Schommelend verbruik op verbruiksmeter Seat Leon ST FR (5F)

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Afgelopen weekend ben ik weer eens een stukje wezen rijden met de Seat en richting Eersel (Brabant) gereden vanuit Apeldoorn.

Het viel me op dat mijn 'actuele verbruiksmeter' behoorlijk schommelde, terwijl ik een constante snelheid reed (100km/u op cc), rechte weg, geen heuvels/vals plat.

Normaliter geeft hij dan een verbruik aan dat rustig varieert tussen 18,5/21km/l (écht recht stuk ca 21, in een bocht 18,5). Nu gaf hij op rechte stukken aan tussen 15,5 en 21, maar dat wisselde elke seconde.

In het begin dacht dat hij misschien aan het regenereren was, maar op de terugweg deed hij hetzelfde. Bijzondere was dat hij het regelmatig deed (variëren tussen 15,5-21), maar ook sommige stukken niet en dan bleef hij netjes op 18,5-21)

Maandag gaat hij naar de Seat garage, onder andere omdat de motor 'onrustig' loopt (heb nog garantie). Heb al 2 tanks leeggereden met Wynns Extreme Petrol Cleaner op advies forum en Seat garage. Onrustig lopen (alsof hij een slag inhoudt) doet hij koud/warm/stationair/langzaam/snel. Bij stationair merk ik het beter uiteraard, maar bij andere snelheden ook.

Maar goed, of het een met het ander te maken heeft, weet ik niet, maar het viel me op. Wilde het filmen, maar dat leek me niet verstandig in de auto.

Betreft een 1.4 TSI ACT (150pk) 2015 met ca 135.000km
 

brepus13

Forumguru
Had je die Octavia maar nooit weggedaan; Skoda’s hebben dat probleem niet @PizzaPieter
:maakmegek:

ontopic: wellicht toch gerelateerd aan de temperatuur buiten en energie gebruik binnen in de auto?
 

PizzaPieter

Forumguru
Jaja, @brepus13 , ik snap het. Gelukkig heeft de Seat voor mij veel voordelen boven de Octavia (al had ik er geen probleem mee gehad als ik hem moest houden).
Energie in auto was autoradio, telefoon aan oplader en LED lampen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd ook in een 1.5 TSI, en daar is een update uitgevoerd omdat ie in de kou spontaan in kon houden (gevaarlijk zelfs) bij het wegrijden.
Wellicht is er een update voor de Seat?
 

PizzaPieter

Forumguru
@Bakkertje Dank voor je reactie. Hij heeft het niet alleen met de kou, maar ook bij 'normaal' weer. Het inhouden zou volgens hier en dealer te maken kunnen hebben met interne vervuiling, maar als dat zo is, wil ik dat niet zelf hoeven fixen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het bij mijn auto ook gehad, maar dan alleen bij volgas, dan was er spontaan niemand thuis.
Ook bij een warme motor.
Na de update heb ik daar geen last meer van gehad.
 

mwhite

Forumguru
die van mij is ook wat rauwer nu het wat kouder was..
maar een gasoline Particulate Filters worden toch pas in 2017 toegepast?
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb een benzine (petrol), geen diesel (gasoline).
Mijn vorige 150 2.0 TDI O3 van 2014 had ook een regeneratie af en toe.
Dit is mijn Skoda niet en ook geen diesel en als ik de tuningsites begrijp adviseren zij de EGR vanaf 2010 bij TSI's niet meer uit te programmeren "De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren". Dus ik denk dat ie soms wel regenereert.

Terug naar de basisvraag: is er een verklaarbare reden waarom dit 'actuele verbruik' zo schommelt. En dan heb ik het dus over de ene seconde 15,5, volgende 21, volgende 18,5 en alle andere varianten.
 

Rallye

Forumguru
Je geeft zelf aan dat het zwalkende verbruik mogelijk door het regenereren van je partikelfilter komt. Vervolgens wordt aangegeven dat je mogelijk geen partikelfilter hebt, dan wel dat deze bij een benzinevoertuig (in tegenstelling tot bij een diesel) niet regenereert. Zo gek zijn deze opmerkingen dan toch niet?
 

