Schokkende motor 1.6tdi

Topic in 'Superb II' gestart door svda, 14-09-2020.

  1. svda

    svda Actief lid

    Goedemorgen allemaal,

    Ik zit met het volgende probleem. Als ik een tunnel inrijd met +- 120km/h en na de klim omhoog wat van het gas afgaat en beetje gas bij geef begint mijn auto te aardig te schokken. Dit gebeurt boven de 2000 toeren en alleen in zijn 5e versnelling.

    Dit gebeurd bijna elke keer ook als ik en kleine stijging op de snelweg heb.

    Nu moest ik 2 weken gelden mijn koelvloeistof bij vullen en van de week alweer.

    Voor mijn vakantie ruim 1 maand geleden heb ik mijn distrubutie laten vervangen met de waterpomp. 1 week erna heb ik mijn auto laten chiptunen bij Vagtechniek. Vervolgens ben ik op vakantie gegaan en 1 week later begon mij dit op te vallen.

    Heb nu vrijdag een afspraak staan bij vagtechniek om hiernaar te laten kijken maar zit klein beetje met mijn handen in het haar wat het zou kunnen zijn ( hoge kosten ).
     

  2. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Ik denk dat je in elk geval een lekkende waterpomp hebt. Of dit het probleem kan veroorzaken weet ik niet.
    Garantiegevalletje aangezien deze kort geleden is vervangen.
     
  3. Tees

    Tees Forumguru

    Lijkt me dat je inderdaad iig éérst naar de waterpomp moet laten kijken. Significant verlies van koelvloeistof is niet normaal/acceptabel, dus daar is in ieder geval iets mis.
    Wat dat te maken zou hebben met de beschreven problemen...misschien is de timing niet goed (hebben ze de distributieriem er niet goed op gezet)?
     
  4. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Ik mag in mijn werk geen aannames doen maar als ik een gok moet wagen is het een montagefout; systeem niet goed doorgespoeld waardoor er zogenaamde weephole lekkage ontstaat door vervuiling.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  5. Chrisjemol

    Chrisjemol Forumguru

    Plus schokken dat ervaar ik ook. Lichte vibraties/schokken/inhouden bij heel klein beetje gas.

    tuner gaf aan dat je de 1.6 gewoon beetje toeren moet laten draaien. Onderin zijn ze niet sterk en met tuning ga je soms te laagtoerig rijde
     
  6. Ben tegen tuning, net doping...altijd bijwerkingen en een automotor is af fabriek afgeregeld.Wat heb je eraan met 100 km... sneller optrekken invoegen ofzo??
     
    VAG-man vindt dit leuk.
  7. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Gebruik de zoekfunctie eens en lees de zeer goede ervaringen van de mensen hier in plaats van te roepen dat er altijd bijwerkingen zijn.
     
  8. ik heb geen caravan.. trekkracht genoeg 1. 6. tdi 110pk
     
  9. Chrisjemol

    Chrisjemol Forumguru

    Chiptuning doet hem echt wel goed hoor.
     
  10. JeSko

    JeSko Forumguru

    @albano

    VAG maakt in veel van hun auto's motoren die in se gewoon identiek zijn aan elkaar, vaak worden onderlinge pk verschillen in identieke motoren puur bekomen door software aanpassingen, net wat chiptuners ook doen. Veel is tegenwoordig software, het is goedkoper om vrij identieke hardware te produceren en deze te tweaken met software, dan de Hardware aan te passen.
     
    Laatst aangepast: 14-09-2020
  11. hemi24

    hemi24 Forumguru

    de EA-288 heeft ook een veel fijnere karakteristiek dan de EA-189;
    Dat is waarschijnlijk ook wat jouw mening anders maakt dan die van @JeSko en @Chrisjemol ...
     
  12. Jevalo

    Jevalo Lid

    Brandstoffilter? Slechte brandstof?
     
  13. Oke, Jevalo.. 1.6 tdi 2014 110 pk ..welk motortype is dat?? BVD Groet
     
  14. svda

    svda Actief lid

    Even een update. Auto gisteren naar de garage gegaan want moest de koelvloeistof weer bijvullen. Ze hebben gisteravond druk op het systeem gezet en zagen rondom de carterpan waar bekleding over zit wat sporen van vloeistof. Ze hadden de bekleding eraf gehaald en een stuk karton onder de auto gelegd. Vanmorgen zagen ze dat er koelvloeistof op het karton lag aan de kant van de waterpomp. De waterpomp lekt vloeistof ( Contitech pomp) en word onder garantie vervangen samen met een nieuwe distributieriem. De garagehouder wil geen risico nemen met eventuele schade door de pomp.

    Hopelijk heeft dit probleem het stotteren verholpen want gebeurde eigenlijk alleen bij een helling.

    @albano deze motoren kan je heel goed laten chiptunen mits je het goed laat doen en niet bij een of andere marktplaats/facebook tuner met gekochte software. De reden dat ik heb laten doen is dat ik wat power miste met mijn vouwwagen en bepakking erachter. Maar ook lekker met het optrekken boven de 2000 toeren.
     
    Tees en eriktv vinden dit leuk.
  15. Ha zo, nou heb ook waterpomp en alles laten vervangen, nog op kosten lease, nu pensioen..heb nl auto overgenomen . 140.000 prijs was goed... 9-2014. Nog alles vervangen en klaar, ps wat was jou km stand ? gr ut fryslan
     
  16. svda

    svda Actief lid

    Bij mij is de riem vervangen op 199k ivm scheurtjes in de multiriem.

    Voor de rest lijkt het schokken voorbij. Misschien was een soort van vastlopen van de waterpomp.
     
    Tman0961 en Tees vinden dit leuk.
  17. Tees

    Tees Forumguru

    Fijn dat t opgelost is @svda! En ook altijd fijn dat je even terugkoppelt wat het probleem was :jaja:
     
  18. svda

    svda Actief lid

    Helaas was het van korte duur en mijn auto schokt weer. Heb de laatste tijd in onze Skoda Rapid gereden omdat die haast geen km's ziet.

    Vanmorgen heb ik mijn auto bij Vagtechniek neergezet om het uit te laten zoeken. Het is helaas niet om de hoek maar tis op het moment even de beste oplossing om de auto te laten onderzoeken wat het kan zijn. Misschien vraagt de auto toch meer van de onderdelen sinds het chippen. Kan een verstuiver zijn of is het misschien een slechte LMM? Ik weet het niet maar laat nu toch de experts naar mijn auto kijken.
     
  19. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Jammer!
    Hopen dat ze bij Vagtechniek wat kunnen vinden.
     
  20. Diondk

    Diondk Senior Member

    Ben benieuwd of ze al wat hebben gevonden bij vagtechniek? ik heb namelijk precies het zelfde en dit viel mij ook op nadat ik hem heb laten chippen bij vagtechniek.

    Is hij ooit nog een keer voor terug geweest maar toen kon ik het niet reproduceren. Nu is het eigenlijk altijd als ik ongeveer 130 rijd en maar heel lichtjes het gas indruk.
     

Deel deze pagina