scherp geluid bij koude start 1.0 TSI

vulk

Lid
Collega's octavia-rijders.

Sinds een half jaar heb ik een octavia 1.0 TSI van 2020 met 43.000km op de teller.
Ik gebruik de auto niet veel (gemiddeld 1x/week), maar afgelopen weekend hadden we de auto mee op een korte vakantie.

Het viel me zondagmorgen op dat de auto bij koude start net na het startend een schurend geluid maakt. Net zoals in dit filmpje: (niet mijn auto).

In de loop van de dag heeft de auto dan nog meerdere starts gedaan (zelfs eens met 3u stilstand er tussen) en dan was het geluid er telkens NIET.

Eerst dacht ik aan de startmotor, maar nadien bedacht ik me dat ik dit geluid ook nog gehoord heb bij een andere 1.0TSI in onze zoektocht naar een Octavia. De verkoper omschreef dit toen als standaard bij deze auto's.

Wat zijn jullie ervaringen? Is dit een producteigenschap van onze auto's (en wat veroorzaakt dan dit geluid?) Of is dit toch een startmotor die aan het sterven is?
 

ertromp

Forumguru
Klinkt een beetje als de katalysator verwarming van mijn oude O2 TSI.
Wellicht herken je iets uit deze post?
 

vulk

Lid
Bedankt voor de input! Dat slecht lopend uit jouw topic merk ik niet op.
De auto start, draait even een verhoogd toerental en regelt dan rustig bij tot iets onder de 1.000 rpm.
 

vulk

Lid
De eerstvolgende keer dat ik weg moet zal ik eens luisteren onder de kap. En horen of het al dan niet bij de startmotor vandaan komt.
 

hemi24

Forumguru
Als je dat scherpe snerpje direct na de start bedoeld, die hoor ik ook als m’n buurman z’n Golf met 1.0 TSI ‘s morgens start. Duurt nog geen seconde en dan is het weg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn 1.0tsi 115pk (73k km), die vaak meerdere dagen achter elkaar stilstaat, valt niks bijzonders te horen. Ook in de winter niet.
 

vulk

Lid
Bij mijn 1.0tsi 115pk (73k km), die vaak meerdere dagen achter elkaar stilstaat, valt niks bijzonders te horen. Ook in de winter niet.

Zo zou ik het dus ook verwachten eigenlijk. Het feit is wel dat ik wel blijkbaar niet de enige ben die dit heeft.
 

vulk

Lid
Ik heb het even proberen op te nemen. Het geluid komt niet van uit de startmotor, maar eerder van de bovenkant van de motor zelf.

 

vulk

Lid
Omdat het hier niet duidelijk is of dit al dan niet normaal is, heb ik besloten om de auto toch maar naar de garage te brengen voor diagnose.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Collega's octavia-rijders.

Sinds een half jaar heb ik een octavia 1.0 TSI van 2020 met 43.000km op de teller.
....
Het viel me zondagmorgen op dat de auto bij koude start net na het startend een schurend geluid maakt...

In de loop van de dag heeft de auto dan nog meerdere starts gedaan (zelfs eens met 3u stilstand er tussen) en dan was het geluid er telkens NIET.
Eerst dacht ik aan de startmotor, maar nadien bedacht ik me dat ik dit geluid ook nog gehoord heb bij een andere 1.0TSI in onze zoektocht naar een Octavia. De verkoper omschreef dit toen als standaard bij deze auto's.
Wat zijn jullie ervaringen? Is dit een producteigenschap van onze auto's (en wat veroorzaakt dan dit geluid?) Of is dit toch een startmotor die aan het sterven is?
toevallig ben ik de eigenaar van het filmpje. ik heb even snel een account aangemaakt om hierop te reageren! het gaat hier om mijn Volkswagen polo 1.0 tsi 95pk 2018. De verkoper vertelde mij dat het geluid normaal is, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niets ergs is. Na 9 maanden in het bezit te zijn van deze fijne auto, begin ik me iets meer zorgen te maken, aangezien het geluid steeds erger wordt. Het geluid is inderdaad alleen te horen bij een koude start en het geluid is in de zomer meestal kort en winter langer te horen. Ook de Dealer heeft mij verteld dat het niets ergs is, alleen stoor ik me heel erg aan het schrapende geluid.
groet,
Jelle
 
Daar heb je gelijk in, maar ik heb mijn twijfels erbij. Het geluid wordt steeds erger, ik irriteer me eraan. Ook hoor ik van meerdere mensen, dat het iets met de riem of olie te kort in het blok te maken heeft en dit lijkt mij dan niet ‘Een onschuldig geluid’.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan