ca €65-75 euro. Niet weinig geld, maar ook niet duur.

Denk toch maar eens langs Huisman én langs @brepus13 , want ondanks dat Pouw zégt geen update te hebben veranderd, voelt de ACT weer als vóór de @Rainesh update naar 9223.
 

Tees

Donateur
Inderdaad, ik doe het zelf. Bij de meeste VAG motoren is dat een fluitje van een cent! Ja, je hebt een dopsleutelset (met bougiedop) en een momentsleutel nodig, maar voor rond de 100 euro heb je een redelijke set (geen topkwaliteit uiteraard, maar afdoende voor de hobbysleutelaar). Die heb je snel terugverdiend tov de garage hoor!
 
Bovenaan Onderaan