PizzaPieter

Forumguru
@Rallye ,

Misschien leg ik me verkeerd uit, maar ik snap niet goed wat je bedoelt.

Ik heb schommelend verbruik, vraag me af of dat zou kunnen komen door regeneratie.
Vervolgens geeft @mwhite aan dat hij dacht dat er een 'gasoline particulate filter' pas vanaf 2017 toegepast zou worden. Afgezien van dat ik geen 'gasoline' heb, maar een 'petrol', geef ik aan dat het regenereren volgens de tuningsites wél gebeurt bij TSI vanaf 2010.

Ik vind geen enkele opmerking gek, maar geef ik ergens aan dat ik dat wél vind?
 

ertromp

Forumguru
Zou zo maar een vervuild inlaat traject kunnen zijn.
Huisman aan de Joh Bosboomstraat in Apeldoorn kan dat perfect reinigen voor je.
En er regenereert niets aan je motor bij je 1.4 ACT
 

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Dank voor de info. Ik wacht even af wat Pouw zegt. Ik ben vwb regenereren mss te makkelijk uitgegaan van de vagtechniek-opmerking, die ook bij mijn auto staat, waar toch echt regenereren staat
,"EGR UITSCHAKELEN
Wij adviseren de EGR-klep niet uit te schakelen bij auto's bouwjaar 2010 en nieuwer. De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren, wanneer deze uitgeschakeld wordt, werkt het regenereren van het roetfilter minder goed en dit verkort de levensduur van het roetfilter aanzien"

Dat lijkt dus niet te kloppen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Die opmerking zal bedoeld zijn voor de Leon-modellen van na 2010 die met een dieselmotor zijn uitgerust, lijkt me...

Ik zie wel meer dingen in het bijgeleverde instructieboekje (pardon: de officiële naam is INSTRUKTIEBOEK) staan die niet op mijn auto slaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
@Bakkertje Dank voor je reactie. Hij heeft het niet alleen met de kou, maar ook bij 'normaal' weer. Het inhouden zou volgens hier en dealer te maken kunnen hebben met interne vervuiling, maar als dat zo is, wil ik dat niet zelf hoeven fixen.

Ik zou tegen die dealer zeggen: je denkt maar een end weg, maar je hangt de auto eerst maar even aan de testkast om te checken of er foutmelding zijn...
 

PizzaPieter

Forumguru
Oke, dank voor de bijdrages.

Ik zie nog geen mogelijke oorzaken voorbij komen voor het schommelende verbruik (op de meter), de hoofdvraag van deze topic.

Mocht het weer voorkomen, zal ik me melden.

Gr Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 

mwhite

Forumguru
gasoline vertaald is benzine...
mijn reactie over gasoline Particulate Filters heb ik uit de info van de waal groep waar @brepus13 naar refereert.
heb je steeds zelfde benzine getankt? ron gehalte en merk?
 

PizzaPieter

Forumguru
@mwhite Heb je me weer wat geleerd. Denk dat ik dit draadje maar beter helemaal kan verwijderen en m'n naam moet wissen.
Op verkeerde been gezet door gasoil/gasolie en vervolgens gasoline.

Als antwoord op je vraag: ik tank altijd Shell V-power. In begin ook wel eens 95, maar sinds ik begrijp hoe dat in elkaar steekt (zowel qua substantie/effect op leidingen/splitsing in tank ivm bio ethanol) én gelezen te hebben hoe 'milieuvriendelijk' het écht is (wat is de impact in de hele keten van productie tot verbruik), alleen maar V-power
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Ik zou tegen die dealer zeggen: je denkt maar een end weg, maar je hangt de auto eerst maar even aan de testkast om te checken of er foutmelding zijn...

Hij staat er nu, maar ik lijk te worden 'afgescheept' met "het is een ACT, dan kan het zo voelen". Op welke manier is dit uit te lezen? Foutmeldingen lijken ze op dit moment niet gevonden te hebben. Zou het 'soms inhouden' door vervuiling ook geregistreerd worden in de foutmeldingen?
 
Bovenaan Onderaan