Schokdemper bus rechtsachter

b_p1982

Nieuw lid
Beste Skoda-leden,

Ik ben al 2 jaar in het bezit van de Fabia II Greenline en met veel plezier moet ik zeggen. Echter sinds kort klappert rechtsachter de schokdemper (vooral op klinkerweg). Vanmiddag ben ik er even onder gaan liggen en als ik de auto omhoog duw en weer los laat hoor je de tik duidelijk. Op zo'n moment zie ik dat het onderste bevestigingsoog van de schokdemper mee omhoog gaat (paar millimeter) en bij loslaten komt ie naar beneden en hoor je de tik. Volgens mij is de bus van deze schokdemper dus versleten/stuk, maar is deze los te bestellen? En zo ja, onder welk nummer kan ik dat onderdeel dan vinden op de diverse auto materialen sites? Verdiend het dan ook aanbeveling beide kanten in 1 keer te doen?

Of wordt het toch een geheel nieuwe schokdemper (2x dus :eek:( )

Groet,

Bart
 

Huibert

Forumguru
Zover ik weet zijn deze bussen niet te vervangen. Aan de andere kant zijn deze schokbrekers heel makkelijk te vervangen en kosten ze niet veel.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens schokbrekers altijd per as vervangen, anders krijg je links en rechts verschillend veergedrag (door slijtage van de schokbrekers) en dat kan serieuze ongelukken veroorzaken.
 

Bakkertje

Forumguru
gewoon allebei vervangen inderdaad, klusje stelt niet zo gek veel voor en kun je prima zelf als je een klein beetje handig bent..
zie:
 

b_p1982

Nieuw lid
Alles binnen gekregen, gelijk ook de rubberen stootdempers op chassis en schokdemper vervangen, want die waren af, gaar en weg. Inderdaad prima zelf te doen, thanks voor jullie antwoorden.

Slotje erop?!
 

b_p1982

Nieuw lid
Ja het weggedrag is zeker verbeterd, het getik/bonk is weg. Over drempels zakt hij niet helemaal meer door en vooral bij rotondes merk je dat hij niet meer doorzakt en begint te zwieren (zo noem ik het maar even).....heerlijk
 

EdZ

Donateur
Even een vraagje tussendoor: hoeveel km hadden ze achter de rug? Ik hoorde laatst iemand zeggen dat z'n Focus al 250k achter de rug had (auto van 15 jaar) en dat de schokbrekers nog orgineel waren. Lijkt me dat die aan vervanging toe zijn....
 

brepus13

Forumguru
Toen mijn S2 de deur uit ging met 211k reed hij ook nog op originele schokbrekers en veren. Was echt geen dweil hoor.
 

laagvlieger

Forumguru
@EdZ : Lijkt mij op leeftijd of kilometerstand lastig te bepalen wanneer schokdempers versleten zijn. Als die auto enkel op de nederlandse snelweg heeft gereden zullen die dempers misschien nog wel even meekunnen. Als dezelfde auto nu enkel maar op belgische binnenwegen rijdt, heeft die in dezelfde tijd al 3 keer nieuw schokbrekers nodig gehad.
 

b_p1982

Nieuw lid
Mijn Fabia heeft bijna 250K erop zitten en zo te zien (ik heb hem enkele jaren geleden gekocht) waren dit de originele schokdempers nog. 1 van de schokdempers kwam ook niet meer terug als ik hem indrukte, dus volgens mij was die echt af.
 

Niels83

Forumguru
hoi ik heb nu 2 fabia's gereden met slechte schokdempers. wat een stuiterig en zoekend gedrag geeft dat.

De 'nieuwe' fabia rijdt perfect totdat er gewicht achterin komt. laatst met 2 volwassene, bonkte compleet door de vering heen.

Nu vandaag de wielen vervangen, en zie keyrig schone dempers geen lekkage, maar de enige handeling van de handelaar was vakkundig reinigen.

wel zag ik dat de kunstof kap vannhet rubber is gescheurt. zeg maar het deel dat in het filmpje wordt overgezet. Hoe heet dat onderdeel?

Is dat de oorzaak van mijn probleem of misschien juist veroorzaakt door mijn probleem. Kan ik de schokdemper en veer zelf testen? En nee hij stopt gewoon keurig als ik de auto schudt.
 

brepus13

Forumguru
Mijn schoonouders hebben recent hulpveren laten plaatsen onder de F2C. Ze zijn er erg tevreden over nu.
 

CDK

Forumguru
In een Fabia heb je niets aan de grote kofferbak als je met 4 volwassenen en een volle tank al aan je maximale gewicht zit (check je kenteken maar)
Onder onze Fabia heb ik verlagingsveren van een Golf 4 zitten, nu kan gewoon het kofferbakje en de passagiersruimte volgepropt worden zonder door de hoeven te zakken. Nu is de onze van de 3e generatie, maar ook de voorgangers hebben allemaal hetzelfde ‘probleem’ dat de ruimte niet matcht met het maximale voertuiggewicht.
 

laagvlieger

Forumguru
wel zag ik dat de kunstof kap vannhet rubber is gescheurt. zeg maar het deel dat in het filmpje wordt overgezet. Hoe heet dat onderdeel?

Dat is de stofhoes, die is bij mij ook aan het scheuren. Zo'n stofhoes beschermt het in- en uitgaande stuk van de demper tegen stof, wat extra slijtage vermijdt. Op zich geen probleem om ermee verder te rijden, zo'n schokdemper gaat toch ooit stuk (alleen een beetje sneller zonder hoes) en dan vervang je hem helemaal.
 
Bovenaan Onderaan