scherp geluid bij koude start 1.0 TSI

Maw de dealer heeft niet verteld wat het onschuldige geluid is !??
Nee, er werd heel luchtig over gedaan. 1x werd mij verteld dat het om de ketting ging van de auto, terwijl de 1.0 tsi een riem heeft……… nou dan heb ik er al geen vertrouwen meer in.
De andere man van de dealer vertelde dat het normaal was en vaak voorkomt bij dit soort blokken. Het mocht alleen niet voor komen bij een warme start.
 

vulk

Lid
Wat ik me nu wel bedenk.
Mijn auto had een jaar geleden een onderhoud gehad. (volgens garage en volgens auto zelf). Echter bij skoda zelf konden ze dit niet terug vinden. Dus of het is niet gebeurd of het is bij een niet originele garage gebeurd.

Enkele maanden geleden heb ik mijn auto dan een beurt laten geven bij een officiële skoda garage en volgens mij is het daarna begonnen.
Zou het aan het type olie kunnen liggen...?
 

EdZ

Donateur
Ik moet zeggen dat ook mijn 1.0TSI bij een koude start een "scherp" geluid - of eerder "sissend" - geluid maakt. Ik ging er van uit dat dat zo hoort, mijn garagehouder (algemene bovag) heeft er niks over gezegd. Net of er iets op druk wordt gebracht.
 

vulk

Lid
En een beetje zoals verwacht zegt de garage: wij horen niets abnormaal.
Ergens niet gek als de auto nog in garantie is...

Ik rij er maar rustig mee door en hoop dat ik hier de komende jaren geen ernstige issues mee krijg...
 

vulk

Lid
Nu we toch over bijgeluiden bij koude start bezig zijn.


Ik hoorde gisterenmorgen kort na het starten een tikken onder de kap.
Ik liep naar de garage om de poort dicht te doen (meter of 20) en toen hoorde ik het. Elke 2-3 seconden een zachte tik. Precies kunststof op kunststof.

Toen ik terug aan de auto was en de kap wou openen om te kijken wat het was, was het weg.

Herkent iemand dit? Het klonk niet echt ernstig, maar ik wil wel graag weten wat dat is.
 

Tees

Donateur
Zoals je t omschrijft klinkt mij een beetje als het geluid van de injectoren. Is een typisch geluid dat bij alle TSI motoren voorkomt.
 
ik heb het ook 1.0 uit 2016, met kap open klinkt het beetje als een lekkend spruitstuk, en t verdwijnt na 20 seconden. soms doet ie t wel en soms niet....
 

vulk

Lid
Update: we zijn me de Octavia op vakantie geweest. Ik heb tijdens de vakantie van 2 weken het bijgeluid amper 1x gehoord.

Ligt dat nu aan de hogere temperaturen (+- 22°C al 's morgens), het feit dat de auto een lange rit gemaakt heeft (+- 1.000km) of dat ik andere benzine heb getankt? Ik heb geen idee.
 

serum

Senior Member
Hmm, dat is apart, maar je kan er eenvoudig 'de vinger' opleggen als je het nog eens hoort. (je vinger op de actuator leggen bij de start en zo bepalen of het rammeltje er nog is of niet)


Dat is mogelijk het armpje/actuator van de elektrisch bekrachtigde wastegate die dat geluid veroorzaakt. (zit een kogelgewrichtje/koppelingetje in die wat speling heeft en resoneert) Je kan het eenvoudig testen door er even je vinger op te leggen en bepalen of het geratel dan weg is. Voor de zwaardere motoren is er een clipje voor bedacht die dat probleem oplost, voor de 1.0 tsi lijken ze het tot nu toe niet de moeite te vinden om het op te lossen. Ik heb diversen 1.0's gereden, die het allen hadden en ik hoorde mijn buurman die er ook 'last' van heeft en zijn broer idem. De onze had het tijdens de proefrit na een koude start niet (110k 2018) maar toen we hem ophaalden hoorde ik het wel.

De auto heeft ook hyndraulische klepstoters, die kunnen bij het starten ook even tikken (vanwege de speling tussen de actuator en de klep)
 
Laatst bewerkt:

Hanzel

Nieuw lid
De vraag is nu, Kan het kwaad of niet. Hoelang kan er mee doorgereden worden voordat het echt probleem is..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

serum

Senior Member
Nee. Misschien klinkt het eigenaardig, maar resoneren van een dergelijke verbinding op een niet afgesloten klep kan geen kwaad. Het resoneert gewoon, niks meer. De speling kan iets meer worden, maar het valt niet uit elkaar. De klep in de turbo kan ook nog iets rammelen in niet gesloten staat; dit wordt zo heet dat er geen nauwpassende kogellagers toegepast worden (droge glijlagers, ook vet heeft bij die temperaturen weinig nut), de lagering op zo'n klep krijgt op de duur ook wat speling waardoor het met de toegenomen speling iets harder kan rammelen. Het is een combinatie. begreep dat er tijdens een verbrandingscyclus in de opwarmfase 2x per arbeidsslag geinjecteerd wordt. Dat injecteren gaat met 250-350 bar. Ook dat hoor je wel. De turbo spoelt meen ik ook iets op, alles om de cat zo rap mogelijk op temperatuur te krijgen en de uitstoot te minimaliseren. Preventief de boel vervangen is natuurlijk een optie. Maar wat er al stuk aan kan gaan kan je ook vervangen als het zover is. Turbo's en motoren hebben niet het eeuwige leven. Er zal ongetwijfeld een keer ergens iets stuk gaan. Of dat 'het rammeltje' is betwijfel ik.
 
Bovenaan Onderaan